Nationella prov

Värmdö samrättar och skolutvecklar samtidigt

Värmdö satsar på samrättning av de nationella proven för andra året i rad. Den här gången ska hundra lärare hjälpas åt att bedöma proven. Dessutom ska deras lärdomar vid rättningen användas för skolutveckling i kommunen.

För tre år sedan fick Värmdö kritik från Skolinspektionen för att kommunen brast i likvärdighet i bedömningen av nationella prov. För att råda bot på detta infördes gemensam rättning av proven i årskurs 6 och 9 förra året. Varje kommunal skola utsåg en lärare med relevant behörighet för varje ämnesprov. Varje lärargrupp rättade sedan omkring 350 prov tillsammans. De muntliga delproven bedömdes av undervisande lärare.

Syftet med samrättningen är att göra bedömningen rättvisare och att alla lärare i kommunen ska känna sig trygga med bedömningen av proven eftersom de samrättats.

– Det var ett positivt projekt för lärarna, men de tyckte också det var jobbigt. De kände tidspress och det var svårt att släppa arbetet på den egna skolan trots att kommunen satte in vikarier. Därför får lärarna mer tid på sig till rättningen i år, säger Värmdös utbildningsstrateg Lisa Rönnbäck.

I år involveras dubbelt så många lärare – totalt 100 stycken – där varje lärare har 34 till 38 elever att bedöma under fyra dagar. Under den tiden ska de även göra en analys av kunskapen inom ämnet i årskursen på enskilda skolor och i hela kommunen.

– Det här är vårt sätt att använda det omfattande arbetet med nationella prov till kompetensutveckling för lärare i bedömning och kunskapskrav, men också till utvecklande kvalitetsarbete för kommunen. Flera kommuner har hört av sig om hur vi jobbar för det är inte så vanligt i landet, säger Lisa Rönnbäck.

Då lärargrupperna avslutat rättningen ska de också svara på ett antal analysfrågor om kommunens skolor – vilka skolor som är svaga respektive starka inom olika delområden. Tanken är att de skolor som lyckats bättre på så sätt ska kunna dela med sig av sitt sätt att arbeta till de som lyckats sämre.

– I gruppen finns ju representanter från varje skola som kanske kan säga något om hur de arbetat i vissa inlärningsmoment så att man tillsammans kan hitta bakomliggande orsaker och framtida lösningar, säger Lisa Rönnbäck.

Vilka insatser skulle kunna bli resultatet av den här analysen?

– Det ska bli väldigt spännande att se var analyserna landar. Jag hoppas att lärarna kommer med konkreta förslag på åtgärder och metoder för undervisningen.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm