papp_google_cardboard_elever_klassrum_810
Lektionstips

Se hela världen genom en papplåda

Med en app och en papplåda fick eleverna testa att resa till platser världen runt – utan att lämna klassrummet. Lärare Patrik Tornberg berättar hur metoden kan användas i undervisningen.

Eleverna i 18 klasser på Tolvåkerskolans högstadium i Löddeköping fick i början av februari en annorlunda lektionsupplevelse.

Skolan hade blivit utvald av sökmotorjätten Google att testa en ny app som tillsammans med Google cardboard-glasögon i papp och smart phones möjliggör virtuella studiebesök på olika platser runt om i världen, i olika tidsperioder.

– Eleverna fick många wow-upplevser. Det var väldigt luftfyllt – och kan vi få eleverna att känna det så har vi vunnit mycket, säger so-försteläraren Patrik Tornberg som ansvarar för skolans IKT- och IT-utveckling.

– Ett problem med skolan är att vi inte alltid kan komma utanför dess väggar. Men med den här metoden kan man faktiskt besöka en plats och få en djupare förståelse istället för att bara prata om den, fortsätter han.

Eleverna besökte världsarven Machu Picchu i Peru, Kinamuren, Taj Mahal i Indien och olika utvecklingsländer. Med hjälp av tekniken kunde de stå på en fast punkt, panorera runt och se sig omkring i omgivningen – som dock bara består av stillbilder.

– Läraren styr var de ska resa via en platta. Man kan markera på skärmen var de ska titta och kanske diskutera platsen i stort eller något mer specifikt som dyker upp. Eftersom de upplever nya saker var de än tittar så blir elevaktiviteten väldigt hög, fortsätter Patrik Tornberg.

Metoden har ett stort undervisningsvärde, menar han.

– Det finns oändliga möjligheter i flera so-ämnen som geografi, historia och religion, som diskussions- och uppgiftsunderlag. Man kan vara under ytan i havet vilket kan passa i NO. En engelsklärare skötte helt enkelt all kommunikation om innehållet på engelska och det fungerade fantastiskt bra.

Det går även att använda andra program än Googles app, enligt Patrik Tornberg. Med Google maps kan man gå runt på gatorna och med New York Times app ”Vrse” går det att dyka ner i mer allvarliga situationer, som flyktingläger, med rörliga bilder.

Patrik Tornberg berättar att många lärare blir nervösa för att de ska ersättas av ny teknik.

– Men det här är ett bra exempel på det motsatta. Vi är experterna som skapar undervisning med hjälp av olika typer av läromedel – och det här är ett läromedel som vilket annat. Det gäller bara att inte använda det för sakens skull.

Nu är planen att skolan ska köpa in en klassuppsättning pappglasögon som kostar omkring 70 kronor styck som ska använda tillsammans med iPods – som är något billigare än smart phones.

– Det är viktigt att vi inte kräver att eleverna har egna telefoner, så vi ser själva till att ha all utrustning. Jag tror att det här kan bli stort som läromedel och det känns vettigt att lägga både tid och pengar på, säger Patrik Tornberg.

Appen Google Expeditions Pioneer Program, som skolan fick testa, finns ännu inte på marknaden, men väntas dyka upp kommande sommar.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm