samtal
Foto: Lina Alriksson
Samtal med

Wow-inspiratören

Hur långt kan man nå genom att använda elevernas egna musikintresse? Den frågan fick Tobias Engdahl att byta musikscenen mot klassrummet.

Tobias Engdahl

Ålder: 37 år.

Jobbar som: Musiklärare och förstelärare på Sandsbro skola
i Växjö.

Drivkraft i klassrummet: ”Att inspirera till att spela.”
Kolla in Sandsbro skolas musikfestival på:
youtu.be/BMVYe1Ww2nQ

Det är lätt att motivera eleverna i musikämnet. Alla har en relation till musik. Visst kan det vara 18 olika musikstilar i ett klassrum, men alla har ett intresse som det går att använda i undervisningen.

Musiken är det stora på vår skola. Och vi satsar mycket. Alla elever får spela i pop- och rockband från första klass och i mellanstadiet har vi en stor konsert i Växjö konserthus som brukar vara helt utsåld.

Det häftigaste är när en elev känner ”wow, jag är ju duktig på det här”. Hade vi inte jobbat som vi gör tror jag att många aldrig hade brytt sig om att pröva, och då hade de aldrig upptäckt sin talang.

Att det bara är tolv personer i hela landet som utbildar sig till musiklärare för grundskolan just nu kommer såklart att bli ett stort problem. Jag vet inte varför intresset är så lågt. Kanske är det den dåliga lönen, eller så skrämmer mediernas ständiga kritik mot skolan.

Det jag är mest rädd för är att skolorna börjar plocka in outbildad personal i musikämnet. Hittills har det varit lätt att prioritera bort musiken, det har inte varit så viktigt. Jag hoppas verkligen att lärarlegitimationsreformen blir som tänkt, så att skolorna måste anställa kompetent personal.

Jag har en förstelärartjänst sedan i höstas, inte i musikämnet utan med allmänpedagogisk inriktning. Jag är den enda på skolan.

Mycket av det jag ska göra gjorde jag redan innan. Vi har kommit långt i bedömningsarbetet i musiken och det är det jag ska ta vidare, så att det kommer till gagn för hela skolan. En viktig del i det arbetet är hur vi lägger fram bedömningen för elever och föräldrar. Så att de förstår hur och varför vi har kommit fram till en viss bedömning, och hur eleven behöver jobba för att komma vidare. Om eleven inte förstår och kan ta till sig bedömningen gör vi ju arbetet i onödan.

Jag kan förstå att det finns kritik mot karriärtjänsterna. Det är stora skillnader mellan skolor och kommuner i hur mycket tid man får för sitt uppdrag och vad som ingår. Det är  olyckligt och jag tycker att rektorerna borde diskutera mer med varandra. I nuläget är de också mer en form av projektanställning än en karriärtjänst.”

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm