helenavonschantz
Moderna språk

”Vi ska ha fokus på fortbildning”

På lördag är det Språkdagen i Malmö och årsmöte för Språklärarnas riksförbund. På agendan står bland annat val av ordförande.
– Jag är imponerad över den kompetens, kunskap och kollegialitet som finns i vår ämnesförening, säger Helena von Schantz, som haft posten i två år.

I helgen samlas landets lärare i moderna språk i Malmö för att lyssna till seminarier och Sedan Helena von Schantz blev ordförande har föreningen bland annat bytt namn från Lärarna i Moderna Språk till Språklärarnas riksförbund.

– Jag är stolt över vad vi har åstadkommit de här två åren: framgångsrik opinionsbildning, två år utan medlemstapp efter en stadig nedgång sedan 1997, lyckade och uppskattade fortbildningssatsningar som Språkbåten, vår fina Jubileumsdag på Riddarhuset i samarbete med LR och nu vår språkdag Språk bygger Broar i Malmö, säger hon till Skolvärlden.

Hur länge sitter du kvar på posten?

– Tidigare har ordförande valts på tre år. Enligt våra nya stadgar är det ett år i taget som gäller. Jag skulle gissa att jag blir omvald på lördag och då i så fall på ett år. 

Vilka är de viktigaste frågorna för er framöver?

– Vi föreslår fokus på fortbildning inför detta verksamhetsår. Vi har märkt alarmerande brister när det gäller våra medlemmars tillgång till ämnes- och ämnesdidaktisk fortbildning. Trots att avtalet reglerar att fortbildning ska rymmas inom den arbetsplatsförlagda tiden är det svårt för många av våra medlemmar att få ledigt eller kompensation för fortbildning. Det finns heller inte pengar. Det är otroligt många som söker våra stipendier och då blir det språklärare som betalar för varandras fortbildning, säger hon och fortsätter.

– Samtidigt kommer vi att fortsätta vår kamp för rimliga villkor för språken. Schemaläggning, timplan, gruppstorlek, tillgång till språk med mera. Vi vill också väcka diskussion inom Språklärarnas riksförbund om våra nya styrdokument, kunskapskrav och bedömning i språk. Är det till exempel rimligt att alla kunskapskrav ska vara nådda för ett visst betyg i ett ämne där fyra färdigheter ska bedömas? Hur fungerar det med kunskapskraven i realia? 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm