mobil_i_klassrummet
IT

2 av 3 lärare störs av mobiler i klassrummet

69 procent av gymnasielärarna säger att arbetet i klassrummet varje dag störs av elevernas användning av mobiler och sociala medier.
Nu betonar Skolverket rektorernas ansvar för att ta fram ordningsregler.

Digitala verktyg i skolor

I förskolan går det omkring 8,2 barn per dator eller surfplatta jämfört med omkring 12,5 för fyra år sedan.

I grundskolan går det omkring 1,8 elever per dator eller surfplatta jämfört med 3,0 år 2012 och för gymnasieskolan är motsvarande 1,0 respektive 1,3 för fyra år sedan.

Källa: Skolverket

I samband med att den nya nationella strategin för skolans digitalisering överlämnades till regeringen, så presenterade Skolverket även resultatet från sin it-uppföljning.

Den visar bland annat att användningen av datorer och surfplattor ökar i samtliga skolämnen, men trots detta tycker eleverna inte att deras it-kompetens blivit bättre. Även lärarna uppger att de har ett stort behov av kompetensutveckling och en tredjedel av rektorerna anser inte att de har tillräcklig kompetens för att leda skolans it-strategiska arbete.

– Det är glädjande att vi från och med i höst kommer att erbjuda olika insatser för att höja den digitala kompetensen på skolorna, säger Skolverkets generaldirektör Anna Ekström.

Skolverkets it-uppföljning visar också att mobiltelefoner och sociala medier är ett stort störningsmoment för elever och lärare.

28 procent av eleverna i gymnasieskolan uppger att de varje dag blir störda i skolarbetet på grund av sin egen användning av sms eller sociala medier. 16 procent blir störda av andras användning.

Hela 69 procent av alla gymnasielärarna säger att arbetet i klassrummet störs varje dag på grund av mobiler och sociala medier, mot 29 procent av lärarna i grundskolan.

– Det går inte att ha det så. Då har it i skolan förfelat sitt syfte och försvårar inlärningen i stället för att underlätta den. Studiero är jätteviktigt, inte minst för de elever som har det tuffast. Det är väldigt viktigt att ha gemensamma regler på skolan och att dessa verkligen följs. Det funkar inte om en enskild lärare säger en sak och rektor sedan inte stöttar henne eller honom, säger Bo Jansson, ordförande för Lärarnas Riksförbund.

Peter Lindkvist, undervisningsråd på Skolverket, betonar rektorernas skyldighet för att ta fram egna ordningsregler, som till exempel förbud mot att använda mobiler under lektionstid.

– Att leda arbetet i tekniktäta klassrum ställer lärarna inför delvis nya problem. Vi har därför tagit fram en särskild utbildningsinsats som kommer vara tillgänglig från i höst. Här finns en rejäl svårighet – genom skolan ska eleverna få de it-relaterade kunskaper och färdigheter som behövs i vidare studier, på arbetsmarknaden och i samhället, samtidigt som tillgången till exempelvis mobiltelefoner riskerar att distrahera och störa, säger Peter Lindkvist.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm