max-gossell-712

”Skolan finns på Facebook”

Sociala medier, fräsch skola i centralt läge och elever som snackar gott om skolan.Det är vinnarreceptet för att locka åt sig elever, enligt Plusgymnasiets rektor Max Gossell.

För många friskolor är det en naturlig del av arbetet att jobba med marknadsföring, och det faktum att många av dem startat från noll kan vara en anledning till att de upplevs som skickliga i att vinna terräng. Plusgymnasiet är en ny aktör i Malmös friskoledjungel och enligt rektor Max Gossell finns det några faktorer som är extremt viktiga att tänka på för att lyckas dra till sig elever.
– Oavsett hur mycket pengar du lägger på marknadsföring så är den bästa reklamen den som eleverna gör åt dig. Kolla på
nätet på olika chattforum. De svar som eleverna ger varandra när de ställer frågor om olika skolor, det lyssnar de på. Om jag säger det så har det inte samma värde, menar Max Gossell, som
menar att det finns några andra grundförutsättningar som ska vara uppfyllda för att lyckas.
– Läget betyder extremt mycket. Kommer elever in till stan med tåg vill de inte sätta sig på en buss i 20 minuter. En fräsch skola som är snygg och i ordning är a och o. Här sitter vi i ett eget hus där vi syns väl. Vi kan inte få bättre gratisreklam. Många hyr in sig på ett våningsplan i ett kontorshotell, säger Max Gossell som huserar i ”gamla Engel- brektsboden” ett välkänt hus ett stenkast från stationen på väg ut mot Västra Hamnen.

Skolan startade i fjor med 39 elever. Innevarande läsår är det 190 elever och inom två år räknar Gossell med att de 330 platserna ska vara fyllda. En annan viktig framgångsfaktor är enligt Max Gossell sociala medier.
– Skolan finns på Facebook och jag har ett konto där, ”Rektor Max”. Det använder jag väldigt mycket till att kommunicera med. Eleverna kan alltid nå mig där och ställa frågor eller komma med synpunkter. Istället för en institution blir jag en människa.
I Malmö är de kommunala skolorna skickliga på marknadsföring och konkurrensen är tuff, menar Max Gossell.
– Eleverna sköljs över med information. Trots att jag är i branschen så är det svårt att överblicka. Det är klart att man måste berätta att man finns, men att lägga hundratusentals kronor på trycksaker är att slänga pengarna i sjön, just på grund av det breda utbudet. Det behövs andra grepp, avslutar Gossell.
 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm