mariegranlund

Vill ändra på delar – men inte på allt

Vid ett maktskifte är det inte säkert att reformen om ny lärarutbildning rivs upp.
- Vi kommer självklart sätta våra fingeravtryck, men vi tar vårt ansvar för arbetsron, säger Marie Granlund, Socialdemokraternas utbildningspolitiska talesperson, till Skolvärlden.se.

Oppositionen ger blandade omdömen om förslaget till ny lärarutbildning. Vänsterpartiet vill bland annat förlänga utbildningen till förskollärare med ett halvår och se djupa ämneskunskaper även hos lärare för de yngre barnen.
– Att återuppväcka gårdagens lågstadielärare är inte vad som behövs i framtidens skola. Vi behöver lärare med goda ämneskunskaper och med mer kunskap om olika pedagogiska metoder och om hur barn och ungdomar lär sig, säger Rossana Dinamarca, utbildningspolitisk talesperson för Vänsterpartiet, i ett uttalande.
Miljöpartiets Mats Pertoft är inne på samma linje:
– Det är visserligen bra att man inför en lågstadielärarutbildning med en bred men grund kompetens i många ämnen, men det behövs även ämneslärare med utbildning i att undervisa yngre barn. I förslaget saknas en sådan ämneslärarutbildning, säger han.

Uppstramning

Socialdemokraternas Marie Granlund tycker att det är bra att lärarutbildningen ”stramas upp” och att lärarstudenter inte kan välja ämneskombinationer helt fritt.
Hon ifrågasätter däremot nödvändigheten av fyra olika examina. Vid ett maktskifte vid höstens val är det långtifrån säkert att förändringen av lärarutbildningen rivs upp. Reformerna av lärarutbildningen har kommit tätt, konstaterar Marie Granlund.
– Vi kommer att ändra på de saker som vi tycker är absolut viktigast, som att även de som undervisar de mindre barnen ska ha djupare ämneskunskaper.
– Men vi behöver hitta en kontinuitet.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm