Annons

Ifrågasätt det som anses vara normalt

Publicerad 27 april 2015

Fakta

Lindas normmedvetna boktips för undervisningen

Linda Odén är en aktiv bokbloggare, som bland annat delar med sig av tips på litteratur som är bra för en normkritisk undervisning. Hon skriver på prisbelönta gruppbloggen Kulturkollo och på Enligt O.

För högstadiet:

”Det händer nu” av Sofia Nordin. Om Stella som blir kär i sin bästis Sigrid. Beskriver deras kärlek som normal och okomplicerad.  

”Sms från Soppero” av Ann-Helén Laestadius. Om identitet. Handlar om Agnes, som har en samisk mamma, men som bor i Solna och aldrig lärt sig samiska. Nu gör hon det i smyg för att kunna tala med sina släktingar.  

”I huvudet på Colin Fischer” av Ashley Miller och Zach Stentz. Berättaren Colin har Aspbergers syndrom och vi får verkligen kliva in i hans huvud. 

För gymnasiet:

”Ett arabiskt vemod” av Abdellah Taïa. Öppet homosexuell, muslimsk författare skriver självbiografiskt. 

”Pojkflickan” av Nina Bouraoui. Också självbiografiskt om att hitta sig själv. Handlar om vilket land som är hemma, men också om genus och sexualitet. 

”Jag, En” av David Levithan. Om En som vaknar upp i en ny kropp varje dag. Hen är en slags själ som lånar olika kroppar, men inte har någon egen. Det blir komplicerat när hen blir kär. Levithan har också skrivit bland annat ”Ibland bara måste man” och ”Världens viktigaste kyss” och har alltid ett normkritiskt perspektiv, utan att bli övertydlig eller moraliserande.

”Stål” av Silvia Avallone. Behandlar såväl klass som genus och sexualitet.

”No och jag” av Delphine de Vigan. Huvudpersonen Lou intervjuar uteliggaren No för ett skolprojekt. Klass, makt och andra viktiga teman. Passar möjligen också för år 9. 

”Kodnamn Verity” av Elizabeth Wein. Om två kvinnor som var pilot respektive spion under andra världskriget. Bryter könsnormer. 

”Stjärnlösa nätter” av Arkan Asaad. Roman med självbiografiska drag om Amàr, vars pappa tar med honom till Kurdistan för att gifta bort honom med en kusin. Om kulturkrockar, religion och tradition. 

”Det finns ingenting att vara rädd för” av Johan Heltne. Roman med självbiografiska drag om att vara ung i Livets Ord.

Relaterat

Att välja texter och bilder som speglar en mångfald, undvika generaliseringar. Och inte utgå från att alla elever är heterosexuella. Det är några sätt för Linda Odén, lärare och prisad bokbloggare, att föra in normkritiken i klassrummet.
– Jag försöker ha ett normkritiskt tänk i bakhuvudet hela tiden, säger hon.

För några veckor sedan var Linda Odén med en klass från språkintroduktionsprogrammet och såg den musikaliska föreställningen ”Gränslandet” som har en dansande man, klädd som en muslimsk kvinna, i en av rollerna. Uppsättningen väckte många tankar och frågor hos eleverna och Linda och hennes kollegor kände att de behövde ta diskussionen på en gång. Eleverna i klassen har bara varit i Sverige några månader och eftersom deras kunskaper i svenska är begränsade kom användningen av bilder särskilt väl till pass. 

– Jag visade – kanske lite fördomsfullt – en bild på Jonas Gardell och Mark Levengood och berättade att de är gifta. Andra bilder var på två kvinnor, på en kvinna och en man och på bröllop med och utan präst. Jag förklarade att kärlek kan se ut på olika sätt och att det är okej. Mina elever på språkintro har vuxit upp i en annan miljö, i afrikanska länder där homosexualitet är förbjudet. Vi tittade på i vilka länder det är tillåtet för homosexuella att gifta sig och jag försökte sätta in det i ett sammanhang och visa hur lagen ser ut i Sverige och prata om diskriminering och diskrimineringsgrunderna. Jag tycker att normkritik hör ihop med läroplanens krav på att eleverna ska främjas till att bli toleranta och demokratiska medborgare, säger Linda Odén.

Hon är lärare i svenska och svenska som andraspråk på Lerums gymnasium nordöst om Göteborg och undervisar, utöver på språkintroduktionsprogrammet, även på estetiska programmet. Även hennes estetelever fick se ”Gränslandet”, vilket ledde till upprörda känslor kring ordet hen och när och om det ska användas, hos några elever.

Ungdomarnas reaktioner och diskussionerna som föreställningen förde med sig är ett bra exempel på när det som lärare är värdefullt att ha ett normkritiskt perspektiv, menar Linda Odén.

– Det du möter är det du blir van vid. Det handlar om att tydliggöra för elever att det finns normer och strukturer som gör att vissa saker anses vara det normala. Det handlar inte om att tvinga människor att vara på ett visst sätt – snarare tvärtom. Alla har oskrivna regler och i olika grupperingar gäller det att bli medveten om vilka de är. Det kanske inte är så lätt om du går estetiska programmet och har kostym och är med i MUF, säger Linda Odén, som betonar vikten av att prata utan att fördöma men att alltid vara tydlig med att våld och diskriminering aldrig är okej. 

– Jag tänker på alla elever som inte tillhör en heterosexuell norm. De behöver inte diskutera sin sexualitet – för mig är den helt ointressant – men de ska veta att det finns olika möjligheter och att det är okej. Jag tror att det betyder något att de får höra det. Att de inte bara blir avarter i biologiboken. Jag kanske är sämre på att få in annan mångfald, som klass. Det är absolut ett utvecklingsområde, även om det kommer upp naturligt i litteraturhistoria när vi pratar om vilka som hade makt att uttrycka sig. Det är lätt att fastna i kön men det gäller att även tänka på att få in olika
röster från olika länder. 

Linda Odén är också en uppmärksammad och hyllad bokbloggare, med ett stort intresse för litteratur. I svenskan försöker hon få upp elevernas ögon för författare som de inte mött tidigare.

– Mina treor har läslistor på böcker om identitet och då har jag bland annat valt Abdellah Taïa, som är en marockansk, öppet homosexuell författare, och Arkan Asaad, som skriver om hur han blev bortgift. Jag försöker leta fram författare som kan ge andra perspektiv. Det ska inte bli svårt eller konstigt, men jag försöker att vara medveten om hur jag väljer.

Att granska läromedlen kritiskt är centralt för den som vill ha ett normkritiskt perspektiv – där har någon redan gjort ett urval av vilka personer som lyfts fram i text och bild, påpekar Linda Odén.

– Men det är utmanande när det till exempel handlar om litteraturhistoria. I medeltidens litteratur är det män i Europa som syns. Då gäller det att ta upp varför det såg ut så och prata om vilka kvinnor det fanns som kunde skriva och vilka det var som fick utbildning. Det handlar inte om att skriva om historien och hitta på kvinnor som har gjort saker – utan om att lyfta fram för eleverna att det finns en anledning till att historien ser ut på ett visst sätt. 

När Linda Odén läste till lärare på 1990-talet var det högaktuellt med genuspedagogik. Att utveckla en normkritisk pedagogik kan ses som en naturlig förlängning, anser hon. Vanliga missuppfattningar är att normkritik handlar om att upplösa alla normer, eller att forma eleverna till könlösa hen. Fel, säger Linda Odén, och tillägger att en normkritisk pedagogik inte har som främsta syfte att provocera.

– Jag tror inte att mina elever tänker ”Linda är så normkritisk”. Jag har inga temalektioner utan försöker ha ett normkritiskt tänk i bakhuvudet hela tiden. Konkret handlar det om att välja texter som speglar mångfald, inte utgå ifrån att alla är heterosexuella, ta upp hbtq-frågor vid tillfälle, lyfta diskriminering vid behov och ge sig in i samtal om någon fäller en kommentar som tyder på att de inte riktigt har ett normkritiskt förhållningssätt. Det är lättare på estetiska programmet där jag mestadels är, men en större utmaning på introduktionsprogrammen och ännu mer på högstadiet, där frågorna är mer tabubelagda.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Friskolor

Hamilton: Regeringen svartmålar friskolorna

Friskolor

Gymnasieminister Anna Ekström kritiserar friskolorna för glädjebetyg efter ny Skolverksrapport. Rapporten är politiserad, menar Ulla Hamilton på Friskolornas Riksförbund.

Skolverket bemöter kritiken: ”Självklart inte politiserad”

Friskolor

Friskolornas Riksförbunds vd Ulla Hamilton tycker att Skolverkets senaste rapport om betyg både är bristfällig och politiserad.

Annons
Annons
Annons

Här har eleverna machokultur på schemat

Sex- och samlevnad

Timslånga gruppsamtal med pojkar från årskurs 7 och uppåt för att diskutera normer och machokultur. Läraren Makz Bjuggfält driver projektet på en skola i Bromma.
– I samband med metoo har det uppkommit många frågor från ungdomarna, säger han.

Arbetsmiljöverket godkänner mer undervisning för högre lön

Lön

Arbetsmiljöverket ser inga problem med Uppsalas lönekriterier – där mer undervisning ska ge högre lön.
– Lärare som redan har en tung arbetsbörda kan omöjligen ta på sig mer. Det blir ett djupt orättvist lönekriterium, säger Katharina Reineck, LR Uppsala.

Annons
Annons

Forskaren: Social bakgrund avgör undervisningens kvalitet

Likvärdighet

Att skolsegregationen ökar är en av skolans stora ödesfrågor. Pedagogikforskaren Åse Hanssons forskning visar att frågan förstärks ytterligare av det hon kallar pedagogisk segregation.

Annons

Lärarbristen: Behövs 187 000 nya lärare

Lärarbrist

Den rådande lärarbristen i Sverige väntas bli större. Nya siffror från SKL visar att skolor och förskolor behöver rekrytera 187 000 nya lärare fram till 2031.

Samarbetet mellan lärare och syv öppnar nya vägar

Samarbete

För tre år sedan inledde SO-läraren Charlotta Granath och studie- och yrkesvägledaren Christer Johansson ett nära samarbete, och de har inte blickat bakåt sedan dess.
Nu vill de uppmuntra fler att göra likadant.

”Måste finnas kultur som uppmuntrar till samarbete”

SYV

Styrdokumenten måste förtydligas för att samarbeten mellan syv och lärare inte ska vara beroende av individuella eldsjälar. Det menar Lena Hartvigsson på Lärarnas Riksförbund.

Lågaffektivt bemötande

Så arbetar Johan med lågaffektivt bemötande i klassrummet

Undervisningsmetoder

Hantera, utvärdera och förändra. Det är tre grundprinciper för lågaffektivt bemötande i klassrummet som lågstadieläraren Johan Sander arbetar utifrån.
– Det är viktigt att förstå att mitt i krisen kan jag inte lösa något, säger han.

Psykologen: ”I vardagen ska vi ha gränser”

Lågaffektivt bemötande

Det finns de som tror att lågaffektivt bemötande handlar om att inte agera alls, men det fungerar inte, betonar psykologen Bo Hejlskov Elvén. 
– Man måste skilja på vardag och kris. I vardagen ska vi självklart ha gränser. 

”Skolverket osynliggör flerspråkighet”

Debatt

Skolverket la ner hemsidan ”Tema Modersmål”. ”Ett misslyckande i det mångfaldsarbete skolan ska bedriva, och ett osynliggörande av flerspråkighet”, skriver debattörerna.

Kommentera

Storsatsning på att utbilda kommunens alla lärare i NPF

NPF

Norrtälje satsar stort på att höja kompetensen inom neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Alla rektorer, lärare och fritidspedagoger ska utbildas och lokalerna ska anpassas.

– Ambitionen är att alla elever ska få det yttersta bemötandet, säger Helene Walukiewicz.

”Modersmålslärare kan göra skolan mer jämställd”

Debatt

Sverige har tagit emot många barn från länder med patriarkal kultur. Modersmålslärare skulle därför kunna vara en viktig resurs för att göra skolan mer jämställd, skriver modersmålsläraren Sebüktay Kaan.

Kommentera

Yrkesprogram ska ge behörighet till högskolan

Yrkesprogram

Gymnasiets yrkesprogram ska ge behörighet till högskolan i fortsättningen. Det föreslår regeringen under måndagen. 

Granskning tid

Bildläraren Anna gick ner i tid – men jobbar på sin lediga dag

Tidsbrist

Fler elever, färre behöriga kollegor och en mängd ”extraarbete” gör att många lärare känner sig allt mer pressade. Av hälsoskäl funderar var fjärde lärare på att gå ner i arbetstid.
– Jag arbetar deltid för att hinna med. Det är helt galet, säger bildläraren Anna Mautner.

Stressen minskade – då lades projektet ner

Tidsbrist

Försöket med en lärarassistent i ett av arbetslagen på Malmö latinskola blev en succé. Men försöket blev bara ettårigt.

MP: Lärare ska inte tvingas in i asylprocessen

Debatt

"Skolan och lärarna har en viktig roll för de ensamkommande barnen. Men lärare har inte ansvar för asylprocessen." Det skriver Maria Ferm, migrationspolitisk talesperson för Miljöpartiet, apropå regeringens förslag för att ge fler ensamkommande möjlighet att stanna i Sverige.

Kommentera

Förslag: Bussa elever ut till skolor på landet

Trängsel

Centerpartiet i Söderhamn går mot strömmen och föreslår att elever på stora stadsskolor med många elever ska erbjudas att istället pendla ut till idylliska landsbygdsskolor.

”Jag vill inte debattera kondomer i min klass”

Sex och samlevnad

”Jag vill prata makt, kön och samtycke.” Lina Lindström bloggar om det här med sex- och samlevnadsundervisning i klassrummet.

Skolornas lockbeten försvårar för eleverna i gymnasievalet

SYV

Gymnasievalet försvåras av skolornas egen marknadsföring. Det menar Jakob Amnér, ordförande för Sveriges elevråd – SVEA.
– Eleverna måste lära sig att kritiskt granska utbudet, säger vägledaren Sara Nordström.

Nya förslag ska få fler elever att klara gymnasiet

Gymnasiet

Regeringen föreslår en rad åtgärder för svensk gymnasieutbildning för att fler ska påbörja och fullfölja skolan.
– Med den arbetsmarknaden vi har i dag är det väldigt viktigt att ha en gymnasieexamen, säger gymnasieminister Anna Ekström (S).

Lagförslag om större insyn i friskolor

Regeringen.

I ett lagförslag från regeringen föreslås att rätten om att ta del av allmänna handlingar ska gälla även hos huvudmän för fristående skolor.

– Man ska ha rätt att ta del av samma information från en friskola som från en kommunal skola, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

SKL-kritik mot regeringens satsning på likvärdighet i skolan

Utbildningspolitik

Nu riktar Sveriges kommuner och landsting kritik mot regeringens likvärdighetssatsning.
– Vi ser en uppenbar risk att satsningen kommer motverka sitt syfte, säger Bodil Båvner, utredare på SKL.

Plugga med lön på flera nya lärarutbildningar i höst

Lärarutbildning

Flera lärosäten följer Högskolan Dalarnas exempel och startar lärarutbildningar där studenterna jobbar deltid i klassrummet från dag ett.

Efter kritiken: Nu ska övergreppen inom gymnasieföreningarna bort

Åtgärdskrav

Skolinspektionen riktar skarp kritik mot kommunen och ledningen på Wargentinskolan i Östersund. De har fram till september på sig att åtgärda ett flertal brister i hanteringen av elever som utsätts för kränkningar.

Undervisningen i sex- och samlevnad brister: ”Är förvånad”

Sex- och samlevnad

Skolinspektionens granskning pekar på flera brister i skolors sex- och samlevnadsundervisning.
– Vi visste att undervisningen var ojämlik, nu har vi fått faktaunderlag för att uppdatera läroplanen, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

Här har lärarna fredad tid för planering av sina lektioner

Arbetsmiljö

I Lidingö finns en mycket tydlig mall för hur grundskollärarnas tid ska fördelas.
Och kanske viktigast av allt: fredad tid för det betydelsefulla för- och efterarbetet.

5 sätt att hantera en hotfull situation i skolan

Våld

Våldet i skolan ökar och många lärare har blivit utsatta under det senaste året. Alexander Tilly, leg psykolog och specialiserad på frågor om hot och våld, delar med sig av sina bästa tips för hur man som lärare kan agera i hotfulla situationer.

Forskning: Därför är IT-mässorna problematiska

Forskning

Ny forskning lyfter flera problem med hur IT-mässan SETT sätter agendan för skolans digitalisering och lärares fortbildning.
– Det är väldigt svårt att förstå var budskapen kommer ifrån och vem det är som är avsändaren, säger forskaren Catarina Player-Koro.

Så kan lärare stärka nyanlända elever

Ny bok

Studiehandledningen på modersmålet är ett viktigt stöd för att nyanlända elever ska klara skolan.
– En svag punkt är samarbetet mellan läraren och handledaren, säger Karin Sheikhi som skrivit en bok om hur studiehandledningen kan utvecklas.

Introduktionsprogram lockar nyblivna lärare

Lärarprofessionen

Ett introduktionsår med 70 procents undervisningstid, en förstelärare som mentor och ledarskapsutbildning. Det ingår i programmet som ska locka lärare till skolor i Täby.

Signe Jonsson sökte till programmet förra året.

– Jag saknade utbildning i ledarskap, det får jag här, säger hon.

”Det är dags att återinföra ordningsbetyget”

Debatt

”Vi måste arbeta ännu hårdare med att betona vikten av ordning och uppförande i och runt våra skolmiljöer”, skriver Emma Köster.

Kommentera

Elever med särskilda behov nekas läromedel

Särskilda behov

Bristande utbud, bristande kunskap och bristande ekonomi är alla skäl till att elever med funktionsnedsättning inte får de hjälpmedel de har laglig rätt till, enligt en ny rapport.

Förslag om en läsa-skriva-räkna-garanti dras tillbaka

Lagförslag

Regeringen beslutar att dra tillbaka propositionen Läsa, skriva, räkna – en åtgärdsgaranti efter motstånd från allianspartierna och Sverigedemokraterna. Nu ska regeringen återkomma med ett nytt förslag.

– Det här får inte fastna i prestige, här måste politiken nå samsyn, säger utbildningsminister Gustav Fridolin.

Larmsiffror: Hälften av lärarna hinner inte ta lunchrast

Lunchrast

Över hälften av skolpersonalen på grundskolan i Malmö har inte möjlighet till ostörd lunchrast varje dag.

Omöjliga betygskrav: ”Finns en övertro på särskilt stöd”

Specialpedagogik

En ny studie pekar på att det finns elever för vilka läroplanens krav är för högt ställda. Det sätter även press på lärarna.
– Det finns en övertro på särskilt stöd, säger Elisabeth Fernell, professor i barn- och ungdomspsykiatri.

Ny trend: Elever vandaliserar och lägger ut på Snapchat

Sociala medier

En ny vandaliseringstrend sprids på svenska skolor. Elever vandaliserar sin skola, filmar händelsen och lägger ut på Snapchat.
– Det är superviktigt att markera mot eleverna, säger LR:s Åsa Fahlén.

Så blev klassen vinnare av Surfa Lugnt-priset

Vinstglädje

Efter att klass 8F på Östra grundskolan i Huddinge skrivit en debattartikel i DN och mötts av otrevliga kommentarer på bland annat Twitter, beslöt sig läraren Maria Wiman för att tillsammans med sin klass göra något åt saken.

Belöningen: Första pris i tävlingen ”Surfa lugnt”.

Konflikten mellan lärare och föräldrar: ”Vi ser brister”

Arbetsmiljö

Debatten om den bristande dialogen mellan lärare och föräldrar i skolan fortsätter växa. Nu går Skolinspektionen in i diskussionen och efterlyser en uppryckning från huvudmännen.

Läraren på utpekade SFI-skolan: Ledningen lyssnar inte på oss

SFI

Fuskande utbildningsföretag, kaosartade lektioner, snabb läraromsättning. Det är bilden av SFI-undervisning i privat regi som målas i ett reportage i Kalla fakta.
– Det är en stor genomströmning av elever och dessutom stor rotation på lärare, säger Anders Olzon, SFI-lärare på den utpekade skolan.

Skolan med skönlitterär läsning i alla ämnen

Läsglädje

På ProCivitas i Lund inleds varje lektion med en lässtund. Initiativtagaren Kalle Palm är överraskad av den positiva responsen.

– Jag har aldrig fått så mycket beröm i hela mitt liv, säger han.

Mobilförbudet delar lärarkåren

Mobiltelefoner

Liberalerna vill lagstifta om mobilförbud i klassrummen för att öka studieron.
Bland lärarna går åsikterna isär.

”Lärare och föräldrar måste sluta kasta grus på varandra”

Debatt

”Föräldrar till barn med npf och lärare och specialpedagoger behöver gå samman. Så länge vi fortsätter att sparka varandra på smalbenen är vi svaga. Tillsammans är vi starka”, skriver Jiang Millington.

Kommentera

Forskarkritik mot fria skolvalet

Fritt skolval

En grupp forskare riktar skarp kritik mot det fria skolvalet och dess konsekvenser.
– Vi talar om det fria skolvalet som om alla hade möjlighet att välja. Det är nonsens, säger Marianne Dovemark, professor i pedagogik.

”Släpp in ungdomsförbunden på skolorna”

Debatt

”Att fler ungdomsförbund och partier tillåts besöka skolor är särskilt angeläget i en tid där ungas tilltro till demokratin sjunker”, skriver debattörerna.

Kommentera

Efter kritiken: Mobilen viktig för skolans likvärdighet

Mobilförbud

Allt fler höjer rösten för att stoppa mobilen i skolan. Men förbud löser inte problemen, menar Stefan Bonn på SPSM som vill att den tillåts för en mer likvärdig skola.
– Ett förbud kan ta ifrån en del elever deras möjligheter, säger han.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons