Annons

Jag hade planerat sämsta lektionen ever!

I fredags skulle jag prova ett, för mig, nytt digitalt verktyg: Plickers.com. Jag tyckte att jag hade förberett mig väl och att jag hade full koll på hur det funkade. Camilla Askebäck Diaz hade tipsat om Plickers på sin blogg och jag nappade.

Efter ungefär 20 minuter gapskrattade eleverna och sa att jag nog hade planerat den sämsta lektionen ever! Vad jag än gjorde blev det fel. Jag råkade visa alla rätta svar på stora skärmen, jag trodde jag skulle bocka av varje fråga efter varje elev, frågorna var felkonstruerade etc … Under glada tillrop konstaterade eleverna att det var fett nice att jag inte kan allt! Jag tror att det är viktigt att bjuda på det inför eleverna, framförallt när du jobbar med digitala verktyg. Allt kan verkligen gå åt skogen, men då gäller det att vara cool och ta det med en klackspark!

Vad kan du då använda Plickers till?  Jo, det är ett responsverktyg som endast kräver en surfplatta eller telefon för att fungera. Eleverna har tillgång till utskrivna kort och du har tillgång till gratisappen som finns både i App store och Playbutiken. På www.plickers.com skapar du ditt lärarkonto och de frågor du vill eleverna ska diskutera.

Mer exakt hur det går till kan du läsa om i Camillas blogg: Ett tips är att läsa instruktionerna noga och inte bara skumma texten och tänka: “äh det löser sig nog”!

Idag, däremot, hade jag förberett mig och hade verkligen full koll på läget.

Eleverna arbetade i par och skulle diskutera meningar med olika grammatiska svårigheter och motivera vilket alternativ som är rätt:  

Hur många får har du?
A- How many sheeps do you have?
B- How many sheep do you have?

Var är Markus böcker?
A- Where is Markus books?
B- Where are Marku’s books?
C- Where are Markus’s books?
D- Where are Markus’ books?

När eleverna var överens om vilket alternativ de ansåg var rätt höll de upp sitt svarskort. Korten är märkta med A, B, C, D och den bokstav som hör ihop med rätt alternativ håller eleven uppåt . Därefter scannar jag elevernas kort med min surfplatta alternativt telefon. Det går snabbt att scanna och appen läser av kortet på flera meters håll. Därefter valde vi funktionen Live View och kunde grafiskt ta del av vad de olika paren svarat och diskutera varför de svarat som de gjort. Frågorna och korten kan sparas och användas till andra klasser. Du kan också koppla enskilda elever till ett visst kort och ta del av vad just den eleven svarat. Uppgiften skapade en väldig elevaktivitet och alla var delaktiga.

Plickers tycker jag är ett suveränt verktyg för de skolor som inte är så välförsedda med surfplattor eller datorer. Ofta läser man om appar som verkar perfekta som responsverktyg, men det går inte att använda för oss som inte har utrustningen till eleverna. I det här fallet krävs ju endast att du som lärare har tillgång till en telefon/surfplatta och en dator. Det får vi väl ändå hoppas att det finns på alla skolor i Sverige 2014?

En annan favorit som jag och mina elever ofta använder oss av är Google Formulär. Jag är helt såld på Googles olika tjänster. Det är så enkelt och lätt att använda för både lärare och elever. Mina tysksjuor önskade idag att jag skulle lägga ut fler Formulär på bloggen inför lektionen på fredag! Vi arbetar även i denna grupp med olika grammatiska moment (det är ju så sjukt kul att man kan hålla på med det hela tiden!). Eleverna får ta del av instruktionsfilmer av ett visst moment och därefter svara på frågor i Google formulär. Det kan se ut så här. Genom att eleverna har svarat på frågorna i förväg kan jag se om de har förstått och om vi kan gå vidare eller om vi behöver träna mer. Elevernas svar hamnar i min Google Drive som ett kalkylark.

Nästa grej jag vill tipsa om är att lägga till appar och tillägg till din Google Drive via Chrome webstore. Det är alltså appar i datorn som du kopplar till ditt Google Drivekonto. Min absoluta favorit är Kaizena. Genom att högerklicka på ett Google Dokument och välja Kaizena kommer du rätt. Kaizena har den stora fördelen att du kan ge muntliga kommentarer till dina elevers texter. Du markerar ett ord, mening eller stycke och alternativen: lägg till röstinspelning, skriv kommentar och bifoga länk dyker upp. Om en elev tex gör upprepade misstag när det gäller ett visst moment kan du bifoga en länk till en instruktionsfilm. Jag brukar ge en sammanfattande formativ muntlig kommentar där jag försöker använda Two stars and a wish tänket. Mina elever tycker att det är mycket bra att kunna lyssna på mig, pausa och fixa med texten, fortsätta lyssna och jobba med texten. Jag upplever det särskilt bra för de elever som har svårigheter med att skriva. Det verkar som om de lättare tar till sig detta och är mer benägna att arbeta om sig text nu.

Om du vill lära dig hur man gör kan du ta del av en instruktionsfilm som jag har gjort . Jag visar steg för steg hur du gör för att arbeta med bland annat Kaizena.

Om du fortfarande känner dig osäker och inte vet hur du ska göra för att komma igång med och utveckla ditt arbete med digitala verktyg tänker jag dessutom om tipsa om en bok som går att förbeställa nu. Den kommer att finnas i lager från den 9/1. Digitala arbetssätt i klassrummet - att våga ta språnget heter den. Gissa vem som är författaren? Jo, det är ju jag! Jag har kastat ut Jante och tjoar högt: jag är stolt över min bok! Den kan man beställa här.

Förresten – här är en liten låt jag har gjort om Skolvärlden. Appen heter Smule - man pratar in ord och sen sköter den resten själv. Rätt kul tycker jag :)

Reagera på inlägget:

Facebook kommentarer