Debatt. ”Metoder blir populära och sprider sig, sedan kommer kritiken om brist på vetenskapliga bevis och så småningom går man vidare till nästa trend”. John Steinberg skriver om vad pedagoger bör beakta när trender och nya metoder kommer.
Idéer, metoder och trender kommer och går inom skolvärlden – formativ bedömning, lågaffektivt bemötande, kollaborativt lärande, aktiva värderingar, surfplattor/datorer till alla multipla intelligenser och lärstilar med flera.
Metoder blir populära och sprider sig, sedan kommer kritiken om brist på vetenskapliga bevis och så småningom går man vidare till nästa trend.
Att beakta när trender och nya metoder kommer:
1) En metod är bara så bra som den som ”bär” den och tillämpar den i en omgivning tillsammans med flera andra som förstår den. Det är sällan en metod i sig är lösningen. Förståelsen för principerna bakom den ihop med pedagogernas skicklighet och ledarskap att tillämpa den är avgörande. Metoder mot mobbning, till exempel, kan ha stor effekt – i de rätta händerna. Sällan är det enskilda metoder som förändrar skolkulturen.
2) Metoder är sällan vetenskapligt testade innan de sprider sig. Det är en omöjlig ekvation att inte få prova någonting förrän vi har bevis för att det fungerar. Vi talar här inte om mediciners effekter utan vi talar om komplicerade psyko-sociala-kognitiva tillvägagångssätt som är svåra att utvärdera. Att diskvalificera en metod därför att det inte finns ”vetenskapliga bevis” är att diskvalificera en idé innan man ens har försökt att få bevis för om den fungerar eller ej.
3) Alldeles för ofta glömmer vi bort den stora idén bakom en metod och fokuserar hellre på de små knepen som är lätta att använda. Formativ bedömning är i grunden ett revolutionerade koncept som, om man tillämpar det rätt, visar hur eleverna kan känna större ägarskap över sin inlärning. I många fall har denna goda idé reducerats till glasspinnar och färgade muggar på bänken och på så sätt har ett helt nytt sätt att se på elevens och lärarens roller tragiskt underutnyttjats.
4) Vi människor älskar berättelser. Vi söker hjältar. Vi söker metoder med stort M. Vi söker snabba och helst omedelbara lösningar med stort L. Det vi hellre bör söka är essensen i en metod eller idé. Vad är det i denna metod som är ”grejen”? Vad är budskapet?
Några exempel på budskap i pedagogiska metoder:
Råd till pedagoger
Den stora utmaningen är att få en skola där både personal och elever känner meningsfullhet, ägarskap och tillit. Nya metoder kan bidra till den resan, bara vi förstår deras ursprungliga budskap.
John Steinberg, fil dr, författare