Annons

Fem tips: Så arbetar du med #MeToo i undervisningen

Publicerad 1 november 2017

Fakta

Annikas fem bästa undervisningstips till lärare som vill lyfta det normkritiska arbetet i klassrummet: 

1. ”Sluta tafsa” – en film om utsatthet och gränsdragning

I filmen Sluta tafsa, som kom 2016, lyfts frågor som rör synen på sexualitet och hur skolan kan stötta eleverna i det arbetet. Filmen är 20 minuter lång och det finns material och diskussionsfrågor hos SLI och Filmoteket. De finns på många webbplatser som man kan komma åt om man har avtal med skolan. Det blir jättebra diskussion och väldigt konkret. Den är också ny och relevant, samtidigt som att de som pratar i filmen är ungdomar. Så de som tittar är också med i filmen. Det blir väldigt bra. Vi tittade på filmen och sedan fick de sitta i små grupper och diskutera över vad de hade antecknat ner för tankar.

2. Läsa normkritiska noveller

”Det behöver inte alltid vara en pojke och flicka som blir kära i varandra, utan vad händer när man läser en berättelse och i slutet avslöjas det att karaktärerna som var kära var två pojkar. Spännande diskussioner med eleverna om vad de tycker om det, de får skriva om andra noveller och sagor för att sedan ändra på perspektivet. Det här är material som jag själv har använt i min undervisning och som jag vet fungerar alldeles utmärkt. Jag har också fått tips på material då jag frågat i olika grupper för svensklärare som gör att man egen bank växer.

Här är några exempel på böcker eller noveller:

"Ta det som en man" av Hampus Nessvold.

"Pojkarna" av Jessica Schiefauer (finns också som film med handledning).

"Brorsan är Kung" (radioteater på SR).

"Jag kommer fortfarande ihåg" av Sofia Heine.

"Kylan" av Inger Alfven.

"Försök till kärnfysik" av Jonas Hassen Khemiri.

3. Normen om sexuell läggning

Det finns ett material från RFSU som tar upp arbetet med normer och då främst heteronormen.

4. Machonormen/kvinnonormen

Att lyfta synen på manligt och kvinnligt. Finns flera filmer med diskussionsmaterial till.

5. Reklam och den bild den förmedlar

Läs mer här.

Fakta

Vad säger Läroplanen?

Skolans mål är att varje elev:

  • kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter,
  • respekterar andra människors egenvärde,
  • tar avstånd från att människor utsätts för förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor,
  • kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen, och
  • visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.

Fakta

Relaterat

Lärarna uppmanas prata om #MeToo och sexuella trakasserier i klassrummet. 
Men många är obekväma med att lyfta ämnet i undervisningen.
Läraren Annika Sjödahl delar med sig av konkreta tips och lektionsuppgifter till andra pedagoger som vill lyfta det normkritiska arbetet i klassrummet.

Nätkampanjen #MeToo har varit det mest framträdande i internationell och svensk medierapportering under de senaste veckorna.

Lärarnas Riksförbund har tidigare gått ut med en allmän uppmaning till landets lärare att prata med sina elever om hashtaggen och sexuella trakasserier i undervisningen. Lärarna vill sätta igång och sprida kampanjen till klassrummen, men efterfrågan på undervisningsmaterial är stor inom lärarkåren.

En lärare som redan är igång med att undervisa kring sexuella trakasserier och #MeToo är Annika Sjödahl, lärare i svenska och engelska på högstadiet vid Gröna Dalenskolan i Bålsta och ämnesspanare på LR.

– Jag ser otroligt många förfrågningar varje dag på sociala medier om hur man kan jobba med detta som lärare. Så jag bestämde mig för att samla ihop det jag hade och delade med mig av det jag jobbar med. Jag kommer att fortsätta att lägga ut material så länge lärarna hör av sig och vill ha tips och råd. Efterfrågan är jättestor. Många vill jobba med det men vill veta hur andra har gjort för att använda varandras beprövade erfarenhet, säger Annika Sjödahl.

Hon menar att det är viktigt som lärare att ta tag i de här frågorna och vara drivande i att motverka sexuella trakasserier.

– Arbetet med det förebyggande och främjande arbetet måste ske i klassrummen kontinuerligt för att motverka diskriminering och främja lika rättigheter och möjligheter till att alla behandlas lika i samhället. Sedan januari i år finns det en ny lag som särskilt betonar detta arbetet.

Men att undervisa eleverna kring #MeToo och sexuella trakasserier är ingenting som man bara slänger ihop på en arbetsdag, och sedan stannar efter ett lektionstillfälle, menar Annika Sjödahl, utan det måste följas upp ordentligt och arbetas med kontinuerligt.

– Det är verkligen så. Det ingår i vår värdegrund och skolans uppdrag att jobba med diskriminering och förståelse kring kränkningar. Som svensklärare är det enkelt att koppla till ämnet då det knyter an till syftestexten om att eleverna ska utveckla sin identitet. Det går även att koppla till första kapitlet i läroplanen. Det finns så många aspekter på hur man kan arbeta med jämställdhet, man skulle kunna grotta in sig hur mycket som helst. Det finns nästan för mycket, säger hon.

Hennes första tips är därför att fokusera på ett enskilt område.

– När man skapar en planering måste man bygga på elevernas förkunskaper och intressen och i och med att eleverna redan pratar om #MeToo kan vi lyfta det i undervisningen på ett naturligt sätt. Det är inte alltid så att eleverna vet vad den står för, så att upplysa dem om vad det handlar om är jätteviktigt. I detta uppstår diskussionerna om vad är rätt och vad är fel, vad får man som människa göra och inte göra.

– Man kan jobba med alla förmågor, det ena utesluter inte det andra. Eleverna ska jobba med språket och sin identitet i svenskan. Men det kan man göra utifrån sådana ämnen som berör dem, och som är aktuella och behöver diskutera i samhället. 

Många lärare berättar att man är lite rädda och obekväma av att lyfta det här i undervisningen, för det är ju lite tabu, menar Annika Sjödahl.

– Man kanske även är obekväm i hur man ska ställa frågor så man inte kränker eleverna. Frågorna måste utgå från öppna nyfikna frågor där man inte dömer utan håller sig till fakta och vad lagen säger. Sedan vet man kanske inte riktigt hur man ska förhålla sig till det när man lyfter upp det och var diskussionen hamnar. Det första steget är att man som lärare måste våga börja skrapa på ytan och möta elevernas nyfikenhet. För om du gör det och lyssnar på hur de tänker då är du igång. Eleverna kan mer än man tror och när de väl börjar tänka och reflektera kan man få igång många tankar och diskussioner med klasskompisarna och eleverna kan genom dem synliggöra sina egna tankar och bilda sig en uppfattning.

– Men vill man råda bukt på problemet är det livsviktigt att jobba med det hela tiden. För det är ett sådant stort problem i dag. Men det stora problemet är egentligen det som sker i ungdomarnas mobiler och på sociala medier, det är lite låst för vuxenvärlden.

Hur pratar ni om det i undervisningen?

– Det ingår i källkritiks-delen och vi diskuterar mycket om vad som stannar på nätet och vad man lämnar för digitala fotspår efter sig. Och även integriteten på nätet. Vad får man lämna ut och vad bör man lämna ut. Det är en jätteviktig del i det här. Det kan vara en bra ide att man samplanerar över ämnesgränserna i ett sådant här arbete då innehållet tangerar många ämnen. Då kan lärare stötta varandra och eleverna ser också att det är ett större område än en liten bit av undervisningen.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Särskolan kan byta namn – efter 14-åringens förslag

Särskola

14-årige Leo uppmanade regeringen att döpa om särskolan till utvecklingsskola.

Annons
Annons
Lön

Efter kritiken: ”Alla ska hänga med i löneutvecklingen”

Löneläget

LR-ombuden i Ljungby är kritiska till att erfarna lärare, som stannar i kommunen, halkar efter lönemässigt. 
Ordföranden i barn- och utbildningsnämnden, Stefan Willforss, menar att bilden av löneläget inte stämmer.

Erfarna lärare lockas till andra kommuner med högre lön

Löner

I Ljungby tjänar en lärare med över 20 års erfarenhet inte mycket mer än kommunens nya lärare.
I stället lockas erfarna lärarna till grannkommunerna där de kan tjäna upp till 8 000 kronor mer i månaden.

Annons

Aida Hadzialic: ”Jag är glad att vara tillbaka”

Läraravtalet

Aida Hadzialic, tidigare gymnasie- och kunskapslyftsminister, gör comeback i skolans värld och ska medla i de strandade lärarförhandlingarna.

Annons
Annons

Höjt studiebidrag ska locka fler akademiker till läraryrket

Lärarutbildning

Akademiker som går en kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) får studiebidraget höjt med 4 000 kronor i månaden.

Annons

Vallöfte: Satsar på skolan för att mota psykisk ohälsa

Elevhälsa

Socialdemokraterna lovar att satsa 250 miljoner kronor för att öka arbetet mot ungas psykiska ohälsa.

”Öronmärkta” klassmentorer avlastar lärarna

Arbetsmiljö

På Norrängsskolan i Lycksele har varje klass en mentor som följer klassen hela dagen med huvudansvar för att skapa trygghet och studiero.
Det gör det möjligt för lärarna att fokusera på undervisningen.

Läraravtalet: ”Därför kommer inte arbetsmiljön förbättras”

Avtalsförhandlingen 

Arbetsmiljöfrågan är i fokus i avtalsförhandlingen och lärarfacken hoppas på att parterna ska nå en uppgörelse som innebär en vändpunkt. Marcus Larsson och Åsa Plesner på Tankesmedjan Balans tror chansen är minimal att man når ett bra avtal för lärarna.  

Skolor slarvar med undervisningstiden

Granskning

Lärarlösa lektioner och schemakrockar är två källor till missad undervisningstid när huvudmän prioriterar ner frågan, enligt en ny rapport från Skolinspektionen.

Läraren: Stort behov av små undervisningsgrupper

Inkludering

Nu kommer förslag om att tredubbla antalet resursgrupper i Stockholm för elever med störst stödbehov.
– Jag tror att behovet är stort, säger resurspedagogen Björn Bågmark, som arbetar i en CSI-grupp.

”Lärarutbildningen måste bli mer verksamhetsnära”

Debatt

Det är hög tid för en verklighetsförankrad lärarutbildning, menar lärarna Malin Ahlström och Emma Köster. Till exempel genom att låta lärarassistenter läsa till lärare, samtidigt som de jobbar i skolan.

Kommentera
Nya avtalet

Därför kraschade förhandlingarna

Avtalsrörelsen

Förhandlingarna mellan lärarfacken och SKL har strandat och parterna kallar nu in medlingshjälp.
– Vi kan inte vänta längre på att de riktiga problemen i skolan ska lösas, säger LR:s förhandlingschef Peter Henriksson.

LR om konflikten: ”Väldigt olyckligt”

Kommentar

Frågan som blockerar förhandlingarna handlar om att SKL vill ändra turordningsreglerna för lärare.
– Jag förstår inte hur detta kan vara så viktigt för SKL, säger LR-ordföranden Åsa Fahlén.

SKL: ”Inte så mycket dramatik”

Läraravtalet

SKL:s förhandlingschef Niclas Lindahl är inte orolig, trots det strandade läget med lärarfacken.  

SD: ”Inför praktik på sär- och specialskolor för alla lärarstudenter”

Politik

Sverigedemokraterna vill höja inträdeskraven till lärarutbildningen kraftigt och införa praktik på särskolor eller specialskolor för alla lärarstudenter. 

Så ska Skolverket stoppa fusket

Provfusket

Efter vårens läckta nationella prov skärper nu Skolverket reglerna ytterligare.
– Det kommer inte bli någon större skillnad förrän proven digitaliseras, säger läraren Sara Bruun.

Pilotskolor mot psykisk ohälsa

Elevhälsa

Miljöpartiet i Göteborg vill satsa på pilotskolor för att hindra psykisk ohälsa bland elever.

Lärarstudenter fick fel praktikplats: ”Inte ovanligt”

VFU

Lärarstudenten Jenni Holm Nilsson har inte fått en enda minut VFU på en gymnasieskola – trots löftet i utbildningsplanen. Hon är långt ifrån ensam. 

Det är dags att se över skolledares kompetens

Debatt

Det finns anledning att fundera över vilka befattningar som avses med begreppet skolledare, vilka kriterier som dessa befattningshavare ska uppfylla och hur skolledare ska utses, skriver debattören.

Kommentera

De bortglömda lärarna: ”Inte många vet att vi finns”

SIS

Det talas om dem som sista skyddsnätet för elever med en trasig bakgrund. Men lärarna inom SIS får inte ta del av statliga satsningar som Lärarlönelyftet och andra kompetenshöjande satsningar. 
– Tyvärr har våra lärare inte samma möjligheter som andra. Vi är små och jag tror att man glömmer bort att vi finns, säger utredaren Daniel Eskilson. 

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

Grundskolan behöver parallella läroplaner

Debatt

De delar i läroplanen som handlar om normer och värden borde ses som en egen läroplan, och andra yrkesgrupper än lärare skulle kunna vara ansvariga för den delen. 
Så kan vi renodla arbetsuppgifterna och minska arbetsbelastningen skriver läraren Per Gersne.

Kommentera

Faktorerna som får studenter att vilja bli lärare

Forskning

Hög lön och långa sommarlov är inga drivkrafter till lärarstudenters yrkesval. Det visar forskning från Luleå tekniska universitet.
– Ett perspektiv som kan vara värdefullt i den allmänna skoldebatten, säger Ulrika Bergmark, vid Luleå tekniska universitet.

Debatt: Skolan sviker lyckliga studenter utan ekonomiskt självförtroende

Debatt

Skolan ger inte eleverna tillräckliga kunskaper när det gäller privatekonomi. Alltför många elever tar snart studenten utan ett ekonomiskt självförtroende, det är ett svek från skolans sida, menar läraren och författaren Erik Wennstam.

Kommentera

Här ska lärarna skuggas av politiker

Ovanligt grepp

När kommunens uttalade vision för skolan inte rimmar med den faktiska politiken bjuder LR i Karlskrona in fullmäktige till sin verklighet för en dag. Och nu har de fått napp.

”Vi måste visa att vi är stolta över skolan”

Eleverna påverkas jättemycket av allt negativt prat om skolan. Det säger läraren Jenny Söderhjelm Larsson som fått nyinstiftade priset Pennsvärdet.
 – Vi måste visa upp det som går bra och allt vi är stolta över i skolan.

Ungas psykiska ohälsa ökar – så ska skolan jobba

Elevhälsa

Ungas psykiska ohälsa beror enligt Folkhälsomyndigheten till stor del på skolan.
– Lärare hinner inte bygga relationer med sina elever, säger specialläraren Birgitta Kimber.

”Alla lärare behöver en coach”

Utveckling

Det är genom feedback och reflektion som lärare blir bättre, och därför behöver alla lärare en coach i klassrummet, enligt Howard Pitler, doktor i pedagogik.

Ny bok ska utbilda i lärares yrkesetik

Litteratur

Antologin ”Läraren och yrkesetiken” är en guide och ett diskussionsunderlag för lärare, lärarstudenter och andra i skolans värld.
– En bra blandning av teori och praktik, säger David Lifmark, skolforskare och ledamot i Lärarnas yrkesetiska råd.

Regeringen: Ämnesbetyg ska ersätta kursbetyg

Utbildningspolitk

Dagens betygssystem har flera brister, menar regeringen. Nu tillsätts en betygsutredning som ska föreslå en modell för ämnesbetyg i gymnasieskolan.

Läckta prov

Skolverket efter kritiken: Läckorna sker på skolorna

Läckta prov

Nationella prov sprids på sociala medier och lärare är kritiska till Skolverkets hantering. Nu svarar Skolverket på kritiken:
– Det är rektors ansvar att garantera säkerheten för proven på skolan.

Lärarna rasar mot Skolverkets hantering av de läckta proven

Fusk

Facit till nationella proven sprids just nu på sociala medier. Från lärarhåll är kritiken stor mot hur Skolverket hanterar problemet.
– Varför ska jag sitta i två dagar och bedöma texter som jag inte kan använda till något? säger engelskläraren Sara Bruun.

Skolvärlden möter läraren Kenth – 32 år senare

Lärarliv

I en intervju med Skolvärlden 1986 berättade den nyexaminerade läraren Kenth Rohlén om sitt arbete som kombinationslärare. 
En hel yrkeskarriär och 32 år senare är det pensionsdags. Skolvärlden sökte upp honom för en ny intervju.

Här öppnas skyltfönstret för yrkesutbildningen

Yrkesutbildning

Hundratals elever tävlar i yrkes-SM. Arrangemanget ska öka intresset och rekryteringen till yrkesutbildningar.

– Det här är en jättebra möjlighet att locka elever, säger yrkesläraren Anders Göransson.

Fler med NPF sitter hemma: ”Skolan bryter mot lagen”

NPF

Brister i både kompetens och anpassning av skolmiljön gör att frånvaron hos elever med autism har ökat de senaste åren, enlig en ny undersökning.
– Det är ett systemfel, säger NPF-pedagogen Kenth Hedevåg.

Sveriges högst betalde förstelärare är – en vd

Granskning

Sveriges högst avlönade förstelärare är – en vd. Det visar Skolvärldens granskning av Sveriges samtliga förstelärares löner.
– De här pengarna är avsedda för lärare som inte är lönesättande chefer, säger Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning.

Lista: De har högst lön i Sverige

Statistik

Här listar vi de högsta förstelärar- och lektorslönerna i landet.

Mest granskad i offentlig sektor: Skolan

Granskning

Skolan är den offentliga verksamhet som granskas allra mest och det handlar om allt från statlig tillsyn till rankinglistor och skoljämförelser. Företagsekonomen Anders Ivarsson Westerberg har tittat närmare på ett skolväsende som tycks ha allas ögon på sig.

”SFI:s problem har kvarstått i decennier”

SFI-kritik

SFI-undervisningen brister i hänsyn till elevernas olika bakgrund, och elever hoppar av – på grund av leda.
– Man måste börja se SFI som den investering det är, säger läraren och universitetslektorn Aina Bigestans.

Svenska som andraspråk

Svenskämnena låser in eleverna

SVA

Ämnesuppdelningen mellan svenska och svenska som andraspråk riskerar att bli en permanent elevuppdelning. Ämnena behöver reformeras för att en övergång mellan dem ska fungera. Det menar Anna Kaya vid Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet.

Lärarna: Stödet för SVA minskar

SVA

Förutsättningarna för SVA skiljer sig kraftigt åt mellan kommuner och skolor. Och nu, med lite distans till flyktingkrisen, upplever en del lärare att intresset från makthavarna svalnar.

Lönegranskning

Nyanställda lärare får högre lön än äldre

Lönecirkusen

Äldre lärare som säger upp sig ersätts av yngre kollegor som trots att de har mindre erfarenhet får högre lön. Ofta kan det skilja flera tusen kronor i månadslön mellan lärare som slutar och lärare som nyanställs. Det visar Skolvärldens granskning av drygt 600 lärares löner.

Lista: Så mycket tjänar lärare i olika ålder

Lön

Så mycket tjänar grundskole- och gymnasielärarna från 18 till 68 år i kommunal sektor.

Efter Björklunds förslag: ”Ge elever stärkt stöd tidigare”

Inkludering

Elever som inte klarar det nationella provet i årskurs 3 bör gå om, anser Liberalerna.
Det är inte rätt väg enligt Sara Svanlund, Lärarnas Riksförbund.
– Det är bättre med stärkta resurser till mer stöd tidigt på lågstadiet. 

Så ökar vi elevernas fysiska aktivitet

Debatt

Fysisk aktivitet i skolan måste vara ett ansvar för alla i skolan, det kan inte bara ligga på idrottstimmarna.
Det skriver bland annat idrottsläraren Tommy Lénberg som också presenterar en rad förslag på lösningar.

Kommentera
Fackförbundspressens journalistpris

Skolvärlden tog hem prestigefyllt journalistpris

Prisvinnare

Skolvärlden tog hem Fackförbundspressens prestigefyllda journalistpris för reportaget om de syriska lärarna som, med livet som insats, trotsar Islamiska staten.

”Jag visste att det kunde sluta med halshuggning”

Reportage

I går vann Skolvärlden Fackförbundspressens journalistpris för ”Bästa berättande text”. Här kan du läsa Lina Malers reportage om de syriska lärarna som riskerar livet för att kommande generationer ska få gå i skola.

 

”Jag lär dem att IS religion är farlig”

Reportage

Hon undervisar i en barack och bor mitt bland Islamiska statens rekryterare. Läraren, som vi kan kalla Hanadi, vägrar se sina elever strida för extremistgruppen i Syrien.

”Jag gör allt för att hålla dem kvar i skolan”

Reportage

De är rädda, krigsskadade och kan ofta varken läsa eller skriva. Läraren Lamis Rahbi tar hand om barnen som levt under den syriska regimens bombräder och Islamiska statens styre. 

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons