SOUTIEN SCOLAIRE
Foto: Colourbox

Dystra slutsatser om svenska skolan

De tre rapporter som släpptes om den svenska skolan under gårdagen visar att kunskapsresultaten och likvärdigheten har dalat under 2000-talet. Nu kräver Socialdemokraterna en extra debatt om riksdagen i skolan.

Skolverkets rapport visade att skillnaderna mellan elever skolresultat har ökat, och sambandet mellan social bakgrund och hur eleverna lyckas i skolan är tydligt.

Både Skolverkets och Skolinspektionens rapport, som Skolvärlden.se rapporterade om igår, pekar på att skillnaderna mellan skolornas genomsnittliga resultat. Skolinspektionen lyfte främst upp skolans eget kvalitetsarbete, och pekade på att bättre uppföljning och utvärdering, där man också lyssnar mer på eleverna, skulle kunna höja resultatet.

Skolverket håller med om att kvalitetsutvecklingen främst måste ske på lokal nivå. En anledning till växande olikheter skolor emellan är elevantalen, där vissa kommunala organisationer ansvarar för tiotusentals elever, medan andra bara ansvarar för ett fåtal elever. Skolverket ser också ett återkommande mönster i att de mindre organisationerna inte deltar lika ofta i statliga insatser.

Det fria skolvalet som är vida omdebatterat har visat sig bra för enskilda elever, men kritiserats för att segregera skolorna. Skolverket ser en risk för att det missgynnar elever vars föräldrar inte gör ett aktivt val. Studiemotiverade elever söker sig till skolor med andra studiemotiverade elever, och på det viset delas eleverna upp efter sina resultat. Samtidigt kan konkurrensen om eleverna även bidra till att skolorna ser över sin verksamhet.

– Den försämrade likvärdigheten innebär att alla barn inte får de livschanser som skolan ska ge. Situationen måste mötas med politisk handlingskraft nationellt och lokalt, säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström i ett pressmeddelande.

Bland de förändringar som skolan står inför finns nya läroplaner, kursplaner, ämnesplaner, ny betygsskala, betyg i årskurs 6. Lärarlyftet, karriärstjänster för lärare och lärarlegitimatin har även införts. Som Skolvärlden skrev om igår anser Per Thullberg, ansvarig för framtidsutredningen av den svenska skolan, att resultatet av den borgerliga alliansens skolpolitik inte kommer visa sig förrän tidigast 2015. Lärarutbildningens förändringar dröjer till 2020-talet.

Socialdemokraterna efterlyser en överenskommelse över partigränserna för att få en positiv utveckling i skolorna.

– Vi delar Skolverkets bedömning att vi måste fokusera på tre områden för att kunna vända utvecklingen i skolan: lärarna, likvärdigheten och långsiktigheten, skriver Stefan Löfven, Ibrahim Baylan och Mikael Damberg på DN-debatt i dag fredag.  

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm