Annons

Stor enkät: Så ser Skolsverige på 2017/2018

Publicerad 27 december 2017

Relaterat

Del 1 Vad var det viktigaste som hände i skolan under 2017 och vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
Skolvärlden ställde frågorna till landets lärare, forskare, studie- och yrkesvägledare, politiker och andra personer i skolans värld. Här är deras svar.

Marcus Samuelsson, leg. lärare i slöjd och disputerad forskare i pedagogik

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Att fler och fler, praktiker i kommuner och på enskilda skolor, lärarutbildare och forskare såväl som privata aktörer och politiker på kommunal och riksnivå tänkt på och talat om hur avgörande lärares ledarskap är för elevers utveckling och lärande såväl för skolklimat och mobbning. Detta gäller såväl det förebyggande, det dagliga och det uppföljande arbetet för att åstadkomma lust, vilja och förändring hos enskilda och grupper av barn.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Fastän det alltjämt finns utvecklingsbehov för skolan som institution eller organisation önskar jag arbetsro för alla dem som arbetar däri. Att till exempel lärare får möjlighet att identifiera vad de är bra på, möjlighet att göra mer av det, liksom vad de ännu inte är bra på och hur de ska kunna bli bra på det. På både individ, grupp och organisationsnivå. På samma sätt att rektor får eller tar vara på möjligheten att upptäcka vad lärare är bra på och vad de är mindre bra på klassrumsobservationer och återkoppling till sina lärare. Jag har generellt stor tilltro till lärares och skolledares förmåga att identifiera och samverka för utveckling, eller kollegialt lärande. 

 

Fredrik Astin, SO-lärare på högstadiet på Fenestra Centrum i Göteborg.

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det viktigaste för mig var att min son började ettan och min dotter började fyran. Dessutom var det bra att skolkommissionens slutbetänkande äntligen blev klart. Förväntningarna på kommissionens arbete var stort och flera intressanta slutsatser finns med där.  Det var även viktigt att #tystiklassen och #ickegodkänt uppmärksammades.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Det jag önskar mig av 2018 är att mina barn, och även alla andras barn, kommer känna sig trygga, glada och känna lust för att lära sig nya saker i skolan. Dessutom hoppas jag att det inte bara blir prat utan även verkstad kring skolkommissionens idéer. En viktig fråga för mig är att vi måste fortsätta stärka lärarprofessionen. Läraryrket måste få vara ett yrke som ger mer än det tär. Det är viktigt att läraryrket blir kreativt istället för att fokus hamnar på administration. Lärare måste få möjligheten att förfina sin undervisning. Det tjänar elever, lärare, föräldrar och samhället på i långa loppet.

 

Anna Ekström (S), gymnasie- och kunskapslyftsminister

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– #metoo är det viktigaste som hänt skolan – och samhället – under året. I alla tider har vi kvinnor utsatts för sexuella trakasserier och kränkningar och alltför länge reagerat genom att lägga skulden på oss själva. Nu är det dags att vi slutar skämmas och lägger skammen där den här hemma – hos dem som utsätter andra för kränkningar. Jag hoppas att vi om några år kommer att titta tillbaka på det här och säga att ”tänk att den här #metoo-kampanjen och kvinnors och mäns hårda arbete för ökad jämställdhet medförde att vi slutade normalisera sexuella kräkningar”. Jag kommer att göra allt som står i min makt för att det blir så.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag önskar mig att skolan får ta steg bort från dagens marknadsstyrning till en skola som har fokus på kunskap och bildning. En skola där lärare får fokusera på kunskap och bildning och inte på marknadsföring, söktryck och glädjebetyg.

 

Barbro Westlund, filosofie doktor i didaktik; lektor i läs- och skrivutveckling

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– PIRLS 2016, som nyligen publicerades, visar att svenska elever i åk 4 har god läsförståelse, även om vi inte tillhör toppskiktet. Det är ett styrkebesked. Samtidigt står vi inför flera utmaningar, som att skolan inte kompenserar tillräckligt för olika hembakgrund, det är stora skillnader mellan pojkar och flickors läsförståelse och endast 18 % av eleverna uppger att de tycker mycket om att läsa. Dessutom: Enbart 36 % av lärarna uppger att de själva läser barn- eller ungdomslitteratur i kompetenssyfte minst en gång i månaden och 17 % läser aldrig barn- och ungdomsböcker. Detta är en viktig väckarklocka för både skolan och i lärarutbildningen!

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag hoppas att viktiga skolfrågor inte blir ett politiskt slagträ inför valet. Tänk om vi kunde etablera ett svenskt läsforskningscentrum, dit lärare, men också politiker och tjänstemän kunde vända sig med sina funderingar! En förutsättning för att sådan tankesmedja av forskare skulle fungera är att den inte är beroende av svängningar i skolpolitiken, utan bygger på det som står i skollagen, nämligen att undervisningen ska bygga på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Då krävs långsiktig planering och långsiktiga satsningar. Jag önskar också att vi kraftfullt lyckas motarbeta den främlingsfientlighet som alltmer verkar sprida sig både i skolan och i samhället.

 

Peter Fredriksson, generaldirektör Skolverket

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Vi har fått två viktiga styrkebesked om svensk skola genom de internationella undersökningarna PIRLS och ICCS. Svenska fjärdeklassare är bland de bästa på läsning och åttondeklassarna bland de bästa på samhälls- och demokratikunskaper. Tillsammans med de förbättrade resultaten i PISA och TIMSS stärks bilden av att den svenska skolan är på rätt väg. Många lärare och elever gör ett fantastiskt jobb och jag hoppas att vi nu kan lyfta bort krisstämpeln från skolan. Det finns stora problem i vissa skolor som har tuffa förutsättningar. De skolorna måste få allt stöd de behöver, men svensk skola som helhet är inte i kris.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Att få bukt med lärarbristen är en ödesfråga för skolan och samhället. Att lyckas möta skolans utmaningar står och faller med att det finns tillräckligt många engagerade och behöriga lärare. Därför är min tveklöst största önskan att fler ska söka sig till det fantastiska yrke som läraryrket är. Vi behöver få fler unga att söka till lärarutbildningarna och fler lärare behöver välja att stanna i skolan och återvända till yrket. Det måste bli mer attraktivt att vara lärare och då är det helt avgörande att vi och alla andra som har inflytande över skolan, inte minst lärarnas arbetsgivare, ser till att skolan blir en attraktiv arbetsplats. Lärare måste ges förutsättningar att göra ett bra jobb.

 

Daniel Johansson, speciallärare på Sandgärdskolan i Borås

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det viktigaste som hände i skolvärlden under 2017 var att regeringen beslutade att utbildning om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) ska bli ett obligatoriskt inslag för alla som läser till speciallärare och specialpedagog. En högre kunskapsnivå om exempelvis ADHD och autism och vilka pedagogiska konsekvenser de kan ge är ett mycket viktigt steg mot att göra Sveriges skolor mer tillgängliga för barn med NPF. Speciallärare och specialpedagoger kommer i och med detta beslut att bli ännu tydligare bärare av den fördjupade kunskap om funktionsnedsättningar som varje skola behöver.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Under 2018 önskar jag att alla vi som arbetar i skolans värld blir ännu vassare på att möta de barn som inte riktigt verkar passa in i mallen. Trots alla engagerade och kompetenta pedagoger som finns i Sverige är det fortfarande alldeles för många barn med funktionsnedsättningar som möter ett skolsystem som inte anpassar sig efter deras behov. Alldeles för många barn lämnar den svenska grundskolan utan fullständiga betyg och behörighet till ett nationellt program på gymnasiet. Vi kan bättre. Låt oss, efter en välförtjänt ledighet med klappar och Kalle Anka och raketer och champagne, arbeta ännu mer kreativt för att skapa en flexiblare och mer tillgänglig skola för dessa barn! God jul och gott nytt år!

 

Lena Hartvigsson, ordförande för LR:s förening för studievägledare

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Som många andra, väntade även jag på Skolkommissionens slutbetänkande och vad det skulle innehålla. Där fanns också flera intressanta och goda förslag, som bland annat viktad elevpeng beroende på elevunderlagets socioekonomiska bakgrund. och förslaget på modell för finansiering, som innebär ett större statligt ansvarstagande. Det senare, ytterligare ett bevis på misstaget att kommunalisera den svenska skolan. Förvånande var dock betänkandets tystnad kring vinstintresse, där man helt tycktes ha avskärmat sig från den offentliga diskussion som pågått. Att man inte alls tar upp målkonflikten mellan utbildningskvalitet och vinstuttag är förbluffande. Att skolans resurser till fullo används för verksamhetens tänkta ändamål, borde väl vara en självklarhet.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag hoppas att tilltron till professionen återvänder. Att lärare och studie- och yrkesvägledare får möjligheter att utföra sina kärnuppdrag, undervisning och vägledning, utifrån en ändamålsenlig tidsanvändning av resurserna. Tillit i stället för kontroll. Att man tar krafttag vad gäller arbetsmiljöfrågorna, med den orimliga arbetsbelastning som många befinner sig i. Låt oss arbeta med det vi är utbildade för, vare sig mer eller mindre. Även om den av regeringen aviserade utredningen för att utveckla studie- och yrkesvägledningen kommer väldigt sent, hoppas jag att den verkligen leder till en utveckling och en förändring av verksamheten. Att alla politiska partier tar sitt ansvar i frågan. Att oavsett vem som vinner valet nästa år, är detta en prioriterad fråga.

Nu är det din tur att tycka till. Hur ser du som läsare av Skolvärlden på Skolsverige 2017/2018? Klicka här för att delta i enkäten.

Här kan du läsa del 2del 3del 4del 5 och del 6 av årsenkäten. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Klart: Nya regler ska stoppa påstridiga föräldrar i skolan

Arbetsmiljö

Önskar du att det fanns regler för hur föräldrar ska bete sig i kontakten med sitt barns lärare och skola? Snart blir det verklighet i Stockholm.

Annons
Annons

Lund blandar satsning och sparande på skolan

Budget 2019

När Lunds kommun presenterar sitt budgetförslag för 2019 finns flera stora satsningar på skolan – men också fortsatta effektiviseringskrav. Detta trots att ingen av kommunens högstadieskolor ser ut att klara av att hålla sin budget i år.

Annons

”Abstrakta fakta är bra i alla åldrar”

Debatt

”Om vi undanhåller möjligheten att analysera och hantera abstrakta fakta för barnen, vilket vi anser sker i styrdokumenten, berövar vi dem ju möjligheten att på ett tidigt stadium utveckla ett abstrakt och analytiskt tänkande”, skriver debattörerna.

Kommentera

”Skolan behöver en handlingskraftig regering”

Budget 2019

Övergångsregeringens avskalade budgetproposition för 2019 behåller höjningen av likvärdighetsbidraget till skolan. Men LR:s ordförande Åsa Fahlén är frustrerad av det politiska stilleståndet.
– Det här blir att trycka på paus när vi egentligen borde gasa, säger hon.

Annons
Annons

LR: Vi är öppna för en utvärdering av lärarlegsreformen

Lärarlegitimation

Medier rapporterar om att lärare som fått legitimationen indragen fortsätter att jobba i skolan, och frågor väcks om vad som krävs för att mista sitt leg.
– Är man inte lämplig ska man inte jobba i skolan, punkt. Men vi lägger oss inte i ansvarsnämndens arbete, säger LR:s Sara Svanlund.

Annons

”Vi måste få rimliga förutsättningar att genomföra NP”

Debatt

”Om det är likvärdighet vi jagar så måste vi skapa likvärdiga förutsättningar för genomförandet av nationella proven. Vi lärare måste sluta att täcka upp för bristande ledarskap”, skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera
Lärares arbetstid

Ingen tid för rast i lärarnas schema

Arbetstid

En granskning av Malmölärarnas scheman visar att över hälften av grundskolorna bryter mot arbetstidslagen.
– De har inga inlagda raster och för lite tid till lunchen, konstaterar Johan Åström, huvudskyddsombud för LR Malmö.

Läraren Tina: ”Vi hinner inte ens gå på toaletten”

Arbetstid

15 minuters lunch, ingen möjlighet att ta kisspauser och en stressig arbetsvardag som drabbar både elever och lärare.
– Vi hinner inte ta en nödvändig paus, inte ens för att gå på toaletten, säger Tina, lärare på en av Malmös grundskolor. 

Debatt: ”Så vill Fi få skolan på fötter igen”

Debatt

”Fi vill återförstatliga skolan, ta bort det fria skolvalet och rita om skolornas upptagningsområden, så att elevgrupperna blir mer blandade”, skriver Karin Odelblad, Fi:s ledamot i utbildningsnämnen i Norrköping.

Kommentera

Ny statistik: Akut brist på språklärare

Reportage + Grafik

Bristen på behöriga lärare i moderna språk blir allt mer akut. Läsåret 2017/2018 fanns det i 80 svenska kommuner ingen behörig undervisande högstadielärare i antingen tyska, spanska eller franska. Dessutom är många språklärare på väg att gå i pension.
– Vi närmar oss en språkkatastrof, säger Christina Rosén som är lektor i tyska på Linnéuniversitetet i Växjö.

Här saknas lärare i tyska, spanska och franska

Lärarbrist

I östgötska Boxholm finns det inga behöriga lärare i vare sig spanska, tyska eller franska.
– Eleverna är de stora förlorarna, säger Dominik Dolenec som är lärare på Stenbockskolan.

Här är statusen för moderna språk hög

Moderna språk

Språksamlingar från årskurs 3 har gjort moderna språk till ett populärt ämne på grundskolan British Junior. Skolan arbetar aktivt för att introducera ämnet för elever i de låga åldrarna.
– I dagsläget ges elever inte möjlighet att göra ett aktivt språkval, säger Zandra Aase, förstelärare på skolan.

Den fria läsningen kan bli en social hävstång

Debatt

”Den fria läsningen skulle leda till social mobilitet  och föräldrarnas utbildningsnivå eller bakgrund skulle inte längre ha samma betydelse”, menar läraren Jenny Edvardsson. 

Kommentera

Skolexperten: "Vårt skolsystem ökar segregationen"

Likvärdighet

Skolan ska utjämna skillnader mellan elever – men en ny rapport visar att det är precis tvärtom.  
– Vårt nuvarande skolsystem ökar segregationen, istället för att minska den, säger German Bender som är en av rapportförfattarna.

Jenny är ensam lärare på Sveriges minsta skola

Reportage

Där vägen slutar, och börjar, ligger en av Sveriges minsta skolor. 
Sju elever går i skolan i fjällbyn Ammarnäs. 
För läraren Jenny Sjöström gäller det att hela tiden ligga steget före.

Unik lärardom: Förälder fälls för hot mot tjänsteman

Arbetsmiljö

Föräldern skickade hotfulla sms och mejl till läraren. Nu fälls hon för hot mot tjänsteman i hovrätten. 
– Det är en extremt ovanlig dom, säger Kristina Rollbäck som är chefsjurist på Lärarnas Riksförbund. 

Lärare efter rektorns lön- och betygsmejl: ”Alarmerande”

Lön

Efter sitt medarbetarsamtal fick läraren Christian Jensen ett mejl från sin rektor som kopplade hans betygssättning till löneförhöjning.
– Jag blev förvånad och uppgiven att det kom från just rektorshåll, säger Christian Jensen.

Krav: Inför legitimation för studie- och yrkesvägledare

Syv

Inför legitimation för studie- och yrkesvägledare och sätt ett maxtak för antal elever per vägledare. Det föreslår Lärarnas Riksförbunds studerandeförening och Sveriges elevråd SVEA för att höja yrkets status.

Fem högpresterande skolsystem från insidan

Utbildning

Lucy Crehan tröttnade på att läsa om hur bra skolsystemen är i andra länder, och åkte dit för att på egen hand leva och arbeta med lärarna i de länder som toppar OECD:s undersökningar. Resultatet är boken ”Cleverlands : vad skapar utbildning i världsklass?”.

Roger Haddad (L): Permanenta Lärarlyftet för fler behöriga lärare

Debatt

”Den absolut viktigaste faktorn för att vända skolans resultat är lärarkompetensen, därför kommer vi nu agera i riksdagen för att hitta en lösning för att behålla Lärarlyftet”, skriver Roger Haddad, (L), vice ordförande i riksdagens utbildningsutskott. 

Kommentera

Läspedagogen: Så ökade vi elevernas läsflyt

Läsning

På Ljuraskolan i Norrköping testar man regelbundet eleverna för att säkerställa läskunskaperna – och satsningen har gett resultat. 
– Samtliga elever har ökat sitt läsflyt, säger Jenny Borovszky Axelsson, läspedagog på skolan.

 

Skolverkets råd om bedömning

Lärare hyllar Skolverkets nya råd om betyg och betygssättning

Betyg

Skolverket har släppt nya allmänna råd om betyg och betygssättning. En viktig markering om den riktning man vill att skolan ska ta framöver, menar läraren Nicklas Mörk.
 

 

Jonas Vlachos kritisk mot nya råden: Verkningslöst

Likvärdighet 

Skolverket hoppas att de nya allmänna råden om betyg och betygssättning ska leda till att betygen ska bli rättvisande och likvärdiga. Men Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi, menar att det omöjligt kommer att leda till ökad likvärdighet i betygssättningen.

Kornhall: Ett stort fall framåt, Skolverket!

Bedömning

”Skolverkets nya allmänna råd visar på en tydlig kursändring hos Skolverket, som jag välkomnar”, skriver Per Kornhall.

Tack, Skolverket – en guldgruva för oss som lidit under matrisernas tyranni

Debatt

”Skolverkets text visar sig vara inte bara en hyllning till den professionelle läraren, utan också en guldgruva för oss som lidit svårt under matrisernas tyranni”, skriver läraren Gunnar Hyltegren.

Kommentera

Skolor brister i undervisningen om källkritik

Granskning

Undervisning i källkritik är otillräcklig på flera skolor i landet. Det framgår i en ny granskning av Skolinspektionen. 
– Flera resultat var överraskande, säger Roger Thuring, projektledare för granskningen.

Läraren: Så lär jag eleverna programmering utan datorer

Programmering

Med hjälp av problemlösningssamtal och enkla koder kan elever lära sig programmering – utan några datorer. Det menar lärare Monika Helgesson som i stället undervisar i programmering utifrån fiktiva ramberättelser.

De är vinnare av Helgepriset

Helgepriset

Fyra gymnasielärare från Uppsala är några av pristagarna som tilldelats Sveriges största lärarpris, Helgepriset 2018. Lärarna belönas med 125 000 kronor för sina pedagogiska idéer inom kemiundervisningen.
– Det känns jätteroligt, säger kemiläraren Robin Löfgren.

Så skapar du ett aktivt matematikklassrum

Matematik

Läraren och läromedelsförfattaren Åsa Brorsson tipsar under Skolforum om hur du bedriver en matematikundervisning som engagerar alla – även de osäkra.

Speciallärare tog hem årets Guldäpple

Prisad lärargärning

Maria Glawe är speciallärare med inriktning på språk-, läs-, och skrivutveckling. Nu belönas hon med lärarpriset Guldäpplet, bland annat för sina innovativa samarbetsprojekt.
– IT ger fantastiska möjligheter att jobba kreativt och inkluderande, säger hon.

Lärare och författare

Björn Ranelid om undervisning och att skriva böcker: Det finns en likhet

Böcker

Ligger det nära till hands att just lärare drömmer om att bli författare? Björn Ranelid började sin bana som lärare och ser flera likheter mellan att undervisa och skriva böcker:
– Det krävs att man har bildning och beläsenhet – och en noggrannhet med det du säger och skriver, säger han.

Bengt om sin bok: ”Mina kollegor känner säkert igen saker som hänt”

Böcker

För grundskolläraren Bengt Nyman var det självklart att låta sin bok ”Beethoven suger!” utspela sig i skolans värld. 
– Det är en värld jag kan och det kändes kul att få skildra den.

Mattias är lärare och författare: ”Jag har ett drömläge”

Böcker

Mattias Edvardsson älskar att undervisa och vill inte ge upp sitt lärarjobb trots flera utgivna böcker.
– Kombinationen av att både skriva och undervisa är ett drömläge. 

Lotta: ”Många lärare drömmer om att skriva”

Böcker

När läraren Lotta Fagerholm skrev sin bok kunde hon äntligen gå på djupet i sina undervisningsämnen. 
Och hon ser flera likheter mellan läraryrket och rollen som författare.

Lärarnas arbetsmiljö förbättrades med klassmentorer

Arbetsmiljö

Satsningen på klassmentorer har stärkt lärarnas arbetssituation på Norrängsskolan. Nu vittnar personalen om bättre arbetsmiljö, mer tid till återhämtning och mindre stress.

Arbetsmiljö

Skyddsstopp på skola efter knivhot mot lärare

Arbetsmiljö

Två elever har vid upprepade tillfällen misshandlat och hotat lärarna på Grindskolan i Norrtälje. Nu har huvudskyddsombudet på skolan lagt ett skyddsstopp efter att en av lärarna knivhotats.

 

Oenigt mellan fack och kommun efter skyddsstopp på skola

Arbetsmiljö

Efter att en elev knivhotat en lärare på en skola i Norrtälje valde huvudskyddsombudet att lägga ett skyddsstopp – och eleven stängdes av under en vecka. Nu råder det oenighet mellan fack och förvaltning om huruvida fallet har hanterats korrekt eller inte.

Lärarna i kläm när Täby sparar på skolan

Arbetsmiljö

Täby kommun gör miljonbesparingar på skolan och nu varnar facket för att lärarnas arbetssituation inte är hållbar.
– Många har slutat som en konsekvens av det här. Politikerna måste höja skolpengen, säger Lasse Gottfriedz på Lärarnas riksförbund.

Steinberg: Förstå budskapet bakom metoden

Debatt

”Metoder blir populära och sprider sig, sedan kommer kritiken om brist på vetenskapliga bevis och så småningom går man vidare till nästa trend”. John Steinberg skriver om vad pedagoger bör beakta när trender och nya metoder kommer.

Kommentera

Gustav Fridolin lämnar politiken – återvänder till att undervisa

Politik

Efter åtta år som språkrör för Miljöpartiet och fyra år som utbildningsminister meddelar Gustav Fridolin att han fått nog.
– Jag ska undervisa igen, säger han till Skolvärlden.

”Arbetsbelastningen är inte acceptabel i läraryrket”

Arbetsmiljö

Lars Santelius, huvudskyddsombud på LR Stockholm, firar skyddsombudens dag genom att arbeta och lyfta arbetsmiljö-frågor för lärare och syv.

Efter SKL-avtalet: Lärarna får slita när kommunen skär i skolan

Arbetsmiljö

I kommunernas nya avtal med lärarfacken utlovas krafttag i arbetsmiljöarbetet. Men i Norrköping tvingas lärarna nu täcka upp för 150 bortskurna tjänster.

OECD: Inga skolsystem är likvärdiga

Forskning

Ditt postnummer avgör kvaliteten på din utbildning, enligt en ny OECD-rapport. Och Sverige ligger bitvis under genomsnittet.
– Det är ett stort nederlag, säger Svante Tideman på LR.

Kurs- och ämnesplaner

Skolverket om förändringsarbetet: ”Lärarnas synpunkter väger tungt”

Kurs- och ämnesplaner

Skolverket har inlett förarbetet inför kommande revideringar av kurs- och ämnesplanerna. Nu uppmanas lärare att lämna synpunkter på hur kurs- och ämnesplanerna fungerar – och intresset har varit stort.

 

Lärare oroas inför revideringsarbetet: Skolverket måste lyssna på oss

Kurs- och ämnesplaner

Läraren Filippa Mannerheim vill se en förändring inom svenskämnet och har därför lämnat synpunkter på kurs- och ämnesplanerna till Skolverket. Samtidigt oroas hon över att lärarnas anmärkningar inte tas på allvar.

Kommunen gav 120 lärare utbildning i syv

Syv

Med syftet att öka elevernas studiemotivation har Smedjebackens alla lärare utbildats i studie- och yrkesvägledning.
– Att alla lärare skulle utbildas var skönt att höra, säger studie- och yrkesvägledaren Helena Reichbauer.

SPSM kritiseras för rapport om adhd: Det blir olyckligt

NPF

Specialpedagogiska skolmyndigheten kritiseras kraftigt för en nysläppt rapport insatser för elever med adhd.

Replik: ”Nej, vi är inte emot friskolor”

Replik

Svante Tideman, vice ordförande i Lärarnas Riksförbund, reder ut missförståndet kring LR:s hållning till friskolor.

Kommentera

”Sverige behöver inte färre friskolor”

Debatt

”Sverige behöver inte färre friskolor. Sverige behöver bättre skolor över lag”, skriver Liane Blom, ordförande i Liberalerna Norberg.

Kommentera

Sanningen bakom Sydkoreas hyllade elitskolor

Reportage

Sydkoreas skolsystem hyllas ofta internationellt. Samtidigt skapar jakten på betyg en hög stress hos lärarna och eleverna. 
Nu höjs röster som vill reformera landets utbildningssystem. Utbildningschefen i Seoul sneglar på skandinaviska länder där Finland ses som en förebild.

Efter SD-anmälan: ”Lärare bör vara tydliga med sina politiska åsikter”

Värderingar

En lärare är anmäld till Skolinspektionen av en förälder för att läraren kallat SD för rasister och nazister. Men beroende på sammanhanget kan det uttalandet vara helt i sin ordning, menar didaktik- och etikforskaren David Kronlid vid Uppsala universitet.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons