ranelid_litenartikel

”Skolan borde vara en filial till miraklet människan”

Att leva är att ta mått på ett under. Människan skrattar och gråter, när hennes kropp är för liten. Tåren är ett löfte om framtiden. Ingen vetenskap kan förklara skillnaden mellan dessa sinnliga händelser. Du kan skratta så att du gråter. Nobelpristagare i fysik, kemi och medicin mäktar inte med att utreda kärlek, lust, hat och passion. Skolan borde vara en filial till det mirakel som kallas människan. När barnet lärt sig att tala, skriva och räkna står alla maskiner stumma.

Ingen dator i världen har någonsin älskat och visat känslor. Den får ingen sexuell utlösning. Den mest avancerade uppfinningen får inga barn och den gifter sig aldrig. Därtill är den befriad från skolplikt, ty den är efterbliven i konsten att lyssna och svara. Alla sköna städer, konstverk, byggnader och ting i hem och hus har skapats av hantverkare, ingenjörer och tekniker. Kakelugnar, stuckaturer, parketter på golv och bröstpanel på väggar har sina hantverkare. Ingen professor i matematik eller det engelska språket bör tackas för estetiken i det offentliga och privata rummet. Endast ett inskränkt och enfaldigt synsätt kan skilja mellan handens och hjärnans arbete. Vem kan med rätta dela in mänskligheten i intellektuella och praktiska begåvningar? När finsnickaren, muraren, plåtslagaren och urmakaren löser svåra tekniska problem medan de hanterar sina verktyg och material tar de alltid hjälp av hjärnan och det som kan liknas vid själen.

Den gamle och erfarne sotarmästaren har bröder och systrar bland skräddare, bagare, bilmekaniker och elektriker. En duktig och erfaren murare och snickare är guld värd för en husägare och byggmästare. Det är gott och synnerligen klokt att det svenska skolväsendet åter inför lärlingssystemet. Alla elever i grundskolan bör kunna läsa, skriva, räkna och behärska det engelska språket åtminstone hjälpligt, men ingen ideologi och politisk regering kan lagstifta eller tvinga fram att alla elever skall lära sig att läsa musikaliska noter, slöjda en träskål, lösa ekvationer av tredje graden eller skriva mästerliga dikter och romaner.

Genetiken är världens mäktigaste furste, men vi måste jämka på den med hjälp av solidaritet och omsorger i förhållande till andra individer. Olikheten är mänsklighetens framtid, ty likheten betyder bastarder och inavel. Läkare, sjuksköterskor och lärare har yrken som är av största vikt och betydelse för samhället och mänskligheten. Att hävda det är inte lika med särintresse, ty påståendet gäller på rent empirisk och vetenskaplig grund. Alla statsministrar, konungar, påvar, presidenter och nobelpristagare har gått i skolan. De talar och skriver. Ordet rör sig med ljusets hastighet och det har aldrig någonsin varit viktigare än vad det är i dag. Här ligger det inför dina ögon.

Björn Ranelid är lärare och författare

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm