dalhemsskolan_och_louise_lindqvist

Louise Lindqvist, socionom på Daghemsskolan, tycker att satsningen har fungerat väl.

Elevhälsa

Utökad elevhälsa avlastar lärarna i skolan

Dalhemsskolan förstärkte elevhälsan för att komma till rätta med elevernas låga studieresultat och höga frånvaro.
Nu ser man effekt av satsningen.
– Det är viktigt med fler tillgängliga vuxna som kan finnas för eleverna, säger Louise Lindqvist, socionom på skolan.

Om Samverkan för bästa skola

Syftet med insatsen är att höja kvaliteten och förbättra elev­resultaten på ett antal utvalda skolor. I dialog med de utvalda huvudmännen erbjuder Skolverket sedan olika utvecklingsin­satser som ska stödja skolan. Alla insatser ska vila på en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Här kan du läsa mer om projektet.

Dalhemsskolan i Helsingborg har under en lång period haft problem med låga studieresultat och hög frånvaro. Under våren förra året hade skolan sämst skolresultat i hela Helsingborgs kommun.

För att vända den dystra utvecklingen gick skolan med i det statliga projektet ”Samverkan för bästa skola” och inför höstterminen 2017 har verksamheten fått ytterligare resurser till att förstärka elevhälsan för att komma till rätta med problemen.

En socionom, en beteendevetare, och utökad tid för studie- och yrkesvägledaren tillsattes för att ge bättre skolnärvaro och mer tid för lärarna att öka kvaliteten på undervisningen.

– Vi såg att lärare och mentorer hade en väldigt tung arbetsbelastning kring just de sociala frågorna, så något behövde göras. Så vi satsade på att få in en utökad elevhälsa som skulle jobba med de här eleverna som hade problematisk skolfrånvaro, säger Nina Pringle, biträdande rektor på Dalhemsskolan.

För oss lärare betyder det väldigt mycket.

Förutom de tre nya tjänsterna hade skolan sedan tidigare även en kurator, en skolsjuksköterska, och en psykolog i skolans elevhälsa – som i dag alltså består av totalt sex personer.

Det utökade elevhälsoteamet har tagits emot väldigt positivt av skolans lärare. Sabrina Pilav arbetar som musiklärare på skolan och är dessutom mentor för en niondeklassare.

– Det har fungerat jättebra. Elevhälsan har verkligen hjälpt mig i mitt arbete och stöttat mig i vad jag kan göra med de eleverna som behöver extra hjälp på något sätt. Vi har haft problem tidigare med hög frånvaro, men det har blivit mycket bättre, säger hon och tillägger:

Nina Pringle, biträdande rektor på Dalhemsskolan.
Nina Pringle, biträdande rektor på Dalhemsskolan.

– Det är en stor skillnad faktiskt. För oss lärare betyder det väldigt mycket att jag har människor runt omkring mig med rätt kompetens som man kan vända sig till om man undrar vad jag ska göra med en särskild elev. Jag känner sig mycket tryggare.

En förutsättning för att nå högre studieresultat är att eleverna går på lektionerna. Huvudfokus har därför varit att kartlägga frånvaron och ta reda på vad den beror på.

– Då kan vi rikta insatserna mer utifrån orsakerna till frånvaron. För alla är inte borta av samma anledning. Där har vi kunnat jobba mycket mer effektivt. Flera av eleverna som hade väldigt hög frånvaro tidigare har fått mer hjälpt och mer stöttning, säger Nina Pringle.

Så ni ser redan att den negativa trenden har vänt?

– De började jobba hos oss i augusti så det är lite tidigt än, men vi har redan fått bekräftelse på att pedagogerna känner att de blir avlastade. Vi märker även i ledningen att det är många bitar som teamet är igång att jobba med som annars hade legat på oss. Det är väldigt positivt, säger hon.

Louise Lindqvist arbetar som socionom och motivationspedagog på skolan och är en av de tre nya i elevhälsoteamet. Hon hjälper bland annat till med att skriva orosanmälningar och sköta kontakt med polis, socialtjänsten och BUP.

– Det har varit många utmaningar, men samtidigt har det fungerat väldigt väl. Jag såg direkt mentorernas behov av avlastning kring de sociala bitarna. De behövde få mer stöd och hjälp att samordna med andra kontakter – som socialtjänsten, BUP och så vidare.

Jag tror det är viktigt med fler tillgängliga vuxna som kan finnas för eleverna.

Sedan Louise Lindqvist kom till skolan har hon bidragit med ett nytt perspektiv för att skolan ska bli bättre på att arbeta med elever som har problematisk skolfrånvaro.

– På vår skola har vi inte problem med att många är hemma, utan det är mer elever som inte kommer in på lektionerna. Då kopplas vi i elevhälsan på eleverna och får våra uppdrag från EHT, elevhälsoträffar, där vi får varsitt uppdrag och då har vi ofta samtal med både elev och föräldrar där vi kan stötta upp kring olika strategier – för att exempelvis genomföra lektionen, säger hon.

Med en utökad elevhälsa öppnas möjligheten upp för att arbeta individuellt och på gruppnivå i skolan, menar Louise Lindqvist.

– Där kan man se vilka grupper som behövs just nu utifrån behovet i klasserna. Är det många ensamkommande eller mycket mobbning i någon klass så kanske vi ska ha ett visst fokus till exempel. Jag tror det är viktigt med fler tillgängliga vuxna som kan finnas för eleverna och uppmärksamma deras behov.  

– Med en utökad elevhälsa så kan man möta fler elever, och även föräldrar. Vi har andra kontakter utanför skolan också som är enormt viktiga och har tid att sitta i samtal. Det är svårt som mentor att ta tag i dessa bitar när man har undervisningen att fokusera på i första hand, säger Louise Lindqvist.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm