Nära hälften av grundskolorna i Skolinspektionens granskning brister i no-undervisningen.
Skolinspektionen har genomfört fyra olika granskningar av enskilda ämnen. Nyligen släpptes en rapport om religionsundervisningen och i dag kom resultatet för granskningen av no-ämnen i grundskolans årskurs 1-3.
– Det är anmärkningsvärt att det bara är i drygt hälften av de observerade lektionerna som eleverna på ett bra sätt får prova naturvetenskapliga metoder och arbetssätt och att många lärare inte arbetar mer för att eleverna ska förstå hur de kan använda kunskaperna, säger projektledare Lena Lindegren, Skolinspektionen, i ett pressmeddelande.
Biologiämnet visar sig dominera undervisningen i studien, som också pekar på att lärare med no-inriktning i sin egen utbildning är bekvämare att undervisa i fysik och kemi. Skolinspektionen tror att den varierande tillgången på no-material på skolorna och no-ämnenas låga status på skolorna kan vara ytterligare orsaker till den snedfördelade undervisningen i no-ämnen.
Skolinspektionen uppmanar nu rektorerna att ge no-ämnet utrymme i kvalitetsarbetet på skolorna med tanke på resultatet i granskningen och den låga måluppfyllelsen för no-ämnena i årskurs 9.
Granskningen baseras på observationer av 98 lektioner och intervjuer med rektorer, lärare och elever på 30 kommunala och fristående skolor.