citat
Skolledning

Lärarnas svar i enkäten om sin rektor

Så svarar lärarna i Skolvärldens undersökning om...

Om undersökningen

Under hösten har 1 607 deltagare i Lärarnas Riksförbunds lärarpanel svarat på frågor kring bland annat lönesättning och sin inställning till rektorer och övriga skolledare. Deltagarna motsvarar ett representativt urval av LR:s medlemmar.

…ANTAL BESÖK AV REKTOR:

– Det hade varit trevligt med ett besök. Jag har bjudit in chefen, men utan resultat.

– Det senaste besöket av en skolledare i mitt klassrum ägde rum 2007.

– En gång skulle rektorkomma på besök, men blev sjuk. 

– Hade klassrumsbesök av en rektor för cirka 20 år sedan. 

– Har haft ett besök av rektor under 15 år.

– Har under mina 17 år som lärare haft besök av rektor vid ett tillfälle.

Jag har aldrig blivit auskulterad under mina snart 30 år som undervisande lärare.

– Jag har ett flertal tillfällen bjudit in min rektor till klassrummet, men hen har avböjt.

– Jag har haft tre lektionsbesök av rektorer – 1975, 1977 och 1978.

– Jag har varit lärare i 20 år och jag har aldrig fått lektionsbesök från rektor.

 

…VAD SOM HÄNDER VID BESÖK AV REKTOR

– En gång smög rektor sig in i klassrummet och satte sig längst bak.

– Jag har en gång fått besök av rektor. Under besöket arbetade hen hela tiden på sin dator. Efteråt förklarade rektor: ”det här gick ju bra”. 

– Rektors besök bestod i att hen tittade in och pratade lite med oss för att sedan gå vidare. Det känns ändå positivt i jämförelse med tidigare skola där rektor aldrig tittade in.

 

…OM REKTORS ARBETE OCH ARBETSBELASTNING

– Att även ha ansvar för ekonomi, organisation, personal mm är för mycket för en person.

– Dagens rektorer verkar vara mer administratörer än pedagogiska ledare.

I vår kommun handlar rektors ansvar i stor sett bara om ekonomi.

– Min rektor har bara en prioritet: ekonomin.   

– Rektor har alldeles för många praktiska och administrativa saker som måste prioriteras.

– Rektorernas arbetstid fylls av administration och möten.

– Rektorn arbetar mest med ekonomi och att ta emot klagomål och åsikter från föräldrar.

– Varför ska en rektor ta fram rutiner för tvätt av soffa eller tvätt av gardiner?

 

…OM PEDAGOGISKT LEDARSKAP

– Att rektor skulle fungera som pedagogisk ledare är ett skämt.  

– Det pedagogiska ledarskapet får ofta stryka på foten förmån för ekonomiskt och organisatoriskt ledarskap.

– Det viktigaste rektor kan göra är att lita på sina lärare och ge dem frihet och befogenheter samt resurser.

– Får aldrig eller väldigt sällan några frågor om av rektor om hur det går med undervisningen.

– Får leda mig själv och fatta verksamhetsrelaterade beslut

– Har en mycket närvarande rektor som verkligen är en pedagogisk ledare☺

– Jag anser inte att det utövas något pedagogiskt ledarskap på min skola.

– Ledarskapet i skolan fungerar väldigt dåligt. 

– Min rektor behöver en ordentlig utbildning i ledarskap.

– Min rektor utövar inget pedagogiskt ledarskap överhuvudtaget.

Rektor har inte tid att vara pedagogisk ledare.

– Rektor är fokuserad på organisation, rutiner och struktur. Pedagogiken har hon glömt.

– Rektor är först och främst en byråkrat/teknokrat, inte pedagog. Det pedagogiska  är mitt expertområde som lärare.  

– Min rektor är inte lämplig att utöva ett större pedagogiskt ledarskap än vad hen gör. Det är tur att hen inte har mer tid.

– Rektorers pedagogiska ansvar är ett skämt.

– Rektorn vill egentligen vara en pedagogisk ledare men har aldrig tid.

– Rektorn är inte och skall inte vara den pedagogiska ledaren på skolan.  

 

ALLMÄNT OM REKTOR MED MERA

– Det är lite av ett lotteri med vilken rektor man har och hur mycket de vill engagera sig i verksamheten.

– Distansen mellan rektorer och lärare har ökat de senaste åren. 

– Eftersom min rektor själv varit en bra lärare förstår hon vad vi sysslar med i klassrummen.

– Har aldrig fått en känsla av att rektor är intresserad av själva undervisningen och hur det går med den.

– Jag önskar att rektorerna skulle visa större intresse för den faktiska undervisningen och verkligheten i klassrummet.  

– Min rektor har mycket dålig koll på vad vi lärare sysslar med

– Min rektor är en karriärist som saknar reella kunskaper om vad som bygger kvalitet i undervisning och elevrelationer. 

– Rektor träffar jag bara på konferenser.

– Rektor tycks vara helt ointresserade av skolans uppdrag.

– Rektor är oempatisk, opedagogisk och blir arg när man föreslår saker som inte passar hen.

– Rektorn är inte intresserad av undervisning.

 

…OM REKTORS SÄTT ATT BEDÖMA MEDARBETARE (INFÖR LÖNESAMTAL MED MERA)

– Det är ekonomiskt mer lukrativt att hjälpa rektorn med diverse uppdrag än att få goda resultat i klassrummet.

– Eftersom rektor ej besöker min undervisning finns det inte heller något att bedöma mer än att lyssna på andra kollegor/elever/föräldrar.

– Ett lektionsbesök hos en normalt fungerande lärare ger bara ett anekdotisk underlag för lönesättning.

Hörsägen och rykten väger högst hos oss när det gäller lön.

– Jag tycker att det nästan är ett skämt att gå på lönesamtal med en rektor som aldrig har sett mig undervisa.

– Rektor talade också om för en lärare att hon var duktig: det syns ju på elevernas betyg. 

– Rektor vet hur jag undervisar genom föräldrareaktioner. 

 

…OM LÖNESÄTTNINGEN

– De som är trevliga får bra lön.

– Det individuella lönesystemet har fullständigt havererat.

– Det är rövslickeri som premieras.

– Det är svårt att höja lönen utan att byta arbetsgivare.  

– En lärare som vill ha högre lön måste marknadsföra sig och välja rätt sammanhang att synas i.

– Högst lön ges till den som skriker högst.

– Individuell lön måste bort. Systemet korrumperas av att rektorn de facto inte har tid för lektionsbesök.

– Jag vet att rektor hör sig för bland kollegor och elever/föräldrar om hur vi fungerar som lärare. 

Känns som lönen sätts av det som pratas om i korridoren.

– Löner sätts inte efter pedagogisk/yrkesskicklighet, utan efter vad man har för relation till lönesättande chefen.

– Lönesamtalet var ett skämt. Rektor hade ingen aning om vad vi gör och sa det rakt ut. Hen talade om personlighet istället för förmågor.

– Min chef håller sig uppdaterad, bl a genom att fråga elever om oss lärare.

– Min rektor har för mycket fokus på skvaller.

– Om jag satte mina betyg som våra rektorer sätter löner så skulle jag få sparken.  

– Rektor går på hörsägen vid lönesättning.

– Rektor har själv uttryckt att hörsägen och klagomål spelar stor roll vid lönesättning.

– Rektor känner att hen inte behöver ge mig så hög lön då jag i alla fall inte kommer att söka mig någon annanstans.  

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm