matematik_karolina_lisslo_0

Karolina Lisslö, generalsekreterare Mattecentrum

| Foto: Jenny Unnegård
Digitalisering

Kritik mot programmering på matten

Programmeringens intåg på matematiklektionerna kommer göra att eleverna lär sig mindre matte, befarar Mattecentrums generalsekreterare Karolina Lisslö.
– Eleverna behöver mer mattetid, inte mindre, menar hon.

Fram till den 1 juli 2018 har huvudmännen på sig att implementera läroplanernas nya skrivningar om att öka den digitala kompetensen hos eleverna. Bland annat ska programmering införas i flera ämnen, framförallt i matematik och teknik.

Just detta – att programmering ska uppta plats på matematiklektionerna – bekymrar Mattecentrums generalsekreterare Karolina Lisslö, som är rädd att det kommer att minska elevernas matematikkunskaper ytterligare.

– Alla är egentligen överens om att eleverna behöver mer matematik, det finns ju politisk enighet kring att utöka tiden. Då undrar jag, om man ska stoppa in ytterligare ett moment, hur ska man då hinna med all matematik? Jag är inte emot programmering, många elever kommer ha stor nytta av det, och för en del kommer det säkert väcka intresset för matematiken. Men generellt sett leder förslaget till mindre tid i det ämne många redan idag har svårast att klara av, säger Karolina Lisslö.

Tillsammans med Lina Hultqvist, ordförande Sveriges Elevkårer, tar hon upp frågan i en debattartikel, där de skriver att om fler moment ska hastas förbi och inte gås igenom på djupet så har de svårt att se hur kunskapsnivån kommer att öka, vilket borde vara det överordnade målet.

Karolina Lisslö undrar också hur införandet av programmering ska gå till i praktiken, ska mer innehåll in i redan pressade kurser eller ska centralt innehåll tas bort? Och vilken typ av programmering avser regeringen, handlar det om mjukvaruprogrammering eller beräkningsprogrammering, till exempel.

– Vi har också farhågor när det gäller lärare. Som det ser ut idag finns det två läger, en del tycker att det här roligt och vill gärna lära sig mer, medan andra upplever att det är väldigt pressat redan idag, ”nu lägger man på oss ännu mer, det går inte.”

Hur ser lärares kunskaper ut när det gäller programmering?

– De som är intresserade kan nog till och med ha väldigt goda kunskaper. En del har redan tidigare lagt in programmering på mattelektionerna och har en jättekompetens. Sen finns säkert de som är lite rädda för det här, som är duktiga matematiklärare och trygga i det, men för dem kan det nog bli en ganska stor utmaning att få in programmering. 

Varje vecka besöker ett stort antal elever Mattecentrums mattestugor runt om i landet.

 Vad anser eleverna själva sätter käppar i hjulet för att de ska klara matten?

– Det är tiden som är det stora problemet. De som kommer till oss gör det för att kunna ägna sig åt fördjupning och för att få mer tid. De allra flesta kan bli bra på matematik bara man får tillräckligt med tid.

– Sen kan man få mer individuell hjälp hos oss. I genomsnitt är det 14,5 elever och 5 handledare på våra mattestugor, i skolan ska ofta en lärare hjälpa 30 elever.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm