rickardvinde

”Ett tillfredsställande svar från Skolverket”

I en debattartikel i Skolvärlden påstod jag att Skolverket inte förstår vikten av läromedel utan ser sådana som styrande hinder. Statistik visar att lärare och elever på mellanstadiet har fått hälften så mycket läromedel på 25 år och att nedgången i hela skolan varit kraftig. Regeringen fullföljde dessutom den nedmontering av läromedlen som huvudmännen genomfört genom att så nyligen som våren 2011 avskaffa grundskoleförordningens bestämmelse om att lärare och elever ska få förlagsutgivna läromedel.

Skolverket har inte reagerat på denna utveckling och min uppfattning var således inte ogrundad. Jag talar förmodligen för de allra flesta lärare och elever i landet när jag därför finner det tillfredsställande att generaldirektören för Skolverket i sitt svar på min debattartikel slår fast att ”läromedel är bra och ofta ett nödvändigt stöd [som ger en] stabil grund för planeringen och genomförandet av undervisningen”.

Jag måste fråga mig varför en kunskapsstruktur under så många år har slagits sönder. För kommuner och friskolor har det tyvärr sannolikt berott på okunskap samt besparingar och felprioriteringar av skolpengen. Regeringens missriktade lagändring skedde förmodligen av okunskap om digitala läromedel och en överdriven tro på elevers förmåga att själva skapa sammanhang och förståelse av lösryckta lärsituationer och internet.

Det är bråttom. Vi har några få år på oss att genomföra skolreformen och börja förbättra skolan. Gör vi inte det kommer vi snart att sitta med nya kriskommissioner och börja om från början och på nytt skapa kaos för lärare och elever. Att genomföra reformen får inte ta tid, även om det kommer dröja innan Sverige är en ledande kunskapsnation. Generaldirektör Anna Ekström anger ramen för det genomförande vi nu är mitt i genom att förklara att det krävs kunniga och skickliga lärare som undervisar med läromedel som grund.

Jag ser generaldirektörens svar på min debattartikel som en inbjudan inte bara till Svenska Läromedel och läromedelsförlagen utan till alla skolaktörer att diskutera hur skolans kunskapsstruktur ska återupprättas och lärare ges tid och förutsättningar att göra det möjligt för varje elev att erövra den nya läroplanens centrala innehåll och nå sina mål i skolan.

Rickard Vinde
vd för Svenska Läromedel (Läromedelsförlagens branschförening)

 

Kommentar från Skolverket

Det krävs en mycket stor portion kreativitet för att tolka generaldirektör Anna Ekströms debattreplik som Rickard Vinde gör. Dessvärre innehåller också Vindes slutreplik förvanskningar av vad Anna Ekström faktiskt skriver i sin replik. Ekström skriver att ”läromedel är bra och ofta ett nödvändigt stöd”. Detta citerar Vinde men hittar sedan på en egen fortsättning på citatet: ”… som ger en stabil grund för planeringen och genomförandet av undervisningen”. Det Anna Ekström egentligen fortsätter beskriva är att Skolverket varnar för när läroboken tillåts styra undervisningen.

Vinde skriver vidare att Anna Ekström förklarar att det krävs kunniga och skickliga lärare som undervisar med läromedel som grund.” Det hon egentligen skriver är att det krävs kunniga och skickliga lärare som har en stabil grund för planeringen och genomförandet av undervisningen. Ingenstans skriver hon att det är läromedel som ska vara grunden. Tvärtom handlar Anna Ekströms replik om att det är lärare som med sin utbildning, erfarenhet och yrkesskicklighet ska planera och genomföra undervisningen utifrån läroplaner och kursplaner.

Att Vinde som företrädare för läromedelsbranchen vill lyfta fram läromedlens betydelse är självklart men är detta seriöst? Det enklaste och bästa sättet är att låta läsaren avgöra. Läs Anna Ekström artikel och jämför med Rickard Vindes slutreplik (ovan).

Mattias Ragert
pressansvarig Skolverket

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm