Lärarcoachning

Skarp kritik mot coachning

Skolverkets projekt handledning för lärande kritiseras nu för att sakna vetenskaplig grund. Det skriver SvD. Totalt satsar Skolverket 60 miljoner kronor på att låta coacher utveckla lärare på tio skolor med dåliga kunskapsresultat. 

Med hjälp av grupphandledning och individuell coachning ska tio utvalda skolor, med svaga kunskapsresultat, få hjälp att förbättra sina resultat. Bakom projektet står Skolverket, som alltså satsar 60 miljoner kronor under tre år.

Men nu riktar flera forskare kritik mot projektet och menar att det saknas vetenskaplig grund för att coachning är ett fungerande arbetssätt i skolan. Kritikerna menar att det fokuserar på individens privatliv och att det även kan finnas risk att det sätter stor yttre press på läraren.

– En coach har som uppgift att pusha. Coach kommer från idrotten där det gäller att bli sporrad att pressa sig och prestera lite till, säger Ulla Lindgren, docent i pedagogik vid Åbo universitet, till SvD.

Även Skolverket erkänner att det saknas forskning kring effekterna av coachning i skolan. Men pekar istället på studier som har gjorts på coachning inom näringslivet, som visar på vikten av att hitta sin egen, inre kraft för att bli mer effektiv.

Anders Almgren, andre vice ordförande i Lärarnas Riksförbund, menar att skolan under en längre tid har fungerat som en experimentverkstad.

– Jag är orolig för att det här kan bli som en studiedag för lärarna och att lärdomarna efter ett år har runnit ut i sanden och efter två år är helt borta, säger han till SvD.

I början av oktober tecknade Skolverket ett avtal med Skolcoacherna. 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm