Annons

Lärare om stängningen av problemskolan: Rätt beslut

Publicerad 19 oktober 2017

Fakta

Om undersökningen

Undersökningen ”Mer resurser till utsatta skolor” visar att skillnaderna mellan olika skolor ökar – för de elever och lärare som lever och verkar i några av Sveriges tuffaste skolmiljöer.

Lärarnas Riksförbund har läst och analyserat samtliga Skolinspektionens skolbeslut för prioriterade grundskolor med årskurs 7–9 som fick tillsyn under 2016 och som fick kritik av Skolinspektionen på något bedömningsområde. Totalt har 128 skolbeslut lästs. Datamaterialet omfattar över 2 000 sidor text och berör över 10 000 elever och knappt 3 500 tjänstgörande lärare.

Här kan du läsa hela granskningen.

Relaterat

Det var rätt beslut att stänga Vivallaskolans högstadium och i stället placera barnen på andra skolor. Det menar läraren Per Ohlsson som nyligen själv har bytt från Vivallaskolan till Gumaeliusskolan i centrala Örebro.
– Jag tycker att alla borde ta efter det som vi har gjort i Örebro, säger han.

För ett år sedan fattade Örebros politiker beslutet att lägga ner högstadiet på Vivallaskolan. Skolan har länge brottats med dåliga resultat och för att få stopp på segregationen och förbättra skolresultaten, valde man att successivt flytta eleverna till andra skolor i regionen.

Från och med höstterminen 2017 börjar inga nya elever på Vivallaskolans högstadium och flera elever har redan flyttat till nya skolor.

Förutom elever som bussas till andra stadsdelar i Örebro har även lärare förflyttat sina tjänster till andra skolor i kommunen. Läraren Per Ohlsson har nyligen bytt från Vivallaskolan till Gumaeliusskolan i centrala Örebro.

– Flytten har fungerat väldigt bra för egen del. Jag jobbade som vikarie på Vivallaskolan före en tjänstledighet, så min tjänst togs över. Det var en smärtfri övergång, säger han.

Du som har arbetat på båda skolorna – vad ser du för skillnader?

– Känslan är att eleverna från Vivalla som vi har nu på Gumaeliusskolan är betydligt lugnare. Det är inte lika mycket energifyllda dagar, som det kan vara på Vivallaskolan. Där måste man vara på tå hela tiden. Det är inte samma sak längre. Det har fungerat väldigt bra och eleverna känns betydligt lugnare, säger Per Ohlsson.

Så det har blivit mycket bättre?

– Det har absolut blivit bättre, och det var nog ingen annan som trodde något annat innan. Alla har varit positivt inställda till nerläggningen. På Vivalla har nästan alla elever invandrarbakgrund. I dag, på Gumaeliusskolan, har vi ungefär hälften barn med invandrarbakgrund skulle jag säga. Innan eleverna började förflyttas hit så var det nästan bara svenska elever här.

Per Ohlsson berättar att han hade mycket farhågor över hur det skulle gå med flytten. Men med facit i hand tycker han att det har blandat sig väldigt bra.

– Det är klart att det blir lite grupperingar, men det är inga konstigheter. Men det känns som att eleverna känner att de nu har samma chans att bli något, jämfört med om de hade stannat på Vivalla. De flesta eleverna blommar upp och känner att det är skönt att ha bytt skola, säger han.

Borde fler kommuner ta efter det som ni har gjort i Örebro?

– Jag tycker att alla borde ta efter det som vi har gjort. Segregeringen som vi har haft i Vivalla är inte bra för någon, och jag att det är grunden till att det har varit mycket oroligheter i området också. Det har skapat en helt annan trygghet, säger Per Ohlsson.

– Som jag har förstått det så är det mycket problem på Vivalla. Det är mycket lärare som rör sig, det är inte hela klasser som undervisas. Men det är klart att det är svårt för de som är kvar i en sådan här övergång. Men det kommer att bli bra.

Läraren Mikael Enoksson arbetar på Lillåns skola. Han tycker att det är en bra åtgärd med förflyttningen. Men det har stundtals varit svårt med att integrera vissa elever från Vivallaskolan.

Jag tycker att alla borde ta efter det som vi har gjort

– Det har kommit drygt ett 20-tal elever till vår skola som ska fördelas på sex klasser, det kan man inte klaga på. Men det som däremot blir följden av det här på vår skola är att klasserna blir ganska stora, säger läraren Mikael Enoksson som arbetar på Lillåns skola.

– På elevernas tidigare skola har det varit betydligt mer lärartätt och det har blivit en kulturkrock då när de hamnat i en klass med 29 elever och en lärare. Många lärare får jobba hårt nu med att på olika sätt försöka stötta eleverna, och upprätthålla arbetsro. Men det är inte helt lätt därför att många av de här eleverna har haft brister i kunskaperna. Några har kunskaper motsvarande lågstadienivå, då är det omöjligt för mig att som ensam lärare att kunna leva upp till den stöttningen.

– Även om vi är vana vid att ha stora klasser så finns det gränser. Om allt för många elever ligger långt ifrån i läsning och skrivning blir det svårt. Man borde ha skickat med fler lärare från Vivallaskolan.

Lärarnas Riksförbund har nyligen genomfört en granskning av Skolinspektionens tillsynsrapporter och undersökningen visar att skolor i utsatta områden utsätts för en hård press.

– Efter åtta år av alliansregering och snart fyra år av rödgrönt styre förväntar sig lärarkåren mer. Det grundläggande problemet med bristande likvärdighet i svensk skola kvarstår och ökar. Minsta gemensamma nämnare att komma överens om är Skolkommissionens förslag, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.

Granskningen visar hur stora undervisnings- och stödbehov i klasserna på skolorna leder till en situation där läraren inte räcker till. Det är inte ovanligt att elever får vänta en halvtimme på hjälp från läraren. Klasserna är stora, många elever är nyanlända och de enskilda behoven varierar, men är inte sällan omfattande.

Ett framstående problem är svårigheterna att rekrytera lärare och speciallärare till skolor. Detta i sin tur förstärker problemen på skolan, vilket gör rekrytering än svårare.

– Det är en bedrövlig utveckling som kräver att politikerna tar gemensamma krafttag och förenas i arbetet mot klyftorna. Dels behövs det en nationell modell för en resursfördelning utifrån socioekonomiska förhållanden. Men man måste också använda resurserna på ett sätt som gör att erfarna lärare är beredda att anta utmaningarna. Det är fullständigt oacceptabelt att skolorna med de svåraste förutsättningarna i så hög grad använder personal i undervisningen som inte ens är behöriga läraren säger hon.

Åsa Fahlén menar att det kan vara nödvändigt att stänga skolor och bussa eleverna till andra skolor som i Örebro, eller slå samman skolor som i Nyköping. Men utgångspunkten måste vara att i första hand ge skolor rättvisa och likvärdiga förutsättningar.

– Ett första steg i den riktningen är de förslag om en starkare statlig styrning som lärare och forskare arbetade fram inom ramen för Skolkommissionen. De förslagen måste genomföras, säger hon och tillägger:

– Nu finns chansen att visa att svensk politik förmår att leverera långsiktiga lösningar på skolområdet. Låt nu inte en förödande politisk populism stoppa viktiga skolreformer. Jag vill uppmana Fridolin och Björklund att i kväll (politikerna ska debattera i SVT Opinion under torsdagen) besinna sitt ansvar så att lärare och elever inte lämnas i sticket, säger Åsa Fahlén.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Skolbiblioteken blir fler: ”Ska vara hjärtat i skolverksamheten”

Läsglädje

De bemannande skolbiblioteken blir fler, enligt statistik från Kungliga biblioteket.
– Det ger utslag i barns läsförmåga om skolan har ett eget bibliotek med engagerad personal, säger språk, -läs- och skrivutvecklaren Maud Nilzén.

Annons
Annons

GDPR: Detta gäller för lärare

GDPR

Snart träder den nya dataskyddsförordningen GDPR i kraft. Lärarnas Riksförbunds chefsjurist Kristina Rollbäck reder ut hur det påverkar dig som lärare.

Annons

Metoden hyllas efter besöket: ”Fler skolor skulle ha nytta av det”

Arbetsmiljö

Arbetsmetoden Pax har lett till fler lugna klassrum och bättre arbetsmiljö för lärare. Nu har Pax även väckt politikernas intresse – som vill se metoden på fler skolor i landet. 

Särskolan kan byta namn – efter 14-åringens förslag

Särskola

14-årige Leo uppmanade regeringen att döpa om särskolan till utvecklingsskola.

Annons
Annons
Lön

Efter kritiken: ”Alla ska hänga med i löneutvecklingen”

Löneläget

LR-ombuden i Ljungby är kritiska till att erfarna lärare, som stannar i kommunen, halkar efter lönemässigt. 
Ordföranden i barn- och utbildningsnämnden, Stefan Willforss, menar att bilden av löneläget inte stämmer.

Erfarna lärare lockas till andra kommuner med högre lön

Löner

I Ljungby tjänar en lärare med över 20 års erfarenhet inte mycket mer än kommunens nya lärare.
I stället lockas erfarna lärarna till grannkommunerna där de kan tjäna upp till 8 000 kronor mer i månaden.

Annons

Aida Hadzialic: ”Jag är glad att vara tillbaka”

Läraravtalet

Aida Hadzialic, tidigare gymnasie- och kunskapslyftsminister, gör comeback i skolans värld och ska medla i de strandade lärarförhandlingarna.

Höjt studiebidrag ska locka fler akademiker till läraryrket

Lärarutbildning

Akademiker som går en kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) får studiebidraget höjt med 4 000 kronor i månaden.

Vallöfte: Satsar på skolan för att mota psykisk ohälsa

Elevhälsa

Socialdemokraterna lovar att satsa 250 miljoner kronor för att öka arbetet mot ungas psykiska ohälsa.

”Öronmärkta” klassmentorer avlastar lärarna

Arbetsmiljö

På Norrängsskolan i Lycksele har varje klass en mentor som följer klassen hela dagen med huvudansvar för att skapa trygghet och studiero.
Det gör det möjligt för lärarna att fokusera på undervisningen.

Läraravtalet: ”Därför kommer inte arbetsmiljön förbättras”

Avtalsförhandlingen 

Arbetsmiljöfrågan är i fokus i avtalsförhandlingen och lärarfacken hoppas på att parterna ska nå en uppgörelse som innebär en vändpunkt. Marcus Larsson och Åsa Plesner på Tankesmedjan Balans tror chansen är minimal att man når ett bra avtal för lärarna.  

Skolor slarvar med undervisningstiden

Granskning

Lärarlösa lektioner och schemakrockar är två källor till missad undervisningstid när huvudmän prioriterar ner frågan, enligt en ny rapport från Skolinspektionen.

Läraren: Stort behov av små undervisningsgrupper

Inkludering

Nu kommer förslag om att tredubbla antalet resursgrupper i Stockholm för elever med störst stödbehov.
– Jag tror att behovet är stort, säger resurspedagogen Björn Bågmark, som arbetar i en CSI-grupp.

”Lärarutbildningen måste bli mer verksamhetsnära”

Debatt

Det är hög tid för en verklighetsförankrad lärarutbildning, menar lärarna Malin Ahlström och Emma Köster. Till exempel genom att låta lärarassistenter läsa till lärare, samtidigt som de jobbar i skolan.

Kommentera
Nya avtalet

Därför kraschade förhandlingarna

Avtalsrörelsen

Förhandlingarna mellan lärarfacken och SKL har strandat och parterna kallar nu in medlingshjälp.
– Vi kan inte vänta längre på att de riktiga problemen i skolan ska lösas, säger LR:s förhandlingschef Peter Henriksson.

LR om konflikten: ”Väldigt olyckligt”

Kommentar

Frågan som blockerar förhandlingarna handlar om att SKL vill ändra turordningsreglerna för lärare.
– Jag förstår inte hur detta kan vara så viktigt för SKL, säger LR-ordföranden Åsa Fahlén.

SKL: ”Inte så mycket dramatik”

Läraravtalet

SKL:s förhandlingschef Niclas Lindahl är inte orolig, trots det strandade läget med lärarfacken.  

SD: ”Inför praktik på sär- och specialskolor för alla lärarstudenter”

Politik

Sverigedemokraterna vill höja inträdeskraven till lärarutbildningen kraftigt och införa praktik på särskolor eller specialskolor för alla lärarstudenter. 

Så ska Skolverket stoppa fusket

Provfusket

Efter vårens läckta nationella prov skärper nu Skolverket reglerna ytterligare.
– Det kommer inte bli någon större skillnad förrän proven digitaliseras, säger läraren Sara Bruun.

Pilotskolor mot psykisk ohälsa

Elevhälsa

Miljöpartiet i Göteborg vill satsa på pilotskolor för att hindra psykisk ohälsa bland elever.

Lärarstudenter fick fel praktikplats: ”Inte ovanligt”

VFU

Lärarstudenten Jenni Holm Nilsson har inte fått en enda minut VFU på en gymnasieskola – trots löftet i utbildningsplanen. Hon är långt ifrån ensam. 

Det är dags att se över skolledares kompetens

Debatt

Det finns anledning att fundera över vilka befattningar som avses med begreppet skolledare, vilka kriterier som dessa befattningshavare ska uppfylla och hur skolledare ska utses, skriver debattören.

Kommentera

De bortglömda lärarna: ”Inte många vet att vi finns”

SIS

Det talas om dem som sista skyddsnätet för elever med en trasig bakgrund. Men lärarna inom SIS får inte ta del av statliga satsningar som Lärarlönelyftet och andra kompetenshöjande satsningar. 
– Tyvärr har våra lärare inte samma möjligheter som andra. Vi är små och jag tror att man glömmer bort att vi finns, säger utredaren Daniel Eskilson. 

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

Grundskolan behöver parallella läroplaner

Debatt

De delar i läroplanen som handlar om normer och värden borde ses som en egen läroplan, och andra yrkesgrupper än lärare skulle kunna vara ansvariga för den delen. 
Så kan vi renodla arbetsuppgifterna och minska arbetsbelastningen skriver läraren Per Gersne.

Kommentera

Faktorerna som får studenter att vilja bli lärare

Forskning

Hög lön och långa sommarlov är inga drivkrafter till lärarstudenters yrkesval. Det visar forskning från Luleå tekniska universitet.
– Ett perspektiv som kan vara värdefullt i den allmänna skoldebatten, säger Ulrika Bergmark, vid Luleå tekniska universitet.

Debatt: Skolan sviker lyckliga studenter utan ekonomiskt självförtroende

Debatt

Skolan ger inte eleverna tillräckliga kunskaper när det gäller privatekonomi. Alltför många elever tar snart studenten utan ett ekonomiskt självförtroende, det är ett svek från skolans sida, menar läraren och författaren Erik Wennstam.

Kommentera

Här ska lärarna skuggas av politiker

Ovanligt grepp

När kommunens uttalade vision för skolan inte rimmar med den faktiska politiken bjuder LR i Karlskrona in fullmäktige till sin verklighet för en dag. Och nu har de fått napp.

”Vi måste visa att vi är stolta över skolan”

Eleverna påverkas jättemycket av allt negativt prat om skolan. Det säger läraren Jenny Söderhjelm Larsson som fått nyinstiftade priset Pennsvärdet.
 – Vi måste visa upp det som går bra och allt vi är stolta över i skolan.

Ungas psykiska ohälsa ökar – så ska skolan jobba

Elevhälsa

Ungas psykiska ohälsa beror enligt Folkhälsomyndigheten till stor del på skolan.
– Lärare hinner inte bygga relationer med sina elever, säger specialläraren Birgitta Kimber.

”Alla lärare behöver en coach”

Utveckling

Det är genom feedback och reflektion som lärare blir bättre, och därför behöver alla lärare en coach i klassrummet, enligt Howard Pitler, doktor i pedagogik.

Ny bok ska utbilda i lärares yrkesetik

Litteratur

Antologin ”Läraren och yrkesetiken” är en guide och ett diskussionsunderlag för lärare, lärarstudenter och andra i skolans värld.
– En bra blandning av teori och praktik, säger David Lifmark, skolforskare och ledamot i Lärarnas yrkesetiska råd.

Regeringen: Ämnesbetyg ska ersätta kursbetyg

Utbildningspolitk

Dagens betygssystem har flera brister, menar regeringen. Nu tillsätts en betygsutredning som ska föreslå en modell för ämnesbetyg i gymnasieskolan.

Läckta prov

Skolverket efter kritiken: Läckorna sker på skolorna

Läckta prov

Nationella prov sprids på sociala medier och lärare är kritiska till Skolverkets hantering. Nu svarar Skolverket på kritiken:
– Det är rektors ansvar att garantera säkerheten för proven på skolan.

Lärarna rasar mot Skolverkets hantering av de läckta proven

Fusk

Facit till nationella proven sprids just nu på sociala medier. Från lärarhåll är kritiken stor mot hur Skolverket hanterar problemet.
– Varför ska jag sitta i två dagar och bedöma texter som jag inte kan använda till något? säger engelskläraren Sara Bruun.

Skolvärlden möter läraren Kenth – 32 år senare

Lärarliv

I en intervju med Skolvärlden 1986 berättade den nyexaminerade läraren Kenth Rohlén om sitt arbete som kombinationslärare. 
En hel yrkeskarriär och 32 år senare är det pensionsdags. Skolvärlden sökte upp honom för en ny intervju.

Här öppnas skyltfönstret för yrkesutbildningen

Yrkesutbildning

Hundratals elever tävlar i yrkes-SM. Arrangemanget ska öka intresset och rekryteringen till yrkesutbildningar.

– Det här är en jättebra möjlighet att locka elever, säger yrkesläraren Anders Göransson.

Fler med NPF sitter hemma: ”Skolan bryter mot lagen”

NPF

Brister i både kompetens och anpassning av skolmiljön gör att frånvaron hos elever med autism har ökat de senaste åren, enlig en ny undersökning.
– Det är ett systemfel, säger NPF-pedagogen Kenth Hedevåg.

Sveriges högst betalde förstelärare är – en vd

Granskning

Sveriges högst avlönade förstelärare är – en vd. Det visar Skolvärldens granskning av Sveriges samtliga förstelärares löner.
– De här pengarna är avsedda för lärare som inte är lönesättande chefer, säger Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning.

Lista: De har högst lön i Sverige

Statistik

Här listar vi de högsta förstelärar- och lektorslönerna i landet.

Mest granskad i offentlig sektor: Skolan

Granskning

Skolan är den offentliga verksamhet som granskas allra mest och det handlar om allt från statlig tillsyn till rankinglistor och skoljämförelser. Företagsekonomen Anders Ivarsson Westerberg har tittat närmare på ett skolväsende som tycks ha allas ögon på sig.

”SFI:s problem har kvarstått i decennier”

SFI-kritik

SFI-undervisningen brister i hänsyn till elevernas olika bakgrund, och elever hoppar av – på grund av leda.
– Man måste börja se SFI som den investering det är, säger läraren och universitetslektorn Aina Bigestans.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons