Samma gymnasiekurs i fyra länder

Sedan ett år har elever på industritekniska programmet på Elof Lindälvs gymnasium i Kungsbacka möjlighet att läsa en del av sin utbildning utomlands och få den tillgodoräknad. "Det är ett nytt och unikt upplägg där vi är en av få skolor i Europa som deltar", säger Pernilla Öhberg, lärare och projektledare på Elof Lindälvs gymnasium.

Tillsammans med tre skolor i Finland, Spanien och Holland har Elof Lindälvs gymnasium utvecklat fyra gemensamma kurser för elever som läser automation. Kurserna erbjuds nu på de fyra skolorna och eleverna kan därmed välja att läsa en del av sin automationsutbildning i vilket land de vill.

– Förra läsåret fick 32 elever från Sverige, Finland, Spanien och Holland möjlighet att läsa en del av sin yrkesutbildning utomlands inom ramen för samarbetet, berättar Pernilla Öhberg. Responsen från eleverna har varit fantastisk. Eftersom de kliver in i en klass utomlands har de fått ett stort nytt nätverk och lärt känna många personer, dessutom har de upplevt att de kan väldigt mycket, i synnerhet rent tekniskt. De har kommit hem med ökat självförtroende och vet vilken teknisk kompetens de faktiskt har när de ska ut och söka jobb, tack vare att kurserna beskrivs i så kallade läranderesultat.

På varje skola har en europeisk klass skapats och under tre veckor kastas eleverna in i projekt där de får prova på att jobba med riktiga installationsuppdrag. De har fått jobba i projektform och i transnationella grupper. Här har de svenska eleverna utmärkt sig, berättar Pernilla Öhberg.

– Vi brukar ju alltid bli jämförda med Finland och få höra att vi ligger efter, men när det gäller att ta egna initiativ, arbeta självständigt och lösa problem ligger de svenska eleverna långt före sina europeiska kamrater.

Utbytesperioden görs under årskurs tre och i dag finns också tankar kring att komplettera utbildningen med en praktikperiod hos en arbetsgivare utomlands. Den 19 september hålls en konferens på Elof Lindälvs gymnasium dit skolor i Europa, skolledare, politiker och beslutsfattare är inbjudna. Även nyfikna lärare som vill veta mer om hur de skulle kunna bygga upp ett liknande samarbete kring en annan typ av utbildning är välkomna.

– Vi kommer bland annat att berätta om vår resa och dela med oss av våra erfarenheter, säger Pernilla Öhberg. EURIACs upplägg passar inte bara för yrkesutbildningar på gymnasiet, utan lika bra för yrkesutbildning inom Yrkeshögskolan samt yrkesvuxutbildning.

Kurserna och utbytet har genomförts inom ramen för projektet EURIAC, European Industrial Automation Class, som startade i oktober 2011 med hjälp av EU-medel från Leonardo da Vinci-programmet. Syftet med EURIAC är att öka rörligheten inom EU och minska insteget för unga till arbetsmarknaden.

Floran av yrkesutbildning i Europa är vildvuxen vilket gör det svårt för en individ att åka till ett annat land för att studera eller jobba. För att underlätta jämförelsen och transparensen inom olika länders utbildningar och öka möjligheten för meritöverföring har EU-kommissionen tagit fram ett ramverk, ECVET, som gör elevens samlade kunskaper och erfarenheter förståeliga för en arbetsgivare i ett annat land.

– EURIAC är ett av få praktiska ECVET-projekt i Europa. Alla som är intresserade av att veta mer är välkomna att kontakta mig, säger Pernilla Öhberg. Vi hjälper gärna till och berättar om hur man kan gå tillväga för att tillämpa ECVET i praktiken.

Läs mer på:
www.eloflindalvsgymnasium.kungsbacka.se/en/Program-start-20112/Industritekniska-programmet/Internationellt/
www.euriac.eu/News/Conference_invitation/Conference_invitation.html
www.utbyten.se

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm