Annons
Riksdagspartiernas representanter tog ställning i skolfrågor i Almedalen. Foto: Jonas Fond

Stor debatt: Så vill partierna lyfta lärarna

Publicerad 3 juli 2017

Fakta

Debattörerna

Medverkande gjorde Camilla Waltersson Grönvall, Utbildningspolitisk talesperson, Moderaterna, Ulrika Carlsson, Utbildningspolitisk talesperson, Centerpartiet, Christer Nylander, Utbildningspolitisk talesperson, Liberalerna, Lena Hallengren, Utbildningspolitisk talesperson, Socialdemokraterna, Larry Söder, Riksdagsledamot Kristdemokraterna, Stefan Jakobsson, Utbildningspolitisk talesperson, Sverigedemokraterna, Gustav Fridolin, Språkrör, Miljöpartiet, och Åsa Fahlén, Ordförande, Lärarnas Riksförbund.

Relaterat

Likvärdigheten är fortfarande låg, var tredje elev når inte gymnasieexamen och lärarbristen är akut. Riksdagspartierna debatterade i Almedalen vad som krävs för att styra skutan rätt.

Lärarnas Riksförbund arrangerade på måndagen en stor skolpolitisk debatt i Visby under politikerveckan i Almedalen. Skolpolitiska representanter från samtliga riksdagspartier medverkade, med undantag för Vänsterpartiet.

Skolvärlden sammanfattar debatten med partiföreträdarnas inägg i fyra frågor som debatterades.

Bör staten ta över huvudansvaret för skolan?

Lena Hallengren (S)
– Skolledare och professionen är de som faktiskt gör det dagliga arbetet, och ju närmare man har till en beslutsfattare, som kan se till att man fattar beslut som gör att man underlättar, desto bättre.

Gustav Fridolin (MP)
– Skolkommissionens förslag innebär att vi äntligen har förslag på bordet om en tydligare styrning. Fyra saker ska staten garantera: likvärdigheten i resurser till skolan, staten ska vara huvudansvarig för ett gemensamt accepterat professionsprogram, det tredje är att staten aldrig ska lämna en skola som ger svaga resultat, och sist ska staten sätta vissa regler för vilka som får bedriva skola. Det största misstaget under 90-talet var att dra tillbaka den statliga garantin för en jämlik skola.

Camilla Waltersson Grönvall (M)
– Vi fokuserar alldeles för mycket på allting som är negativt, men vi har så många skolor som fungerar bra. De måste vi låta fortsätta få fungera utan att vi ska in. Det är en ganska stor reform vi pratar om som kostar många miljarder.

Christer Nylander (L)
– Liberalerna vill ha ett statligt huvudmannaskap. Vi tycker att kommunaliseringen var ett misslyckande och en viktig anledning till att skolans resultat har tappat och läraryrkets status har sjunkit.

Ulrica Carlsson (C)
– Vi har inte alls samma åsikt som Liberalerna när det gäller förstatligandet av skolan. Jag kan tycka att de styrdokument som finns på plats i dag de är ganska bra. Kan man se över finansieringen och göra några justeringar där så kan man lyckas bättre när det gäller likvärdigheten.

Larry Söder (KD)
– Ja. Kommunen kan ta ansvar för lokaler och skolskjutsar och sådant som de är bra på, staten kan stå för finansieringen.

Stefan Jacobsson (SD)
– Ja. Det är en kommunal budgetregulator vi håller på med idag. Börja med ett statligt huvudmannaskap för skolhälsovården.

 

Ska vi ha ett obligatoriskt skolval?

Lena Hallengren (S)
– När för många elever söker samma skola, vilka elever ska då få gå på den skolan? Hur OFTA ska man välja skola? Det samtalet behöver vi ha. Det är ett problem om man väljer en skola, förväntar sig något, och sedan får man inte det och då tar man sitt pick och pack och drar.

Gustav Fridolin (MP)
– Jag ser et som en del av en helhet. Man kan inte införa aktivt skolval om det inte är så att de som väljer har möjlighet att gå på den skolan som de väljer. Det måste på något vis bygga på att man har ett rättvist val. De urvalsmekanismer vi har i dag är inte rättvisa.

Christer Nylander (L)
– Men Gustav, det finns ingen rättvisa här i världen. Ska man någon form av rättvisa i systemet så måste det vara så att varje elev får möta den resurs som den eleven behöver för att lyckas i skolan. Det är det som är rättvisa. Det måste vara ett självklart karriärval för lärare och skolledare att välja att jobba på de skolor där eleverna behöver dem mest.

Camilla Waltersson Grönvall (M)
– Ja. De stora skillnaderna finns mellan olika klassrum i samma skola – inte mellan olika skolor, kommuner eller huvudmän.

Ulrica Carlsson (C)
– Det finns ett antal kommuner som har genomfört det (aktivt skolval) och där man tagit sig an de här utmaningarna som ni pekar på och andra svårigheter. Om vi ska prata om egna barn är jag oerhört glad för att det fanns en skolvalsmöjlighet när de var i skolåldern.

Larry Söder (KD)
-

Stefan Jacobsson (SD)
– Nej. Av det enkla skälet att jag har tre barn och jag vill inte köra dem till tre olika skolor.

 

Hur ska vi höja läraryrkets attraktivitet?

Lena Hallengren (S)
– Hela läraryrket är ett konstnärligt yrke, man står liksom på scen varenda lektion och ska entusiasmera och motivera elever. Och då är lön inte oviktigt, men jag tror att arbetsmiljö och ledarskap är ännu viktigare.

Gustav Fridolin (MP)
– Vi måste höja värderingen både av lärarna och av lärande. Jag tror verkligen att ett av stegen vi har framför oss är att bygga en bildningskultur där hela vuxenvärlden konsekvent visar hur viktigt det är lära. Men jag måste säga: Lön och arbetsmiljö. Det avgör alltid ett yrkes attraktivitet.

Camilla Waltersson Grönvall (M)
­– Lönen är inte oviktig. Men jag tror att många lärare är beredda att skriva under på att när man känner meningsfullheten, och inte är frustrerad över att man inte hinner göra det man är där för – det är då man talar om för sina barn och alla sina vänner att de ska bli lärare, för att det är det mest fantastiska som finns.

Ulrica Carlsson (C)
– Jag tror på professionsutvecklingsprogrammen. Jag tror man måste titta ytterligare på skolledarens roll, att man arbetar med att leda den pedagogiska utvecklingen. Sen att läraren får mer tid för varje elev. Frågan är hur man löser det.

Christer Nylander (L)
– Själva grundtanken att läraryrket ska vara ett fritt akademiskt skapande yrke, den statusen måste läraryrket få igen. Men kultur och värderingar äter upp system och strukturer. Vi får inga bra resultat om inte kunskap och studier värderas högt, oavsett vilka system vi bygger.

Larry Söder (KD)
– Man måste fundera på varför man blir lärare. Man blir ju det för att man vill hjälpa de elever som behöver det mest. Man sitter ju knappast och drömmer om att få skriva långa administrativa haranger till kommunala skolpolitiker, utan vi måste se till att man får göra det man faktiskt ska göra.

Stefan Jacobsson (SD)
– För det första tror jag att det är viktigt att skolledare får vara skolledare istället för ekonomichefer. Att man satsar på arbetsmiljön och låter lärare vara lärare.

 

Om du blir utbildningsminister efter nästa val, vad är det första du gör då?

Camilla Waltersson Grönvall (M)
– Sett ifrån skolkommissionens förslag ser jag professionsprogrammen som mest angelägna att snabbt få på plats. I övrigt hade det varit en samlad kompott av elevhälsa, undervisningstid och lärarutbildningen.

Ulrica Carlsson (C)
– Professionsprogram tror jag är viktiga, men det första jag skulle göra är satsningar kopplade till skolledarrollen. För att stärka den och stärka ledarskapet i skolan.

Christer Nylander (L)
– Någon form av professionsprogram tror jag hade varit bra att få på plats snabbt, som handlar både om karriärvägar och fortbildning och vidareutbildning. Det är det viktigt att ett sådant här professionsprogram inte är fast utan att det kan utvecklas utifrån de förutsättningar och krav som finns.

Larry Söder (KD)
– Jag tycker nog att det viktigaste är att få alla att se lite annorlunda på skolan. Jag tror faktiskt att hemmen, familjerna, måste ha någon form av kontrakt med skolan att hjälpa till.

Stefan Jacobsson (SD)
– Jag börjar med att bjuda in alla partier och låsa in oss i ett rum, och så lägger vi allting i tre högar: Ja, redan överens-högen, aldrig i helvete-högen och kanske-högen, och så sorterar vi den högen. Sen går vi ut med en långsiktighet som gäller för all framtid. Om vi hade lämnat allting här och nu och inte gjort ett smack så hade det blivit bättre, för det är lärarna och rektorerna som kan det här, inte vi politiker.

Lena Hallengren (S)
– Jag tänker inte upprepa professionsprogrammen, så jag säger att obligatorisk övningsskola vore bra både för skolan, utbildningen och studenterna.

Gustav Fridolin (MP)
– Jämte annat som nämnts här så säger jag fler speciallärare och mer specialpedagogisk kompetens.

Facebook kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Pojkar dominerar i klassrummet

Forskning

Pojkar talar mest i klassrummet. Men inte om samma saker som flickor. Nina Eliasson har forskat på högstadieelevers talutrymme i klassrummet och uppmanar lärare att ställa frågor som kräver eftertanke. 

Annons
Annons

Läraren: 5 faktorer som höjer elevernas mattekunskaper

Debatt

"Om du fortsätter öva och öva på det här sättet kommer det komma den dagen där du kan lösa matematiska uppgifter utan problem".

Annons

Undersökning: Så tycker partiernas väljare om skolfrågorna

Undersökning

Nästan 7 av 10 väljare vill att staten bör ha huvudansvaret för de skolor som i dag är kommunala. Det visar en ny undersökning av Lärarnas Riksförbund.
– Det är fullt rimligt att folk tycker som de gör, säger Svante Tideman, vice ordförande för LR.

Forskare tveksamma till lämplighetstest

Lärare

Kan man redan genom ett lämplighetstest avgöra vem som kommer bli en skicklig lärare?
Risken finns att man sållar bort även dem som faktiskt kunnat bli duktiga under utbildningens gång, anser Per Lindqvist och Ulla Karin Nordänger, professorer i pedagogik.

Annons
Annons
Almedalen 2017
Annons

8 av 10 M-väljare: ”Skrota vinstsystemet för friskolor”

Almedalen

79 procent av Moderaternas väljare vill skrota vinstsystemet för friskolor som det ser ut i dag. Det visar en färsk undersökning.
– Väldigt förvånande och intressant, säger statsvetaren Jenny Madestam.

Fridolin lovar satsa nya miljarder på skolan

Almedalen

Gustav Fridolin avslutade sitt tal i Almedalen med att prata om skola och utbildning.
– Får jag som jag vill så går vi hela vägen och genomför Skolkommissionens förslag. Tillför sex miljarder till skolan och staten tar åter ansvar för jämlikhet i skolsystemet, sa utbildningsministern.

De tre största fällorna med digitaliseringen av skolan

Digitalt

När nödvändig teknik, kompetensutveckling och läromedel finns på plats, kvarstår ändå utmaningar med digitaliseringen, visar ny forskning.
 – Man måste kliva över en tröskel, men när man väl gjort det har man vunnit mycket, säger högstadieläraren Sofie Nilsson.

”Åkesson kidnappade folkhemmet i sitt tal”

Almedalen

Jimmie Åkessons tal i Almedalen handlade mycket om vårdpolitiken och folkhemmet.
– Jag tror att det är väldigt många socialdemokrater som sitter och är rätt upprörda över att folkhemmet användes på det här viset, säger statsvetaren Jenny Madestam.

Oenighet kring KPU:er och lärarutbildning

Paneldebatt

Övernitisk byråkrati, politisk ovilja och lärosäten som är oense om hur lärarutbildningen ska se ut. Det är några hinder för att motverka lärarbristen som kom upp under en paneldebatt i Almedalen.

Ny forskning: ”Mjuka kvoter” gör skolvalet rättssäkert

Fria skolvalet

Obligatoriskt skolval vore bra, men först måste det otydliga regelverket styras upp. Det menar skolvalsforskaren Dany Kessel, som presenterar ny forskning om ”mjuka kvoter” som del av lösningen.

Läsambassadören: ”Låt eleverna läsa vad de vill”

Läslust

Sveriges läsambassadör Anne-Marie Körling vill inspirera lärare till innovativa metoder i undervisningen som skapar läslust. 
– Skapar vi möjligheter och variation i undervisningen kan alla elever vara med, säger hon.

S och M i handslag om skolpolitiken

Blocköverskridande gest

Här tar Camilla Waltersson Grönvall (M) och Anna Ekström (S) i hand på att jobba konstruktivt med skolkommissionens förslag.
– Förslagen ger grund och förutsättningar för att vi ska kunna komma väldigt långt vad gäller breda överenskommelser, säger Camilla Waltersson Grönvall.

En av tre klarar inte gymnasiet

Undersökning

Var tredje elev tar inte examen från gymnasiet. Det visar ny statistik som Lärarnas Riksförbund tagit fram.

Stor debatt: Så vill partierna lyfta lärarna

Skolpolitisk debatt

Likvärdigheten är fortfarande låg, var tredje elev når inte gymnasieexamen och lärarbristen är akut. Riksdagspartierna debatterade i Almedalen vad som krävs för att styra skutan rätt.

Experten om Björklunds överraskande tal

Almedalen

Jan Björklund (L) gick hårt åt klyftor och integration i sitt tal i Almedalen. Men framför allt visade han upp en ovanligt personlig sida.

Finansministerns almedalslöfte: 20 miljarder till välfärden

Almedalstalet

Magdalena Andersson (S) lovade 20 miljarder till omsorg och välfärd i sitt Almedalstal. Hur stor del av löftet som tillfaller skolan gick hon däremot inte alls in på.

Experten: ”KD-talet var längst ifrån skolan”

Almedalen

Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor talade mest om satsningar på äldre i sitt Almedalstal. Skolan däremot nämndes knappt i KD-ledarens anförande.
– Det här talet var absolut längst ifrån skolan hittills, säger statsvetaren Jenny Madestam.

Känslomässig Annie Lööf om rasism, nazism och islamistisk terror

Partiledartalet

Centerpartiets Annie Lööf spände över många ämnen – men inte skolan – i ett långt partiledartal i Almedalen som bjöd på mycket känslor.

Ingen skola i V-ledarens Almedalental

Almedalen

Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiet var först ut i Almedalsveckan 2017. Statsvetaren Jenny Madestam är inte förvånad över den uteblivna skolpolitiken i V-ledarens tal.

Nationella prov

”Nationella proven tar orimligt mycket tid i anspråk”

Digitala prov

Sänkt arbetsbelastning för lärare är huvudskälet att LR välkomnar digitala nationella prov. Men ordförande Åsa Fahlén vill samtidigt att provens omfattning minskas.

Forskaren: Fokus på provresultat urholkar läroplanen

Forskning

Växande fokus på mätbara resultat sätter läroplansuppdrag som medborgarkunskap och personlig utveckling på undantag. Vi behöver ett bredare samtal om vad kvalitet i skolan innebär, menar Ulf Lundström, lektor vid Umeå universitet.

Regeringen: Nationella proven ska digitaliseras

Nytt förslag

Alla nationella prov ska bli digitala, och proven ska väga tyngre vid betygsättning, om regeringen får som den vill. Skälen som anges är att motverka fusk, underlätta rättning och höja rättssäkerheten.

”Nationella prov kan öka lärarens status”

Debatt

Gymnasieläraren Marcus Erhagen efter debatten om nationella prov och betygssättning: 
”Med ett bra konstruerat nationellt prov som bekräftar lärarens bild av klassens nivå så kommer hennes status öka. Då kommer bilden av svensk skola att ljusna”.

Kommentera

Hon ger skolfokus på talen i Almedalen

Almedalen

Statsvetaren Jenny Madestam kommer exklusivt för Skolvärlden att kommentera skolpolitiken i varje partiledartal under årets Almedalsvecka.
– Skolan kommer vara en av de hetaste frågorna i partiledartalen, säger hon. 

Så mycket har lärarnas snittlöner ökat

Lön

Genomsnittet för lärarlönerna har ökat, enligt statistik från Statistiska centralbyrån.
Men trots att kurvan pekar uppåt så är lönerna fortfarande för låga och lönesystemet otydligt, menar LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Läraren: Elevcoachning motiverar eleverna

Elevstöd

På Sjöstadsskolan används elevcoachning som en stödåtgärd för elever som tappat motivationen eller riskerar att bli hemmasittare.
– Elever är så kloka, det vet ofta precis vad det är som saknas, säger läraren och coachen Johanna Svahn.

Så vill Anna Ekström kopiera framgångslandet

Utbildning

Sverige har mycket att lära av Japan när det kommer till skola. Det menar gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström som imponeras över likvärdigheten i landets skolor.

Föräldrarna: Skolan brister i stöd till barn med NPF

Elevhälsa

8 av 10 föräldrar till barn med NPF svarar i en ny undersökning att barnen inte får det stöd de behöver i skolan.
– Våra medlemmar larmar om att det går åt fel håll, säger Anki Sandberg, ordförande Riksförbundet Attention.

Ministern om nya OECD-rapporten: ”Positivt”

Rapport

En ny OECD-rapport visar att regeringens åtgärder i skolan har börjat ge resultat. Men mycket finns kvar att uträtta för lärarna, menar minister Helene Hellmark Knutsson.

Två timmar mentorskap i veckan för nya lärare

Ny i yrket

Alla nya lärare i Mjölby kommun erbjuds ett gediget introduktionsprogram med två timmars avsatt tid för mentorskap varje vecka.

”Elever måste ta ansvar för studieron”

Ordning & reda

Skriv in i läroplanerna att elever ska visa respekt för sina lärare. Det förslår Skolkommissionen.
– Elever har ett ansvar att uppträda respektfullt mot lärare och för att anstränga sig för att skapa en god skolmiljö, säger Skolkommissionens yngsta ledamot Erik Blom.

Stora skillnader i lärarbrist mellan länen

Ojämlikt

Lärarbristen är fortsatt hög. Men de regionala skillnaderna är stora.
– Huvudmännen gör väldigt olika insatser, säger Sara Svanlund, Lärarnas Riksförbund.

Kommuner kritiseras: För dåliga på att locka lärare

Rapport

Kommunerna behöver bli bättre på att locka till sig behöriga och erfarna lärare på skolor med stora behov. Det visar en ny rapport av Skolinspektionen.

Miljardsatsning ska göra skolan mer jämlik

Utsatta skolor

Regeringen vill satsa ytterligare 1,5 miljarder för att göra skolan mer jämlik. Pengarna är tänkta att främst gå till utsatta skolor.
– Detta är någonting vi verkligen behöver, säger Eva Norman Persson, grundskolelärare i Malmö.

Så stöttar du särskilt begåvade elever

Webb-tv

Särskilt begåvade elever har hög inlärningsförmåga och mår bra av utmaningar men det är inte ovanligt att de har svårt att klara skolan, för att de vill passa in eller för att de tappat lusten att lära.
– Sverige är ett u-land när det gäller att stötta de här eleverna, säger läraren och specialpedagogen Mona Liljedahl.

”Valfriheten ger lärarna makt”

Debatt

”Valfrihetsreformen rör inte bara elever och föräldrar. Också lärare har fått en kraftigt ökad valfrihet – och makt”, skriver Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund.

Kommentera

Kritik mot programmering på matten

Digitalisering

Programmeringens intåg på matematiklektionerna kommer göra att eleverna lär sig mindre matte, befarar Mattecentrums generalsekreterare Karolina Lisslö.
– Eleverna behöver mer mattetid, inte mindre, menar hon.

Formativ bedömning bra för elever men svårt för lärare

Forskning

Ny forskning visar att formativ bedömning påverkar elevernas lärande positivt. Men arbetssättet är desto mer komplicerat för lärarna.
– Det är väldigt komplext att genomföra formativ bedömning, säger Charlotta Vingsle som ligger bakom studien

Nationella prov

”Nationella proven håller inte internationell standard”

Debatt

De exempeltexter till nationella proven som lärare använder sig av för att bedöma elevernas skriftliga förmåga i engelska håller inte den nivå som Skolverket säger att den ska göra. Det menar lärarna Sara Bruun och Patricia Diaz som på olika sätt har granskat nivåerna. 

Kommentera

Efter granskningen av proven: ”Oroväckande”

Nationella prov

När lärarna Sara Bruun och Patricia Diaz granskade de nationella proven i engelska märkte de att de inte höll internationell standard.
– Det är minst sagt oroväckande, säger Patricia Diaz.
Nu försvarar den provansvarige vid Göteborgs universitet arbetsrutinerna kring proven.

”Detta grundar sig i ett systemfel”

Nationella prov

Debatten om att de nationella proven inte håller internationell standard har fått stort medhåll bland många av landets lärare.
Svante Tideman, vice ordförande för LR, kräver en förändring.
– Uppenbarligen är det inte är tillräckligt bra. Det här håller inte, säger han.

Mer än var tionde skola bryter mot NP-reglerna

Fusk

De allra flesta skolor hanterar de nationella proven på rätt sätt, visar Skolinspektionens oanmälda granskning.
Men på 15 procent av skolorna förekommer brister i hanteringen.

Kravet: Satsa en miljard på NPF-lyft

Satsa på en nationell utbildning för lärare och annan skolpersonal om elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer.
Anna Hemlin, generalsekreterare på Hjärnfonden kräver, tillsammans med en rad andra organisationer, att regeringen avsätter en NPF-miljard i höstens budget.

Regeringen föreslår obligatorisk prao

SYV

Regeringen vill återinföra obligatorisk prao i årskurs 8 och 9.
– Det kan bli bra men det gäller att se till att det blir en kvalitativ prao, säger vägledaren Lena Hartvigsson.

Tre av fyra elever i farozonen saknade särskilt stöd

Särskilt stöd

Underkända betyg i sexan följer ofta med till nian, visar en analys som Skolverket gjort. Men trots det är det långt ifrån alla elever som fått särskilt stöd.
– Förvånansvärt, då följer man inte skollagen, säger Wern Palmius, rådgivare på SPSM. 

”Omöjligt att smörja lärare”

Mutor

Diskussionen om mutor går i skolavslutningstider medan elever delar ut glasskålar och delikatesskorgar till sina lärare.
– Det behöver inte vara olagligt för att vara olämpligt, säger Natali Phalén, generalsekreterare på Institutet mot mutor.

Hur kan vi vända på utvecklingen för lärarprofessionen?

Blogg

Menar man allvar med professionerna i skolan måste man våga släppa taget och ge dem reellt inflytande över kvaliteten i sin yrkesutövning, över vad som krävs för att bli lärare, lärarutbildningarna och fortbildningsstrukturer. Det skriver Per Kornhall i sin blogg.

M-förslaget: Filialer till populära skolor

Politik

Satsa på filialer till eftertraktade skolor i socioekonomiskt missgynnade förorter, för att locka elever från hela staden. Det föreslår Moderaterna i Stockholm.

­

Utredaren: Inför legitimation för yrkeslärare

Behörighet

Lärare i yrkesämnen ska omfattas av legitimationskravet. Det föreslår regeringens utredare Björn Åstrand.
Modersmålslärare ska däremot även fortsättningsvis vara undantagna kravet.

Avslutning i kyrkan ämne för forskning

Forskning

Varje år dyker den upp som en objuden gäst: debatten om skolavslutningar i kyrkan.
Nu vill forskaren Viktor Aldrin ersätta åsikterna i ämnet med fakta – om åsikterna.

Utredaren: Skolan måste bli mer flexibel

Nyanlända

Mer lovskola, nationellt bedömningsstöd och inga fler F. Det är några av förslagen i utredningen om elever som kommer till Sverige under grundskolans senare årskurser.
– Positivt överlag men det finns risker, säger Josefin Nilsson vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk.

Bra resultat när elever får lära elever

Metod

Läraren Amra Dzindo jobbar aktivt med lärosättet ”Barn lär barn”.
En metod som utgår från att elever i år 6 lär elever i lägre årskurser, och det har visat sig ge goda resultat.
– När eleverna förklarar för varandra förstår de själva bättre, säger hon.

”Ha ett riktigt skönt sommarlov, alla geniala och galna lärare”

Debatt

”Nu träder Sveriges lärare snart in i en välförtjänt viloperiod för att återhämta sig och jag vill önska alla kollegor runt om i landet en lång och glad sommar. Kom tillbaka starka och rustade inför höstterminen till världens viktigaste yrke så vi kan fortsätta att forma framtiden”, skriver läraren Jonas Nilsson.

Kommentera

Två av tre syvare saknar stöd från sin rektor

Syv

Två av tre studie- och yrkesvägledare saknar stöd från sin rektor.
En undersökning som Lärarnas Riksförbund har gjort visar att yrkesgruppens uppdrag är spretigt och att det prioriteras lågt av arbetsgivarna.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons