Forskning

Skolmiljön påverkar hälsan

Elever som lyfts fram och känner sig delaktiga i klassrummet mår bättre. Det visar en avhandling vid Mittuniversitet.
– Resultaten är viktiga för att skolan ska kunna utveckla metoder och arbetssätt som ökar elevernas delaktighet och som på så sätt också främjar deras hälsa, kommenterar forskaren Maria Warne.

Att skolmiljöns betydelse för elevers hälsa är stor framgår av studien med 1 500 grundskoleelever och 50 gymnasieelever.
Elever i årskurs 6-9 har fått besvara frågor om hur de upplever demokrati, samarbete och kommunikation i klassrummet. Resultatet: sannolikheten för att elever upplever god hälsa fördubblas av en hög delaktighet i klassrummet.

– Skolan är en unik arena där nästan alla unga tillbringar en stor del av sin tid. Det innebär att skolan har stora möjligheter att främja hälsa och att också utjämna skillnader i hälsa mellan olika grupper, säger Maria Warne som är doktorand i folkhälsovetenskap, i ett pressmeddelande.

En annan viktig faktor är möjligheten till vila.
– Det finns indikationer på att eleverna har ett stort behov av återhämtning både under och efter skoldagen samt under helgerna. Eleverna upplevde att möjligheterna till återhämtning påverkade deras motivation och psykiska hälsa.

Gymnasiedelen av studien omfattar elever på barn- och fritidsprogrammet samt dåvarande IV-programmet.  Där framgår att eleverna vill ha mer av samarbete och inflytande i skolan, om deras engagemang ger resultat.

Läs hela avhandlingen ”Där eleverna är – ett arenaperspektiv på skolan som en stödjande miljö för hälsa”.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm