Annons
Foto: David Polberger

Good kunde vara great

Publicerad 21 mars 2014

Fakta

Sara Bruuns råd

  • Gå med i Facebook-grupper. ”Det har varit den största kompetensutveckling jag har fått på flera år. Det läggs ut tips, diskuteras nationella prov och bedömning. De diskussionerna hade inte funnits utan internet”, säger Sara Bruun.
  • Skaffa ett Twitter-konto. ”På Twitter går det att hitta likasinnade kollegor. Är det något du undrar över är det bara att slänga ut en fråga och du har svar inom några minuter.”
  • Ta del av föreläsningar och de resurser som finns på Digitala skollyftet: www.digitalaskollyftet.se.
  • Gå en högskolekurs, exempel om det flippade klassrummet. Kursen, som är på distans, ges av högskolan i Jönköping: hj.se/hlk/fragment/features/2komma5

Bra program och verktyg

Några resurser som Sara Bruun använder sig av i undervisningen är:

  • Screen-cast-o-matic: Ett gratisverktyg för att skapa skärm- och ljudinspelningar.
  • Puppet Pals: En app (som har en enklare gratisversion) där eleverna kan välja olika figurer och bakgrunder och skapa egna språk- eller räknesagor eller föreställningar.
  • Google Drive: En så kallad molntjänst som är bra vid grupparbeten, då det är lätt att dela dokument, kalkylblad och presentationer mellan användarna.
  • Padlet: En gemensam, virtuell anslagstavla.
  • Story Creator: En app för att bland annat skapa bildspel, berättelser och presentationer.

Här hittar du Sara på nätet

  • Sara Bruuns blogg med instruktioner till eleverna: bruunsklassrum.blogspot.se
  • Sara Bruuns lärarblogg: bruunskolblogg.blogspot.se
  • På Twitter: twitter.com/sarabruun3

Relaterat

Engelska lyfts ofta fram som ett ljus i det svenska resultatmörkret. Men vi kan inte luta oss tillbaka. För att inte bli omsprungna av andra länder krävs en vidareutveckling av engelskan i skolan.
Sara Bruun, engelsklärare i Vinslöv, har radikalt lagt om sitt sätt att arbeta och genomfört en personlig, digital revolution på kort tid. 

"8C: Remember to hand in your text about Rosa Parks.”

Uppmaningen hade lika gärna kunnat stå på tavlan i klassrummet, men den här gången har Sara Bruun lagt ut påminnelsen på sin blogg.

Hon är förstelärare på Furutorpskolan i Vins-löv, en 7–9-skola i Hässleholms kommun, och undervisar i engelska och tyska. Det här läsåret har hon lagt om sitt sätt att arbeta radikalt och genomfört en personlig, digital revolution.

– Jag har gjort en helomvändning av min undervisning på ganska kort tid. Mitt första blogginlägg till eleverna var den 30 november i fjol – innan dess hade jag aldrig bloggat. Nu är det all in! Det är mycket tack vare att jag gick en högskolekurs på distans om det flippade klassrummet, som var ett stort lyft, säger Sara Bruun, som tog sin lärarexamen år 2000.

Hur ser din undervisning i engelska ut i dag jämfört med för tio år sedan?

– När jag började var det inget annat än att jobba i boken. Det var texter, glosor och workbook – i stort sett detsamma som jag själv är uppväxt med. I dag använder jag inga läroböcker över huvud taget. Just nu jobbar vi med två olika teman. I sjuan är det med Jack Londons klassiker ”Call of the wild” (Skriet från vildmarken) och i åttan är det Nelson Mandela och Rosa Parks och medborgarrättsrörelsen. Så länge man jobbar med att läsa, tala, lyssna och skriva så kan du nästan stoppa in vad du vill i engelskan, menar Sara.

Hennes åttondeklassare fick börja Mandelatemat med att se ett klipp ur filmatiseringen av hans självbiografi ”Den långa vägen till frihet”. De har sedan fått öva upp sin argumentationsförmåga genom att i grupper om tre formulera brev på engelska till Sydafrikas dåvarande regering för att övertala dem att släppa Mandela. Breven skrivs i Google Drive, vilket gör det lätt för Sara att se vilken elev som skrivit vad och hon kan enkelt återkoppla.

– Jag har gjort en formativ bedömning av texterna via Screencast-o-matic – ett skärminspelningsverktyg. Jag har filmat deras texter och pratat till dem, alltså gett muntlig feedback som ”vilken fin inledning ni har”, ”tänk på verbformerna” och så vidare.

Sara Bruun säger att hennes nya sätt att arbeta ställer högre krav på henne som lärare – inte minst vad gäller förberedelser.

– Att använda teknik och det flippade klassrummet är definitivt inget enkelt jobb. Det kräver otroligt mycket mer struktur av mig än tidigare. Man får aldrig tro att det går att slänga in teknik i stället för pedagogik – det är en stor fälla. Ipaden ska vara ett verktyg. Alla rektorer som pumpar in pengar till ”en till en”, men där personalen inte har utbildning – vad ska de då ha datorerna till? Jag måste verkligen styra eleverna och det kräver struktur och ordning.

Den stora vinsten med att ta tillvara på de digitala möjligheter som finns är att hon lättare fångar elevernas intresse, menar Sara Bruun. Det främjar i sin tur deras inlärning.

– Jag tror inte att undervisningen behöver vara så rolig – allt är inte roligt här i världen – men den måste vara engagerande. Om du inte anpassar undervisningen efter elevernas intressen har du inte en chans att få med dem – hur ska du lyckas då? Jag måste så klart styra utifrån det centrala innehållet. Om de bara tycker att en sak är kul kan jag ju inte rätta mig efter det. Men det här med Nelson Mandela har de tyckt varit toppen.

Sara märker tydligt hur elevernas engelskförmågor utvecklas på fritiden, via musik, filmer och dataspel.

 – Framför allt gäller det World of Warcraft. Det har lyft engelskan hos killarna otroligt. De sitter vid datorn och spelar med headset på och pratar med varandra på engelska. Det har verkligen gett pojkarna en skjuts, men vi måste hitta alternativen för flickorna. Där tror jag att Ipaden kan hjälpa till.

Hennes sjundeklassare har via appen Puppet Pals gjort korta animerade filmer. Fantasin har flödat och i filmerna, som finns på Saras blogg, går det bland annat att se en polis som intervjuas av den amerikanska programledaren Ellen DeGeneres.

Eleverna har själva stått för dialog och handling och det har gett utmärkt träning av den muntliga förmågan, menar Sara Bruun. För blyga elever har det varit ett stort lyft att få tala engelska genom en karaktär i stället för att stå framför klassen.

– Jag får ett otroligt gensvar från eleverna. Den största vinsten har varit att se de flickor som är jätteduktiga och presterar på A-nivå skriftligt, men som är livrädda för att säga något muntligt på lektionstid. De fick en Ipad och kunde i ett stängt rum göra en helt fantastisk film. De pratade, agerade och levde ut. Då kan jag bedöma deras muntliga förmåga. Några hade aldrig presterat på C-nivå tidigare just för att de inte vågar säga något, berättar Sara Bruun.

Vad har det nya sättet att jobba inneburit för dig som lärare?

– Jag har alltid tyckt att det är roligt att gå till jobbet, men nu är det otroligt roligt. Senast i dag fick jag ropa till eleverna, som satt och skapade menyer på tyska, att vi hade slutat och att andra snart skulle komma in. ”Vi måste bara göra färdigt”, sa de. Det hade aldrig hänt med textböckerna. Ett gäng i årskurs 8 som inte vill gå ut från klassrummet – det är coolt. Jag lägger jättemycket tid på att utveckla det här, men det är roligt och ger mig otroligt mycket tillbaka. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Läraren: ”Jag är trött på den negativa bilden av yrket”

Läraryrket målas ofta upp som krispräglat och det är nästan alltid problemen som lyfts fram. Det anser läraren Maria Wiman, som vill se en mer nyanserad offentlig debatt där flera röster får höras.
– Jag och mina kollegor känner inte igen oss i den bild som målas upp, säger hon.

Annons
Annons

Ny lönestatistik: ”Inte konstigt att lärare tjänar mer än rektor”

Lön

Lärarlönerna kommer ikapp och till och med går om skolledarnas löner, visar ny lönestatistik.
– Att några förstelärare tjänar mer än biträdande rektorer är inget konstigt, säger Magnus Blixt, tidigare lärare och numera rektor.

Annons

Krisläge för studenter – tvingas vänta ett år på praktikplats

VFU

Bristen på praktikplatser för blivande lärare är stor nationellt, men extra stor på vissa håll. På Campus Helsingborg får ett 30-tal lärarstudenter inte några praktikveckor och tvingas vänta i ett helt år.

De tände hoppet för barnens skolgång

Stöd

För två år sedan var det ingen som trodde på idén med ett skolresurscentrum i den fattiga rumänska byn Valsa Seaca. Nu köar barnen för att få plats.

Annons
Annons

Så lägger regeringen vinsttak för friskolor

Vinster i välfärden

Regeringen och Vänsterpartiet lägger fram ett lagförslag om 7 procents vinsttak för friskolor. Alliansen och Sverigedemokraterna vill stoppa det. Lärarnas Riksförbund ställer sig positivt.
– Förslaget får ett B i betyg, säger Svante Tideman, vice ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Annons

Känslan av svek gör att jag jobbar när jag vabbar

Debatt

Läraren Karin Herlitz vabbar för sin sjuke son – och förlorar mer i inkomst än sin man som inte är lärare. ”Systemet borde ses över så att det inte landar i att vår ansvarskänsla för våra elever gör att vi arbetar gratis”, skriver hon.

Kommentera

Debatt i riksdagen om de avstängda Academedia-lärarna

Academedia

Academedias kritiserade behandling av två lärare blev på torsdagen föremål för riksdagsdebatt.
– Det är jätteviktigt att det togs upp i riksdagen, säger Magnus Ekblom, en av de berörda lärarna.

Jurist ska utreda diskriminering vid NP

Diskriminering

Elever med funktionsnedsättning förbjuds att använda hjälpmedel vid nationella prov. Nu vill en jurist pröva i domstol om det är förenligt med lagen.

Skolverket välkomnar rättslig prövning

Nationella prov

Jurister vill pröva i domstol om Skolverket bryter mot lagen genom att inte tillåta hjälpmedel för elever med funktionsnedsättningar under nationella proven.
– Bra att det blir klarhet i frågan, säger Anders Boman, enhetschef för nationella prov på Skolverket.

Läsexperterna: Så ska Sverige fortsätta vara bäst i klassen

Läsförmåga

Svenska elever var bäst i klassen och är åter på väg mot toppskiktet vad gäller läsförmåga internationellt. Men vad ligger bakom det nya resultatet och ska vi vara nöjda med det? 
Skolvärlden har pratat med fyra framstående profiler inom läsförståelse.

Skola fick kungligt pris på Idrottsgalan

Hälsa

Gerestaskolan fick ta emot ett pris med kunglig glans på Idrottsgalan 2018. Härnösandsskolan blev ”Årets peppare” och hyllades för deras arbete med pulshöjande aktiviteter.

Forskare: Samma bråk på låg- och högstadiet

Matematik

Det innehåll eleverna möter i bråkundervisningen är väldig snarlikt varandra – oavsett om eleverna går på lågstadiet eller högstadiet. Den slutsatsen drar Caroline Nagy i sin licentiatuppsats.
– Det kan leda till att elevernas förståelse inte utvecklas, säger hon.

Ovanligt grepp för att rekrytera syv

Syv

Konkurrensen om att anställa studie- och yrkesvägledare är stenhård just nu. Marknaden har lett till att regionerna måste hitta på kreativa lösningar för att finna anställda. I Göteborgs stad är det syvarna själva som ska vägleda potentiella kollegor.

Våld i skolan: Lärare borde omfattas av Blåljusutredningen

Våld mot lärare

En undersökning bland LR-medlemmar i Malmö vittnar om hur lärare utsätts för slag, sparkar och kränkts verbalt. Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén vill se skärpta straff mot de som hotar och utövar våld mot lärare.

Skolinspektionen bekräftar: Högpresterande elever glöms bort

Undervisning

Skolinspektionen ska undersöka hur skolan klarar att stötta högpresterande elever i undervisningen – en grupp som ibland glöms bort menar Skolinspektionens Helén Ängmo.

Specialpedagogen Anna: Jag jobbar för eleven

Specialpedagogik

Jobbet som specialpedagog innebär täta kontakter med kollegor, elevhälsa, föräldrar, BUP och socialtjänst. Arbetet sker på flera nivåer, men med en sak i fokus:
– Jag jobbar för eleven, säger Anna Ternhag, specialpedagog vid Lillholmsskolan i Stockholm.

SPSM: Börja med specialpedagogik i rätt ände

NPF

Specialpedagogiska insatser börjar ofta i fel ände, menar Linda Petersson, rådgivare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Lärarna med dödssjuka elever

Sjukhusskolan

Uppdraget: att förebygga kunskapsluckor och att vara det normala mitt i krisen. Utmaningen: att sällan kunna planera sin undervisning.
Sjukhuslärarna undervisar svårt sjuka barn och unga i alla åldrar, i alla ämnen. Och ibland händer det allra värsta – att en elev går bort.

Hård kritik mot Karolinskas lokaler för sjukhusskolan

Ett litet rum för både undervisning och administration, där två elever med rullstol inte får plats samtidigt. Kritiken är hård mot sjukhusskolans lokaler på Nya Karolinska sjukhuset. Skolinspektionens granskning visar på bristen på anpassade lokaler. 

Pax

Pax-metoden hjälper lärarna till bättre arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Många lärare kämpar dagligen med dålig arbetsmiljö, stress och tidsbrist. Maria Lychnell på Gärdesskolan har lyckats skapa en bättre studiero och arbetsmiljö med hjälp av den nya arbetsmetoden Pax.
– Vi har ett otroligt lugn i klassrummet och det är mindre stress för mig som lärare, säger hon.

Psykologen: ”Sjukskrivningarna hos lärare skulle minska”

Arbetsmiljö

Arbetsmetoden Pax har redan skapat studiero i de svenska klassrummen och en bättre arbetsmiljö för lärarna som använder modellen. Skolvärlden har pratat med Gustav Nilsson, leg. psykolog och verksamhetsledare för Pax i Sverige. 

LO: Vinstjakten kostar hundratals lärarjobb

Rapport

En ny rapport från LO beskriver vinstdrivande friskolor som ett hot mot kvalitet och mångfald.

Miljonsatsning mot psykisk ohälsa hos unga

Psykisk ohälsa

Lärarnas Riksförbund ska tillsammans andra aktörer storsatsa på en ny webbplats om psykisk ohälsa hos unga.

Lärarmanifestation mot Academedia

Facklig protest

LR Stockholm demonstrerar mot skolledningen och Academedia utanför Sjölins gymnasium.
– Att ge sig på ett skyddsombud som protesterar är som att kasta sten på blåljuspersonal, säger Ragnar Sjölander på LR Stockholm.

Studie visar: Därför kritiserar lärarna karriärtjänster

Studie

I en studie om större svenska skolförändringar uppvisas stark kritik mot förstelärarreformen.
– De tycker framförallt att systemet är orättvist och de vantrivs med det individuella och konkurrensfixerade systemet, säger Mikael R Karlsson.

Stöd till högpresterande elever granskas: ”Fantastiskt”

Undervisning

Skolinspektionen ska granska hur skolor klarar att ge utmanande undervisning till högpresterande elever.
– Kunskapen om att alla elever är olika börjar sjunka in, säger specialpedagogen Mona Liljedahl.

Enkät: Hur ser DU på Skolsverige 2017/2018?

Delta

I sex delar har Skolvärlden de senaste veckorna publicerat röster från Skolsverige som svarat på frågorna vad som var viktigast under 2017 och vad de hoppas på under 2018. 
Nu har du chansen – hur ser du som läsare av Skolvärlden på Skolsverige 2017/2018? Var med och dela med dig av dina tankar och få dem publicerade på Skolvärlden.se

NPF

Efter kritiken: Modellen hjälper lärare att bli NPF-kompetenta

NPF

Skolverket har fått svidande kritik för sin specialpedagogiska satsning. Ann Lindgren, projektledare för ”Danderydsmodellen”, ställer sig bakom kritiken.
 

Svidande NPF-kritik mot Skolverket

Specialpedagogik

Skolverkets kompetenslyft inom specialpedagogik får svidande kritik av föräldrar till barn med funktionsnedsättning.
– Ge lärarna konkreta verktyg, inte moraliserande idéer om relationsskapande, säger Malin Holm på ”Barn i behov”.

Skolverket om NPF-kritiken: Lärarna är nöjda

Specialpedagogik

Skolverket svarar på kritiken från Barn i behov.
– Det är svårt att säga utifrån kritiken om de har förstått hur insatsen är uppbyggd. Vi vill gärna ha en dialog med dem, säger Helena Elwin, enhetschef på Skolverket.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons