Annons

Stor enkät: Så ser Skolsverige på 2017/2018

Publicerad 27 december 2017

Relaterat

Del 1 Vad var det viktigaste som hände i skolan under 2017 och vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
Skolvärlden ställde frågorna till landets lärare, forskare, studie- och yrkesvägledare, politiker och andra personer i skolans värld. Här är deras svar.

Marcus Samuelsson, leg. lärare i slöjd och disputerad forskare i pedagogik

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Att fler och fler, praktiker i kommuner och på enskilda skolor, lärarutbildare och forskare såväl som privata aktörer och politiker på kommunal och riksnivå tänkt på och talat om hur avgörande lärares ledarskap är för elevers utveckling och lärande såväl för skolklimat och mobbning. Detta gäller såväl det förebyggande, det dagliga och det uppföljande arbetet för att åstadkomma lust, vilja och förändring hos enskilda och grupper av barn.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Fastän det alltjämt finns utvecklingsbehov för skolan som institution eller organisation önskar jag arbetsro för alla dem som arbetar däri. Att till exempel lärare får möjlighet att identifiera vad de är bra på, möjlighet att göra mer av det, liksom vad de ännu inte är bra på och hur de ska kunna bli bra på det. På både individ, grupp och organisationsnivå. På samma sätt att rektor får eller tar vara på möjligheten att upptäcka vad lärare är bra på och vad de är mindre bra på klassrumsobservationer och återkoppling till sina lärare. Jag har generellt stor tilltro till lärares och skolledares förmåga att identifiera och samverka för utveckling, eller kollegialt lärande. 

 

Fredrik Astin, SO-lärare på högstadiet på Fenestra Centrum i Göteborg.

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det viktigaste för mig var att min son började ettan och min dotter började fyran. Dessutom var det bra att skolkommissionens slutbetänkande äntligen blev klart. Förväntningarna på kommissionens arbete var stort och flera intressanta slutsatser finns med där.  Det var även viktigt att #tystiklassen och #ickegodkänt uppmärksammades.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Det jag önskar mig av 2018 är att mina barn, och även alla andras barn, kommer känna sig trygga, glada och känna lust för att lära sig nya saker i skolan. Dessutom hoppas jag att det inte bara blir prat utan även verkstad kring skolkommissionens idéer. En viktig fråga för mig är att vi måste fortsätta stärka lärarprofessionen. Läraryrket måste få vara ett yrke som ger mer än det tär. Det är viktigt att läraryrket blir kreativt istället för att fokus hamnar på administration. Lärare måste få möjligheten att förfina sin undervisning. Det tjänar elever, lärare, föräldrar och samhället på i långa loppet.

 

Anna Ekström (S), gymnasie- och kunskapslyftsminister

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– #metoo är det viktigaste som hänt skolan – och samhället – under året. I alla tider har vi kvinnor utsatts för sexuella trakasserier och kränkningar och alltför länge reagerat genom att lägga skulden på oss själva. Nu är det dags att vi slutar skämmas och lägger skammen där den här hemma – hos dem som utsätter andra för kränkningar. Jag hoppas att vi om några år kommer att titta tillbaka på det här och säga att ”tänk att den här #metoo-kampanjen och kvinnors och mäns hårda arbete för ökad jämställdhet medförde att vi slutade normalisera sexuella kräkningar”. Jag kommer att göra allt som står i min makt för att det blir så.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag önskar mig att skolan får ta steg bort från dagens marknadsstyrning till en skola som har fokus på kunskap och bildning. En skola där lärare får fokusera på kunskap och bildning och inte på marknadsföring, söktryck och glädjebetyg.

 

Barbro Westlund, filosofie doktor i didaktik; lektor i läs- och skrivutveckling

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– PIRLS 2016, som nyligen publicerades, visar att svenska elever i åk 4 har god läsförståelse, även om vi inte tillhör toppskiktet. Det är ett styrkebesked. Samtidigt står vi inför flera utmaningar, som att skolan inte kompenserar tillräckligt för olika hembakgrund, det är stora skillnader mellan pojkar och flickors läsförståelse och endast 18 % av eleverna uppger att de tycker mycket om att läsa. Dessutom: Enbart 36 % av lärarna uppger att de själva läser barn- eller ungdomslitteratur i kompetenssyfte minst en gång i månaden och 17 % läser aldrig barn- och ungdomsböcker. Detta är en viktig väckarklocka för både skolan och i lärarutbildningen!

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag hoppas att viktiga skolfrågor inte blir ett politiskt slagträ inför valet. Tänk om vi kunde etablera ett svenskt läsforskningscentrum, dit lärare, men också politiker och tjänstemän kunde vända sig med sina funderingar! En förutsättning för att sådan tankesmedja av forskare skulle fungera är att den inte är beroende av svängningar i skolpolitiken, utan bygger på det som står i skollagen, nämligen att undervisningen ska bygga på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Då krävs långsiktig planering och långsiktiga satsningar. Jag önskar också att vi kraftfullt lyckas motarbeta den främlingsfientlighet som alltmer verkar sprida sig både i skolan och i samhället.

 

Peter Fredriksson, generaldirektör Skolverket

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Vi har fått två viktiga styrkebesked om svensk skola genom de internationella undersökningarna PIRLS och ICCS. Svenska fjärdeklassare är bland de bästa på läsning och åttondeklassarna bland de bästa på samhälls- och demokratikunskaper. Tillsammans med de förbättrade resultaten i PISA och TIMSS stärks bilden av att den svenska skolan är på rätt väg. Många lärare och elever gör ett fantastiskt jobb och jag hoppas att vi nu kan lyfta bort krisstämpeln från skolan. Det finns stora problem i vissa skolor som har tuffa förutsättningar. De skolorna måste få allt stöd de behöver, men svensk skola som helhet är inte i kris.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Att få bukt med lärarbristen är en ödesfråga för skolan och samhället. Att lyckas möta skolans utmaningar står och faller med att det finns tillräckligt många engagerade och behöriga lärare. Därför är min tveklöst största önskan att fler ska söka sig till det fantastiska yrke som läraryrket är. Vi behöver få fler unga att söka till lärarutbildningarna och fler lärare behöver välja att stanna i skolan och återvända till yrket. Det måste bli mer attraktivt att vara lärare och då är det helt avgörande att vi och alla andra som har inflytande över skolan, inte minst lärarnas arbetsgivare, ser till att skolan blir en attraktiv arbetsplats. Lärare måste ges förutsättningar att göra ett bra jobb.

 

Daniel Johansson, speciallärare på Sandgärdskolan i Borås

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det viktigaste som hände i skolvärlden under 2017 var att regeringen beslutade att utbildning om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) ska bli ett obligatoriskt inslag för alla som läser till speciallärare och specialpedagog. En högre kunskapsnivå om exempelvis ADHD och autism och vilka pedagogiska konsekvenser de kan ge är ett mycket viktigt steg mot att göra Sveriges skolor mer tillgängliga för barn med NPF. Speciallärare och specialpedagoger kommer i och med detta beslut att bli ännu tydligare bärare av den fördjupade kunskap om funktionsnedsättningar som varje skola behöver.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Under 2018 önskar jag att alla vi som arbetar i skolans värld blir ännu vassare på att möta de barn som inte riktigt verkar passa in i mallen. Trots alla engagerade och kompetenta pedagoger som finns i Sverige är det fortfarande alldeles för många barn med funktionsnedsättningar som möter ett skolsystem som inte anpassar sig efter deras behov. Alldeles för många barn lämnar den svenska grundskolan utan fullständiga betyg och behörighet till ett nationellt program på gymnasiet. Vi kan bättre. Låt oss, efter en välförtjänt ledighet med klappar och Kalle Anka och raketer och champagne, arbeta ännu mer kreativt för att skapa en flexiblare och mer tillgänglig skola för dessa barn! God jul och gott nytt år!

 

Lena Hartvigsson, ordförande för LR:s förening för studievägledare

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Som många andra, väntade även jag på Skolkommissionens slutbetänkande och vad det skulle innehålla. Där fanns också flera intressanta och goda förslag, som bland annat viktad elevpeng beroende på elevunderlagets socioekonomiska bakgrund. och förslaget på modell för finansiering, som innebär ett större statligt ansvarstagande. Det senare, ytterligare ett bevis på misstaget att kommunalisera den svenska skolan. Förvånande var dock betänkandets tystnad kring vinstintresse, där man helt tycktes ha avskärmat sig från den offentliga diskussion som pågått. Att man inte alls tar upp målkonflikten mellan utbildningskvalitet och vinstuttag är förbluffande. Att skolans resurser till fullo används för verksamhetens tänkta ändamål, borde väl vara en självklarhet.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag hoppas att tilltron till professionen återvänder. Att lärare och studie- och yrkesvägledare får möjligheter att utföra sina kärnuppdrag, undervisning och vägledning, utifrån en ändamålsenlig tidsanvändning av resurserna. Tillit i stället för kontroll. Att man tar krafttag vad gäller arbetsmiljöfrågorna, med den orimliga arbetsbelastning som många befinner sig i. Låt oss arbeta med det vi är utbildade för, vare sig mer eller mindre. Även om den av regeringen aviserade utredningen för att utveckla studie- och yrkesvägledningen kommer väldigt sent, hoppas jag att den verkligen leder till en utveckling och en förändring av verksamheten. Att alla politiska partier tar sitt ansvar i frågan. Att oavsett vem som vinner valet nästa år, är detta en prioriterad fråga.

Nu är det din tur att tycka till. Hur ser du som läsare av Skolvärlden på Skolsverige 2017/2018? Klicka här för att delta i enkäten.

Här kan du läsa del 2del 3del 4del 5 och del 6 av årsenkäten. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Skolbiblioteken blir fler: ”Ska vara hjärtat i skolverksamheten”

Läsglädje

De bemannande skolbiblioteken blir fler, enligt statistik från Kungliga biblioteket.
– Det ger utslag i barns läsförmåga om skolan har ett eget bibliotek med engagerad personal, säger språk, -läs- och skrivutvecklaren Maud Nilzén.

Annons
Annons

GDPR: Detta gäller för lärare

GDPR

Snart träder den nya dataskyddsförordningen GDPR i kraft. Lärarnas Riksförbunds chefsjurist Kristina Rollbäck reder ut hur det påverkar dig som lärare.

Annons

Metoden hyllas efter besöket: ”Fler skolor skulle ha nytta av det”

Arbetsmiljö

Arbetsmetoden Pax har lett till fler lugna klassrum och bättre arbetsmiljö för lärare. Nu har Pax även väckt politikernas intresse – som vill se metoden på fler skolor i landet. 

Särskolan kan byta namn – efter 14-åringens förslag

Särskola

14-årige Leo uppmanade regeringen att döpa om särskolan till utvecklingsskola.

Annons
Annons
Lön

Efter kritiken: ”Alla ska hänga med i löneutvecklingen”

Löneläget

LR-ombuden i Ljungby är kritiska till att erfarna lärare, som stannar i kommunen, halkar efter lönemässigt. 
Ordföranden i barn- och utbildningsnämnden, Stefan Willforss, menar att bilden av löneläget inte stämmer.

Erfarna lärare lockas till andra kommuner med högre lön

Löner

I Ljungby tjänar en lärare med över 20 års erfarenhet inte mycket mer än kommunens nya lärare.
I stället lockas erfarna lärarna till grannkommunerna där de kan tjäna upp till 8 000 kronor mer i månaden.

Annons

Aida Hadzialic: ”Jag är glad att vara tillbaka”

Läraravtalet

Aida Hadzialic, tidigare gymnasie- och kunskapslyftsminister, gör comeback i skolans värld och ska medla i de strandade lärarförhandlingarna.

Höjt studiebidrag ska locka fler akademiker till läraryrket

Lärarutbildning

Akademiker som går en kompletterande pedagogisk utbildning (KPU) får studiebidraget höjt med 4 000 kronor i månaden.

Vallöfte: Satsar på skolan för att mota psykisk ohälsa

Elevhälsa

Socialdemokraterna lovar att satsa 250 miljoner kronor för att öka arbetet mot ungas psykiska ohälsa.

”Öronmärkta” klassmentorer avlastar lärarna

Arbetsmiljö

På Norrängsskolan i Lycksele har varje klass en mentor som följer klassen hela dagen med huvudansvar för att skapa trygghet och studiero.
Det gör det möjligt för lärarna att fokusera på undervisningen.

Läraravtalet: ”Därför kommer inte arbetsmiljön förbättras”

Avtalsförhandlingen 

Arbetsmiljöfrågan är i fokus i avtalsförhandlingen och lärarfacken hoppas på att parterna ska nå en uppgörelse som innebär en vändpunkt. Marcus Larsson och Åsa Plesner på Tankesmedjan Balans tror chansen är minimal att man når ett bra avtal för lärarna.  

Skolor slarvar med undervisningstiden

Granskning

Lärarlösa lektioner och schemakrockar är två källor till missad undervisningstid när huvudmän prioriterar ner frågan, enligt en ny rapport från Skolinspektionen.

Läraren: Stort behov av små undervisningsgrupper

Inkludering

Nu kommer förslag om att tredubbla antalet resursgrupper i Stockholm för elever med störst stödbehov.
– Jag tror att behovet är stort, säger resurspedagogen Björn Bågmark, som arbetar i en CSI-grupp.

”Lärarutbildningen måste bli mer verksamhetsnära”

Debatt

Det är hög tid för en verklighetsförankrad lärarutbildning, menar lärarna Malin Ahlström och Emma Köster. Till exempel genom att låta lärarassistenter läsa till lärare, samtidigt som de jobbar i skolan.

Kommentera
Nya avtalet

Därför kraschade förhandlingarna

Avtalsrörelsen

Förhandlingarna mellan lärarfacken och SKL har strandat och parterna kallar nu in medlingshjälp.
– Vi kan inte vänta längre på att de riktiga problemen i skolan ska lösas, säger LR:s förhandlingschef Peter Henriksson.

LR om konflikten: ”Väldigt olyckligt”

Kommentar

Frågan som blockerar förhandlingarna handlar om att SKL vill ändra turordningsreglerna för lärare.
– Jag förstår inte hur detta kan vara så viktigt för SKL, säger LR-ordföranden Åsa Fahlén.

SKL: ”Inte så mycket dramatik”

Läraravtalet

SKL:s förhandlingschef Niclas Lindahl är inte orolig, trots det strandade läget med lärarfacken.  

SD: ”Inför praktik på sär- och specialskolor för alla lärarstudenter”

Politik

Sverigedemokraterna vill höja inträdeskraven till lärarutbildningen kraftigt och införa praktik på särskolor eller specialskolor för alla lärarstudenter. 

Så ska Skolverket stoppa fusket

Provfusket

Efter vårens läckta nationella prov skärper nu Skolverket reglerna ytterligare.
– Det kommer inte bli någon större skillnad förrän proven digitaliseras, säger läraren Sara Bruun.

Pilotskolor mot psykisk ohälsa

Elevhälsa

Miljöpartiet i Göteborg vill satsa på pilotskolor för att hindra psykisk ohälsa bland elever.

Lärarstudenter fick fel praktikplats: ”Inte ovanligt”

VFU

Lärarstudenten Jenni Holm Nilsson har inte fått en enda minut VFU på en gymnasieskola – trots löftet i utbildningsplanen. Hon är långt ifrån ensam. 

Det är dags att se över skolledares kompetens

Debatt

Det finns anledning att fundera över vilka befattningar som avses med begreppet skolledare, vilka kriterier som dessa befattningshavare ska uppfylla och hur skolledare ska utses, skriver debattören.

Kommentera

De bortglömda lärarna: ”Inte många vet att vi finns”

SIS

Det talas om dem som sista skyddsnätet för elever med en trasig bakgrund. Men lärarna inom SIS får inte ta del av statliga satsningar som Lärarlönelyftet och andra kompetenshöjande satsningar. 
– Tyvärr har våra lärare inte samma möjligheter som andra. Vi är små och jag tror att man glömmer bort att vi finns, säger utredaren Daniel Eskilson. 

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

Grundskolan behöver parallella läroplaner

Debatt

De delar i läroplanen som handlar om normer och värden borde ses som en egen läroplan, och andra yrkesgrupper än lärare skulle kunna vara ansvariga för den delen. 
Så kan vi renodla arbetsuppgifterna och minska arbetsbelastningen skriver läraren Per Gersne.

Kommentera

Faktorerna som får studenter att vilja bli lärare

Forskning

Hög lön och långa sommarlov är inga drivkrafter till lärarstudenters yrkesval. Det visar forskning från Luleå tekniska universitet.
– Ett perspektiv som kan vara värdefullt i den allmänna skoldebatten, säger Ulrika Bergmark, vid Luleå tekniska universitet.

Debatt: Skolan sviker lyckliga studenter utan ekonomiskt självförtroende

Debatt

Skolan ger inte eleverna tillräckliga kunskaper när det gäller privatekonomi. Alltför många elever tar snart studenten utan ett ekonomiskt självförtroende, det är ett svek från skolans sida, menar läraren och författaren Erik Wennstam.

Kommentera

Här ska lärarna skuggas av politiker

Ovanligt grepp

När kommunens uttalade vision för skolan inte rimmar med den faktiska politiken bjuder LR i Karlskrona in fullmäktige till sin verklighet för en dag. Och nu har de fått napp.

”Vi måste visa att vi är stolta över skolan”

Eleverna påverkas jättemycket av allt negativt prat om skolan. Det säger läraren Jenny Söderhjelm Larsson som fått nyinstiftade priset Pennsvärdet.
 – Vi måste visa upp det som går bra och allt vi är stolta över i skolan.

Ungas psykiska ohälsa ökar – så ska skolan jobba

Elevhälsa

Ungas psykiska ohälsa beror enligt Folkhälsomyndigheten till stor del på skolan.
– Lärare hinner inte bygga relationer med sina elever, säger specialläraren Birgitta Kimber.

”Alla lärare behöver en coach”

Utveckling

Det är genom feedback och reflektion som lärare blir bättre, och därför behöver alla lärare en coach i klassrummet, enligt Howard Pitler, doktor i pedagogik.

Ny bok ska utbilda i lärares yrkesetik

Litteratur

Antologin ”Läraren och yrkesetiken” är en guide och ett diskussionsunderlag för lärare, lärarstudenter och andra i skolans värld.
– En bra blandning av teori och praktik, säger David Lifmark, skolforskare och ledamot i Lärarnas yrkesetiska råd.

Regeringen: Ämnesbetyg ska ersätta kursbetyg

Utbildningspolitk

Dagens betygssystem har flera brister, menar regeringen. Nu tillsätts en betygsutredning som ska föreslå en modell för ämnesbetyg i gymnasieskolan.

Läckta prov

Skolverket efter kritiken: Läckorna sker på skolorna

Läckta prov

Nationella prov sprids på sociala medier och lärare är kritiska till Skolverkets hantering. Nu svarar Skolverket på kritiken:
– Det är rektors ansvar att garantera säkerheten för proven på skolan.

Lärarna rasar mot Skolverkets hantering av de läckta proven

Fusk

Facit till nationella proven sprids just nu på sociala medier. Från lärarhåll är kritiken stor mot hur Skolverket hanterar problemet.
– Varför ska jag sitta i två dagar och bedöma texter som jag inte kan använda till något? säger engelskläraren Sara Bruun.

Skolvärlden möter läraren Kenth – 32 år senare

Lärarliv

I en intervju med Skolvärlden 1986 berättade den nyexaminerade läraren Kenth Rohlén om sitt arbete som kombinationslärare. 
En hel yrkeskarriär och 32 år senare är det pensionsdags. Skolvärlden sökte upp honom för en ny intervju.

Här öppnas skyltfönstret för yrkesutbildningen

Yrkesutbildning

Hundratals elever tävlar i yrkes-SM. Arrangemanget ska öka intresset och rekryteringen till yrkesutbildningar.

– Det här är en jättebra möjlighet att locka elever, säger yrkesläraren Anders Göransson.

Fler med NPF sitter hemma: ”Skolan bryter mot lagen”

NPF

Brister i både kompetens och anpassning av skolmiljön gör att frånvaron hos elever med autism har ökat de senaste åren, enlig en ny undersökning.
– Det är ett systemfel, säger NPF-pedagogen Kenth Hedevåg.

Sveriges högst betalde förstelärare är – en vd

Granskning

Sveriges högst avlönade förstelärare är – en vd. Det visar Skolvärldens granskning av Sveriges samtliga förstelärares löner.
– De här pengarna är avsedda för lärare som inte är lönesättande chefer, säger Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning.

Lista: De har högst lön i Sverige

Statistik

Här listar vi de högsta förstelärar- och lektorslönerna i landet.

Mest granskad i offentlig sektor: Skolan

Granskning

Skolan är den offentliga verksamhet som granskas allra mest och det handlar om allt från statlig tillsyn till rankinglistor och skoljämförelser. Företagsekonomen Anders Ivarsson Westerberg har tittat närmare på ett skolväsende som tycks ha allas ögon på sig.

”SFI:s problem har kvarstått i decennier”

SFI-kritik

SFI-undervisningen brister i hänsyn till elevernas olika bakgrund, och elever hoppar av – på grund av leda.
– Man måste börja se SFI som den investering det är, säger läraren och universitetslektorn Aina Bigestans.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons