BACCALAUREAT 2007
Foto: Colourbox

Skolinspektionen: Utred uppsatsdelarna i nationella proven

Bedömningen av nationella prov varierar, speciellt på uppsatsdelarna.Nu vill Skolinspektionen att regeringen ska utreda uppsatsernas vara eller icke vara i de nationella proven.– Eventuellt kanske inte uppsatsdelarna ens kan användas för att nå syftet att titta på likvärdigheten, säger Klara Klingspor, utredare på Skolinspektionen.

Varje år låter Skolinspektionen rätta om ett stort antal nationella prov för att se om betygssättning och rättning är likvärdig över hela landet.
Totalt har i år 31 800 prov från 461 skolor rättats om den här gången.
Omrättningen utförs av behöriga lärare. Skolinspektionen är noga med att påpeka att ingen av rättningarna ska ses som rätt eller fel – utan att man endast undersöker avvikelser.
– Ur ett elevperspektiv har omfattande avvikelser stor betydelse. Om samma provsvar bedöms så olika av två lärare finns det en risk för att få ett felaktigt betyg, säger Ann-Marie Begler, generaldirektör på Skolinspektionen, i ett pressmeddelande.

Allra störst skillnad
finner Skolinspektionen bland uppsatsdelarna i engelska och svenska. I svenska-delen på gymnasieskolan skiljer sig bedömningarna åt i 62 procent av fallen.
Forskningen säger, enligt Skolinspektionen, att man bör kunna nå en överenstämmelse på 70 procent på uppsatsdelarna – det vill säga långt ifrån dagens 38 procent.

Nu ifrågasätter Skolinspektionen
att uppsatsdelarna överhuvudtaget ska ingå i de nationella proven.
Bland de rekommendationer man ger efter undersökning ber man att regeringen ska överväga en utredning av uppsatsdelarna.
– Ja, just för att det är en så stor andel avvikelser och att det uppenbarligen finns ett stort utrymme för att öka likvärdigheten i bedömningar. Eventuellt kanske inte uppsatsdelarna ens kan användas för att nå syftet att titta på likvärdigheten, säger Klara Klingspor, utredare på Skolinspektionens analys- och statistiksekretariat.

Skolinspektionen rekommenderar också att Skolverket fortsätter att förtydliga och tillgängliggöra bedömningsanvisningarna, framför allt när det gäller de högre betygen.
Lärare ska också, enligt myndigheten, få kontinuerlig fortbildning i att bedöma.

Skolinspektionen
vill även att elevens identitet ska vara okänd för läraren som bedömer provet, för att öka likvärdigheten.
 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm