nyanlada

85 procent av all undervisning i svenska för invandrare (SFI) i Stockholm sker på entreprenad. (Personerna på bilden har inget direkt samband med artikeln)

SFI

Läraren på utpekade SFI-skolan: Ledningen lyssnar inte på oss

Fuskande utbildningsföretag, kaosartade lektioner, snabb läraromsättning. Det är bilden av SFI-undervisning i privat regi som målas i ett reportage i Kalla fakta.
– Det är en stor genomströmning av elever och dessutom stor rotation på lärare, säger Anders Olzon, SFI-lärare på den utpekade skolan.

I Stockholm, där reportaget är inspelat, sker 85 procent av all undervisning i svenska för invandrare (SFI) på entreprenad. År 2017 beräknas entreprenad-SFI ha kostat kommunen 200 miljoner kronor. För hela landet kostar den svenska SFI-utbildningen på entreprenad tre miljarder kronor årligen, enligt ”Kalla fakta” på TV4.

Den stora inflyttningen av nyanlända till Sverige 2015 har gjort efterfrågan på utbildning stor och utbildade SFI-lärare till en bristvara.

– Generellt är SFI-utbildningen en utsatt verksamhet med stora grupper, mycket undervisning och lite tid till för- och efterarbete. Vi ser en tydlig trend att de som jobbar på entreprenad är ännu mer negativa än andra (SFI-lärare), säger Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

I mars 2017 publicerade Lärarnas Riksförbund undersökningen ”Låt kvalitet gå före pris på vuxenutbildningen”. Den visade att SFI-undervisningen innebär tuffa arbetsvillkor, och att de som upplever villkoren som hårdast är lärare inom privata arrangörer av SFI.

Reportaget som visades i Kalla fakta den 4 februari, visade att de ”mervärden” som den utpekade skolan Astar lovat i upphandling med Stockholms stad, inte uppfylldes.

Det handlade bland annat om övervägande andel tvålärarlektioner och fem minuters återkoppling för varje elev, varje dag.

Anders Olzon är legitimerad SFI- och gymnasielärare, engagerad i Lärarnas Riksförbund, och skyddsombud på Astar. Han menar att reportaget är vinklat, men att inget av innehållet är osant.

– Jag vet inte om jag tror att det är värre på Astar än på andra ställen, det finns lärare som jobbat inom andra företag som hävdar att det har varit sämre där. Om du vill att jag ska säga att alla går på knäna och gråter varje dag, så är det inte så. Men det är tufft, vi har lite planeringstid. Vi har påtalat detta under lång tid och nu har det skett en viss förändring men jag tycker inte att ledningen lyssnar på vad vi säger, säger han.

– Det är en stor genomströmning av elever och dessutom stor rotation på lärare. Det är inte en arbetsplats eller en organisation som har varit särskilt fungerande. Men jag tror inte att det är specifikt för Astar, säger Anders Olzon.

Åsa Fahlén är kritisk.

– Nyanlända är en utsatt grupp och dem sviker vi när de inte får den utbildning de har rätt till och tror att de ska få. Det här är viktigt för dem och viktigt ur ett samhällsperspektiv och så fuskar man med det. Lärarna som jobbar mår dåligt och det förstår jag. Det är inte så att eleverna får välja, det är inte som fristående skolor.

Anders Olzon bekräftar att det inte finns något tvålärarsystem på Astar.

– Det är tråkigt att man hävdar att det finns något som faktiskt inte finns. Allt handlar om att man inte har de resurser som man behöver för att uppfylla de krav som man säger att man ska uppfylla, säger han.

Stockholms stad uppger att de i dagsläget inte har några indikationer på att det finns fler SFI-skolor som inte håller vad de lovat kommunen. Astars två skolor är dock belagda med intagningsstopp medan kommunens utredning pågår.

– Vilka ytterligare påföljder som kan komma att sättas in är för tidigt att säga, det får utredningen visa, säger Anna Sundin, verksamhetschef Kvalitet och utveckling, Vuxenutbildning Stockholm, i ett mejl till Skolvärlden.

Gunnar Valinder är Lärarnas Riksförbunds kommunombud i Göteborg. Han skriver under på bilden av SFI-undervisningen som ett område med hög omsättning av lärare och en pressad arbetssituation. Men fuskande skolor har han inte hört talas om.

– Det innebär inte att de inte finns. Men jag borde ha hört något. Det är ingen stor fråga hos oss, säger han.

 Åsa Fahlén:

– När man upphandlar på entreprenad verkar det som att man inte ställer rätt krav eller inte klarar av att se till att man uppfyller kraven. Lärare får sådana villkor att de inte kan hjälpa eleverna, eleverna får inte den undervisning som de har rätt till och behöver. Vi ser att det här inte funkar.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm