klass9a-artikel
Foto: Carl-Johan Söder/SVT

”Skolan är ingen enmansshow”

Patrik Ekelöf ingår i det lärarlag som filmas i SVT:s "Klass 9a".
Nu uppmanar han alla lärare, politiker och föräldrar att tillsammans ta ansvar för den svenska skolans kvalitet.

FAKTA: Serien "Klass 9a"

Serien spelades in på Mikaelskolan i Örebro under höstterminen 2010.
Arbetslag 9 på skolan och eleverna i klass 9a följdes av ett TV-team och tre pedagoger som coachat lärarna.
Lärarna och arbetslaget har under inspelningen bedrivit undervisning även i andra klasser och har haft sina ordinarie arbetsuppgifter i samma omfattning som vanligt.
Premiäravsnittet sågs av 915 000 tittare.

Dagen ”E”. ”E” som i ”efter”. Så skulle man nog kunna etikettera denna tisdag den 1 februari 2011.
Då är frågan: baksmälla eller startskottet för något nytt?
Du såg det. Tusentals av våra lärarkollegor runtom i landet såg det. Hundratusentals svenskar såg det.
”Klass 9a”.
Åtta avsnitt på bästa sändningstid kl. 20:00 på måndagar i SVT1. Rakt in i de svenska vardagsrummen.

Chanserna är stora att du diskuterat programmet redan innan du läser detta. Om inte så kan jag nästan lova dig att du kommer att göra det inom kort.
Oavsett vad som tänkts, tyckts och sagts är det bara att konstatera: alla tycker  om skolan och oavsett vad man tycker om den så har man en åsikt.
Skolan och vården. De två eviga diskussionsämnena.
Alla har en åsikt eftersom alla har en relation till skolan. Alla berörs.

Enligt svensk lag är det minst nio år som i förlängningen är avgörande för vårt lands framtid. Nio år som tickar på oberoende av resultaten i PISA-undersökningar och andra pedagogiska jämförelseinstrument länder emellan.

Handling trumfar prat

”Klass 9a”. SVT:s serie om den svenska skolan. Uppföljaren till succén för tre år sedan. Då byttes de ordinarie lärarna ut mot ett antal ”super-pedagoger”. Den här gången har vi, de ordinarie lärarna, jobbat vidare med våra elever och coachats av de gästande pedagogerna: Gunilla Hammar Säfström, Stavros Louca och Thomas Holmqvist.
Öppna dörrar och full insyn för hela svenska folket.
Lärarna har gått med på det av huvudsakligen två enkla anledningar: de såg en chans att utvecklas själva och därigenom förbättra vår skola, men även möjligheten att på sikt kunna hjälpa den svenska skolan framåt genom att få igång debatten. En debatt som denna gång förhoppningsvis kan leda till något mer än verbalt valfläsk och ett allmänt förståsigpåande från politker och andra makthavare som inte leder till just någonting. Alla är överens om att något måste göras…
Handling trumfar prat.
Bland annat av den anledningen hyser jag stor respekt för mina arbetskamrater som snart är var mans egendom med olika prefix framför sina namn: ”NO-Malin” och ”Matte-Johnny”…

Välkommen att bidra

För oss i arbetslag 9 och eleverna i klass 9a på Mikaelskolan är den resa som ni nu får möjlighet att ta del av på bästa sändningstid över. Vi har redan påbörjat nästa etapp. Det är den delen som är den avgörande. För vår skola. För den svenska skolan i allmänhet. För Sverige i synnerhet.
Statusen och synen på den svenska skolan påverkar dig oavsett om du vill det eller inte. Oavsett om du är medveten om det eller inte. Skolan är en del av vårt samhälle och samhället en del av skolan. En avgörande del. Nu och i framtiden.
Delar du åsikten att skolan är viktig är du välkommen att bidra till att göra den bättre. Det är nämligen i mina ögon ett delat ansvar. Visserligen vilar ansvaret extra tungt på mina pedagogiska axlar men jag står mig slätt utan dig.
Politker: visa att ni menar allvar genom att omsätta era vackra ord i handling.
Praktik – inte teori.
Föräldrar: stötta era barn och ställ krav på den skola de går på. Ställ krav på era barn och stötta den skola de går på.

Skolan är nämligen ingen enmansshow som står eller faller med en enskild lärare. Den är summan av oss alla. Ett kollektivt åtagande. Alla vi bidrar och påverkar. Oavsett om det är som kunskapsförmedlande kollega, engagerad förälder, populistisk politiker eller motiverad elev.

Tåget är satt i rullning. Nu återstår bara det gemensamma arbetet med att lägga rälsen rätt om vi ska lyckas nå dit vi vill. För även om ”Språk-Sigrid”, ”Gympa-Janne” och alla vi andra lärare i vårt land har de bästa av avsikter så klarar vi det inte på egen hand.

Välkommen ombord!

Patrik Ekelöf – lärare på Mikaelskolan, Örebro

Artikelförfattaren jobbar som lärare i engelska och tyska i år 7-9 på Mikaelskolan i Örebro.
Han är inte en av de lärare som följts och coachats flitigast i serien, men ingår i arbetslag 9.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm