Anställningstest

”Elevernas första intryck ska inte avgöra”

Martin Barchow Winberg fick hålla en provlektion när han sökte jobb på Thoren Business School i Malmö. Han är kritisk till metoden.
– Elevernas omdöme kan inte få avgöra, en skolledare måste våga anställa efter kompetens och inte efter om eleverna tycker att läraren verkar kreativ eller rolig, säger han.

Du söker jobb som lärare och som en del i ansökningsprocessen måste du hålla en provlektion inför en elev-jury – som betygsätter ditt framträdande. Det är verklighet i en del svenska skolor i dag.

– Det var naturligtvis nervöst att gå in i en klass på cirka 10-12 elever, en skolledare och en lärare. Jag tyckte inte att jag fick speciellt bra instruktioner på vad som förväntades ingå, det var ett fritt upplägg. Jag visste varken årskurs eller program när det gällde eleverna, säger läraren Martin Barchow Winberg. 

Efter lektionen på Thoren Business School tyckte han att det trots allt kändes okej, även om tiden var knapp:

– Jag tyckte inte att de fick en rättvis bild av mig eftersom jag bara fick runt 10 minuter på mig, det kändes mer som en audition än en provlektion. Jag förstår hur idol-deltagarna känner sig när de träffar juryn.  

Vad innehöll din lektion?

– Det enda jag fick reda på var att jag skulle utgå från något av mina ämnen och genomföra en provlektion på cirka 10-15 minuter. Jag bestämde mig för att presentera ett projekt i svenska där eleverna skulle lära sig att skriva ett personligt brev och ett CV. Med tanke på tidsaspekten gick det väldigt snabbt och jag presenterade bara vad de skulle göra, varför det var viktigt och hur de skulle arbeta. Jag hann inte med mer. 

Uppfattar du att elevernas åsikt om dig vägde tungt?

– Det är svårt att avgöra. Eleverna fick fylla i ett formulär där de rankade min lektion utifrån kreativitet, hur lustfylld och rolig den var, plus några kriterier till som jag inte kommer ihåg. De var noga med att poängtera att eleverna ska känna sig delaktiga, så jag tror säkert att elevernas åsikt vägde tungt. 

Tycker du att provlektioner borde tillämpas på fler skolor?

– Nej, det tycker jag inte. Mitt upplägg var inte alls bra. Jag tycker att eleverna ska kunna vara delaktiga och få ställa frågor till en blivande lärare, men deras omdöme får inte avgöra. En skolledare måste våga anställa efter kompetens. Jag är kritisk till om elevernas första intryck ska få avgöra. Många lärare växer in i rollen och det tar ett tag att utveckla en bra relation mellan lärare och elev. Det är inget man gör på 10 eller för den delen 60 minuter. 

Är provlektioner med eller utan elever att föredra?

– Om provlektioner ska finnas så bör det vara elever med. Det bör likna en undervisningssituation och lektionens längd ska motsvara en riktig lektion.

Martin Barchow Winberg fick inte den sökta tjänsten. I dag jobbar han på Realgymnasiet i Lund.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm