vinge

Bakre raden fr v Eleverna Janessa Thompsson, advokat Michele Fara, Mustafa Hussein, Simrandip Kaur, Rani Keiro, advokaterna Mercedes Anderås, Amanda Winberg och Thelma Fredin, samt främre raden Ayse Demirel och Hajar Al Saidan.

Studie- och yrkesvägledning

Samarbete lockar gymnasister till juristlinjen

Med hjälp av temadagar ihop med en advokatbyrå lockar Angeredsgymnasiet utanför Göteborg elever med utländsk härkomst att söka juristprogrammet. Sedan samarbetet startade har ett dussintal elever utbildat sig till jurister.

Vid Angeredsgymnasiet är en majoritet av eleverna födda i ett annat land eller har föräldrar som är det. För att locka dem att söka juristprogrammet på universitet har skolan sedan 2002 ett samarbete med en advokatbyrå som de kallar Mångfaldsprojektet. Det kom till när ägaren på byrån kikade i kristallkulan och undrade vem morgondagens jurist kan tänkas vara. Svaret blev en jurist med utländsk bakgrund.

– I dag har vi en fruktansvärd obalans i hur vårt rättsystem ser ut i Sverige. De flesta är svenskfödda och tillsammans med Vinge advokatbyrå vill vi försöka ändra på detta. Ett sätt att göra det på är genom Mångfaldsprojektet, förklarar läraren Torbjörn Svensson, vid skolan.
Samarbetet går ut på att man varje år, några månader innan sista datum för att söka till universitetet, arrangerar en heldag med studiebesök på bland annat Göteborgs tingsrätt, åklagarmyndigheten och advokatfirman. Eleverna får också träffa några bolagsjurister som har sin tjänst på ett företag och en chans att ställa frågor till alla.

– Under åren har vi haft flera studenter som aldrig har haft en tanke på att bli jurist men som har ändrat sig efter en här temadagen. Många har också gett järnet och läst upp betyg och pratat med sina lärare om vad de kan göra för att förbättra dem för att öka chanserna att komma in, fortsätter Torbjörn Stenson.

De elever som söker programmet har per automatik chans att också ansöka om ett stipendium som advokatfirman utlyser varje år. Det kräver avgångsbetyg från Angeredsgymnasiet och att man börjar juristlinjen. Det innebär också att eleverna får en mentor under hela sin studietid vid byrån och möjlighet till sommarvikariat vid den samma.

– I dag har vi ett dussintal personer som har varit elever här och som är färdiga jurister eller som är på god väg att bli det.

Skolans studie- och yrkesvägledare är också viktiga i sammanhanget. De kan hjälpa eleverna med uppföljning och ansökningar till utbildningarna.

– Detta är ett komplement till deras jobb. Sanningen idag är ju att de inte har jättemycket tid att lägga på varje person och då blir sådana här temadagar viktiga.

Torbjörn Stenson uppmanar sina lärarkollegor runt om i landet att kopiera arbetssättet.

– Många företag vill ha samarbeten men det krävs att vi tar tag i det. Börja med att träffa en företagsledare och försök få till ett projekt. Att jobba med mångfald är nödvändigt med tanke på hur vårt samhälle ser ut i dag. Det här arbetssättet ger många fantastiska mervärden. Eleverna blir inspirerade och får möta verkligheten, konstaterar han. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm