Annons

Stor enkät: Så ser Skolsverige på 2017/2018

Publicerad 27 december 2017

Relaterat

Del 1 Vad var det viktigaste som hände i skolan under 2017 och vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
Skolvärlden ställde frågorna till landets lärare, forskare, studie- och yrkesvägledare, politiker och andra personer i skolans värld. Här är deras svar.

Marcus Samuelsson, leg. lärare i slöjd och disputerad forskare i pedagogik

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Att fler och fler, praktiker i kommuner och på enskilda skolor, lärarutbildare och forskare såväl som privata aktörer och politiker på kommunal och riksnivå tänkt på och talat om hur avgörande lärares ledarskap är för elevers utveckling och lärande såväl för skolklimat och mobbning. Detta gäller såväl det förebyggande, det dagliga och det uppföljande arbetet för att åstadkomma lust, vilja och förändring hos enskilda och grupper av barn.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Fastän det alltjämt finns utvecklingsbehov för skolan som institution eller organisation önskar jag arbetsro för alla dem som arbetar däri. Att till exempel lärare får möjlighet att identifiera vad de är bra på, möjlighet att göra mer av det, liksom vad de ännu inte är bra på och hur de ska kunna bli bra på det. På både individ, grupp och organisationsnivå. På samma sätt att rektor får eller tar vara på möjligheten att upptäcka vad lärare är bra på och vad de är mindre bra på klassrumsobservationer och återkoppling till sina lärare. Jag har generellt stor tilltro till lärares och skolledares förmåga att identifiera och samverka för utveckling, eller kollegialt lärande. 

 

Fredrik Astin, SO-lärare på högstadiet på Fenestra Centrum i Göteborg.

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det viktigaste för mig var att min son började ettan och min dotter började fyran. Dessutom var det bra att skolkommissionens slutbetänkande äntligen blev klart. Förväntningarna på kommissionens arbete var stort och flera intressanta slutsatser finns med där.  Det var även viktigt att #tystiklassen och #ickegodkänt uppmärksammades.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Det jag önskar mig av 2018 är att mina barn, och även alla andras barn, kommer känna sig trygga, glada och känna lust för att lära sig nya saker i skolan. Dessutom hoppas jag att det inte bara blir prat utan även verkstad kring skolkommissionens idéer. En viktig fråga för mig är att vi måste fortsätta stärka lärarprofessionen. Läraryrket måste få vara ett yrke som ger mer än det tär. Det är viktigt att läraryrket blir kreativt istället för att fokus hamnar på administration. Lärare måste få möjligheten att förfina sin undervisning. Det tjänar elever, lärare, föräldrar och samhället på i långa loppet.

 

Anna Ekström (S), gymnasie- och kunskapslyftsminister

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– #metoo är det viktigaste som hänt skolan – och samhället – under året. I alla tider har vi kvinnor utsatts för sexuella trakasserier och kränkningar och alltför länge reagerat genom att lägga skulden på oss själva. Nu är det dags att vi slutar skämmas och lägger skammen där den här hemma – hos dem som utsätter andra för kränkningar. Jag hoppas att vi om några år kommer att titta tillbaka på det här och säga att ”tänk att den här #metoo-kampanjen och kvinnors och mäns hårda arbete för ökad jämställdhet medförde att vi slutade normalisera sexuella kräkningar”. Jag kommer att göra allt som står i min makt för att det blir så.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag önskar mig att skolan får ta steg bort från dagens marknadsstyrning till en skola som har fokus på kunskap och bildning. En skola där lärare får fokusera på kunskap och bildning och inte på marknadsföring, söktryck och glädjebetyg.

 

Barbro Westlund, filosofie doktor i didaktik; lektor i läs- och skrivutveckling

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– PIRLS 2016, som nyligen publicerades, visar att svenska elever i åk 4 har god läsförståelse, även om vi inte tillhör toppskiktet. Det är ett styrkebesked. Samtidigt står vi inför flera utmaningar, som att skolan inte kompenserar tillräckligt för olika hembakgrund, det är stora skillnader mellan pojkar och flickors läsförståelse och endast 18 % av eleverna uppger att de tycker mycket om att läsa. Dessutom: Enbart 36 % av lärarna uppger att de själva läser barn- eller ungdomslitteratur i kompetenssyfte minst en gång i månaden och 17 % läser aldrig barn- och ungdomsböcker. Detta är en viktig väckarklocka för både skolan och i lärarutbildningen!

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag hoppas att viktiga skolfrågor inte blir ett politiskt slagträ inför valet. Tänk om vi kunde etablera ett svenskt läsforskningscentrum, dit lärare, men också politiker och tjänstemän kunde vända sig med sina funderingar! En förutsättning för att sådan tankesmedja av forskare skulle fungera är att den inte är beroende av svängningar i skolpolitiken, utan bygger på det som står i skollagen, nämligen att undervisningen ska bygga på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Då krävs långsiktig planering och långsiktiga satsningar. Jag önskar också att vi kraftfullt lyckas motarbeta den främlingsfientlighet som alltmer verkar sprida sig både i skolan och i samhället.

 

Peter Fredriksson, generaldirektör Skolverket

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Vi har fått två viktiga styrkebesked om svensk skola genom de internationella undersökningarna PIRLS och ICCS. Svenska fjärdeklassare är bland de bästa på läsning och åttondeklassarna bland de bästa på samhälls- och demokratikunskaper. Tillsammans med de förbättrade resultaten i PISA och TIMSS stärks bilden av att den svenska skolan är på rätt väg. Många lärare och elever gör ett fantastiskt jobb och jag hoppas att vi nu kan lyfta bort krisstämpeln från skolan. Det finns stora problem i vissa skolor som har tuffa förutsättningar. De skolorna måste få allt stöd de behöver, men svensk skola som helhet är inte i kris.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Att få bukt med lärarbristen är en ödesfråga för skolan och samhället. Att lyckas möta skolans utmaningar står och faller med att det finns tillräckligt många engagerade och behöriga lärare. Därför är min tveklöst största önskan att fler ska söka sig till det fantastiska yrke som läraryrket är. Vi behöver få fler unga att söka till lärarutbildningarna och fler lärare behöver välja att stanna i skolan och återvända till yrket. Det måste bli mer attraktivt att vara lärare och då är det helt avgörande att vi och alla andra som har inflytande över skolan, inte minst lärarnas arbetsgivare, ser till att skolan blir en attraktiv arbetsplats. Lärare måste ges förutsättningar att göra ett bra jobb.

 

Daniel Johansson, speciallärare på Sandgärdskolan i Borås

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det viktigaste som hände i skolvärlden under 2017 var att regeringen beslutade att utbildning om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) ska bli ett obligatoriskt inslag för alla som läser till speciallärare och specialpedagog. En högre kunskapsnivå om exempelvis ADHD och autism och vilka pedagogiska konsekvenser de kan ge är ett mycket viktigt steg mot att göra Sveriges skolor mer tillgängliga för barn med NPF. Speciallärare och specialpedagoger kommer i och med detta beslut att bli ännu tydligare bärare av den fördjupade kunskap om funktionsnedsättningar som varje skola behöver.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Under 2018 önskar jag att alla vi som arbetar i skolans värld blir ännu vassare på att möta de barn som inte riktigt verkar passa in i mallen. Trots alla engagerade och kompetenta pedagoger som finns i Sverige är det fortfarande alldeles för många barn med funktionsnedsättningar som möter ett skolsystem som inte anpassar sig efter deras behov. Alldeles för många barn lämnar den svenska grundskolan utan fullständiga betyg och behörighet till ett nationellt program på gymnasiet. Vi kan bättre. Låt oss, efter en välförtjänt ledighet med klappar och Kalle Anka och raketer och champagne, arbeta ännu mer kreativt för att skapa en flexiblare och mer tillgänglig skola för dessa barn! God jul och gott nytt år!

 

Lena Hartvigsson, ordförande för LR:s förening för studievägledare

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Som många andra, väntade även jag på Skolkommissionens slutbetänkande och vad det skulle innehålla. Där fanns också flera intressanta och goda förslag, som bland annat viktad elevpeng beroende på elevunderlagets socioekonomiska bakgrund. och förslaget på modell för finansiering, som innebär ett större statligt ansvarstagande. Det senare, ytterligare ett bevis på misstaget att kommunalisera den svenska skolan. Förvånande var dock betänkandets tystnad kring vinstintresse, där man helt tycktes ha avskärmat sig från den offentliga diskussion som pågått. Att man inte alls tar upp målkonflikten mellan utbildningskvalitet och vinstuttag är förbluffande. Att skolans resurser till fullo används för verksamhetens tänkta ändamål, borde väl vara en självklarhet.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag hoppas att tilltron till professionen återvänder. Att lärare och studie- och yrkesvägledare får möjligheter att utföra sina kärnuppdrag, undervisning och vägledning, utifrån en ändamålsenlig tidsanvändning av resurserna. Tillit i stället för kontroll. Att man tar krafttag vad gäller arbetsmiljöfrågorna, med den orimliga arbetsbelastning som många befinner sig i. Låt oss arbeta med det vi är utbildade för, vare sig mer eller mindre. Även om den av regeringen aviserade utredningen för att utveckla studie- och yrkesvägledningen kommer väldigt sent, hoppas jag att den verkligen leder till en utveckling och en förändring av verksamheten. Att alla politiska partier tar sitt ansvar i frågan. Att oavsett vem som vinner valet nästa år, är detta en prioriterad fråga.

Nu är det din tur att tycka till. Hur ser du som läsare av Skolvärlden på Skolsverige 2017/2018? Klicka här för att delta i enkäten.

Här kan du läsa del 2del 3del 4del 5 och del 6 av årsenkäten. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Nya avtalet

Läraravtalet klart: ”Nu är det upp till bevis”

Läraravtalet

Efter förhandlingar som dragit ut på tiden flera månader har SKL och facken nu skrivit på ett nytt avtal för lärare och studie- och yrkesvägledare.
– Avtalet ger goda möjligheter för kommunerna att ta tag i arbetsmiljön. Nu är det upp till bevis, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Annons
Annons

Hoppfullhet och misstro efter nya läraravtalet

Läraravtalet

Det nya läraravtalet har mötts av blandade reaktioner i skolsverige. Skoldebattören Åsa Plesnerär en av många som är kritisk till avsaknaden av regler i avtalet. 
– Skolan behöver mer tvingande regler i arbetsmiljöfrågorna, säger hon.

Annons

4 förslag: Så ska läraryrket bli mer attraktivt igen

Arbetsmiljö

Lärarbristen väntas växa de kommande åren och samtidigt funderar många lärare på att lämna yrket. Sten Hagberg, distriktsordförande för LR i Halland, har listat fyra konkreta förslag som snabbt skulle kunna vända den negativa trenden.

Annons
Annons

Nu kliver Naturhistoriska riksmuseet in i klassrummet

Satsning

Filmade föreläsningar och interaktiva quiz. Nu utvecklar Naturhistoriska riksmuseet sin pedagogiska satsning fär att nå ut till Sveriges alla klassrum.
– Det känns roligt att kunna bidra med bra faktabaserat material, säger Sara Schesny, museipedagog. 

Annons

Nicklas Mörk: Det är dags att slakta några heliga kor

Blogg

Skolvärldens nya bloggare Nicklas Mörk vill att lärare utmanar sina tankar om vad skola måste innehålla: ”Vad skulle exempelvis hända om inte alla elever hade ett utvecklingssamtal varje år? Eller om inte veckobrev eller pseudoämnet “elevens val” fanns? Eller om USK:en återinfördes?”

Världsmästarens teknik hjälper eleverna att minnas bättre

Undervisningsmetoder

Vill du hjälpa dina elever att minnas saker bättre? Flerfaldige minnesmästaren Jonas von Essen, som studerar till lärare, delar med sig av sina bästa tips på hur man skaffar ett minne i världsklass.

Tvingas till fjärrundervisning för att lösa lärarbristen

Moderna språk

Beslutet om stadieindelad timplan skapar problem i glesbygden. I Sala har man fjärrundervisning av moderna språk för att kunna erbjuda undervisning i ämnet.
– Beslutet ställer till det för skolorna ute på landet, Åsa Eriksson, LR-ombud i Sala. 

Obligatorisk syv på schemat lyfter gymnasiet i Finland

SYV

Var tredje elev i Sverige tar inte examen från gymnasiet. I Finland har man inte alls samma problem. Där står eleverna väl rustade inför valet till gymnasiet och högskolan.

”Svensk syv måste kämpa för att få lektionstid”

Syv

Många svenska elever får inte den studie- och yrkesvägledning som de har rätt till enligt skollagen. Det visar flera utvärderingar och granskningar som har gjorts de senaste åren.

Skolexperten: Så ska tilliten till lärare öka

Lärarprofessionen

Det krävs en ökad tillit till lärarna för att styrningen av skolan ska bli mer lyckosam. Det menar Elisabet Nihlfors som är professor i pedagogik vid Uppsala universitet.

Tvådelat stöd – här halkar inga elever efter

Tidigt stöd

På Västangårds skola i Umeå är det redan från förskoleklass fullt fokus på att inga elever ska hamna på efterkälken. En specialpedagog, en speciallärare och en lågstadielärare gör det möjligt att agera snabbt. 
– Vi har en kort väg från behov till handling, säger läraren Anette Stenmark.

Professorn: Erfarna lärare är nyckeln till tidigt lässtöd

Tidigt stöd

Det är avgörande att tidigt fånga upp de elever som inte hänger med i läsinlärningen. Nyckeln är erfarna lärare.

Uppsägningar när lärare fråntas lönelyft

Löner

Lärare som nu blir av med det statliga lönelyftet mår dåligt och säger upp sig.
– Vi har varnat för de här reaktionerna, men kommunen har inte lyssnat, säger LR:s lokala ombud.

Efter valet: Nu växer SD:s makt över skolorna

Val 2018

En konsekvens av söndagens val är att Sverigedemokraternas inflytande över skolan ökar i en rad kommuner. De flesta av dem dras med svaga skolresultat.

Granskning: Friskolornas vinster

Friskolorna tjänar miljarder – lärarna förlorar miljoner

Granskning

De senaste fyra åren har Sveriges fyra största friskolekoncerner gått med mer än tre miljarder kronor i vinst.
Men lärarna på flera av skolorna har betydligt lägre lön än många av sina kollegor.

Facket: ”Det är en kränkning mot professionen”

Friskolor

Taylorismen är på väg att ta över delar av den svenska skolan. Det säger Andrés Jerez som är LR:s koncernombud inom Academedia.
– Man klockar, räknar minuter och elever för att få ut så mycket pengar som möjligt.

Det betyder nya lagen om överlämning mellan skolor

Skollagen

Ny lag ändrar vem som avgör vilka uppgifter som lämnas över mellan verksamheter när elever byter skola.

”Svensklärarna ska äga kanonfrågan”

Replik

”Ett problem som vi ser det är att det är så många som vill använda kanonfrågan för egna syften”, skriver Nils Larsson, ordförande i Svensklärarföreningen, i en debattartikel.

Kommentera

Nytt beslut: Facklig seger för lärarnas arbetsmiljö

Arbetsmiljö

Lärarfacken larmade Arbetsmiljöverket om stora arbetsmiljöbrister för lärarna i Skövde. Nu har myndigheten skärpt kraven på kommunen.

Omfattande satsning för att arbeta språkutvecklande

Språkutveckling

Högläsning, textsamtal och regelbundna utvärderingar. Det är några av Backaskolans metoder för att jobba mer språkutvecklande.
– Eleverna blev inspirerade direkt, säger skolbibliotekarien Monika Staub Halling. 

OECD: Svenska lärare tillbringar fler timmar i skolan än snittet

Arbetstid

Svenska grundskole- och gymnasielärares totala årsarbetstid i skolan är över OECD-snittet. Det visar en ny rapport från OECD.

”Skolan behöver inte mer kunskap om NPF”

NPF

”Fokus borde snarare ligga på att skapa en förståelse för olika och annorlunda.” Alexander Skytte bloggar om npf.

Val 2018

Så ska LR lyckas lyfta skolfrågorna efter valet

Val 2018

Det politiska läget är fortsatt osäkert efter riksdagsvalet. Hur påverkar det preliminära valresultatet Lärarnas Riksförbunds fortsatta arbete med skolfrågorna efter valet?

 

Valet 2018 – vad händer med skolan nu?

Val 2018

Valet är över och nu väntar en hektisk valprocess. Men när kan skolan eventuellt märka av några förändringar?

Så skulle arbetsmiljön bli bättre och stressen minska i skolan

Debatt

Skolans arbetsmiljö måste formas efter interaktionen mellan elev/elev och lärare/elev – då kan lärarna lägga mer fokus på att skapa en bra undervisning, skriver läraren Ola Frykman.

Kommentera

LR: Vuxenutbildning på entreprenad måste bort

Komvux

Lärarnas Riksförbund är kritiska till hur komvux sköts runtom i landet.
– Vi får ta hand om mycket annat än det som är tanken, säger komvuxläraren Elisabet Tillander.

Lokala fackföreningar eldar på för nytt avtal

Nytt läraravtal

Lokala fackliga föreningar jobbar för att snabba på arbetet med ett nytt läraravtal, samtidigt som de slåss med egna utmaningar.

Debatt

”Högern står inte på elevernas sida”

Debatt

”Det är dina mål och ambitioner som ska avgöra hur långt du kommer, inte dina föräldrars utbildningsbakgrund”, skriver Philip Botström, förbundsordförande SSU, i en debattartikel.

Kommentera

”Demokrati är inte något att ta för givet”

Debatt

”Vi måste alla engagera oss i demokratin – samtala med människor som inte tycker exakt lika, lyssna på andras argument, aktivt söka efter fakta ur flera perspektiv, vara källkritiska och använda våra röster”, skriver Sarah Scheller, generalsekreterare för Raoul Wallenberg Academy, i en debattartikel. 

Kommentera

Förslag: Mindre undervisningstid ska locka lärare till utsatta skolor

Arbetsmiljö

Miljöpartiet föreslår en timme mindre undervisningstid varje dag för lärare i utsatta skolor. Förslaget är tänkt att skapa en mer attraktiv skola och locka fler lärare.

Stor skoldebatt: Så vill partierna lösa lärarbristen

Val 2018

Den rådande lärarbristen i Sverige väntas växa de kommande åren. Riksdagspartierna samlades för att diskutera vad som krävs för att hejda situationen och samtidigt höja statusen för läraryrket.

”Fel när normkritiken blir enda norm”

Debatt

Det är problematiskt när normkritiken blir den allenarådande ideologin i skolan. Det skriver gymnasieläraren José Godoy i en debattartikel.

Kommentera

Lärare säger nej till vinster i skolan

Undersökning

En ny undersökning visar att lärare är ännu mer kritiska till vinstuttag i skolan än allmänheten i stort.

Riksrevisionen granskar Skolverkets hantering av nationella proven

Nationella prov

Nu granskar Riksrevisionen Skolverkets hantering av de nationella proven.
– Vi välkomnar granskningen, säger Anders Boman, Skolverket.

(M)iljonsatsning ska ge fler lärarassistenter i utsatta områden

Lärarassistenter

Moderaterna vill lägga 700 miljoner kronor om året på att anställa fler lärarassistenter i utsatta områden, vilket skulle innebära att 1 750 lärarassistenter kan anställas.

Så blir praon likvärdig i Malmö

Syv

Nu är prao obligatoriskt igen på högstadiet.
I Malmö tar man fram prao-platserna centralt för att öka likvärdigheten.

Små grupper är ett måste för elever som behöver stöd

Debatt

”Om skolans personal ska känna att de orkar och kan stå för det arbete de gör, behöver beslutsfattarna börja lyssna på professionen och vårdnadshavare”, skriver debattörerna.

Kommentera

Åsa Fahlén: ”Ska SKL vara huvudman får de skärpa sig”

Avtalsrörelsen

LR:s ordförande Åsa Fahlén hoppas pratet om SKL:s turordningsregler är ett avslutat kapitel i avtalsförhandlingarna.
– Nu vill vi prata om det som är viktigt: Arbetsmiljön, arbetsbelastningen och lönerna, säger hon.

Nya nationella målsättningar för skolan

Nya beslut

Nationella målsättningar för höjda resultat och ökat fokus på rektors ansvar för studiero och trygghet. Det är två nya beslut regeringen fattar utifrån skolkommissionens förslag.
– Det är viktigt att se kommissionens samlade förslag som en helhet, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Skolvärlden.

#Hurvetdudet? uppmanar elever till kritiskt tänkande i valtider

Källkritik

Kampanjen #hurvetdudet? understryker vikten av en vetenskaplig grund bakom politiska förslag och samlar skolmaterial om källkritik.
– Det är viktigt att skolan ska vila på vetenskaplig grund, så det här passar ju som hand i handske, säger läraren Björn Carlson.

Utbildningsministern: Inget ämne är oviktigt

Debatt

Slöjdämnet har i debatten utmålats som onödigt och mossigt. Nu svarar utbildningsminister Gustav Fridolin som menar att det är dags för slöjden att stå upp för sitt eget värde:
”En hel del av det som alltid varit slöjdämnets kärna är viktigare än någonsin”

Kommentera

Förslag med lärarassistenter sågas: ”Ingen quickfix”

Lärarassistenter

Både Socialdemokraterna och Liberalerna går till val på fler lärarassistenter i skolan. Skolledaren Johan Hallberg kritiserar partisatsningarna och menar att de dålig koll på vad lärarna egentligen behöver. 
– Man tror att man kan lösa problemet med assistenter bara tyvärr, säger han.

Ohållbart läraryrke: ”Något måste tas bort”

Arbetsmiljö

Läraryrket är för tungt för att vara ett yrke som är hållbart i längden, säger skoldebattören Åsa Plesner.
 – Lärare måste börja säga ifrån och vara öppna med när arbetsuppgifterna inte är genomförbara.

Så ska skolan fungera bättre för elever med adhd

Adhd

Svensk skola har stora problem med att ge en likvärdig undervisning. En ny rapport från Specialpedagogiska skolmyndigheten visar hur skolan ska fungera bättre för elever med adhd.

10 förslag: Så kan skolvalet integrera istället för att segregera

Ny rapport

Med ett bättre upplägg skulle det fria skolvalet kunna bidra till integrationen istället för tvärtom, menar forskare vid Stockholms universitet.

Skolvärlden nominerad till Publishingpriset

Nominering

Skolvärlden är nominerad till det prestigefyllda Publishingpriset 2018 i kategorin tidningswebbplatser.
– Fler och fler upptäcker Skolvärldens nyhetssajt och det är vi så klart glada för, säger Skolvärldens chefredaktör Jonas Fond.

Fem sätt att minska psykisk ohälsa i skolan

Debatt

För att ta hand om unga med psykisk ohälsa, behöver vi börja i rätt ände, där problemen uppstår – och det är ofta i skolan, skriver debattörerna.

Kommentera

Forskare: Ge lärarna tid att planera

Forskning

Politiska reformer är verkningslösa så länge lärares förutsättningar att planera och efterarbeta sina lektioner inte förbättras. Den slutsatsen drar fyra forskare vid Karlstad universitet.

”Det är inte elitism att ge särskilt begåvade barn det de behöver”

Debatt

Använd inte ordet ”elitskola” för teoretisk spetsutbildning. Det handlar inte om något orättvist, onödigt eller dåligt. Det handlar om en nödvändighet för många av dessa barn, för att de ska kunna må bra i skolan, skriver Riksförbundet för särskild begåvning.

Kommentera

Skolstart: Du vet att du är lärare när…

Lista

Ny termin, nya utmaningar. Känner du igen dig i någon av de här situationerna?

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Annons
Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons