”Vi har fullt upp med att hålla näsan över vattenytan”

"Vi har fått nog av all dokumentation som tar tid och ork från elev- och lektionsarbetet. Vi har fullt upp med att hålla näsan över vattenytan och orkar inte vara kreativa. Därför har vi bestämt oss för att säga ifrån, innan skolan utarmas på skickliga pedagoger som inte orkar längre", skriver lärare på Mogaskolan i Svenljunga i ett upprop.

Vi, som har undertecknat detta brev, är lärare som undervisar på högstadiet. Vi har valt detta yrke – och blivit kvar i det – för att vi tycker om att vara med ungdomar, för att vi vill förmedla den kunskap vi förvärvat, för att vi vill se unga människor växa i flera bemärkelser och se ljuset som lyser kring dem när de förstått eller övervunnit sig själva.
Vi bryr oss om hur de mår och gör allt vi kan för att det ska gå så bra som möjligt för dem. Vi gläds när de lyckas bra i livet efter att de lämnat vår skola. På senare år har det blivit allt svårare att uppnå den kvalité i undervisningen som vi strävar efter.

”Stort antal omdömen”

I stället för att kunna planera våra lektioner på ett tillfredsställande sätt, kunna ge den respons på elevernas arbete som vi vill och kunna vara kreativa – kreativitetens största fiende är stressen – har vi blivit pålagda den ena dokumentationsuppgiften efter den andra. Vi ska skriva ett stort antal omdömen, enkla utredningar, åtgärdsprogram, individuella utvecklingsplaner, incidentrapporter, rapporter om kränkande behandling, betygskriterier, lokala pedagogiska planeringar med mera med mera. Dessutom ska vi ha utvecklingssamtal med alla våra elever.
Ännu har vi inte sett någon forskning som visar att all denna dokumentation har givit resultat som står i paritet med den arbetsinsats som de kräver. Ofta verkar deras enda syfte vara att skolan ska ”ha ryggen fri”.
Vi säger inte att dokumentationen är av ondo. Syftet har säkert varit gott, men resultatet har blivit en arbetsbörda som gör att många riskerar hälsan för att inte svika sina elever eller kollegor. Många lärare skulle idag välja ett annat jobb om de bara kunde hitta ett som ger en rimlig lön och drägliga arbetsförhållanden.

Förbereda lektioner

För att Sveriges skola ska överleva och hävda sig i konkurrensen från utlandet måste makthavarna tänka om: Låta lärarna få ägna merparten av arbetstiden åt att ha väl förberedda, stimulerande, kreativa lektioner. Om de som styr tycker att all denna dokumentation är nödvändig, måste konsekvensen bli att vi får betydligt färre undervisningstimmar. En viktig del av detta är också att förstatliga skolan igen, så att de som lägger på oss arbetsuppgifterna även är de som betalar.

Lärare på Mogaskolan i Svenljunga.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm