asa
Rektorstankar

Karriärtjänsten fick henne att stanna

Karriärreformen fick läraren Åsa Söderström att tänka om. Istället för att sikta på att byta yrke till rektor för att få utveckling och högre lön blev hon förstelärare.
​– Det är fler lärare som tänker som jag, säger hon.

Åsa Söderström är lärare i svenska och spanska på Stadsgårdsskolans högstadium utanför Jönköping. Ifjol utsågs hon till förstelärare i samma ämnen – en väg som var långtifrån självklar.

– Jag hade mina funderingar om att bli rektor eller biträdande rektor för jag har alltid velat utvecklas och det var enda möjligheten för mig att höja min lön eftersom jag kom in i yrket sent, men sen kom reformen. Min rektor tyckte jag skulle söka, men jag var tveksam för jag förstod att rollen skulle väcka kritik i kåren, säger hon.

Stadsgårdsskolans rektor anmälde ändå Åsa Söderström i smyg till Aretes meriteringsprogram och hon beslutade sig för att tacka ja.

– Det var ett stålbad att gå igenom programmet. Ingen sa något på skolan, men jag förstod att kollegorna tyckte det var fel. Man vänjer sig, men det är inte lätt att sticka ut hakan och säga att man är duktig. Att säga så betyder ju inte att andra inte är duktiga. Många tänker att det här inte höjer övrigas löner, men jag hoppas att reformen ska leda till högre status och löner för hela kåren och inte bara för några.

Fick du mindre undervisningstid när du blev förstelärare?

– I början några procent för att hinna utveckla undervisningen, men när en lärare slutade blev det som tidigare. Mitt uppdrag är bland annat att utveckla undervisningen i läsförståelse i enlighet med den senaste forskningen.

I höst blir det förändring igen för Åsa Söderström. Då börjar hon på Bäckadalsgymnasiet för att bli förstelärare i svenska.

– Det är en speciell situation att komma in som förstelärare på en nivå jag aldrig arbetat på tidigare. Det känns pirrigt för jag vet inte hur jag kommer att bemötas och jag räknar med att det finns lärare som är kritiska, men det är upp till mig att bevisa att jag klarar av det. Samtidigt känner jag mig någorlunda trygg i mitt arbete så det får bli som det blir, säger hon.

På nya jobbet blir hon en av fyra förstelärare, som kommer att ingå i skolans utvecklingsgrupp och ha skräddarsydda utvecklingsuppdrag.

– Jag får inte ämnesansvar från början eftersom jag är helt ny och det är inte bestämt vilka utvecklingsuppdrag vi ska ha, men det känns som ett jätteroligt och genomtänkt upplägg, samtidigt som jag arbetar med undervisning på heltid.

Åsa bloggar här: ‪asasoderstrom.blogspot.se
Åsa på Twitter: @sodks

 

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm