Annons
Foto: David Polberger

Good kunde vara great

Publicerad 21 mars 2014

Fakta

Sara Bruuns råd

  • Gå med i Facebook-grupper. ”Det har varit den största kompetensutveckling jag har fått på flera år. Det läggs ut tips, diskuteras nationella prov och bedömning. De diskussionerna hade inte funnits utan internet”, säger Sara Bruun.
  • Skaffa ett Twitter-konto. ”På Twitter går det att hitta likasinnade kollegor. Är det något du undrar över är det bara att slänga ut en fråga och du har svar inom några minuter.”
  • Ta del av föreläsningar och de resurser som finns på Digitala skollyftet: www.digitalaskollyftet.se.
  • Gå en högskolekurs, exempel om det flippade klassrummet. Kursen, som är på distans, ges av högskolan i Jönköping: hj.se/hlk/fragment/features/2komma5

Bra program och verktyg

Några resurser som Sara Bruun använder sig av i undervisningen är:

  • Screen-cast-o-matic: Ett gratisverktyg för att skapa skärm- och ljudinspelningar.
  • Puppet Pals: En app (som har en enklare gratisversion) där eleverna kan välja olika figurer och bakgrunder och skapa egna språk- eller räknesagor eller föreställningar.
  • Google Drive: En så kallad molntjänst som är bra vid grupparbeten, då det är lätt att dela dokument, kalkylblad och presentationer mellan användarna.
  • Padlet: En gemensam, virtuell anslagstavla.
  • Story Creator: En app för att bland annat skapa bildspel, berättelser och presentationer.

Här hittar du Sara på nätet

  • Sara Bruuns blogg med instruktioner till eleverna: bruunsklassrum.blogspot.se
  • Sara Bruuns lärarblogg: bruunskolblogg.blogspot.se
  • På Twitter: twitter.com/sarabruun3

Relaterat

Engelska lyfts ofta fram som ett ljus i det svenska resultatmörkret. Men vi kan inte luta oss tillbaka. För att inte bli omsprungna av andra länder krävs en vidareutveckling av engelskan i skolan.
Sara Bruun, engelsklärare i Vinslöv, har radikalt lagt om sitt sätt att arbeta och genomfört en personlig, digital revolution på kort tid. 

"8C: Remember to hand in your text about Rosa Parks.”

Uppmaningen hade lika gärna kunnat stå på tavlan i klassrummet, men den här gången har Sara Bruun lagt ut påminnelsen på sin blogg.

Hon är förstelärare på Furutorpskolan i Vins-löv, en 7–9-skola i Hässleholms kommun, och undervisar i engelska och tyska. Det här läsåret har hon lagt om sitt sätt att arbeta radikalt och genomfört en personlig, digital revolution.

– Jag har gjort en helomvändning av min undervisning på ganska kort tid. Mitt första blogginlägg till eleverna var den 30 november i fjol – innan dess hade jag aldrig bloggat. Nu är det all in! Det är mycket tack vare att jag gick en högskolekurs på distans om det flippade klassrummet, som var ett stort lyft, säger Sara Bruun, som tog sin lärarexamen år 2000.

Hur ser din undervisning i engelska ut i dag jämfört med för tio år sedan?

– När jag började var det inget annat än att jobba i boken. Det var texter, glosor och workbook – i stort sett detsamma som jag själv är uppväxt med. I dag använder jag inga läroböcker över huvud taget. Just nu jobbar vi med två olika teman. I sjuan är det med Jack Londons klassiker ”Call of the wild” (Skriet från vildmarken) och i åttan är det Nelson Mandela och Rosa Parks och medborgarrättsrörelsen. Så länge man jobbar med att läsa, tala, lyssna och skriva så kan du nästan stoppa in vad du vill i engelskan, menar Sara.

Hennes åttondeklassare fick börja Mandelatemat med att se ett klipp ur filmatiseringen av hans självbiografi ”Den långa vägen till frihet”. De har sedan fått öva upp sin argumentationsförmåga genom att i grupper om tre formulera brev på engelska till Sydafrikas dåvarande regering för att övertala dem att släppa Mandela. Breven skrivs i Google Drive, vilket gör det lätt för Sara att se vilken elev som skrivit vad och hon kan enkelt återkoppla.

– Jag har gjort en formativ bedömning av texterna via Screencast-o-matic – ett skärminspelningsverktyg. Jag har filmat deras texter och pratat till dem, alltså gett muntlig feedback som ”vilken fin inledning ni har”, ”tänk på verbformerna” och så vidare.

Sara Bruun säger att hennes nya sätt att arbeta ställer högre krav på henne som lärare – inte minst vad gäller förberedelser.

– Att använda teknik och det flippade klassrummet är definitivt inget enkelt jobb. Det kräver otroligt mycket mer struktur av mig än tidigare. Man får aldrig tro att det går att slänga in teknik i stället för pedagogik – det är en stor fälla. Ipaden ska vara ett verktyg. Alla rektorer som pumpar in pengar till ”en till en”, men där personalen inte har utbildning – vad ska de då ha datorerna till? Jag måste verkligen styra eleverna och det kräver struktur och ordning.

Den stora vinsten med att ta tillvara på de digitala möjligheter som finns är att hon lättare fångar elevernas intresse, menar Sara Bruun. Det främjar i sin tur deras inlärning.

– Jag tror inte att undervisningen behöver vara så rolig – allt är inte roligt här i världen – men den måste vara engagerande. Om du inte anpassar undervisningen efter elevernas intressen har du inte en chans att få med dem – hur ska du lyckas då? Jag måste så klart styra utifrån det centrala innehållet. Om de bara tycker att en sak är kul kan jag ju inte rätta mig efter det. Men det här med Nelson Mandela har de tyckt varit toppen.

Sara märker tydligt hur elevernas engelskförmågor utvecklas på fritiden, via musik, filmer och dataspel.

 – Framför allt gäller det World of Warcraft. Det har lyft engelskan hos killarna otroligt. De sitter vid datorn och spelar med headset på och pratar med varandra på engelska. Det har verkligen gett pojkarna en skjuts, men vi måste hitta alternativen för flickorna. Där tror jag att Ipaden kan hjälpa till.

Hennes sjundeklassare har via appen Puppet Pals gjort korta animerade filmer. Fantasin har flödat och i filmerna, som finns på Saras blogg, går det bland annat att se en polis som intervjuas av den amerikanska programledaren Ellen DeGeneres.

Eleverna har själva stått för dialog och handling och det har gett utmärkt träning av den muntliga förmågan, menar Sara Bruun. För blyga elever har det varit ett stort lyft att få tala engelska genom en karaktär i stället för att stå framför klassen.

– Jag får ett otroligt gensvar från eleverna. Den största vinsten har varit att se de flickor som är jätteduktiga och presterar på A-nivå skriftligt, men som är livrädda för att säga något muntligt på lektionstid. De fick en Ipad och kunde i ett stängt rum göra en helt fantastisk film. De pratade, agerade och levde ut. Då kan jag bedöma deras muntliga förmåga. Några hade aldrig presterat på C-nivå tidigare just för att de inte vågar säga något, berättar Sara Bruun.

Vad har det nya sättet att jobba inneburit för dig som lärare?

– Jag har alltid tyckt att det är roligt att gå till jobbet, men nu är det otroligt roligt. Senast i dag fick jag ropa till eleverna, som satt och skapade menyer på tyska, att vi hade slutat och att andra snart skulle komma in. ”Vi måste bara göra färdigt”, sa de. Det hade aldrig hänt med textböckerna. Ett gäng i årskurs 8 som inte vill gå ut från klassrummet – det är coolt. Jag lägger jättemycket tid på att utveckla det här, men det är roligt och ger mig otroligt mycket tillbaka. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Nya avtalet

Läraravtalet klart: ”Nu är det upp till bevis”

Läraravtalet

Efter förhandlingar som dragit ut på tiden flera månader har SKL och facken nu skrivit på ett nytt avtal för lärare och studie- och yrkesvägledare.
– Avtalet ger goda möjligheter för kommunerna att ta tag i arbetsmiljön. Nu är det upp till bevis, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Annons
Annons

Hoppfullhet och misstro efter nya läraravtalet

Läraravtalet

Det nya läraravtalet har mötts av blandade reaktioner i skolsverige. Skoldebattören Åsa Plesnerär en av många som är kritisk till avsaknaden av regler i avtalet. 
– Skolan behöver mer tvingande regler i arbetsmiljöfrågorna, säger hon.

Annons

4 förslag: Så ska läraryrket bli mer attraktivt igen

Arbetsmiljö

Lärarbristen väntas växa de kommande åren och samtidigt funderar många lärare på att lämna yrket. Sten Hagberg, distriktsordförande för LR i Halland, har listat fyra konkreta förslag som snabbt skulle kunna vända den negativa trenden.

Annons
Annons

Nu kliver Naturhistoriska riksmuseet in i klassrummet

Satsning

Filmade föreläsningar och interaktiva quiz. Nu utvecklar Naturhistoriska riksmuseet sin pedagogiska satsning fär att nå ut till Sveriges alla klassrum.
– Det känns roligt att kunna bidra med bra faktabaserat material, säger Sara Schesny, museipedagog. 

Annons

Nicklas Mörk: Det är dags att slakta några heliga kor

Blogg

Skolvärldens nya bloggare Nicklas Mörk vill att lärare utmanar sina tankar om vad skola måste innehålla: ”Vad skulle exempelvis hända om inte alla elever hade ett utvecklingssamtal varje år? Eller om inte veckobrev eller pseudoämnet “elevens val” fanns? Eller om USK:en återinfördes?”

Världsmästarens teknik hjälper eleverna att minnas bättre

Undervisningsmetoder

Vill du hjälpa dina elever att minnas saker bättre? Flerfaldige minnesmästaren Jonas von Essen, som studerar till lärare, delar med sig av sina bästa tips på hur man skaffar ett minne i världsklass.

Tvingas till fjärrundervisning för att lösa lärarbristen

Moderna språk

Beslutet om stadieindelad timplan skapar problem i glesbygden. I Sala har man fjärrundervisning av moderna språk för att kunna erbjuda undervisning i ämnet.
– Beslutet ställer till det för skolorna ute på landet, Åsa Eriksson, LR-ombud i Sala. 

Obligatorisk syv på schemat lyfter gymnasiet i Finland

SYV

Var tredje elev i Sverige tar inte examen från gymnasiet. I Finland har man inte alls samma problem. Där står eleverna väl rustade inför valet till gymnasiet och högskolan.

”Svensk syv måste kämpa för att få lektionstid”

Syv

Många svenska elever får inte den studie- och yrkesvägledning som de har rätt till enligt skollagen. Det visar flera utvärderingar och granskningar som har gjorts de senaste åren.

Skolexperten: Så ska tilliten till lärare öka

Lärarprofessionen

Det krävs en ökad tillit till lärarna för att styrningen av skolan ska bli mer lyckosam. Det menar Elisabet Nihlfors som är professor i pedagogik vid Uppsala universitet.

Tvådelat stöd – här halkar inga elever efter

Tidigt stöd

På Västangårds skola i Umeå är det redan från förskoleklass fullt fokus på att inga elever ska hamna på efterkälken. En specialpedagog, en speciallärare och en lågstadielärare gör det möjligt att agera snabbt. 
– Vi har en kort väg från behov till handling, säger läraren Anette Stenmark.

Professorn: Erfarna lärare är nyckeln till tidigt lässtöd

Tidigt stöd

Det är avgörande att tidigt fånga upp de elever som inte hänger med i läsinlärningen. Nyckeln är erfarna lärare.

Uppsägningar när lärare fråntas lönelyft

Löner

Lärare som nu blir av med det statliga lönelyftet mår dåligt och säger upp sig.
– Vi har varnat för de här reaktionerna, men kommunen har inte lyssnat, säger LR:s lokala ombud.

Efter valet: Nu växer SD:s makt över skolorna

Val 2018

En konsekvens av söndagens val är att Sverigedemokraternas inflytande över skolan ökar i en rad kommuner. De flesta av dem dras med svaga skolresultat.

Granskning: Friskolornas vinster

Friskolorna tjänar miljarder – lärarna förlorar miljoner

Granskning

De senaste fyra åren har Sveriges fyra största friskolekoncerner gått med mer än tre miljarder kronor i vinst.
Men lärarna på flera av skolorna har betydligt lägre lön än många av sina kollegor.

Facket: ”Det är en kränkning mot professionen”

Friskolor

Taylorismen är på väg att ta över delar av den svenska skolan. Det säger Andrés Jerez som är LR:s koncernombud inom Academedia.
– Man klockar, räknar minuter och elever för att få ut så mycket pengar som möjligt.

Det betyder nya lagen om överlämning mellan skolor

Skollagen

Ny lag ändrar vem som avgör vilka uppgifter som lämnas över mellan verksamheter när elever byter skola.

”Svensklärarna ska äga kanonfrågan”

Replik

”Ett problem som vi ser det är att det är så många som vill använda kanonfrågan för egna syften”, skriver Nils Larsson, ordförande i Svensklärarföreningen, i en debattartikel.

Kommentera

Nytt beslut: Facklig seger för lärarnas arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Lärarfacken larmade Arbetsmiljöverket om stora arbetsmiljöbrister för lärarna i Skövde. Nu har myndigheten skärpt kraven på kommunen.

Omfattande satsning för att arbeta språkutvecklande

Språkutveckling

Högläsning, textsamtal och regelbundna utvärderingar. Det är några av Backaskolans metoder för att jobba mer språkutvecklande.
– Eleverna blev inspirerade direkt, säger skolbibliotekarien Monika Staub Halling. 

OECD: Svenska lärare tillbringar fler timmar i skolan än snittet

Arbetstid

Svenska grundskole- och gymnasielärares totala årsarbetstid i skolan är över OECD-snittet. Det visar en ny rapport från OECD.

”Skolan behöver inte mer kunskap om NPF”

NPF

”Fokus borde snarare ligga på att skapa en förståelse för olika och annorlunda.” Alexander Skytte bloggar om npf.

Val 2018

Så ska LR lyckas lyfta skolfrågorna efter valet

Val 2018

Det politiska läget är fortsatt osäkert efter riksdagsvalet. Hur påverkar det preliminära valresultatet Lärarnas Riksförbunds fortsatta arbete med skolfrågorna efter valet?

 

Valet 2018 – vad händer med skolan nu?

Val 2018

Valet är över och nu väntar en hektisk valprocess. Men när kan skolan eventuellt märka av några förändringar?

Så skulle arbetsmiljön bli bättre och stressen minska i skolan

Debatt

Skolans arbetsmiljö måste formas efter interaktionen mellan elev/elev och lärare/elev – då kan lärarna lägga mer fokus på att skapa en bra undervisning, skriver läraren Ola Frykman.

Kommentera

LR: Vuxenutbildning på entreprenad måste bort

Komvux

Lärarnas Riksförbund är kritiska till hur komvux sköts runtom i landet.
– Vi får ta hand om mycket annat än det som är tanken, säger komvuxläraren Elisabet Tillander.

Lokala fackföreningar eldar på för nytt avtal

Nytt läraravtal

Lokala fackliga föreningar jobbar för att snabba på arbetet med ett nytt läraravtal, samtidigt som de slåss med egna utmaningar.

Debatt

”Högern står inte på elevernas sida”

Debatt

”Det är dina mål och ambitioner som ska avgöra hur långt du kommer, inte dina föräldrars utbildningsbakgrund”, skriver Philip Botström, förbundsordförande SSU, i en debattartikel.

Kommentera

”Demokrati är inte något att ta för givet”

Debatt

”Vi måste alla engagera oss i demokratin – samtala med människor som inte tycker exakt lika, lyssna på andras argument, aktivt söka efter fakta ur flera perspektiv, vara källkritiska och använda våra röster”, skriver Sarah Scheller, generalsekreterare för Raoul Wallenberg Academy, i en debattartikel. 

Kommentera

Förslag: Mindre undervisningstid ska locka lärare till utsatta skolor

Arbetsmiljö

Miljöpartiet föreslår en timme mindre undervisningstid varje dag för lärare i utsatta skolor. Förslaget är tänkt att skapa en mer attraktiv skola och locka fler lärare.

Stor skoldebatt: Så vill partierna lösa lärarbristen

Val 2018

Den rådande lärarbristen i Sverige väntas växa de kommande åren. Riksdagspartierna samlades för att diskutera vad som krävs för att hejda situationen och samtidigt höja statusen för läraryrket.

”Fel när normkritiken blir enda norm”

Debatt

Det är problematiskt när normkritiken blir den allenarådande ideologin i skolan. Det skriver gymnasieläraren José Godoy i en debattartikel.

Kommentera

Lärare säger nej till vinster i skolan

Undersökning

En ny undersökning visar att lärare är ännu mer kritiska till vinstuttag i skolan än allmänheten i stort.

Riksrevisionen granskar Skolverkets hantering av nationella proven

Nationella prov

Nu granskar Riksrevisionen Skolverkets hantering av de nationella proven.
– Vi välkomnar granskningen, säger Anders Boman, Skolverket.

(M)iljonsatsning ska ge fler lärarassistenter i utsatta områden

Lärarassistenter

Moderaterna vill lägga 700 miljoner kronor om året på att anställa fler lärarassistenter i utsatta områden, vilket skulle innebära att 1 750 lärarassistenter kan anställas.

Så blir praon likvärdig i Malmö

Syv

Nu är prao obligatoriskt igen på högstadiet.
I Malmö tar man fram prao-platserna centralt för att öka likvärdigheten.

Små grupper är ett måste för elever som behöver stöd

Debatt

”Om skolans personal ska känna att de orkar och kan stå för det arbete de gör, behöver beslutsfattarna börja lyssna på professionen och vårdnadshavare”, skriver debattörerna.

Kommentera

Åsa Fahlén: ”Ska SKL vara huvudman får de skärpa sig”

Avtalsrörelsen

LR:s ordförande Åsa Fahlén hoppas pratet om SKL:s turordningsregler är ett avslutat kapitel i avtalsförhandlingarna.
– Nu vill vi prata om det som är viktigt: Arbetsmiljön, arbetsbelastningen och lönerna, säger hon.

Nya nationella målsättningar för skolan

Nya beslut

Nationella målsättningar för höjda resultat och ökat fokus på rektors ansvar för studiero och trygghet. Det är två nya beslut regeringen fattar utifrån skolkommissionens förslag.
– Det är viktigt att se kommissionens samlade förslag som en helhet, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Skolvärlden.

#Hurvetdudet? uppmanar elever till kritiskt tänkande i valtider

Källkritik

Kampanjen #hurvetdudet? understryker vikten av en vetenskaplig grund bakom politiska förslag och samlar skolmaterial om källkritik.
– Det är viktigt att skolan ska vila på vetenskaplig grund, så det här passar ju som hand i handske, säger läraren Björn Carlson.

Utbildningsministern: Inget ämne är oviktigt

Debatt

Slöjdämnet har i debatten utmålats som onödigt och mossigt. Nu svarar utbildningsminister Gustav Fridolin som menar att det är dags för slöjden att stå upp för sitt eget värde:
”En hel del av det som alltid varit slöjdämnets kärna är viktigare än någonsin”

Kommentera

Förslag med lärarassistenter sågas: ”Ingen quickfix”

Lärarassistenter

Både Socialdemokraterna och Liberalerna går till val på fler lärarassistenter i skolan. Skolledaren Johan Hallberg kritiserar partisatsningarna och menar att de dålig koll på vad lärarna egentligen behöver. 
– Man tror att man kan lösa problemet med assistenter bara tyvärr, säger han.

Ohållbart läraryrke: ”Något måste tas bort”

Arbetsmiljö

Läraryrket är för tungt för att vara ett yrke som är hållbart i längden, säger skoldebattören Åsa Plesner.
 – Lärare måste börja säga ifrån och vara öppna med när arbetsuppgifterna inte är genomförbara.

Så ska skolan fungera bättre för elever med adhd

Adhd

Svensk skola har stora problem med att ge en likvärdig undervisning. En ny rapport från Specialpedagogiska skolmyndigheten visar hur skolan ska fungera bättre för elever med adhd.

10 förslag: Så kan skolvalet integrera istället för att segregera

Ny rapport

Med ett bättre upplägg skulle det fria skolvalet kunna bidra till integrationen istället för tvärtom, menar forskare vid Stockholms universitet.

Skolvärlden nominerad till Publishingpriset

Nominering

Skolvärlden är nominerad till det prestigefyllda Publishingpriset 2018 i kategorin tidningswebbplatser.
– Fler och fler upptäcker Skolvärldens nyhetssajt och det är vi så klart glada för, säger Skolvärldens chefredaktör Jonas Fond.

Fem sätt att minska psykisk ohälsa i skolan

Debatt

För att ta hand om unga med psykisk ohälsa, behöver vi börja i rätt ände, där problemen uppstår – och det är ofta i skolan, skriver debattörerna.

Kommentera

Forskare: Ge lärarna tid att planera

Forskning

Politiska reformer är verkningslösa så länge lärares förutsättningar att planera och efterarbeta sina lektioner inte förbättras. Den slutsatsen drar fyra forskare vid Karlstad universitet.

”Det är inte elitism att ge särskilt begåvade barn det de behöver”

Debatt

Använd inte ordet ”elitskola” för teoretisk spetsutbildning. Det handlar inte om något orättvist, onödigt eller dåligt. Det handlar om en nödvändighet för många av dessa barn, för att de ska kunna må bra i skolan, skriver Riksförbundet för särskild begåvning.

Kommentera

Skolstart: Du vet att du är lärare när…

Lista

Ny termin, nya utmaningar. Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons