sarskilt_stod
Specialpedagogik

Särskilt stöd eller extra anpassningar – har du koll?

Vad är extra anpassningar och när blir det särskilt stöd? Det är individuellt, och till att börja med måste skolan se över hur organisationen kring eleven fungerar.
– Se till lärmiljön först, menar SPSM-rådgivaren Lennart Hansson. 

Vad är vad?
  • Det är insatsernas omfattning och varaktighet som skiljer särskilt stöd från det som kallas extra anpassningar. 
  • Särskilt stöd brukar vara mer omfattande och pågå under en längre tid.

Se till lärmiljön först

SPSM har tagit fram ”Tillgänglighetsverktyget” så att skolan kan värdera hur tillgänglig verksamhetens hela lärmiljö är. Verktyget utgår ifrån fyra olika aspekter:  

  • Fysisk miljö – handlar till exempel om ljud, luft och utemiljö. 
  • Social miljö – handlar till exempel om gemenskap, samverkan med hemmet, attityder och normkritik. 
  • Pedagogisk miljö – handlar till exempel om pedagogiska strategier och stödfunktioner, olika sätt att lära och lärverktyg. 
  • Förutsättningar för lärande – handlar till exempel om delaktighet, elevhälsa, språk och kommunikation samt meningsskapande och motivation. 

Här hittar du värderingsverktyget för tillgänglig utbildning.

  • Skolverket har samlat information om vilket stöd eleven har rätt till och hur skolan kan göra för att ta ställning till en elevs behov av stöd. Här hittar du mer att läsa.

Specialpedagogiska skolmyndighetens (SPSM) rådgivningstjänst får ofta frågan om skillnaden mellan särskilt stöd och extra anpassningar. 

– Det finns en osäkerhet. Många har nog läst på i Skolverkets material men det känns ändå lite osäkert och då vill man bolla det med en myndighetsperson, säger Lennart Hansson som är rådgivare på SPSM. 

Har du något enkelt svar? 

– Ja, jag har ett väldigt enkelt svar. Jag brukar säga, lite skämtsamt, att allt är extra anpassningar om inte rektor beslutat att det ska vara särskilt stöd. Ungefär så är det. Extra anpassningar behöver inte beslutas av rektor. Det finns inte heller något dokumentationskrav för detta för de elever som går i årskurs 6–9. Sen finns det väl goda skäl att dokumentera ändå. 

Men innan man börjar tala om stöd-insatser för enskilda elever är det en annan sak skolan måste titta på. 

– Det står en väldigt viktig sak i Skolverkets allmänna råd. Innan stödinsatser riktade till individen sätts in, är det viktigt att skolan ser över hur organisationen kring eleven ser ut. Hur har resurser fördelats? Vilka pedagogiska metoder används? Hur fungerar elevgruppen? Och hur är elevens lärmiljöer organiserade? Extra anpassningar och särskilt stöd är individorienterade stödinsatser. 

Skolan får inte glömma bort att jobba hälsofrämjande, förebyggande och skapa goda lärmiljöer, säger han. 

Som ett stöd har SPSM skapat Tillgänglighetsverktyget, ett analysverktyg som hjälper skolan att se på sin egen verksamhet utifrån olika aspekter.

– Vi tror att om man jobbar systematiskt och metodisk för att utveckla lärmiljöerna, då minskar behovet av individuella anpassningar och särskilt stöd. 

– Parallellt med detta arbete måste skolan sätta in individuella stödinsatser om det behövs. Om det befaras att eleven inte kommer klara kunskaps-kraven så ska eleven skyndsamt ges stöd. 

Skolverket listar exempel. Extra anpassningar kan vara extra tydliga instruktioner eller ett särskilt schema. Exempel på särskilt stöd kan vara enskild undervisning eller placering i särskild undervisningsgrupp. 

– Insatsernas omfattning eller varaktighet skiljer insatserna åt. Särskilt stöd är insatser som är mer ingripande och som normalt inte görs av läraren. Skolverket, liksom många skolor, listar extra anpassningar men det är viktigt att det inte blir schablonlistor, utan stödet ska stå i proportion till elevens behov. Man måste hela tiden fråga sig: Vad behöver just den här eleven?

EXTRA ANPASSNINGAR…

…är olika sätt att göra undervisningen mer tillgänglig. Det måste inte fattas några formella beslut för att göra anpassningar. Exempel: 

  • Ett särskilt schema över skol-dagen.
  • Ett undervisningsområde förklarat på annat sätt.
  • Extra tydliga instruktioner.
  • Stöd att sätta igång arbetet.
  • Hjälp att förstå texter. 
  • Digital teknik med anpassade programvaror. 
  • Anpassade läromedel.
  • Någon extra utrustning.
  • Extra färdighetsträning.
  • Enstaka specialpedagogiska insatser.

SÄRSKILT STÖD…

…är insatser av mer ingripande karaktär som normalt inte går att göra inom ramen för ordinarie undervisning. Innan man bestämmer sig för att ge särskilt stöd måste skolan göra en utredning. Det är rektorn som ska se till att det görs och som beslutar om särskilt stöd. Särskilt stöd måste dokumenteras i ett åtgärdsprogram. Exempel:

  • Regelbundna specialpedagogiska insatser i ett visst ämne, till exempel undervisning av en speciallärare under en längre tid.
  • Placering i en särskild undervisningsgrupp.
  • Enskild undervisning.
  • Anpassad studiegång, exempelvis att ett ämne eller delar av ett eller flera ämnen tas bort.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm