Annons
SO-läraren Charlotta Granath och studie- och yrkesvägledaren Christer Johansson arbetar nära varandra på Viksjöskolan i Järfälla utanför Stockholm Foto: Magnus Glans

Samarbetet mellan lärare och syv öppnar nya vägar

Publicerad 22 februari 2018

Fakta

Sex frågor att ställa på din skola

  • På vilket sätt kan skolan (elever, lärare, skolledare, övrig personal) synliggöra arbetslivet i undervisningen? Vilka är vinsterna med detta? Vilka tillgångar finns för detta syfte i skolans närområde?
  • Hur långt fram i elevens liv sträcker sig ditt uppdrag som lärare/studie- och yrkesvägledare/skolledare/personal?
  • Hur arbetar ni tillsammans på skolan för att höja kvaliteten i studie- och yrkesvägledningen, så att det blir hela skolans ansvar?
  • Lärare:  På vilket sätt kan lärare knyta sin undervisning till arbetslivet för att stärka elevernas motivation?
  • Rektor: På vilket sätt kan rektor ge förutsättningar och stimulera all personal att vara delaktiga i arbetslivskontakter?
  • Studie- och yrkesvägledare: På vilket sätt kan studie- och yrkesvägledare stötta och stimulera lärare att anknyta sin undervisning till arbetslivet?

Därför ska lärare och syv samarbeta

  • Det gemensamma ansvaret och uppdraget för demokrati och skolans studie- och yrkesvägledning.
  • Stärker professionen och yrkesrollerna.
  • Bidrar med olika kompetenser. 
  • Skapar en helhet för eleverna.
  • För att upptäcka och ge nya perspektiv.

Ur föreläsningen ”Syv och lärare — ett framgångsrikt samarbete”.

 

Fakta

Ansvarsfördelning – vad gäller?

  • Huvudmannen ansvarar för att utbildningen genomförs enligt lagar och bestämmelser, samt att på huvudmannanivå kontinuerligt planera, följa upp och utveckla den. 
  • Rektor har särskilt ansvar för samverkan mellan skola och arbetsliv, så att eleverna får konkreta erfarenheter inför valet av fortsatt utbildning och yrkesinriktning. Ska även planera och organisera vägledning inför val både i skolans vardag, och av framtida utbildningar och yrken. 
  • Lärarens ansvar ligger i att bidra med underlag för varje elevs val av fortsatt utbildning, samt medverka till att utveckla kontakter med gymnasieskolor, organisationer och företag. 
  • Studie- och yrkesvägledaren har ett särskilt ansvar för att informera och vägleda eleverna inför deras fortsatta utbildning och yrkesinriktning. Vägledaren ska också vara ett stöd för den övriga skolpersonalens insatser inom studie- och yrkesvägledning. 
  • All personal i skolan ska verka för studie- och yrkesvägledningens genomförande. Tillsammans ska man stärka, systematisera och synliggöra det arbete som görs. 

Ur föreläsningen ”Syv och lärare – ett framgångsrikt samarbete”.

 

Relaterat

För tre år sedan inledde SO-läraren Charlotta Granath och studie- och yrkesvägledaren Christer Johansson ett nära samarbete, och de har inte blickat bakåt sedan dess.
Nu vill de uppmuntra fler att göra likadant.

Klass 9b på Viksjöskolan i Järfälla har SO. Eleverna har fått en klurig, för att inte säga omöjlig, uppgift: att göra en lista på jobb de tror kommer att finnas om 20 år, som inte finns idag. De resonerar med varandra i grupper om två till fyra elever, medan Christer Johansson och Charlotta Granath går runt och lyssnar, svarar på frågor och deltar i diskussionerna.

Som upptakt till övningen har de två visat en kort film och pratat om jobb och studier runt om i världen. Bilden de ger eleverna är att hela världen är en potentiell framtida arbetsmarknad för dem, och att Sverige på samma sätt är en potentiell arbetsmarknad för människor från andra länder och världsdelar.

– Skolan har lite av en EU-profil, det genomsyrar många ämnen här på skolan. Vi visar hur det ser ut runt om i världen och vad man konkurrerar med. Det finns en hel del elever på den här skolan som är intresserade av att plugga utomlands redan nu efter högstadiet, säger Christer Johansson, som är ensam studie- och yrkesvägledare för skolans 750 elever i årskurs 6–9.

Men vi backar bandet lite. Allt det här började med att Charlotta Granath för tre år sedan ställde en fråga till en klass nio: ”Har ni fått med er allt ni behöver från grundskolan?”, och svaret blev nej. Eleverna ville ha mer kunskap om vilken utbildning som leder till ett jobb, vad skulle de satsa på, vilket ämne som hör ihop med vilket yrke och liknande.

– Där granskade jag min egen undervisning och insåg att jag hade missat en jättestor bit. Jag kände att jag behövde ha ett mycket tydligare syv-perspektiv i mina ämnen. Då började vi samarbeta, och det blev så himla bra, säger hon.

Tanken är att få in vägledning som en naturlig del i undervisningen, utan att nödvändigtvis presentera det som syv för eleverna. Det är inte alltid så tydligt som i dag, när Christer Johansson deltar rent fysiskt i lektionen. 

– Vi gör många studiebesök, på museer, i riksdagen, eller som nu senast i tingsrätten. Då passar vi på att ställa oss frågan ”Vilka yrkeskategorier finns det här?”. Vi frågar personalen på plats vilken utbildning de gått, till exempel. Så man får in det kontinuerligt, det blir liksom inget extra, säger Charlotta Granath.

Christer Johansson och Charlotta Granath ser varandra som värdefulla resurser.

Tillbaka i klassrummet i Järfälla har niornas betänketid tagit slut. Det är dags att redovisa vilka spådomar om framtiden man enats om i grupperna. De flesta tycker att det var lättare att föreställa sig vilka jobb som kommer att försvinna på grund av automatisering, digitalisering och robotisering än vilka nya som tillkommer.

– Chaufförer. De kommer inte finnas kvar, säger en grupp. De kommer ersättas av någon typ av maskin. 

– Lärare, föreslår en annan grupp. Robotar kan ha större kunskaper än en människa. 

De enas kring att någon typ av yrke kopplat till alla dessa maskiner borde vara en väg framåt, som service eller programmering. En grupp tar fasta på miljöhoten och menar att yrken som handlar om att bekämpa miljö-förstöring eller att förutse naturkatastrofer borde ha framtiden för sig.

– Vi vet faktiskt inte hur arbetsmarknaden ser ut i framtiden. Det behöver vi diskutera med eleverna, och jag brukar säga att ”Ni kan ju vara med och forma det. Ni kan vara den som hittar på det där nya jobbet, eller forskar fram något helt nytt”, säger Christer Johansson.

Många vägledare känner sig väldigt ensamma ute på skolorna.

Sedan starten har samarbetet vuxit till att handla om mer än vardagen på Viksjöskolan. De ger sig även ut på turné med föreläsningen ”Syv och lärare – ett framgångsrikt samarbete” och berättar för andra hugade vägledare och lärare om hur och varför de borde samarbeta. 

Det vill säga, föreläsningarna är riktade till båda yrkesgrupperna, men de flesta som kommer och lyssnar är studie- och yrkesvägledare. Nästan alla, i ärlighetens namn. Och det är symptomatiskt för den situation som Christer Johansson och Charlotta Granath vill förändra: Står det syv i rubriken kommer lärarna inte dit. När studie-och yrkesvägledaren kliver in i klassrummet kliver läraren ut. 

Faktum är att lärare ofta lämpar över hela ansvaret på studie- och yrkesvägledaren, trots att det står svart på vitt i styrdokumenten att läraren har ett delansvar för syv.

– Vi måste bli bättre på att få in vägledningsperspektivet i alla ämnen. Många vägledare känner sig väldigt ensamma ute på skolorna, men syvare är det bästa jag vet. Det är en fantastisk möjlighet till samarbete som gynnar alla, säger Charlotta Granath.

Christer Johansson har själv erfarenhet av att lärare passar på att lämna klassrummet när han kliver in.

– Jag har varit med om det flera gånger under mina år i yrket, att lärare ser det som att ”Det där får du sköta, så går jag och rättar prov nu” eller något liknande. Det känns inte sådär jätteroligt. Jag önskar att läraren är kvar och är engagerad i det jag pratar om. Men för egen del ligger de upplevelserna åratal bakåt i tiden, numera har mina lärarkollegor en större medvetenhet kring det här. 

När duon på sina föreläsningar går igenom ansvarsnivåerna är reaktionen ofta densamma: ”Men så är det ju inte på vår skola”. De brukar även ta upp Skolinspektionens rapport från 2013, som visar att skolor och huvudmän inte planerar och följer upp studie- och yrkesvägledningen som de ska, att elever inte får kontinuerlig studie- och yrkesvägledning, och att det inte betraktas som hela skolans ansvar.

– Då sitter alla och känner att ”det är exakt så här det är”. Det är väldigt mycket aha-upplevelse i den delen av det, och det finns en frustration bland vägledarna att lärarna inte är på plats tillsammans med dem och hör oss berätta, säger Charlotta Granath.

Jag är väldigt öppen för att samarbeta med alla lärare.

De gånger det finns ett fungerande samarbete mellan studie- och yrkesvägledaren och en eller flera lärare på skolan tycks det ofta vara – som i fallet på Viksjöskolan – en SO-lärare som engagerar sig. 

– Så har det varit ända sen jag började jobba som studievägledare, att det har varit just SO-lärarna man samarbetar med, säger Christer Johansson.

Han menar att det på sätt och vis är lätt att förstå varför det ser ut på det viset, men önskar samtidigt att det fanns en större vilja att bryta mönstret.

– I och med att vi är inne och arbetar med samhällskunskap, arbetsmarknad, omvärld och så vidare så finns en naturlig koppling till SO. Sen är jag väldigt öppen för att samarbeta med alla lärare, även inom praktiska ämnen eller NO och matematik, men det blir liksom aldrig riktigt av, säger han.

En förklaring till lärares ovilja att ta tag i studie- och yrkesvägledning kan tänkas vara tidsbrist. Lärare gör redan för mycket, på för kort tid, med för få resurser. Men Charlotta Granath menar att hon inte lägger någon extra tid alls, det handlar mer om att ha med det i tanken när man planerar sin undervisning.

– Som jag som ska ha geografi nu, då vet jag att ”ok, jag ska göra de här momenten, hur kan jag få in nyckelkompetenser, hitta någon expert som kommer hit, eller ordna studiebesök på något relevant ställe”? Ta några minuter och fundera på vilka yrken man kan få om man studerar vidare i just ditt ämne. Prata med eleverna om det. Det kan man göra i vilket ämne som helst. Och inte minst kan jag faktiskt prata med Christer och säga ”Skulle jag kunna få in ett syv-perspektiv på det här då?”.

Lektionen är slut, klass 9b får gå på rast. Nästa gång de träffar Christer Johansson ska han gå igenom ansökningsprocessen till gymnasiet. 

Nu är frågan: Hur många lärare har läst ända hit? Det står ju ändå syv i rubriken. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Lärare och elever får ta smällen av inkluderingen”

Debatt

Inkluderingstanken tar inte hänsyn till klassens övriga elever, menar Therese Vänerljung: ”Tanken med inkludering är god men att till varje pris hålla fast vid idéen gör att många elever mår mycket dåligt.”

Kommentera
Annons
Annons

Nya siffror: Färre lärarjobb att söka

Lärarbrist

Det fanns närmare 4 000 färre lediga lärarjobb att söka under årets första sju månader, jämfört med samma period förra året. Det visar nya siffror från Arbetsförmedlingen.

Annons

Studenterna: Sluta smutskasta läraryrket

Lärarstudent

Hur ska läraryrket återfå sin forna status och vad är lösningen till en bättre lärarutbildning?
Skolvärlden träffade tre lärarstudenter för att få veta hur de ser på utbildningen och framtiden som yrkesverksamma pedagoger. 

”Vi kan aldrig ge blivande lärare all kunskap”

Lärarutbildning

Lärarutbildningen väcker debatt och kritikerna pekar på brister som undermålig kvalitet och att metodik saknas.  
– Vi kan aldrig skapa en lärarutbildning som ger en blivande lärare all kunskap och alla färdigheter som behövs under ett helt yrkesliv, säger Esbjörn Larsson vid Uppsala universitet.

Annons
Annons
Valet 2018
Annons

Webb-tv: ”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Valet 2018

* Vad vill Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt göra åt lärarnas arbetssituation?
* Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet.
* Varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Se när gymnasieläraren Ragnar Sjölander möter partiledaren för att få svar på sina frågor – av lärare för lärare.

Valkollen av lärare för lärare – vet du vad partierna vill med skolan?

Valet 2018

Lärarveteranen Ragnar Sjölander träffade ledarna för riksdagspartierna i Skolvärldens intervjuserie ”På rast med…” för att belysa skolpolitiken inför valet. 
– Jag tror intervjuerna ger en hygglig uppfattning om vad partierna står för, säger han.

L: Anställ 18 000 lärarassistenter

Skolpolitik

Liberalerna vill satsa 3,1 miljarder om året på att anställa 18 000 assistenter som ska avlasta lärarna i grund- och gymnasieskolan.

2 miljarder för att stoppa lärarbristen: Plugga och få lön

Lärarbrist

Miljöpartiet vill möta den alarmerande lärarbristen med att locka fler till att kunna studera till lärare och samtidigt jobba deltid i skolan, och få full lön.

Nu ska fler kunna bli lärare

Lärarbristen

Regeringen vill öppna fler vägar till läraryrket. Därför ska nu fler kunna få befintliga kunskaper validerade eller vidareutbildas för att bli behöriga lärare.

Nya lagar inför terminsstarten: Detta gäller

Nya lagar

Obligatorisk prao, obligatorisk förskoleklass och färre håltimmar i grundskolan. Inför höstterminen träder flera lagändringar i kraft som påverkar vardagen i skolan.

NPF

Lärare hinner inte med likvärdig undervisning

Stöd och anpassningar

Lagen som skulle underlätta för lärarna och elever med behov av särskilt stöd blev det motsatta. Det visar en ny undersökning av Skolvärlden.

”Ge läraren makten att avgöra när särskilt stöd ska sättas in”

Kommentar

Lärarnas Riksförbund föreslår att lärarens makt att avgöra när elever behöver särskilt stöd utanför klassrummet ska stärkas.
– Det är en väldigt problematisk situation i dag, allt kan inte lösas i ett klassrum av en lärare, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Så blev deras skola NPF-säkrad

NPF

Hur kommer det sig att Källbrinksskolan i Huddinge, söder om Stockholm, verkar lyckas med det som alla säger att de vill göra, men inte riktigt klarar av – att ge alla elever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) det stöd och den undervisning de behöver för att lyckas i skolan?

Skolans bristande NPF-kunskaper: ”Lämna inte lärarna ensamma”

NPF

Elever med NPFhalkar efter på grund av stora brister i skolans kunskaper på området. Lösningen ligger i mer resurser och att lärarutbildningen ska ge baskunskaperi ämnet. Det menar SPSM:s Fredrik Malmberg och Jiang Millington, grundare av ”Barn i behov”, som vill se krafttag för att höja likvärdigheten. 

Hur kan vi som nation tillåta detta att pågå?!?

Lärarbristen

Situationen med outbildade lärare blir värre och värre. ”Hur kan det komma sig att vi år ut och år in stannar kvar i ett uppenbart dysfunktionellt decentraliserat system både för lärarförsörjning och lönemodeller med mera?”, skriver Per Kornhall.

Nytt arbetssätt ökar lärarnas professionalitet

Undervisning

I Bjuv har satsningen på språkorienterad undervisning höjt skolresultaten och förbättrat arbetsmiljön för lärarna.

Skolan måste lära ut barns rättigheter

Debatt

”När skolans arbete genomsyras av barnkonventionen, stärks elevernas kunskaper om sina rättigheter. Barns rätt till inflytande är en viktig princip”, skriver Christina Heilborn, UNICEF Sverige.

Kommentera

Lärare positiva till – och rädda för – sex- och samlevnad

Pride 2018

Den bristande likvärdigheten i sex- och samlevnadsundervisning i landet, och hur det kan bli bättre. Det var fokus för ett seminarium under Europride i Stockholm.

Regeringen utreder SFI

SFI

En ny statlig utredning av SFI ska få fler asylsökande att etablera sig snabbare.
– Vi har väldigt många asylsökande i landet och ser samtidigt en brist på utbildat folk på arbetsmarknaden. Där är SFI väldigt viktigt, säger Anna Ekström (S) till Skolvärlden.

Författaren: ”Man missar att stötta lärarna”

Lärarprofessionen

Om inte lärarna tar tillbaka makten över sin vardag kommer lärarbristen aldrig kunna hejdas. Och det gäller att skapa trygghet i yrket.
– Man missar att stötta lärarna och låta dem utveckla sin praktik, säger författaren Alex Quigley.

Etikforskaren: Värdegrunden en ”IKEA-moral” för eleverna

Kritik

En värdegrund för skolan som dikterar vad som är rätt och fel duger inte. Istället behöver eleverna få testa sina värderingar i öppna samtal – inte minst elever med ”problematiska” värderingar. Det menar David Kronlid, lektor vid Uppsala Universitet.

Regeringen utreder statligt finansierad skola

Nytt uppdrag

En statlig utredning ska följa upp Skolkommissionens förslag på ökad statlig finansiering av grundskolan, meddelar regeringen på torsdagen.
– Ett första och viktigt steg mot en statligt finansierad skola, säger Svante Tideman, 1:e vice ordförande för LR.

Tävla och vinn!

Tävling

Hur ser din sommar som lärare ut? Skriv och berätta vad du gör för att ha något att minnas när höstterminen går in i mörka november. Som belöning lottar vi ut fem exemplar av Danny Wattins succéroman ”Historiegeneratorn”.

6 tips: Din röst påverkar eleverna

Läraryrket är ett röstyrke. Men lärarens kanske viktigaste verktyg får sällan den kärlek den behöver. 
– Det förvånar mig att lärarens röst får så lite uppmärksamhet, säger Viveka Lyberg Åhlander, docent i logopedi.

Magister Nordström: Så höjer du undervisningen med Instagram

Digitalt

Läraren Rickard Nordström har Sveriges största lärarkonto på Instagram och är en stor inspiratör för många lärare.

”Dags för oss vägledare att sluta acceptera små tjänster”

SYV

”Bristen på satsningar visar tyvärr på att man trots allt inte tycker att studie- och yrkesvägledningen är så viktig”, skriver studie- och yrkesvägledaren David Spak.

Otydliga krav på syv i kommunerna

SYV

Många kommuner saknar strategier och mål för arbetet med studie- och yrkesvägledningen.
Det visar en rapport från Västsvenska handelskammaren.

Almedalen 2018

”Lärare kan för lite om dyslexi”

Dyslexi

Lärare kan inte tillräckligt mycket om dyslexi, menar Christina Hellman, ordförande för Svenska Dyslexiföreningen.
– Man måste återinföra klassisk läs- och skrivinlärning på lärarutbildningen.

Jenny Madestam: Så var skolpolitiken i partiledartalen

Almedalen 2018

Statsvetaren Jenny Madestam kommenterar exklusivt för Skolvärlden skolpolitiken i partiledartalen från årets politikervecka.

Förstatligande hett debattämne i Almedalen

Val 2018

Riksdagspartierna gick i clinch under Almedalens stora skoldebatt. Mycket handlade om det delade ansvaret för skolan mellan stat och kommun.
– Den kommunala budgeten står över skollagen i princip i varje kommun. Det måste vi råda bot på, säger LR:s Åsa Fahlén.

Partiernas kandidater: ”Om jag fick bli utbildningsminister…”

Val 2018

Under den stora skoldebatten i Almedalen fick alla riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner svara på frågan ”Vad gör du om du blir utbildningsminister efter valet?” Här är svaren.

Väljarna om skolpolitiken

Liberalernas skolpolitik ”stjäl” väljare från andra partier

Valet 2018

Skolan är en av valets viktigaste frågor, så viktig att väljarna kan tänka sig att byta parti. Störst stöd bland andra väljare än sina egna har Liberalerna.

Bara 2 av 10 KD-väljare nöjda med partiets skolpolitik

Val 2018

Kristdemokraterna är det riksdagsparti som får lägst stöd för sin skolpolitik av de egna väljarna.
– Deras väljare verkar inte veta vad partiet tycker, säger Åsa Fahlén, ordförande LR.

Skolfrågan oviktig för SD:s väljare

Val 2018

Sverigedemokraterna har svagt stöd för sin skolpolitik bland de egna väljarna. Samtidigt kan få av dem tänka sig att rösta på ett annat parti på grund av det.

Hälften av M:s väljare mot vinster i skolan

Val 2018

Moderata väljare håller det fria skolvalet högst av alla väljargrupper, men hälften av dem är negativa till vinstuttag ur friskolor.
– Det är tydligt att moderata väljare inte ser valfrihet och vinstuttag som förutsättningar för varandra, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

S-väljare vill se förstatligande av skolan

Val 2018

Socialdemokraternas väljare är de som är allra mest positiva till ett statligt övertagande av ansvaret för skolan från kommunerna, men partiet driver inte frågan.
– Skulle Stefan Löfven lyssna på sina väljare borde han driva den frågan, säger Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbunds ordförande.

Varannan C-väljare redo att byta parti för skolans skull

Val 2018

En majoritet av Centerpartiets tillfrågade väljare anser att staten bör ta över ansvaret för skolan från kommunerna, men partiet driver en annan linje. Det kan kosta dem väljare, enligt en färsk undersökning.

MP:s väljare säger ja till statlig skola – men partiet säger nej

Val 2018

Skolan är viktig för Miljöpartiets väljare, men bara 36 procent av dem tycker att MP har den bästa skolpolitiken, enligt en ny väljarundersökning.
– Det är nog hög tid för Miljöpartiet att lyssna på sina väljare, säger LR:s orförande Åsa Fahlén.

V-väljarna: Inga vinstuttag för friskolor

Val 2018

Fler än åtta av tio Vänsterpartistiska väljare menar att friskolor inte borde kunna ta ut vinst. Lika många vill att staten tar över ansvaret för skolan från kommunerna.

Tre lärare: Ta bort betyget ”icke godkänt”

Debatt

Ta bort kunskapskraven – betyg bör sättas utifrån en medelprestation som normeras genom lärares erfarenhet och nationella prov – och ta bort betyget “icke godkänt”.
Det anser lärarna Nicklas Mörk, Håkan Sjöberg och Mårten Sahlin apropå den senaste tidens kunskapskravsdebatt.

Kommentera
Valet 2018

”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Text + webb-tv

I mötet med Jonas Sjöstedt (V) vill läraren Ragnar Sjölander veta: 
Hur ser han på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Anna Ekström: Marknadsstyrningen av skolan leder fel

Valet 2018

Hur ser Socialdemokraternas minister Anna Ekström på lärarnas arbetssituation? Vad vill hon göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Socialdemokraterna?

Jimmie Åkesson: Vi måste gå mot mer statlig styrning

Valet 2018

Hur ser Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson på lärarnas arbetssituation? Vad vill han göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Sverigedemokraterna?

Annie Lööf: ”Skolan ska vara kvar på kommunal nivå”

Text + webb-tv

Hur ser Centerpartiets partiledare Annie Lööf på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Centerpartiet?
– Det har varit alldeles för stora förändringar inom skolans område på ganska kort tid, säger Annie Lööf.

Ulf Kristersson: ”Fler behöver bli förstelärare”

Valet 2018

Hur ser Moderaternas partiledare Ulf Kristersson på lärarnas arbetssituation och vad lovar han att göra för svensk skola efter valet om han blir Sveriges statsminister?

Fridolin: ”Elevpengen förstör relationen”

Text + webb-tv

Hur ser Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Miljöpartiet?
– Elevpengen förstör relationen mellan rektor, lärare, elever och förälder, säger Gustav Fridolin.

Björklund: ”Det är många amatörer som styr skolan”

Valet 2018

Hur ser Liberalernas partiledare Jan Björklund på lärarnas arbetssituation och vad lovar han att göra för svensk skola efter valet om han blir utbildningsminister? 

EBT: Skolan lider av administrationssjukan

Valet 2018

Hur ser Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet om hon får makten och varför ska lärare rösta på just Kristdemokraterna? 

”Jag vill lyfta de estetiska ämnena”

Bild

Med åttaåriga Petra som guide får lågstadieelever upptäcka konsten och lära sig mer om bilders betydelse.
Torhild Elisabet Sandberg har skrivit en bokserie för barn om konsthistorien.  

LR och M: Fem förslag för ökad studiero

Ordning och reda

Anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan har nästan dubblerats sedan 2014. Nu presenterar LR:s Åsa Fahlén och moderaternas Erik Bengtzboe fem förslag som ska bryta trenden.

”Elever i särskolan får inte hamna utanför i ett jämlikt skolsystem”

Debatt

Elever i grund- och gymnasiesärskolan är osynliga i debatten. Nu uppmanar vi samtliga partier att ta sitt ansvar och säkerställa att även elever i grund- och gymnasiesärskolan får rätt till en likvärdig utbildning. Det skriver Harald Strand, Förbundsordförande för FUB och Zarah Melander, Ombudsman FUB.

Kommentera

Läraren: Så blir programmering roligt

Digitalisering

Programmera egna mobilappar är inte lika svårt som det låter. Det menar matteläraren Per Bodelius, som låtit sina elever göra just det.
– Även de som först var motsträviga mot programmering tyckte att det var skoj, säger han.

”Svängdörren mellan Academedia och Skolverket hotar rättssäkerheten”

Debatt

Jurister som byter arbetsplats mellan friskolekoncerner och de myndigheter som ska reglera dem är bara ett av problemen med att låta bolag göra vinst på skattefinansierade skolor, något som Sverige är ensamma om i världen. Det skriver lärarna Göran Drougge och Magnus Ekblom.

Kommentera

"Kritiken mot Academedia felaktig"

Replik

Lärarna Göran Drougge och Magnus Ekblom lyfte i en debattartikel ett antal problem som de ser med att låta bolag göra vinst på skattefinansierade skolor.
Nu svarar Academedias kommunikationsdirektör Paula Hammerskog på kritiken.

Kommentera

Avtalet: Turordningsreglerna under lupp

Läraravtalet

Nu har lärarfacken och SKL fått i läxa över sommaren att titta närmare på konsekvenserna av turordningsreglerna.
Efter sommaren fortsätter medlingen.

S: Stopp för nya vinstdrivande skolor

Val 2018

Behovsbaserad skolpeng, gemensam antagning till fristående och kommunala skolor samt ett stopp för nya vinstdrivande skolor. Det är några av förslagen S presenterar inför valet.
– Vi vill att valet ska handla om det här, säger gymnasieminister Anna Ekström.

”Hög tid att ta tag i skolans digitalisering”

Debatt

Arbetet med att aktivt rusta alla Sveriges skolor för digitalisering måste börja omgående. Det skriver debattörerna Åke Grönlund, professor i informatik, och Matilda Wiklund, lektor i pedagogik.

Kommentera

Skolverkets förslag: Ta bort möjligheten att läsa extra svenska och engelska

Språkval

Fler elever ska läsa moderna språk, tycker Skolverket. Därför föreslår man att möjligheten att läsa extra engelska och svenska som språkval, ska ta bort.
– Bra, tycker läraren Annika Sjödahl.

"Brist på läromedel påverkar kunskapsresultaten"

Debatt

Många lärare och elever saknar idag läromedel. Det påverkar kunskapsresultaten, mest för de elever som inte kan få stöd i hemmet. Det skriver Svenska Läromedels vd, Rickard Vinde.

Kommentera

Den blomstertid nu kommer – eller...?

Debatt

”Till alla barn där ute som har svårt att bli förstådda i skolan: Vi saknar er varje dag och ni tillför så mycket!”, skriver Lo Håkansdotter, årskurs 7.

Kommentera

Så ska fler lockas att läsa tyska

Moderna språk

Allt färre elever läser tyska. För att öka intresset satsar Tysk-svenska handelskammaren 1,5 miljoner kronor i förhoppning om att fler elever ska lockas till språket.
– Fantastiskt! Alla satsningar på tyska språket är bra, säger tyskläraren Mia Smith.

SPSM: Viktigt att komma närmare huvudmännen

Samverkan

Utbildningsminister Gustav Fridolin vill att skolmyndigheterna ska samarbeta mer regionalt.
Generaldirektören på SPSM, Fredrik Malmberg, har redan påbörjat arbetet.

LR efter kritiken: Vi vill träffa aktiva medlemmar

Replik

Pensionerade lärare i Luleå är kritiska till att seniormedlemmar i LR Luleå bara får vara med på var tredje aktivitet som kommunföreningen anordnar.
Nu svarar kommunombuden i Luleå på kritiken.

Kommentera

”LR diskriminerar sina seniormedlemmar”

Debatt

”Har Lärarnas Riksförbund som policy att diskriminera sina seniormedlemmar?” Det undrar lärare i Luleå efter att förbundet lokalt tagit beslut om att seniormedlemmar endast får vara med på var tredje aktivitet.

Kommentera

Så ska Sverige bli topp 10 i Pisa

Skolpolitik

Tioårig grundskola, ordningsbetyg och privata aktörer inom lärarutbildningen. Det är några av Alliansens förslag inför valet.
– Regeringen gör inte fel saker. De gör ingenting, säger Liberalernas partiledare Jan Björklund till Skolvärlden.
– I huvudsak gör vi det Alliansen föreslår, kontrar Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning.

Ny dom: Förtroendearbetstid grund för a-kassa

Fackligt

Kan lärares förtroendearbetstid ligga till grund för a-kassa?
Ja, anser kammarrätten i Stockholm.
– Beslutet kommer få konsekvenser för våra medlemmar, säger LR:s chefsjurist Kristina Rollbäck. 

Fridolin: Vill inte slå ihop skolmyndigheter

Skolutredning

En ny utredning föreslår att Skolverket, Skolinspektionen och Specialpedagogiska Skolmyndigheten slås ihop, till två nya myndigheter.
Men utbildningsminister Gustav Fridolin kommer inte göra verklighet av förslaget.
– Vi är inte beredda att förespråka en sammanslagning.

Undersökning: ”Lärare på friskolor mer nöjda”

Lärare på fristående skolor är mer nöjda med sina arbetsvillkor än lärare i kommunala skolor. Det visar Jobbhälsoindex 2018.
– På mindre enheter är det lättare att ha en dialog med chefen och snabbare beslutsvägar, vilket medarbetare ofta upplever som positivt, kommenterar LR-ordförande Åsa Fahlén.

Ministern: Skolsegregationen är tätt kopplad till vinsterna

Skolmarknad

Gymnasieminister Anna Ekström (S) har inte gett upp hoppet om att begränsa vinstuttaget för friskolorna trots nederlaget i torsdagens riksdagsomröstning.
– Jag ser hela tiden vad vinstjakten ställer till med i skolan, säger hon till Skolvärlden.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons