Annons

Lärarnas svar i enkäten om sin rektor

Publicerad 13 oktober 2017

Fakta

Om undersökningen

Under hösten har 1 607 deltagare i Lärarnas Riksförbunds lärarpanel svarat på frågor kring bland annat lönesättning och sin inställning till rektorer och övriga skolledare. Deltagarna motsvarar ett representativt urval av LR:s medlemmar.

Relaterat

Så svarar lärarna i Skolvärldens undersökning om...

...ANTAL BESÖK AV REKTOR:

– Det hade varit trevligt med ett besök. Jag har bjudit in chefen, men utan resultat.

– Det senaste besöket av en skolledare i mitt klassrum ägde rum 2007.

– En gång skulle rektorkomma på besök, men blev sjuk. 

– Hade klassrumsbesök av en rektor för cirka 20 år sedan. 

– Har haft ett besök av rektor under 15 år.

– Har under mina 17 år som lärare haft besök av rektor vid ett tillfälle.

Jag har aldrig blivit auskulterad under mina snart 30 år som undervisande lärare.

– Jag har ett flertal tillfällen bjudit in min rektor till klassrummet, men hen har avböjt.

– Jag har haft tre lektionsbesök av rektorer – 1975, 1977 och 1978.

– Jag har varit lärare i 20 år och jag har aldrig fått lektionsbesök från rektor.

 

...VAD SOM HÄNDER VID BESÖK AV REKTOR

– En gång smög rektor sig in i klassrummet och satte sig längst bak.

– Jag har en gång fått besök av rektor. Under besöket arbetade hen hela tiden på sin dator. Efteråt förklarade rektor: "det här gick ju bra". 

– Rektors besök bestod i att hen tittade in och pratade lite med oss för att sedan gå vidare. Det känns ändå positivt i jämförelse med tidigare skola där rektor aldrig tittade in.

 

...OM REKTORS ARBETE OCH ARBETSBELASTNING

– Att även ha ansvar för ekonomi, organisation, personal mm är för mycket för en person.

– Dagens rektorer verkar vara mer administratörer än pedagogiska ledare.

I vår kommun handlar rektors ansvar i stor sett bara om ekonomi.

– Min rektor har bara en prioritet: ekonomin.   

– Rektor har alldeles för många praktiska och administrativa saker som måste prioriteras.

– Rektorernas arbetstid fylls av administration och möten.

– Rektorn arbetar mest med ekonomi och att ta emot klagomål och åsikter från föräldrar.

– Varför ska en rektor ta fram rutiner för tvätt av soffa eller tvätt av gardiner?

 

...OM PEDAGOGISKT LEDARSKAP

– Att rektor skulle fungera som pedagogisk ledare är ett skämt.  

– Det pedagogiska ledarskapet får ofta stryka på foten förmån för ekonomiskt och organisatoriskt ledarskap.

– Det viktigaste rektor kan göra är att lita på sina lärare och ge dem frihet och befogenheter samt resurser.

– Får aldrig eller väldigt sällan några frågor om av rektor om hur det går med undervisningen.

– Får leda mig själv och fatta verksamhetsrelaterade beslut

– Har en mycket närvarande rektor som verkligen är en pedagogisk ledare☺

– Jag anser inte att det utövas något pedagogiskt ledarskap på min skola.

– Ledarskapet i skolan fungerar väldigt dåligt. 

– Min rektor behöver en ordentlig utbildning i ledarskap.

– Min rektor utövar inget pedagogiskt ledarskap överhuvudtaget.

Rektor har inte tid att vara pedagogisk ledare.

– Rektor är fokuserad på organisation, rutiner och struktur. Pedagogiken har hon glömt.

– Rektor är först och främst en byråkrat/teknokrat, inte pedagog. Det pedagogiska  är mitt expertområde som lärare.  

– Min rektor är inte lämplig att utöva ett större pedagogiskt ledarskap än vad hen gör. Det är tur att hen inte har mer tid.

– Rektorers pedagogiska ansvar är ett skämt.

– Rektorn vill egentligen vara en pedagogisk ledare men har aldrig tid.

– Rektorn är inte och skall inte vara den pedagogiska ledaren på skolan.  

 

ALLMÄNT OM REKTOR MED MERA

– Det är lite av ett lotteri med vilken rektor man har och hur mycket de vill engagera sig i verksamheten.

– Distansen mellan rektorer och lärare har ökat de senaste åren. 

– Eftersom min rektor själv varit en bra lärare förstår hon vad vi sysslar med i klassrummen.

– Har aldrig fått en känsla av att rektor är intresserad av själva undervisningen och hur det går med den.

– Jag önskar att rektorerna skulle visa större intresse för den faktiska undervisningen och verkligheten i klassrummet.  

– Min rektor har mycket dålig koll på vad vi lärare sysslar med

– Min rektor är en karriärist som saknar reella kunskaper om vad som bygger kvalitet i undervisning och elevrelationer. 

– Rektor träffar jag bara på konferenser.

– Rektor tycks vara helt ointresserade av skolans uppdrag.

– Rektor är oempatisk, opedagogisk och blir arg när man föreslår saker som inte passar hen.

– Rektorn är inte intresserad av undervisning.

 

...OM REKTORS SÄTT ATT BEDÖMA MEDARBETARE (INFÖR LÖNESAMTAL MED MERA)

– Det är ekonomiskt mer lukrativt att hjälpa rektorn med diverse uppdrag än att få goda resultat i klassrummet.

– Eftersom rektor ej besöker min undervisning finns det inte heller något att bedöma mer än att lyssna på andra kollegor/elever/föräldrar.

– Ett lektionsbesök hos en normalt fungerande lärare ger bara ett anekdotisk underlag för lönesättning.

Hörsägen och rykten väger högst hos oss när det gäller lön.

– Jag tycker att det nästan är ett skämt att gå på lönesamtal med en rektor som aldrig har sett mig undervisa.

– Rektor talade också om för en lärare att hon var duktig: det syns ju på elevernas betyg. 

– Rektor vet hur jag undervisar genom föräldrareaktioner. 

 

...OM LÖNESÄTTNINGEN

– De som är trevliga får bra lön.

– Det individuella lönesystemet har fullständigt havererat.

– Det är rövslickeri som premieras.

– Det är svårt att höja lönen utan att byta arbetsgivare.  

– En lärare som vill ha högre lön måste marknadsföra sig och välja rätt sammanhang att synas i.

– Högst lön ges till den som skriker högst.

– Individuell lön måste bort. Systemet korrumperas av att rektorn de facto inte har tid för lektionsbesök.

– Jag vet att rektor hör sig för bland kollegor och elever/föräldrar om hur vi fungerar som lärare. 

Känns som lönen sätts av det som pratas om i korridoren.

– Löner sätts inte efter pedagogisk/yrkesskicklighet, utan efter vad man har för relation till lönesättande chefen.

– Lönesamtalet var ett skämt. Rektor hade ingen aning om vad vi gör och sa det rakt ut. Hen talade om personlighet istället för förmågor.

– Min chef håller sig uppdaterad, bl a genom att fråga elever om oss lärare.

– Min rektor har för mycket fokus på skvaller.

– Om jag satte mina betyg som våra rektorer sätter löner så skulle jag få sparken.  

– Rektor går på hörsägen vid lönesättning.

– Rektor har själv uttryckt att hörsägen och klagomål spelar stor roll vid lönesättning.

– Rektor känner att hen inte behöver ge mig så hög lön då jag i alla fall inte kommer att söka mig någon annanstans.  

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Skolbiblioteken blir fler: ”Ska vara hjärtat i skolverksamheten”

Läsglädje

De bemannande skolbiblioteken blir fler, enligt statistik från Kungliga biblioteket.
– Det ger utslag i barns läsförmåga om skolan har ett eget bibliotek med engagerad personal, säger språk, -läs- och skrivutvecklaren Maud Nilzén.

Annons
Annons

GDPR: Detta gäller för lärare

GDPR

Snart träder den nya dataskyddsförordningen GDPR i kraft. Lärarnas Riksförbunds chefsjurist Kristina Rollbäck reder ut hur det påverkar dig som lärare.

Annons

Metoden hyllas efter besöket: ”Fler skolor skulle ha nytta av det”

Arbetsmiljö

Arbetsmetoden Pax har lett till fler lugna klassrum och bättre arbetsmiljö för lärare. Nu har Pax även väckt politikernas intresse – som vill se metoden på fler skolor i landet. 

Särskolan kan byta namn – efter 14-åringens förslag

Särskola

14-årige Leo uppmanade regeringen att döpa om särskolan till utvecklingsskola.

Annons
Annons
Lön

Efter kritiken: ”Alla ska hänga med i löneutvecklingen”

Löneläget

LR-ombuden i Ljungby är kritiska till att erfarna lärare, som stannar i kommunen, halkar efter lönemässigt. 
Ordföranden i barn- och utbildningsnämnden, Stefan Willforss, menar att bilden av löneläget inte stämmer.

Erfarna lärare lockas till andra kommuner med högre lön

Löner

I Ljungby tjänar en lärare med över 20 års erfarenhet inte mycket mer än kommunens nya lärare.
I stället lockas erfarna lärarna till grannkommunerna där de kan tjäna upp till 8 000 kronor mer i månaden.

Annons

Aida Hadzialic: ”Jag är glad att vara tillbaka”

Läraravtalet

Aida Hadzialic, tidigare gymnasie- och kunskapslyftsminister, gör comeback i skolans värld och ska medla i de strandade lärarförhandlingarna.

Höjt studiebidrag ska locka fler akademiker till läraryrket

Lärarutbildning

Akademiker som går en kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) får studiebidraget höjt med 4 000 kronor i månaden.

Vallöfte: Satsar på skolan för att mota psykisk ohälsa

Elevhälsa

Socialdemokraterna lovar att satsa 250 miljoner kronor för att öka arbetet mot ungas psykiska ohälsa.

”Öronmärkta” klassmentorer avlastar lärarna

Arbetsmiljö

På Norrängsskolan i Lycksele har varje klass en mentor som följer klassen hela dagen med huvudansvar för att skapa trygghet och studiero.
Det gör det möjligt för lärarna att fokusera på undervisningen.

Läraravtalet: ”Därför kommer inte arbetsmiljön förbättras”

Avtalsförhandlingen 

Arbetsmiljöfrågan är i fokus i avtalsförhandlingen och lärarfacken hoppas på att parterna ska nå en uppgörelse som innebär en vändpunkt. Marcus Larsson och Åsa Plesner på Tankesmedjan Balans tror chansen är minimal att man når ett bra avtal för lärarna.  

Skolor slarvar med undervisningstiden

Granskning

Lärarlösa lektioner och schemakrockar är två källor till missad undervisningstid när huvudmän prioriterar ner frågan, enligt en ny rapport från Skolinspektionen.

Läraren: Stort behov av små undervisningsgrupper

Inkludering

Nu kommer förslag om att tredubbla antalet resursgrupper i Stockholm för elever med störst stödbehov.
– Jag tror att behovet är stort, säger resurspedagogen Björn Bågmark, som arbetar i en CSI-grupp.

”Lärarutbildningen måste bli mer verksamhetsnära”

Debatt

Det är hög tid för en verklighetsförankrad lärarutbildning, menar lärarna Malin Ahlström och Emma Köster. Till exempel genom att låta lärarassistenter läsa till lärare, samtidigt som de jobbar i skolan.

Kommentera
Nya avtalet

Därför kraschade förhandlingarna

Avtalsrörelsen

Förhandlingarna mellan lärarfacken och SKL har strandat och parterna kallar nu in medlingshjälp.
– Vi kan inte vänta längre på att de riktiga problemen i skolan ska lösas, säger LR:s förhandlingschef Peter Henriksson.

LR om konflikten: ”Väldigt olyckligt”

Kommentar

Frågan som blockerar förhandlingarna handlar om att SKL vill ändra turordningsreglerna för lärare.
– Jag förstår inte hur detta kan vara så viktigt för SKL, säger LR-ordföranden Åsa Fahlén.

SKL: ”Inte så mycket dramatik”

Läraravtalet

SKL:s förhandlingschef Niclas Lindahl är inte orolig, trots det strandade läget med lärarfacken.  

SD: ”Inför praktik på sär- och specialskolor för alla lärarstudenter”

Politik

Sverigedemokraterna vill höja inträdeskraven till lärarutbildningen kraftigt och införa praktik på särskolor eller specialskolor för alla lärarstudenter. 

Så ska Skolverket stoppa fusket

Provfusket

Efter vårens läckta nationella prov skärper nu Skolverket reglerna ytterligare.
– Det kommer inte bli någon större skillnad förrän proven digitaliseras, säger läraren Sara Bruun.

Pilotskolor mot psykisk ohälsa

Elevhälsa

Miljöpartiet i Göteborg vill satsa på pilotskolor för att hindra psykisk ohälsa bland elever.

Lärarstudenter fick fel praktikplats: ”Inte ovanligt”

VFU

Lärarstudenten Jenni Holm Nilsson har inte fått en enda minut VFU på en gymnasieskola – trots löftet i utbildningsplanen. Hon är långt ifrån ensam. 

Det är dags att se över skolledares kompetens

Debatt

Det finns anledning att fundera över vilka befattningar som avses med begreppet skolledare, vilka kriterier som dessa befattningshavare ska uppfylla och hur skolledare ska utses, skriver debattören.

Kommentera

De bortglömda lärarna: ”Inte många vet att vi finns”

SIS

Det talas om dem som sista skyddsnätet för elever med en trasig bakgrund. Men lärarna inom SIS får inte ta del av statliga satsningar som Lärarlönelyftet och andra kompetenshöjande satsningar. 
– Tyvärr har våra lärare inte samma möjligheter som andra. Vi är små och jag tror att man glömmer bort att vi finns, säger utredaren Daniel Eskilson. 

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

Grundskolan behöver parallella läroplaner

Debatt

De delar i läroplanen som handlar om normer och värden borde ses som en egen läroplan, och andra yrkesgrupper än lärare skulle kunna vara ansvariga för den delen. 
Så kan vi renodla arbetsuppgifterna och minska arbetsbelastningen skriver läraren Per Gersne.

Kommentera

Faktorerna som får studenter att vilja bli lärare

Forskning

Hög lön och långa sommarlov är inga drivkrafter till lärarstudenters yrkesval. Det visar forskning från Luleå tekniska universitet.
– Ett perspektiv som kan vara värdefullt i den allmänna skoldebatten, säger Ulrika Bergmark, vid Luleå tekniska universitet.

Debatt: Skolan sviker lyckliga studenter utan ekonomiskt självförtroende

Debatt

Skolan ger inte eleverna tillräckliga kunskaper när det gäller privatekonomi. Alltför många elever tar snart studenten utan ett ekonomiskt självförtroende, det är ett svek från skolans sida, menar läraren och författaren Erik Wennstam.

Kommentera

Här ska lärarna skuggas av politiker

Ovanligt grepp

När kommunens uttalade vision för skolan inte rimmar med den faktiska politiken bjuder LR i Karlskrona in fullmäktige till sin verklighet för en dag. Och nu har de fått napp.

”Vi måste visa att vi är stolta över skolan”

Eleverna påverkas jättemycket av allt negativt prat om skolan. Det säger läraren Jenny Söderhjelm Larsson som fått nyinstiftade priset Pennsvärdet.
 – Vi måste visa upp det som går bra och allt vi är stolta över i skolan.

Ungas psykiska ohälsa ökar – så ska skolan jobba

Elevhälsa

Ungas psykiska ohälsa beror enligt Folkhälsomyndigheten till stor del på skolan.
– Lärare hinner inte bygga relationer med sina elever, säger specialläraren Birgitta Kimber.

”Alla lärare behöver en coach”

Utveckling

Det är genom feedback och reflektion som lärare blir bättre, och därför behöver alla lärare en coach i klassrummet, enligt Howard Pitler, doktor i pedagogik.

Ny bok ska utbilda i lärares yrkesetik

Litteratur

Antologin ”Läraren och yrkesetiken” är en guide och ett diskussionsunderlag för lärare, lärarstudenter och andra i skolans värld.
– En bra blandning av teori och praktik, säger David Lifmark, skolforskare och ledamot i Lärarnas yrkesetiska råd.

Regeringen: Ämnesbetyg ska ersätta kursbetyg

Utbildningspolitk

Dagens betygssystem har flera brister, menar regeringen. Nu tillsätts en betygsutredning som ska föreslå en modell för ämnesbetyg i gymnasieskolan.

Läckta prov

Skolverket efter kritiken: Läckorna sker på skolorna

Läckta prov

Nationella prov sprids på sociala medier och lärare är kritiska till Skolverkets hantering. Nu svarar Skolverket på kritiken:
– Det är rektors ansvar att garantera säkerheten för proven på skolan.

Lärarna rasar mot Skolverkets hantering av de läckta proven

Fusk

Facit till nationella proven sprids just nu på sociala medier. Från lärarhåll är kritiken stor mot hur Skolverket hanterar problemet.
– Varför ska jag sitta i två dagar och bedöma texter som jag inte kan använda till något? säger engelskläraren Sara Bruun.

Skolvärlden möter läraren Kenth – 32 år senare

Lärarliv

I en intervju med Skolvärlden 1986 berättade den nyexaminerade läraren Kenth Rohlén om sitt arbete som kombinationslärare. 
En hel yrkeskarriär och 32 år senare är det pensionsdags. Skolvärlden sökte upp honom för en ny intervju.

Här öppnas skyltfönstret för yrkesutbildningen

Yrkesutbildning

Hundratals elever tävlar i yrkes-SM. Arrangemanget ska öka intresset och rekryteringen till yrkesutbildningar.

– Det här är en jättebra möjlighet att locka elever, säger yrkesläraren Anders Göransson.

Fler med NPF sitter hemma: ”Skolan bryter mot lagen”

NPF

Brister i både kompetens och anpassning av skolmiljön gör att frånvaron hos elever med autism har ökat de senaste åren, enlig en ny undersökning.
– Det är ett systemfel, säger NPF-pedagogen Kenth Hedevåg.

Sveriges högst betalde förstelärare är – en vd

Granskning

Sveriges högst avlönade förstelärare är – en vd. Det visar Skolvärldens granskning av Sveriges samtliga förstelärares löner.
– De här pengarna är avsedda för lärare som inte är lönesättande chefer, säger Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning.

Lista: De har högst lön i Sverige

Statistik

Här listar vi de högsta förstelärar- och lektorslönerna i landet.

Mest granskad i offentlig sektor: Skolan

Granskning

Skolan är den offentliga verksamhet som granskas allra mest och det handlar om allt från statlig tillsyn till rankinglistor och skoljämförelser. Företagsekonomen Anders Ivarsson Westerberg har tittat närmare på ett skolväsende som tycks ha allas ögon på sig.

”SFI:s problem har kvarstått i decennier”

SFI-kritik

SFI-undervisningen brister i hänsyn till elevernas olika bakgrund, och elever hoppar av – på grund av leda.
– Man måste börja se SFI som den investering det är, säger läraren och universitetslektorn Aina Bigestans.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons