boken

Dilsa Demirbag-Sten, Björn Ranelid, Åsa Fahlén och Emerich Roth vid lanseringen av boken ”Skolan och integrationen”.

Ny bok

”Skolan borde vara ett andra hem för de som behöver det”

Skolan är en av de viktigaste pusselbitarna till det svenska samhället för barn som flytt krig och förföljelse. I den nya boken ”Skolan och integrationen” söker man svaren på hur man bäst hjälper nyanlända ungdomar i skolan på ett bra sätt.
– Framtiden sitter fem dagar i veckan i skolbänken, säger Emerich Roth som överlevde förintelsen.

Under den första dagen av bokmässan i Göteborg anordnade Lärarnas Riksförbund ett panelsamtal i samband med boksläppet av antologin ”Skolan och integrationen”.

Utmaningarna kring flyktingar och integration är en av de viktigaste frågorna inför riksdagsvalet 2018. De senaste åren har över 100 000 barn som flytt krig och förföljelse sökt asyl i Sverige. Skolan är avgörande för deras chanser, och politiker nämner ofta skolan som en viktig pusselbit till en fungerande integration.

Några av personerna som har medverkat i boken var på plats för att berätta om sina tankar och erfarenheter hur vi bäst hjälper utsatta och nyanlända ungdomar i skolan på ett bra sätt.

Emerich Roth, 93 år gammal, har själv överlevt förintelsen och fem koncentrationsläger. Sedan 1992 föreläser han på svenska skolor om sina upplevelser och hatets mekanismer och orsaker. Och hur man på bästa sätt kan motverka våld och främlingsfientlighet.

– Framtiden sitter fem dagar i veckan i skolbänken. Tyvärr förmår inte alla föräldrar ge deras barn den kärlek de behöver under sin uppväxt. Skolan är den enda platsen där det finns en möjlighet att kompensera mycket av det som fattas hemma. Jag anser därför att skolan borde få alla de resurser som krävs för att fungera som ett andra hem för de som behöver det, säger Emerich Roth.

Genom att hjälpa dessa ungdomar som mår dåligt medan de är kvar i skolan kan vi nå ett annat mycket viktigt mål, nämligen att stoppa ny rekrytering av ungdomar i farozonen i olika destruktiva gäng, menar han.

– Skolans värsting kanske inte blir en ny Hitler, men han kan orsaka människor så mycket lidande och samhället så stora skador som kan kosta mycket att reparera, mer än vad det skulle kosta att hjälpa honom eller henne medan de var kvar i skolan, säger Emerich Roth.

Dilsa Demirbag-Sten, verksamhetsansvarig på Berättarministeriet och författare till ett kapitel i boken, efterlyser ett gemensamt ansvarstagande för den situation skolan står inför. 

– Vi vill verka för att minska klyftan, men det gör vi tillsammans med alla fantastiska lärare som har både mandaten och uppdraget. Vår uppgift är att vara stöd för lärarna så att de kan göra sitt jobb ännu bättre. Lägstanivån på utbildningssystemet sätter också lägstanivån för det offentliga samtalet.

– Vi vet att elefanten i rummet är främlingsfientliga krafter som står utanför och som kommer demonstrera. Handla, göra saker, ta ställning. Om det är pyttelitet eller stort spelar inte så stor roll – men agera, säger hon.

Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund som står bakom boken, berättar varför man valde att lansera boken och belysa frågorna.

– Man måste ta ställning. Man kan inte göra allt, men alla kan göra något. För oss som arbetar i skolan som lärare och studie- och yrkesvägledare som möter Sveriges framtid är det jätteviktigt att både som individ själv säga ifrån och göra skillnad.

Hon belyser också hur viktigt det är att vara en god förebild för de barn och elever man möter i skolan.

– Man ska visa att det är viktigt att diskutera, prata och lyfta fram saker och vara en aktiv del av samhället, säger Åsa Fahlén.

För alla som jobbar i skolan handlar det otroligt mycket om att faktiskt se till att alla elever får möjligheten att komma ut i samhället och vara delaktiga, menar hon.

– Då handlar det om att alla barn och elever inte får med sig saker och ting hemifrån. Man kanske inte får kärlek, man kanske inte får kramar, diskussioner eller stöd. Då har skolan ett kompensatoriskt uppdrag. Skolan kan inte lösa alla problem, vi tror ibland att vi ska lösa allting, men vad vi vill från Lärarnas Riksförbund är att skolan ska få möjligheten att inte spä på bostadssegregationen eller splittringarna som vi ser i samhället. Vi ska kunna försöka sluta gapen och vara en bidragande kraft till att alla får lika möjligheter i samhället. Det är en ödesfråga, säger Åsa Fahlén och tillägger:

– Klarar vi inte av att ge alla elever i samhället en möjlighet då kommer alla att bli förlorare på den verklighet som vi kommer att få möta.

Förutom namnkunniga rösterna i boken, som exempelvis Björn Ranelid, Özz Nûjen och Kurdo Baksi, finns det en handledning som man kan använda i klassrummet.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm