Annons
Riksdagspartiernas representanter tog ställning i skolfrågor i Almedalen. Foto: Jonas Fond

Stor debatt: Så vill partierna lyfta lärarna

Publicerad 3 juli 2017

Fakta

Debattörerna

Medverkande gjorde Camilla Waltersson Grönvall, Utbildningspolitisk talesperson, Moderaterna, Ulrika Carlsson, Utbildningspolitisk talesperson, Centerpartiet, Christer Nylander, Utbildningspolitisk talesperson, Liberalerna, Lena Hallengren, Utbildningspolitisk talesperson, Socialdemokraterna, Larry Söder, Riksdagsledamot Kristdemokraterna, Stefan Jakobsson, Utbildningspolitisk talesperson, Sverigedemokraterna, Gustav Fridolin, Språkrör, Miljöpartiet, och Åsa Fahlén, Ordförande, Lärarnas Riksförbund.

Relaterat

Likvärdigheten är fortfarande låg, var tredje elev når inte gymnasieexamen och lärarbristen är akut. Riksdagspartierna debatterade i Almedalen vad som krävs för att styra skutan rätt.

Lärarnas Riksförbund arrangerade på måndagen en stor skolpolitisk debatt i Visby under politikerveckan i Almedalen. Skolpolitiska representanter från samtliga riksdagspartier medverkade, med undantag för Vänsterpartiet.

Skolvärlden sammanfattar debatten med partiföreträdarnas inägg i fyra frågor som debatterades.

Bör staten ta över huvudansvaret för skolan?

Lena Hallengren (S)
– Skolledare och professionen är de som faktiskt gör det dagliga arbetet, och ju närmare man har till en beslutsfattare, som kan se till att man fattar beslut som gör att man underlättar, desto bättre.

Gustav Fridolin (MP)
– Skolkommissionens förslag innebär att vi äntligen har förslag på bordet om en tydligare styrning. Fyra saker ska staten garantera: likvärdigheten i resurser till skolan, staten ska vara huvudansvarig för ett gemensamt accepterat professionsprogram, det tredje är att staten aldrig ska lämna en skola som ger svaga resultat, och sist ska staten sätta vissa regler för vilka som får bedriva skola. Det största misstaget under 90-talet var att dra tillbaka den statliga garantin för en jämlik skola.

Camilla Waltersson Grönvall (M)
– Vi fokuserar alldeles för mycket på allting som är negativt, men vi har så många skolor som fungerar bra. De måste vi låta fortsätta få fungera utan att vi ska in. Det är en ganska stor reform vi pratar om som kostar många miljarder.

Christer Nylander (L)
– Liberalerna vill ha ett statligt huvudmannaskap. Vi tycker att kommunaliseringen var ett misslyckande och en viktig anledning till att skolans resultat har tappat och läraryrkets status har sjunkit.

Ulrica Carlsson (C)
– Vi har inte alls samma åsikt som Liberalerna när det gäller förstatligandet av skolan. Jag kan tycka att de styrdokument som finns på plats i dag de är ganska bra. Kan man se över finansieringen och göra några justeringar där så kan man lyckas bättre när det gäller likvärdigheten.

Larry Söder (KD)
– Ja. Kommunen kan ta ansvar för lokaler och skolskjutsar och sådant som de är bra på, staten kan stå för finansieringen.

Stefan Jacobsson (SD)
– Ja. Det är en kommunal budgetregulator vi håller på med idag. Börja med ett statligt huvudmannaskap för skolhälsovården.

 

Ska vi ha ett obligatoriskt skolval?

Lena Hallengren (S)
– När för många elever söker samma skola, vilka elever ska då få gå på den skolan? Hur OFTA ska man välja skola? Det samtalet behöver vi ha. Det är ett problem om man väljer en skola, förväntar sig något, och sedan får man inte det och då tar man sitt pick och pack och drar.

Gustav Fridolin (MP)
– Jag ser et som en del av en helhet. Man kan inte införa aktivt skolval om det inte är så att de som väljer har möjlighet att gå på den skolan som de väljer. Det måste på något vis bygga på att man har ett rättvist val. De urvalsmekanismer vi har i dag är inte rättvisa.

Christer Nylander (L)
– Men Gustav, det finns ingen rättvisa här i världen. Ska man någon form av rättvisa i systemet så måste det vara så att varje elev får möta den resurs som den eleven behöver för att lyckas i skolan. Det är det som är rättvisa. Det måste vara ett självklart karriärval för lärare och skolledare att välja att jobba på de skolor där eleverna behöver dem mest.

Camilla Waltersson Grönvall (M)
– Ja. De stora skillnaderna finns mellan olika klassrum i samma skola – inte mellan olika skolor, kommuner eller huvudmän.

Ulrica Carlsson (C)
– Det finns ett antal kommuner som har genomfört det (aktivt skolval) och där man tagit sig an de här utmaningarna som ni pekar på och andra svårigheter. Om vi ska prata om egna barn är jag oerhört glad för att det fanns en skolvalsmöjlighet när de var i skolåldern.

Larry Söder (KD)
-

Stefan Jacobsson (SD)
– Nej. Av det enkla skälet att jag har tre barn och jag vill inte köra dem till tre olika skolor.

 

Hur ska vi höja läraryrkets attraktivitet?

Lena Hallengren (S)
– Hela läraryrket är ett konstnärligt yrke, man står liksom på scen varenda lektion och ska entusiasmera och motivera elever. Och då är lön inte oviktigt, men jag tror att arbetsmiljö och ledarskap är ännu viktigare.

Gustav Fridolin (MP)
– Vi måste höja värderingen både av lärarna och av lärande. Jag tror verkligen att ett av stegen vi har framför oss är att bygga en bildningskultur där hela vuxenvärlden konsekvent visar hur viktigt det är lära. Men jag måste säga: Lön och arbetsmiljö. Det avgör alltid ett yrkes attraktivitet.

Camilla Waltersson Grönvall (M)
­– Lönen är inte oviktig. Men jag tror att många lärare är beredda att skriva under på att när man känner meningsfullheten, och inte är frustrerad över att man inte hinner göra det man är där för – det är då man talar om för sina barn och alla sina vänner att de ska bli lärare, för att det är det mest fantastiska som finns.

Ulrica Carlsson (C)
– Jag tror på professionsutvecklingsprogrammen. Jag tror man måste titta ytterligare på skolledarens roll, att man arbetar med att leda den pedagogiska utvecklingen. Sen att läraren får mer tid för varje elev. Frågan är hur man löser det.

Christer Nylander (L)
– Själva grundtanken att läraryrket ska vara ett fritt akademiskt skapande yrke, den statusen måste läraryrket få igen. Men kultur och värderingar äter upp system och strukturer. Vi får inga bra resultat om inte kunskap och studier värderas högt, oavsett vilka system vi bygger.

Larry Söder (KD)
– Man måste fundera på varför man blir lärare. Man blir ju det för att man vill hjälpa de elever som behöver det mest. Man sitter ju knappast och drömmer om att få skriva långa administrativa haranger till kommunala skolpolitiker, utan vi måste se till att man får göra det man faktiskt ska göra.

Stefan Jacobsson (SD)
– För det första tror jag att det är viktigt att skolledare får vara skolledare istället för ekonomichefer. Att man satsar på arbetsmiljön och låter lärare vara lärare.

 

Om du blir utbildningsminister efter nästa val, vad är det första du gör då?

Camilla Waltersson Grönvall (M)
– Sett ifrån skolkommissionens förslag ser jag professionsprogrammen som mest angelägna att snabbt få på plats. I övrigt hade det varit en samlad kompott av elevhälsa, undervisningstid och lärarutbildningen.

Ulrica Carlsson (C)
– Professionsprogram tror jag är viktiga, men det första jag skulle göra är satsningar kopplade till skolledarrollen. För att stärka den och stärka ledarskapet i skolan.

Christer Nylander (L)
– Någon form av professionsprogram tror jag hade varit bra att få på plats snabbt, som handlar både om karriärvägar och fortbildning och vidareutbildning. Det är det viktigt att ett sådant här professionsprogram inte är fast utan att det kan utvecklas utifrån de förutsättningar och krav som finns.

Larry Söder (KD)
– Jag tycker nog att det viktigaste är att få alla att se lite annorlunda på skolan. Jag tror faktiskt att hemmen, familjerna, måste ha någon form av kontrakt med skolan att hjälpa till.

Stefan Jacobsson (SD)
– Jag börjar med att bjuda in alla partier och låsa in oss i ett rum, och så lägger vi allting i tre högar: Ja, redan överens-högen, aldrig i helvete-högen och kanske-högen, och så sorterar vi den högen. Sen går vi ut med en långsiktighet som gäller för all framtid. Om vi hade lämnat allting här och nu och inte gjort ett smack så hade det blivit bättre, för det är lärarna och rektorerna som kan det här, inte vi politiker.

Lena Hallengren (S)
– Jag tänker inte upprepa professionsprogrammen, så jag säger att obligatorisk övningsskola vore bra både för skolan, utbildningen och studenterna.

Gustav Fridolin (MP)
– Jämte annat som nämnts här så säger jag fler speciallärare och mer specialpedagogisk kompetens.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Lärarbristen: Behövs 187 000 nya lärare

Lärarbrist

Den rådande lärarbristen i Sverige väntas bli större. Nya siffror från SKL visar att skolor och förskolor behöver rekrytera 187 000 nya lärare fram till 2031.

Annons
Annons
Lågaffektivt bemötande

Så arbetar Johan med lågaffektivt bemötande i klassrummet

Undervisningsmetoder

Hantera, utvärdera och förändra. Det är tre grundprinciper för lågaffektivt bemötande i klassrummet som lågstadieläraren Johan Sander arbetar utifrån.
– Det är viktigt att förstå att mitt i krisen kan jag inte lösa något, säger han.

Psykologen: ”I vardagen ska vi ha gränser”

Lågaffektivt bemötande

Det finns de som tror att lågaffektivt bemötande handlar om att inte agera alls, men det fungerar inte, betonar psykologen Bo Hejlskov Elvén. 
– Man måste skilja på vardag och kris. I vardagen ska vi självklart ha gränser. 

Annons

”Skolverket osynliggör flerspråkighet”

Debatt

Skolverket la ner hemsidan ”Tema Modersmål”. ”Ett misslyckande i det mångfaldsarbete skolan ska bedriva, och ett osynliggörande av flerspråkighet”, skriver debattörerna.

Kommentera
Annons
Annons

Storsatsning på att utbilda kommunens alla lärare i NPF

NPF

Norrtälje satsar stort på att höja kompetensen inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Alla rektorer, lärare och fritidspedagoger ska utbildas och lokalerna ska anpassas.

– Ambitionen är att alla elever ska få det yttersta bemötandet, säger Helene Walukiewicz.

Annons

”Modersmålslärare kan göra skolan mer jämställd”

Debatt

Sverige har tagit emot många barn från länder med patriarkal kultur. Modersmålslärare skulle därför kunna vara en viktig resurs för att göra skolan mer jämställd, skriver modersmålsläraren Sebüktay Kaan.

Kommentera

Yrkesprogram ska ge behörighet till högskolan

Yrkesprogram

Gymnasiets yrkesprogram ska ge behörighet till högskolan i fortsättningen. Det föreslår regeringen under måndagen. 

Granskning tid

Bildläraren Anna gick ner i tid – men jobbar på sin lediga dag

Tidsbrist

Fler elever, färre behöriga kollegor och en mängd ”extraarbete” gör att många lärare känner sig allt mer pressade. Av hälsoskäl funderar var fjärde lärare på att gå ner i arbetstid.
– Jag arbetar deltid för att hinna med. Det är helt galet, säger bildläraren Anna Mautner.

Stressen minskade – då lades projektet ner

Tidsbrist

Försöket med en lärarassistent i ett av arbetslagen på Malmö latinskola blev en succé. Men försöket blev bara ettårigt.

MP: Lärare ska inte tvingas in i asylprocessen

Debatt

"Skolan och lärarna har en viktig roll för de ensamkommande barnen. Men lärare har inte ansvar för asylprocessen." Det skriver Maria Ferm, migrationspolitisk talesperson för Miljöpartiet, apropå regeringens förslag för att ge fler ensamkommande möjlighet att stanna i Sverige.

Kommentera

Förslag: Bussa elever ut till skolor på landet

Trängsel

Centerpartiet i Söderhamn går mot strömmen och föreslår att elever på stora stadsskolor med många elever ska erbjudas att istället pendla ut till idylliska landsbygdsskolor.

”Jag vill inte debattera kondomer i min klass”

Sex och samlevnad

”Jag vill prata makt, kön och samtycke.” Lina Lindström bloggar om det här med sex- och samlevnadsundervisning i klassrummet.

Skolornas lockbeten försvårar för eleverna i gymnasievalet

SYV

Gymnasievalet försvåras av skolornas egen marknadsföring. Det menar Jakob Amnér, ordförande för Sveriges elevråd – SVEA.
– Eleverna måste lära sig att kritiskt granska utbudet, säger vägledaren Sara Nordström.

Nya förslag ska få fler elever att klara gymnasiet

Gymnasiet

Regeringen föreslår en rad åtgärder för svensk gymnasieutbildning för att fler ska påbörja och fullfölja skolan.
– Med den arbetsmarknaden vi har i dag är det väldigt viktigt att ha en gymnasieexamen, säger gymnasieminister Anna Ekström (S).

Lagförslag om större insyn i friskolor

Regeringen.

I ett lagförslag från regeringen föreslås att rätten om att ta del av allmänna handlingar ska gälla även hos huvudmän för fristående skolor.

– Man ska ha rätt att ta del av samma information från en friskola som från en kommunal skola, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

SKL-kritik mot regeringens satsning på likvärdighet i skolan

Utbildningspolitik

Nu riktar Sveriges kommuner och landsting kritik mot regeringens likvärdighetssatsning.
– Vi ser en uppenbar risk att satsningen kommer motverka sitt syfte, säger Bodil Båvner, utredare på SKL.

Plugga med lön på flera nya lärarutbildningar i höst

Lärarutbildning

Flera lärosäten följer Högskolan Dalarnas exempel och startar lärarutbildningar där studenterna jobbar deltid i klassrummet från dag ett.

Efter kritiken: Nu ska övergreppen inom gymnasieföreningarna bort

Åtgärdskrav

Skolinspektionen riktar skarp kritik mot kommunen och ledningen på Wargentinskolan i Östersund. De har fram till september på sig att åtgärda ett flertal brister i hanteringen av elever som utsätts för kränkningar.

Undervisningen i sex- och samlevnad brister: ”Är förvånad”

Sex- och samlevnad

Skolinspektionens granskning pekar på flera brister i skolors sex- och samlevnadsundervisning.
– Vi visste att undervisningen var ojämlik, nu har vi fått faktaunderlag för att uppdatera läroplanen, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

Här har lärarna fredad tid för planering av sina lektioner

Arbetsmiljö

I Lidingö finns en mycket tydlig mall för hur grundskollärarnas tid ska fördelas.
Och kanske viktigast av allt: fredad tid för det betydelsefulla för- och efterarbetet.

5 sätt att hantera en hotfull situation i skolan

Våld

Våldet i skolan ökar och många lärare har blivit utsatta under det senaste året. Alexander Tilly, leg psykolog och specialiserad på frågor om hot och våld, delar med sig av sina bästa tips för hur man som lärare kan agera i hotfulla situationer.

Forskning: Därför är IT-mässorna problematiska

Forskning

Ny forskning lyfter flera problem med hur IT-mässan SETT sätter agendan för skolans digitalisering och lärares fortbildning.
– Det är väldigt svårt att förstå var budskapen kommer ifrån och vem det är som är avsändaren, säger forskaren Catarina Player-Koro.

Så kan lärare stärka nyanlända elever

Ny bok

Studiehandledningen på modersmålet är ett viktigt stöd för att nyanlända elever ska klara skolan.
– En svag punkt är samarbetet mellan läraren och handledaren, säger Karin Sheikhi som skrivit en bok om hur studiehandledningen kan utvecklas.

Introduktionsprogram lockar nyblivna lärare

Lärarprofessionen

Ett introduktionsår med 70 procents undervisningstid, en förstelärare som mentor och ledarskapsutbildning. Det ingår i programmet som ska locka lärare till skolor i Täby.

Signe Jonsson sökte till programmet förra året.

– Jag saknade utbildning i ledarskap, det får jag här, säger hon.

”Det är dags att återinföra ordningsbetyget”

Debatt

”Vi måste arbeta ännu hårdare med att betona vikten av ordning och uppförande i och runt våra skolmiljöer”, skriver Emma Köster.

Kommentera

Elever med särskilda behov nekas läromedel

Särskilda behov

Bristande utbud, bristande kunskap och bristande ekonomi är alla skäl till att elever med funktionsnedsättning inte får de hjälpmedel de har laglig rätt till, enligt en ny rapport.

Förslag om en läsa-skriva-räkna-garanti dras tillbaka

Lagförslag

Regeringen beslutar att dra tillbaka propositionen Läsa, skriva, räkna – en åtgärdsgaranti efter motstånd från allianspartierna och Sverigedemokraterna. Nu ska regeringen återkomma med ett nytt förslag.

– Det här får inte fastna i prestige, här måste politiken nå samsyn, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

Larmsiffror: Hälften av lärarna hinner inte ta lunchrast

Lunchrast

Över hälften av skolpersonalen på grundskolan i Malmö har inte möjlighet till ostörd lunchrast varje dag.

Omöjliga betygskrav: ”Finns en övertro på särskilt stöd”

Specialpedagogik

En ny studie pekar på att det finns elever för vilka läroplanens krav är för högt ställda. Det sätter även press på lärarna.
– Det finns en övertro på särskilt stöd, säger Elisabeth Fernell, professor i barn- och ungdomspsykiatri.

Ny trend: Elever vandaliserar och lägger ut på Snapchat

Sociala medier

En ny vandaliseringstrend sprids på svenska skolor. Elever vandaliserar sin skola, filmar händelsen och lägger ut på Snapchat.
– Det är superviktigt att markera mot eleverna, säger LR:s Åsa Fahlén.

Så blev klassen vinnare av Surfa Lugnt-priset

Vinstglädje

Efter att klass 8F på Östra grundskolan i Huddinge skrivit en debattartikel i DN och mötts av otrevliga kommentarer på bland annat Twitter, beslöt sig läraren Maria Wiman för att tillsammans med sin klass göra något åt saken.

Belöningen: Första pris i tävlingen ”Surfa lugnt”.

Konflikten mellan lärare och föräldrar: ”Vi ser brister”

Arbetsmiljö

Debatten om den bristande dialogen mellan lärare och föräldrar i skolan fortsätter växa. Nu går Skolinspektionen in i diskussionen och efterlyser en uppryckning från huvudmännen.

Läraren på utpekade SFI-skolan: Ledningen lyssnar inte på oss

SFI

Fuskande utbildningsföretag, kaosartade lektioner, snabb läraromsättning. Det är bilden av SFI-undervisning i privat regi som målas i ett reportage i Kalla fakta.
– Det är en stor genomströmning av elever och dessutom stor rotation på lärare, säger Anders Olzon, SFI-lärare på den utpekade skolan.

Skolan med skönlitterär läsning i alla ämnen

Läsglädje

På ProCivitas i Lund inleds varje lektion med en lässtund. Initiativtagaren Kalle Palm är överraskad av den positiva responsen.

– Jag har aldrig fått så mycket beröm i hela mitt liv, säger han.

Mobilförbudet delar lärarkåren

Mobiltelefoner

Liberalerna vill lagstifta om mobilförbud i klassrummen för att öka studieron.
Bland lärarna går åsikterna isär.

”Lärare och föräldrar måste sluta kasta grus på varandra”

Debatt

”Föräldrar till barn med npf och lärare och specialpedagoger behöver gå samman. Så länge vi fortsätter att sparka varandra på smalbenen är vi svaga. Tillsammans är vi starka”, skriver Jiang Millington.

Kommentera

Forskarkritik mot fria skolvalet

Fritt skolval

En grupp forskare riktar skarp kritik mot det fria skolvalet och dess konsekvenser.
– Vi talar om det fria skolvalet som om alla hade möjlighet att välja. Det är nonsens, säger Marianne Dovemark, professor i pedagogik.

”Släpp in ungdomsförbunden på skolorna”

Debatt

”Att fler ungdomsförbund och partier tillåts besöka skolor är särskilt angeläget i en tid där ungas tilltro till demokratin sjunker”, skriver debattörerna.

Kommentera

Efter kritiken: Mobilen viktig för skolans likvärdighet

Mobilförbud

Allt fler höjer rösten för att stoppa mobilen i skolan. Men förbud löser inte problemen, menar Stefan Bonn på SPSM som vill att den tillåts för en mer likvärdig skola.
– Ett förbud kan ta ifrån en del elever deras möjligheter, säger han.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons