Annons
Foto: David Polberger

Good kunde vara great

Publicerad 21 mars 2014

Fakta

Sara Bruuns råd

  • Gå med i Facebook-grupper. ”Det har varit den största kompetensutveckling jag har fått på flera år. Det läggs ut tips, diskuteras nationella prov och bedömning. De diskussionerna hade inte funnits utan internet”, säger Sara Bruun.
  • Skaffa ett Twitter-konto. ”På Twitter går det att hitta likasinnade kollegor. Är det något du undrar över är det bara att slänga ut en fråga och du har svar inom några minuter.”
  • Ta del av föreläsningar och de resurser som finns på Digitala skollyftet: www.digitalaskollyftet.se.
  • Gå en högskolekurs, exempel om det flippade klassrummet. Kursen, som är på distans, ges av högskolan i Jönköping: hj.se/hlk/fragment/features/2komma5

Bra program och verktyg

Några resurser som Sara Bruun använder sig av i undervisningen är:

  • Screen-cast-o-matic: Ett gratisverktyg för att skapa skärm- och ljudinspelningar.
  • Puppet Pals: En app (som har en enklare gratisversion) där eleverna kan välja olika figurer och bakgrunder och skapa egna språk- eller räknesagor eller föreställningar.
  • Google Drive: En så kallad molntjänst som är bra vid grupparbeten, då det är lätt att dela dokument, kalkylblad och presentationer mellan användarna.
  • Padlet: En gemensam, virtuell anslagstavla.
  • Story Creator: En app för att bland annat skapa bildspel, berättelser och presentationer.

Här hittar du Sara på nätet

  • Sara Bruuns blogg med instruktioner till eleverna: bruunsklassrum.blogspot.se
  • Sara Bruuns lärarblogg: bruunskolblogg.blogspot.se
  • På Twitter: twitter.com/sarabruun3

Relaterat

Engelska lyfts ofta fram som ett ljus i det svenska resultatmörkret. Men vi kan inte luta oss tillbaka. För att inte bli omsprungna av andra länder krävs en vidareutveckling av engelskan i skolan.
Sara Bruun, engelsklärare i Vinslöv, har radikalt lagt om sitt sätt att arbeta och genomfört en personlig, digital revolution på kort tid. 

"8C: Remember to hand in your text about Rosa Parks.”

Uppmaningen hade lika gärna kunnat stå på tavlan i klassrummet, men den här gången har Sara Bruun lagt ut påminnelsen på sin blogg.

Hon är förstelärare på Furutorpskolan i Vins-löv, en 7–9-skola i Hässleholms kommun, och undervisar i engelska och tyska. Det här läsåret har hon lagt om sitt sätt att arbeta radikalt och genomfört en personlig, digital revolution.

– Jag har gjort en helomvändning av min undervisning på ganska kort tid. Mitt första blogginlägg till eleverna var den 30 november i fjol – innan dess hade jag aldrig bloggat. Nu är det all in! Det är mycket tack vare att jag gick en högskolekurs på distans om det flippade klassrummet, som var ett stort lyft, säger Sara Bruun, som tog sin lärarexamen år 2000.

Hur ser din undervisning i engelska ut i dag jämfört med för tio år sedan?

– När jag började var det inget annat än att jobba i boken. Det var texter, glosor och workbook – i stort sett detsamma som jag själv är uppväxt med. I dag använder jag inga läroböcker över huvud taget. Just nu jobbar vi med två olika teman. I sjuan är det med Jack Londons klassiker ”Call of the wild” (Skriet från vildmarken) och i åttan är det Nelson Mandela och Rosa Parks och medborgarrättsrörelsen. Så länge man jobbar med att läsa, tala, lyssna och skriva så kan du nästan stoppa in vad du vill i engelskan, menar Sara.

Hennes åttondeklassare fick börja Mandelatemat med att se ett klipp ur filmatiseringen av hans självbiografi ”Den långa vägen till frihet”. De har sedan fått öva upp sin argumentationsförmåga genom att i grupper om tre formulera brev på engelska till Sydafrikas dåvarande regering för att övertala dem att släppa Mandela. Breven skrivs i Google Drive, vilket gör det lätt för Sara att se vilken elev som skrivit vad och hon kan enkelt återkoppla.

– Jag har gjort en formativ bedömning av texterna via Screencast-o-matic – ett skärminspelningsverktyg. Jag har filmat deras texter och pratat till dem, alltså gett muntlig feedback som ”vilken fin inledning ni har”, ”tänk på verbformerna” och så vidare.

Sara Bruun säger att hennes nya sätt att arbeta ställer högre krav på henne som lärare – inte minst vad gäller förberedelser.

– Att använda teknik och det flippade klassrummet är definitivt inget enkelt jobb. Det kräver otroligt mycket mer struktur av mig än tidigare. Man får aldrig tro att det går att slänga in teknik i stället för pedagogik – det är en stor fälla. Ipaden ska vara ett verktyg. Alla rektorer som pumpar in pengar till ”en till en”, men där personalen inte har utbildning – vad ska de då ha datorerna till? Jag måste verkligen styra eleverna och det kräver struktur och ordning.

Den stora vinsten med att ta tillvara på de digitala möjligheter som finns är att hon lättare fångar elevernas intresse, menar Sara Bruun. Det främjar i sin tur deras inlärning.

– Jag tror inte att undervisningen behöver vara så rolig – allt är inte roligt här i världen – men den måste vara engagerande. Om du inte anpassar undervisningen efter elevernas intressen har du inte en chans att få med dem – hur ska du lyckas då? Jag måste så klart styra utifrån det centrala innehållet. Om de bara tycker att en sak är kul kan jag ju inte rätta mig efter det. Men det här med Nelson Mandela har de tyckt varit toppen.

Sara märker tydligt hur elevernas engelskförmågor utvecklas på fritiden, via musik, filmer och dataspel.

 – Framför allt gäller det World of Warcraft. Det har lyft engelskan hos killarna otroligt. De sitter vid datorn och spelar med headset på och pratar med varandra på engelska. Det har verkligen gett pojkarna en skjuts, men vi måste hitta alternativen för flickorna. Där tror jag att Ipaden kan hjälpa till.

Hennes sjundeklassare har via appen Puppet Pals gjort korta animerade filmer. Fantasin har flödat och i filmerna, som finns på Saras blogg, går det bland annat att se en polis som intervjuas av den amerikanska programledaren Ellen DeGeneres.

Eleverna har själva stått för dialog och handling och det har gett utmärkt träning av den muntliga förmågan, menar Sara Bruun. För blyga elever har det varit ett stort lyft att få tala engelska genom en karaktär i stället för att stå framför klassen.

– Jag får ett otroligt gensvar från eleverna. Den största vinsten har varit att se de flickor som är jätteduktiga och presterar på A-nivå skriftligt, men som är livrädda för att säga något muntligt på lektionstid. De fick en Ipad och kunde i ett stängt rum göra en helt fantastisk film. De pratade, agerade och levde ut. Då kan jag bedöma deras muntliga förmåga. Några hade aldrig presterat på C-nivå tidigare just för att de inte vågar säga något, berättar Sara Bruun.

Vad har det nya sättet att jobba inneburit för dig som lärare?

– Jag har alltid tyckt att det är roligt att gå till jobbet, men nu är det otroligt roligt. Senast i dag fick jag ropa till eleverna, som satt och skapade menyer på tyska, att vi hade slutat och att andra snart skulle komma in. ”Vi måste bara göra färdigt”, sa de. Det hade aldrig hänt med textböckerna. Ett gäng i årskurs 8 som inte vill gå ut från klassrummet – det är coolt. Jag lägger jättemycket tid på att utveckla det här, men det är roligt och ger mig otroligt mycket tillbaka. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Debatt om ”Vit makt-läraren”: Kan inte arbeta som lärare

En person aktiv inom vit makt-rörelsen arbetar som lärare på en gymnasieskola i Mellansverige.  
– Man kan inte arbeta som lärare om man inte står för skolans värdegrund, säger Lovisa Fhager Havdelin, generalsekreterare för Teskedsorden.

Skolverket: Vit Makt-sympatisör skulle kunna jobba kvar i skolan

Värdegrund

En person aktiv inom vit makt-rörelsen arbetar som lärare på en gymnasieskola i Mellansverige. Är det ens möjligt i skolans värld?
– Det är inte helt klart vad som är konsekvensen av det, säger Skolverkets rättschef, Jonas Nordström till Skolvärlden.

Annons
Annons
Annons

Bristande stöd till obehöriga lärare slår hårt mot elever

Granskning

Skolor brister i sitt stöd till obehöriga lärare, visar en rapport från Skolinspektionen.
– Eleverna drabbas när de obehöriga lärarna inte får en bra introduktion, säger Heléne Ängmo, Skolinspektionens generaldirektör.

Så stöttas lärarna efter knivmordet på skolan

Knivmord

En 17-årig pojke knivhöggs till döds på en skola i Stockholm på onsdagen. Flera lärare bevittnade händelsen.
– Nu är det viktigt att låta folk få ventilera sina känslor och trygga upp och säkra upp miljön, säger John Nilsson, ombud på LR.

Annons
Annons

Facket: Academedias agerande befäster en farlig tystnadskultur

Kontroversiellt

Historien med två lärare inom Academediasfären som avskedats, avstängts och omplacerats av till synes politiska skäl väcker vrede och oro bland lärarna i landets största skolkoncern.
– Det finns många ombud som är rädda att uttala sig, säger Andrés Jerez, LR:s koncernombud inom Academedia.

Annons

Lärare: Så vill vi gå vidare med #MeToo

#MeToo

Stödmaterial för elevsamtal, tid för reflektion och uppdaterad sex-och samlevnadsundervisning ligger högt på lärarnas önskelista efter vittnesmålen om sexuella övergrepp i skolan.

UKÄ: Bättre VFU med övningsskolorna

VFU

Försöket med övningsskolorna har bidragit till högre kvalitet på lärarutbildningens VFU, visar Universitetskanslersämbetes utvärdering.
– Men vi skulle hellre se att man gjorde VFU bättre för alla, säger LR Stud-ordförande Mimmi Rönnqvist.

Öppet brev #metoo

Samling för en skola fri från trakasserier och övergrepp

Debatt

”Vi måste gå till botten med de strukturer som gör att sådant här kan ske samtidigt som skolans uppgift är att motverka kränkande behandling och sexuella trakasserier”, skriver företrädarna för landets elever, lärare och skolledare med anledning av #metoo-rörelsen.

Kommentera

SCB: Så mycket kommer lärarbristen att öka

Ny rapport

Lärarbristen i Sverige kommer att öka fram till 2035. Det konstateras i en ny rapport som SCB tagit fram.
– Det är en krissituation, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Gamla lärstilar nytt argument för fria skolvalet

Lärstilar

Ett politiskt faktablad ser elevers olika begåvningsprofiler som ett argument för valfrihet. Forskare som Skolvärlden pratat med sågar den pedagogiska inriktningen.

Lärarlönelyftet

Nytt beslut: Lärarlönelyftet ingår i ordinarie lönen

Lärarlönelyftet

I Botkyrka har man valt att permanenta det statliga Lärarlönelyftet. Beslutet att låta pengarna ingå i den ordinarie lönen hyllas av Lärarnas Riksförbund.

Ett år efter Lärarlönelyftet: ”Fortsatt missnöje”

Lärarlönelyftet

Drygt ett år har gått sedan Lärarlönelyftet genomfördes. Tomas Antonsson, lärare och LR-ombud i Lund, säger att situationen alltjämt är tuff för lärarna flera månader efter satsningen.

Så väcker du elevernas läslust

PIRLS

Högläsning och textsamtal, samarbete med skolbibliotek samt att jobba med läsutvecklingsstrategier. Det är några av språk, -läs- och skrivutvecklaren Maud Nilzéns tips för att stötta elever i deras läsande.

Fysiktävling ska ge svenska nobelpris

Nobel

Med en internationell problemlösningstävling i ämnet fysik vill organisationen IYPT träna elever i vetenskapligt tänkande.
– Vi vill gynna vetenskapen i Sverige och få bort bilden av att fysik är något obegripligt som bara skäggiga män håller på med, säger Jakob Lavröd på IYPT.

Skolinspektionen hotar allt fler skolor med vite

Skolinspektionen

Fallen där Skolinspektionen hotar en skola med vite ökar. Det visar en granskning som Dagens Samhälle gjort.
Otillräckliga insatser till elever i behov av stöd är en vanlig orsak.

Elevernas brev till Fridolin: Har du hört talas om särskilt begåvade elever?

Debatt 

De särbegåvade eleverna Lanny och Hanna skriver i ett öppet brev till utbildningsminister Gustav Fridolin om sina erfarenheter av skolan och hur de tycker att den borde fungera i stället.
”Vi vill gärna berätta för dig hur särskilt begåvade elever i Sverige har det. Vissa mår bra och det går bra för dem i skolan. Men inte alla.”

Kommentera

Så ska tillgången till syv bli mer likvärdig

Syv

För att vägledningen ska bli mer optimal och likvärdig behövs det en tydlighet i vad man vill uppnå med uppdraget. Det menar Lena Hartvigsson, ordförande för LR:s förening för studievägledare.

”Byt fokus – från lön till arbetsmiljö”

Debatt

”Om SKL inte är beredd att göra det som krävs för att vända på den negativa utvecklingen vad gäller lärares arbetsmiljö och läraryrkets attraktivitet ställer vi oss tveksamma till att kommunerna ska få fortsatt förtroende som huvudmän för skolan”, skriver tankesmedjan Balans.

Kommentera
PIRLS 2016

Ny topplacering: ”Dags att ta bort skolans krisstämpel”

PIRLS

Svenska fjärdeklassare ligger återigen i topp vad gäller läsförståelse.
En mycket glad Peter Fredriksson, Skolverkets generaldirektör, presenterade resultatet i PIRLS och hyllade lärare och elever.
– Den svenska skolan är bättre än sitt rykte. Det är dags att ta bort krisstämpeln och börja tala om allt positivt som sker.

Barbro Westlund: ”Svenska lärare ska vara stolta”

Kommentarer

Läsforskaren Barbro Westlund vid Stockholms universitet, utbildningsminister Gustav Fridolin och moderaternas Erik Bengtzboe är eniga: Resultatet i PIRLS är en triumf för lärarkåren i Sverige.

Efter nya bidragsförslaget: ”Otillräckligt”

Statsbidrag

Riksrevisionen föreslår ett nytt system för riktade statsbidrag till skolan. Det är ett bra men otillräckligt förslag, anser LR:s Åsa Fahlén.
– Det är hög tid att löpa linan ut och inse att kommunerna inte klarar av det ekonomiska ansvaret för skolan, säger hon.

De jobbar bort rädslan för programmering

IT

Behovet  av fortbildning är skriande och många lärare är bekymrade inför programmeringens intåg i klassrummet nästa år. Skolvärlden har träffat eldsjälarna som driver kompetensutvecklingen framåt.

Det här kan vi lära av Finland

Programmering

I Finland är man sedan länge redan igång med programmeringen i skolan. Vad kan Sverige lära av sin nordiska granne? Skolvärlden frågade Finlands utbildningsminister Sanni Grahn-Laasonen och Sveriges gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström. 

Enkät: Så ser syv på yrket

Syv

Inför obligatorisk prao eller varför inte vägledning redan i årskurs 1? Skolvärlden frågade fyra studie- och yrkesvägledare på Saco studentmässa i Stockholm om hur de ser på yrket och åtgärderna som behövs för att stärka syv-uppdraget.

NPF-pedagogen: ”Alla barn vill – men alla kan inte”

NPF

Sedan 1980-talet har läraren Kenth Hedevåg mött elever inom autimsspektrat. Nu föreläser han för skolpersonal runt om i landet om barn och elever som inte riktigt passar in i skolans mall.
– Jag är övertygad om att alla barn vill, men att de inte alltid kan, säger han.

Utsatta skolor missgynnas i Lärarlönelyftet

Lärarlönelyftet

Skolor med större utmaningar har inte prioriterats när Lärarlönelyftets pengar har fördelats, visar en ny utvärdering av Statskontoret.
– Det är något som vi gärna hade sett att man använde sig mer av, säger minister Helene Hellmark Knutsson (S).

Så hjälper läraren Mia sin elev efter hjärntumören

Barncancer

8-åriga Felicia drabbades av en hjärntumör och lider nu av så kallad hjärntrötthet. För läraren Mia Johansson var det en ny undervisningserfarenhet. Men hon har hittat vägar som fungerar.

”Läromedel är en del av skolans infrastruktur för kunskap”

Debatt

En undersökning av Lärarnas Riksförbund visar att många lärare saknar läromedel. Svenska Läromedel vill att regeringen ska ge lärare och elever rätt till grundläromedel och att huvudmän ska säkra att de får det. Det skulle öka läroplanens genomslag, menar vd Rikard Vinde.

Kommentera

Elever: Detta borde lärare veta om särskild begåvning

Inkludering

Särskilt begåvade elever har inte sällan svårt att få det stöd de behöver för att klara skolan.
– Jag läste Harry Potter-böckerna men var tvungen att göra veckans bokstav, säger Lanny, 8 år, som vantrivdes i förskoleklass.

Granskning: Betygssättning

Var fjärde lärare sätter betyg åt en kollega

Sambedömning

I dagarna beräknas mer än var fjärde legitimerad grundskollärare bistå en olegitimerad kollega i samband med betygssättningen. 
Men bara var sjätte lärare får ersättning i pengar eller kompensationsledighet för uppdraget som medbedömare.

Enkät: Så svarar lärarna om betygsättning

Enkät

28 procent av grundskollärarna satte betyg tillsammans med en olegitimerad kollega. Här är resultatet av Lärarnas Riksförbunds enkät om sambedömning.

I lärarbristens spår: Örebro centraliserar skolor

Behörighet

Arbetsbördan med sambedömning växer i takt med den ökande bristen på behöriga lärare. Lärarbristen pressar kommunerna till okonventionella metoder.
– Vi funderar på att centralisera alla våra högstadieskolor, säger Jessica Ekerbring (S), kommunalråd i Örebro.

Efter nya asylförslaget: ”Blir ett helvete för lärarna”

Ensamkommande

Förslaget om att fler ensamkommande unga ska få stanna i Sverige välkomnas av organisationen #vistårinteut.
– Men förslaget kommer leda till orättvisor, säger Sara Edvardsson Ehrnborg, lärare och talesperson för #vistårinteut.

Här är lärarnas vanligaste betygsfrågor

Betyg

Får man sätta F utan att varna först? Och är man godkänd om man kan simma 200 meter på rygg? Det drar ihop sig till betygsättning, och Skolvärlden listar lärarnas vanligaste betygsfrågor till Skolverket.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons
Annons
Annons
Annons