cecilia_flodqvist_klassrum
Arbetsvillkor

Högre lön och mindre undervisning på nya jobbet

När arbetsgivaren inte gav Cecilia Flodqvist bättre villkor sa hon upp sig. Nu har hon både högre lön och mindre undervisning.
Och på hennes gamla skola har man fortfarande inte hittat en behörig ersättare.
– Hade man minskat min arbetsbörda hade jag kanske varit kvar, säger hon.

Det blir vanligare att lärare loopar, det vill säga byter arbetsgivare och sen byter tillbaka igen. Med högre lön. När Cecilia Flodqvist bytte Skövde mot Falköping var hennes första tanke att hon snart skulle återvända.

– När jag pratade med min nya chef sa jag att jag egentligen inte ville sluta. Och mina gamla elever lämnade in en protestlista till högsta chefen för att jag skulle stanna. Jag tänkte att nu gör de kanske något åt min tunga tjänst men icke, säger Cecilia Flodqvist som undervisar i matematik, NO och teknik på högstadienivå. 

Hon tänkte ge det en termin.

– Men det känns mycket bättre på min nya skola. Jag har tre timmar mindre undervisningstid i veckan och 4 100 kronor mer i lön! Dessutom har jag fler ämneskollegor här, vi sitter i ämneslag, och jag utvecklas i mina ämnen.

Bakgrunden till att Cecilia Flodqvist började se sig om efter nytt jobb var att hon hade väldigt mycket undervisning i sin tjänst. 1190 minuter i veckan samt mentorstid samtidigt som flera kollegor hade betydligt mindre.

– Vi undervisade årskursvis och brukade ha tre parallella klasser. Men förra året fick vi fyra sjuor och då fick några av oss ta en extra klass. Egentligen hade man ju behövt extra lärare.

Det i kombination med att Cecilia Flodqvist inte fick ta del av det statliga lärarlönelyftet, utan att få någon bra förklaring, gjorde att hon till slut sa upp sig. Annars hade hon gått in i väggen, säger hon.

När hon letade nya tjänster vad det framförallt arbetsbördan som stod i centrum.

– Jag ville förstås höja lönen också men det jag framförallt tittade på var undervisningstiden. Nu har jag tre timmar mindre undervisning i veckan. Man hinner mycket på den tiden.

Vad hade fått dig att stanna på din gamla skola?

– Om de dragit ner på undervisningstiden. Och kanske gjort något åt min lön.

På Cecilia Flodqvists gamla skola har man ännu inte hittat någon behörig ersättare sedan hon slutade i februari, berättar hon. Tjänsten har lysts ut flera gånger.

Hur borde arbetsgivare agera för att få sina lärare att stanna? 

– De måste börja lyssna på oss och stämma av vad det är som får oss att trivas. Man kan inte lägga ut hur mycket undervisning som helst. Jag ville inte sluta egentligen men jag kände att jag skulle gå in i väggen om jag stannade kvar.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm