Annons
Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund, Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Lärarförbundet Skolledare, Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund, Lina Hultqvist, Sveriges Elevkårer, Jakob Amnér, Sveriges elevråd – SVEA och Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.

Samling för en skola fri från trakasserier och övergrepp

Publicerad 11 december 2017

Relaterat

Debatt ”Vi måste gå till botten med de strukturer som gör att sådant här kan ske samtidigt som skolans uppgift är att motverka kränkande behandling och sexuella trakasserier”, skriver företrädarna för landets elever, lärare och skolledare med anledning av #metoo-rörelsen.

Trots att majoriteten av eleverna trivs bra i skolan har vi den senaste tiden kunnat läsa vittnesmål från grundskolan och gymnasieskolan som beskriver såväl sexuella trakasserier som regelrätta övergrepp. I #MeToo-uppropen #tystiklassen, #räckupphanden och #ickegodkänt beskrivs en oacceptabel verklighet. Det är oförsvarbart att det sker övergrepp mellan elever, mellan elever och lärare och även att skolledare och lärare förgriper sig på kollegor.

Som företrädare för landets elever, lärare och skolledare är vi djupt berörda och skakade av de berättelser som kommer fram. Vi måste gå till botten med de strukturer som gör att sådant här kan ske samtidigt som skolans uppgift är att motverka kränkande behandling och sexuella trakasserier.

Varje elev och förälder ska kunna känna sig trygg med att alla skolledare och lärare arbetar metodiskt och medvetet för att förebygga sexuella trakasserier och, om det förebyggande arbetet ändå inte räckt till, att eventuella händelser utreds och att relevanta åtgärder vidtas.  Allt annat är oacceptabelt.

Elevernas berättelser vittnar om att det bland dem finns en rädsla för att lärare utövar makt och främjar en tysthetskultur genom att använda betygsinstrumentet på ett repressivt sätt. Och att skolledare inte reagerar. Låt oss åter understryka att ett sådant agerande från en lärares eller en skolledares sida är fullständigt oförsvarligt.

Det finns redan idag vägar att minimera riskerna för sådan maktutövning. Genom att anställa behöriga och legitimerade lärare säkrar man som arbetsgivare att det finns kunskaper i organisationen kring vad myndighetsutövningen innebär. En skolorganisation där det ges tid för utrymme till sambedömning av elevernas arbeten skapar ytterligare öppenhet och transparens i betygssättningen, vilket bör minimera utrymmet för maktmissbruk.

Vi måste se till att alla elever känner till hur man anmäler om man blivit utsatt i skolmiljön. Ingen elev ska behöva hålla tyst om övergrepp av rädsla för repressalier eller för att man inte tror att ens anmälan kommer att tas på allvar. Huvudmännens system för klagomålshantering och Skolinspektionen är fristående instanser som har i uppgift att ta emot och hantera anmälningar gällande skolan. Alla ska känna till att de kanalerna finns.

Brott som begås i skolmiljö ska alltid polisanmälas.

Får en skolledare kännedom om att sexuella trakasserier ägt rum har hen skyldighet att agera. Detta gäller självklart oavsett vem som varit inblandad. Brott som begås i skolmiljö ska alltid polisanmälas. Alla kränkningar som kommer till skolledarens kännedom ska anmälas till huvudmannen. Har en legitimerad lärare agerat klandervärt ska det anmälas till Skolinspektionen för hantering i Lärarnas ansvarsnämnd. Har en elev gjort det så ska disciplintrappan i Skollagen användas. För att kunna säkra den fortsatta skolgången för en drabbad elev är det viktigt att rektor har mandat att vidta de åtgärder som bedöms nödvändiga.

I dag saknas tydligt lagstöd för rektorer för fristående skolor att kunna flytta på elever om föräldrarna motsätter sig det. Det är inte rimligt att en elev som ofredats själv tvingas byta skola alternativt möta sin förövare i skollokalerna varje dag. Denna situation måste lösas för att alla skolledare ska kunna ta fullt ansvar för en trygg och säker skolmiljö.

Vi lärare och skolledare är övertygade om att en överväldigande majoritet av våra medlemmar redan idag agerar fullt professionellt gentemot elever och respekterar våra respektive yrkesetiska riktlinjer. Att dessa upprop samlar så många berättelser visar att vi trots allt har arbete kvar att göra.

För att garantera en ytterligare ökad etisk medvetenhet bland våra medlemmar kommer vi som företräder elever, lärare och skolledare att initiera ett gemensamt arbete. Vi vill söka resurser för lokala möten och samtal kring hur vi kommer vidare i dessa viktiga frågor.

Det absolut avgörande är att de samtal som nu inletts i #MeToo-uppropens spår fortsätter och att medvetenheten hålls vid liv. Eftersom skolan är den kollektiva verksamhet som den är med en mängd fysiska möten kommer konflikter att uppstå även i framtiden. Men de kommer förhoppningsvis aldrig mer att bagatelliseras eller slätas över.

De verktyg vi använder idag räcker uppenbarligen inte till.

Det som beskrivs i #MeToo-uppropen är framför allt ett strukturellt problem, och det kräver strukturella åtgärder. Nu har vi chansen att bestående förändra begränsande och destruktiva normer, värderingar och strukturer genom att gemensamt sätta stopp för sexismen och tystnadskulturen. För att lyckas behöver vi stöd och hjälp från omvärlden.

Det är dags att gå från ord till handling.

  • Vi ska ta vårt ansvar

Vi som ordförande för Sveriges elev-, lärar- och skolledarorganisationer kommer att ta ansvar utifrån våra respektive roller. Vad är det som gör att de mål och handlingsplaner som finns redan idag inte fungerar fullt ut? Hur kan vi arbeta annorlunda?

Vi vill vara tydliga med att det är skolledare och lärare som har ansvar för att verksamheten ska fungera utifrån gällande lagar och regler. Elevföreträdarna är viktiga samarbetspartners och bidrar genom att sprida kunskap, jobba förebyggande och genom att ge eleverna en samlad, och därmed starkare, röst.

Vi kommer tillsammans med medlemmar och ombud på varje skola ta den nödvändiga diskussionen som leder till en skola fri från trakasserier.

  • Rundabordssamtal om en skola fri från sexuella trakasserier

Vi vill med detta öppna brev bjuda in företrädare från uppropen, regeringsföreträdare, ansvariga myndigheter och övriga intressenter i skolan till ett rundabordssamtal om hur vi ska förebygga, bemöta och motarbeta sexism, trakasserier och övergrepp i skolmiljö.

  • Regeringen bör snarast ge Skolinspektionen i uppdrag att utreda och kartlägga den faktiska förekomsten av sexuella trakasserier i våra skolor.

Vi måste få data och dokumentation på vad det är som sker, var det sker och varför det sker. Skolan ska erbjuda alla en trygg och säker arbetsmiljö. De verktyg vi använder idag räcker uppenbarligen inte till.

  • Uppmaning till föräldrar

Vi som representerar elever, lärare och skolledare kan göra mycket, men vi kan inte göra allt. Om inte föräldrar tar sitt ansvar för att tillsammans med sina barn sätta rätt normer och värderingar kommer vi i skolan ha svårare att lyckas med vårt uppdrag. Vi uppmanar därför samtliga föräldrar att aktivt ta diskussionen med sina barn.

Jakob Amnér, Sveriges elevråd – SVEA

Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund

Lina Hultqvist, Sveriges Elevkårer

Matz Nilsson, Sveriges Skolledarförbund

Ann-Charlotte Gavelin Rydman, Lärarförbundet Skolledare

Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Svenska som andraspråk

Svenskämnena låser in eleverna

SVA

Ämnesuppdelningen mellan svenska och svenska som andraspråk riskerar att bli en permanent elevuppdelning. Ämnena behöver reformeras för att en övergång mellan dem ska fungera. Det menar Anna Kaya vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet.

Lärarna: Stödet för SVA minskar

SVA

Förutsättningarna för SVA skiljer sig kraftigt åt mellan kommuner och skolor. Och nu, med lite distans till flyktingkrisen, upplever en del lärare att intresset från makthavarna svalnar.

Annons
Annons
Annons
Lönegranskning

Nyanställda lärare får högre lön än äldre

Lönecirkusen

Äldre lärare som säger upp sig ersätts av yngre kollegor som trots att de har mindre erfarenhet får högre lön. Ofta kan det skilja flera tusen kronor i månadslön mellan lärare som slutar och lärare som nyanställs. Det visar Skolvärldens granskning av drygt 600 lärares löner.

Efter Björklunds förslag: ”Ge elever stärkt stöd tidigare”

Inkludering

Elever som inte klarar det nationella provet i årskurs 3 bör gå om, anser Liberalerna.
Det är inte rätt väg enligt Sara Svanlund, Lärarnas Riksförbund.
– Det är bättre med stärkta resurser till mer stöd tidigt på lågstadiet. 

Annons
Annons

Så ökar vi elevernas fysiska aktivitet

Debatt

Fysisk aktivitet i skolan måste vara ett ansvar för alla i skolan, det kan inte bara ligga på idrottstimmarna.
Det skriver bland annat idrottsläraren Tommy Lénberg som också presenterar en rad förslag på lösningar.

Kommentera
Annons
Fackförbundspressens journalistpris

Skolvärlden tog hem prestigefyllt journalistpris

Prisvinnare

Skolvärlden tog hem Fackförbundspressens prestigefyllda journalistpris för reportaget om de syriska lärarna som, med livet som insats, trotsar Islamiska staten.

”Jag visste att det kunde sluta med halshuggning”

Reportage

I går vann Skolvärlden Fackförbundspressens journalistpris för ”Bästa berättande text”. Här kan du läsa Lina Malers reportage om de syriska lärarna som riskerar livet för att kommande generationer ska få gå i skola.

 

”Jag lär dem att IS religion är farlig”

Reportage

Hon undervisar i en barack och bor mitt bland Islamiska statens rekryterare. Läraren, som vi kan kalla Hanadi, vägrar se sina elever strida för extremistgruppen i Syrien.

”Jag gör allt för att hålla dem kvar i skolan”

Reportage

De är rädda, krigsskadade och kan ofta varken läsa eller skriva. Läraren Lamis Rahbi tar hand om barnen som levt under den syriska regimens bombräder och Islamiska statens styre. 

Planera rätt för en säker utflykt

Tillsynsansvar

Utflykter ger nya dimensioner till undervisningen – men innebär stort ansvar och kräver god planering. Läraren och utflyktsproffset Karin Boberg ger sina bästa tips för en lyckad dag med eleverna. 

Efter kritiken mot förstelärarna – nu kommer ”huvudlärarna”

Valet 2018

Trots bred kritik efter införandet av förstelärartjänsterna så föreslår Liberalerna en ny miljardsatsning på flera nya karriärtjänster för lärare.

Här är skolan redan igång med digitalisering av NP

Nationella prov

100 skolor har valts ut för att testa att göra digitala nationella prov. På Stenkulan i Lerum är man redan igång med förberedelserna.

Vårbudget 2018

Här är alla skolsatsningar i vårbudgeten

Vårbudget

I dag presenterade regeringen vårbudgeten. Skolsatsningarna är sedan tidigare kända, men många viktiga frågor lämnas tyvärr ändå obesvarade – som statens roll i skolpolitiken,menar Lärarnas Riksförbunds Åsa Fahlén. 

Ministern om kritiken: ”Det är fånigt”

Vårbudget

Alliansen sågar skolsatsningarna i regeringens vårbudget. Gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström (S) håller inte med om kritiken.

Här får lärarna 100 procent förtroendetid – och frihet

Arbetstidsavtal

På Elsa Brändströms skola i Linköping har lärarna ingen reglerad arbetstid, bara förtroendetid.
– Nu är det jag som bestämmer över min tid, säger läraren Carina Edman.

Npf-pedagogen: Bra inkludering utgår från elevens behov

SETT-mässan

Struktur, tydlighet och förutsägbarhet är tre ledord för den som vill få inkludering att fungera i sitt klassrum.
Det menar npf-pedagogen och läraren Joanna Lundin.

LR: Förslagen om yrkesprogram är mest kosmetika

Yrkesprogram

Både regeringen och Alliansen har presenterat förslag på förändrade yrkesprogram senaste tiden. Men Lars Windisch på Lärarnas Riksförbund menar att de inte förändrar något i grunden.

Skolbibliotekariens speltaktik sprider läslust bland eleverna

Läslust

Skolbibliotekarien Tobias Gard har upptäckt ett effektivt sätt att sprida läslust bland elever. Med hjälp av spelifiering får han dem att låna fler böcker och älska boksamtalen i skolan.

Flera av regeringens skolförslag stoppas i riksdagen

Tungrott

Efter läsa-skriva-räkna-garantin är det estetiska ämnen och högskolebehörighet på yrkesprogrammen som får stryka på foten.
– Jag önskar att vi kunde få till breda överenskommelser om skolan, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Skolvärlden.

Sett 2018

Specialläraren: Så skapar du en undervisning för alla

Inkludering

Svensk skola måste sluta se elever ur ett bristperspektiv och i stället börja se deras möjligheter, menar specialläraren Jonas Monsén.
På Sett-mässan föreläste han om hur alla lärare ska lyckas skapa undervisning som passar alla elever.

”Ingen lärare är bra hela tiden”

SETT-mässan

Vi måste göra upp med duktighetskulturen inom lärarkåren, menar läraren Martin Fernström.
Under en föreläsning på SETT-mässan bjöd han på en rad egna misslyckanden – och vad man kan lära av dem.

Arbetsmiljön fick mig att sluta som lärare

Debatt

”Det var inte lönen som fick mig att lämna skolan och det är inte lönen som skulle kunna ta mig tillbaka till mitt drömyrke, lärare. Det är arbetsmiljön och friheten som är avgörande”, skriver Eva som lämnat läraryrket.

Kommentera

Så lockas pensionerade lärare med lönepåslag

Lärarbrist

I Borås vill man hejda lärarbristen genom förbättrade villkor för lärare som arbetar vidare efter att man fyllt 66 år – med 2 000 kronor i lönetillägg.

Fackets och föräldrarnas krav: Bättre stöd till elever

Kravlista

Nu går Lärarnas Riksförbund och två föräldranätverk ut med gemensamma krav på skolans huvudmän att ge bättre stöd till elever med tuffa förutsättningar.

Nytt pris ska lyfta lärare i utsatta områden

Lärarhyllning

Genom ett nytt pris – Pennsvärdet – vill Berättarministeriet lyfta lärare som arbetar i socioekonomiskt utsatta områden.
– Det finns så mycket kreativitet som inte syns och hörs. Nu lyfter vi det, säger Dilsa Demirbag-Sten, generalsekreterare för Berättarministeriet.

Fler lärare fel väg för skolan

Debatt

Satsningar för att stötta barn och unga med psykiska ohälsa, stärka familjer och stötta nyanlända är en mycket viktigare investering är än fler lärare i skolan, skriver läraren och riksdagsledamoten (M) Emma Köster.

Kommentera

Arbetsgivarna: 15 kompetenser en lärare ska ha

Lista

Är du osäker på vilka egenskaper skolledare söker hos dig som arbetssökande lärare? Här är de 15 mest efterfrågade kompetensernai jobbannonser för lärare.

Debatt

”Dags att ta fram strejkvapnet”

Debatt

Det är dags för kamp, det fackföreningarna en gång skapades för, skriver gymnasieläraren Henrik Stawe:
– Vi ska kräva maximal undervisningstid, minimal planeringstid och riktig fortbildning. Annars strejkar vi tills arbetsgivaren är på knä.

Kommentera

”Så länge förhandlingarna pågår är det en öppen fråga”

Replik

”Skulle vi inte komma vidare i förhandlingarna kan det enligt den förhandlingsordning som gäller mellan parterna bli fråga om medling”, skriver LR:s förhandlingschef Peter Henriksson i en replik. 

Kommentera

Så ska skolan bättre stötta elever med språkstörning

Språkstörning

I dag glöms elever med språkstörning bort trots att gruppen är väldigt stor. Det menar logopeden Anna Eva Hallin som tycker att det är på tiden att svensk skola får en ökad kunskap om språkstörning.

Forskaren: spring i benen kan ge lägre betyg

Forskning

Elevers mognadsgrad påverkar lärarnas uppfattning av deras förmåga – oavsett faktisk ämneskunskap, enligt ett nytt forskningsprojekt.

Likvärdighetsmiljard

Miljardbidrag till skolan: Så mycket får din kommun

Bidrag

Regeringen storsatsar miljarder för att stärka likvärdigheten och kunskapsutvecklingen i skolan. Nu står det klart hur mycket varje kommun kan få redan i år.

Hela listan - huvudman för huvudman

Lista

Till hösten läggs en miljard, och här ser du hur stor del av den varje kommun och fristående huvudman kan få.

Läraravtalet hinner inte bli klart i tid

Avtalsrörelsen

Parterna i lärarnas avtalsrörelse har inte enats i tid och därför förlängs det nuvarande avtalet temporärt.
– Vi har höga ambitioner, säger LR:s förhandlingschef Peter Henriksson.

”Ett skolbibliotek är inte bara en hylla böcker”

Skolbibliotek 

Skolverket vill att skolbibliotekens pedagogiska roll skrivs in i skollagen.
– En bra start, men inte tillräckligt, säger skolbibliotekarien Sofia Malmberg. 

Lärarens vardag: Frustration och otillräcklighet

Forskning

Brist på resurser och stöd i klassrummet leder till en känsla av hopplöshet för lärare, enligt en ny avhandling vid Mittuniversitetet.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons