elina_halvarsson-jabar_amin
Foto: Anders Lönroth / Fredrik Hjerling
Debatt

Vi måste stärka lärares introduktionsperiod

Nej, det blev inte riktigt som det var tänkt. Den obligatoriska introduktionsperioden för nya lärare skulle vara ett stöd och leda till att den nya läraren stärktes i sin yrkesutveckling. Men skolornas huvudmän fick otydlig information om vad introduktionsåret skulle innehålla och ingen myndighet fick i ansvar att se till att det finns platser åt alla. Regeringens förslag på ändringar förändrar tyvärr inte det. 

Vi ser en krissituation för många skolor idag, och det finns en risk för att det kan bli värre. Bristen på lärare inom naturvetenskapliga ämnen och moderna språk är akut. Vi behöver fler lärare och vi behöver ge varje ny lärare en bra introduktion till yrket. Mycket hänger såklart på lärarutbildningen, men lika mycket hänger på huvudmännen. Att ta ett tydligt ansvar för de verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen kommer bli allt viktigare. Ovanpå det är det helt avgörande att det finns ett medvetet och organiserat arbete för att ge varje ny lärare en god start i yrkeslivet. 

Nyexaminerade lärare behöver under sin introduktionsanställning få tid avsatt för samtal och förberedelser med sin mentor. Detsamma gäller det de lärare som blir mentorer, de behöver också få möjlighet att avsätta tid till att vara mentorer. Endast 6 av 10 nyexaminerade lärare har hitintills fått en introduktionsperiod. Kvaliteten kan vi bara gissa oss till. Istället krävs tydligare samordning och tydligare garantier från staten att en introduktionsperiod av hög kvalitet kan garanteras. Skolinspektionens uppdrag att granska hur huvudmännen tillhandahåller introduktionsperioden för nya lärare är i nuläget praktiskt svårt eftersom det saknas tillräckliga riktlinjer att utgå från. Att kvalitetsgranska något som saknar kvalitetskriterier är problematiskt. Därmed är frågan om garanti och kvalitet gällande introduktionsperioden fortfarande obesvarade av regeringen, trots föreslagna förändringar.

Det är en enorm förlust för samhället när personer som genomgått en flerårig högskole- eller universitetsutbildning efter bara ett eller ett par år i yrket går in i väggen eller ser sig tvingade att lämna yrket på grund av arbetssituationen. Ett introduktionsår som ger stöd och utveckling åt den nya läraren är ett måste för att vi ska kunna behålla utbildade nya lärare i skolan.

Vi vill se en förstärkning av introduktionsperioden för nya lärare i yrket. Vi vill se:

1. Garanterade introduktionsårsplatser för alla nya lärare

2. Ett statligt ansvarstagande för innehållet i introduktionsperioden

3. Ett statligt direktiv som reglerar mentorns roll

Efter tre år är det dags att intentionen med reformen införlivas. Introduktionsåret ska utgöra en naturlig brygga mellan utbildning och yrkesliv för den nya läraren. Dags att göra om och göra rätt.

Elina Halvarsson, ordförande i Lärarnas Riksförbunds Studerandeförening
Jabar Amin (Mp), riksdagsledamot, utbildningspolitisk talesperson

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm