Annons

Del 4: Så ser Skolsverige på 2017/2018

Publicerad 2 januari 2018

Relaterat

Del 4 Vad var det viktigaste som hände i skolan under 2017 och vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
Skolvärlden ställde frågorna till lärare, Specialpedagogiska skolmyndigheten och andra personer i skolans värld. Här är deras svar.

Fredrik Malmberg, generaldirektör Specialpedagogiska skolmyndigheten

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Det viktigaste som pågår i skolans värld är det som händer varje dag i klassrummet, lärare som varje dag undervisar och anpassar till elevers olika behov av stöd och utmaningar. Om jag ska nämna en enskild händelse så är Skolkommissionens slutbetänkande viktig eftersom den kommer med genomgripande förslag för svensk skola. Därför är det oroande att elever med funktionsnedsättning osynliggörs i betänkandet. Generella åtgärder utifrån socioekonomi är bra, men otillräckliga utifrån de specifika behov elever med funktionsnedsättning kan ha.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag vill se ett 2018 där rättigheterna för elever med funktionsnedsättning hamnar i centrum för skoldebatten. Det krävs en kraftsamling för att skapa en tillgänglig lärmiljö där fysiska, pedagogiska och sociala hinder undanröjs. Vi har kunskapen, verktygen och metoderna. Men då måste styrkedjan fungera hela vägen.  Jag vill verka för ett utökat samarbete mellan skolmyndigheterna. Det måste bli lättare för skolhuvudmän att hitta rätt och enkelt få ta del av den kunskap och det stöd vi tillsammans kan erbjuda. Skolhuvudmän måste i sin tur ge rektorer förutsättningar att satsa på kompetensutveckling för lärare och annan personal. Och personalen måste få förutsättningar att tidigt genomföra de åtgärder som krävs för att alla elever ska kunna nå målen.

 

Åsa Melander, skoldebattör

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Jag har svårt att utse något som viktigast, men det är bra att flera kommuner har sett över sin skolantagning och vissa har infört ett gemensamt skolval till alla sina grundskolor. Det finns inget antagningssystem som är helt rättvist, men det är bättre att reducera orättvisan än att låta bli. Nu väntar jag på att även friskolor skall komma med i varje kommuns/regions gemensamma skolval.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Att valrörelsen inte fylls av orealistiska utspel, utan att vi får ett seriöst samtal om skolan, gärna med mer fokus på arbetsmiljön för lärare. I min twitterfeed läser jag alltför ofta om omöjliga situationer som lärare försätts i: kommentarer som ”det är lärarens fel om eleven inte får godkänt”, lärares ”samhällsansvar” för allt möjligt, krav från föräldrar och huvudmän, och till och med om hot och våld. Det är inte konstigt att lärare som har det så väljer att lämna yrket – vi har inte råd att låta det fortgå.
Eller... att vi får läsa många artiklar om välmeriterade unga som ”rasar” över att de inte kom in på lärarutbildningen för att antalet ansökningar mirakulöst ökat med 500 %.

 

Per Berggren, lärare Ma/NO 4–9, ordförande i Sveriges MatematikLärarförening

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– De ämnesspecifika förmågorna (som fortfarande kallas långsiktiga mål ibland av Skolverket, lol) fungerar suveränt för att diskutera elevers utveckling men är trubbigt/otydligt när det kommer till betygsättning. Denna otydlighet gällande kunskaper/förmågor/matriser/betyg har lyfts till en nivå som jag hoppas gör att ett nytt uppdrag ska ges till Skolverket gällande utformning av nya kunskapskrav.
I Skolverkets egna kommentarmaterial när de redovisade sitt uppdrag för regeringen skrev de att den största svårigheten var att koppla/inte koppla kunskapskraven till det centrala innehållet. 

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Revidering av Lgr11 så att matriser som bedömningsunderlag tas bort (vilket var ett av kraven till Skolverket när de skulle börja arbeta med revidering av Lpo94/Lpo200, kunskapskraven fick inte skrivas som punktlistor eller matriser. De skulle skrivas i en holistisk text.) och så att man kan formulera användbara och likvärdiga kriterier/instrument för alla skolor. 

 

Daniel Sandin, författare och lärare på Katedralskolan i Lund

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Lärare har länge varit utsatta för stark påverkan av politiker, skolledare, föräldrar och elever. Detta är inget som förändrats radikalt 2017, men kanske ser vi början till en vändning. Jag tror och hoppas det. För skolans framtida framgång finns att finna i de förutsättningar lärare ges. Lärare måste åter få vara i toppen av skolans pyramid, för att sammanfatta det med tesen i den viktiga debattboken Flip the system, som kom ut i början av 2017. Jag vill i detta sammanhang gärna se Skolverkets beslut om möjligheten att reducera antalet nationella prov på gymnasiet som ett utryck för en svängande pendel. Beslutet ger lärare större frihet att utforma undervisningen på bästa sätt.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag önskar att min spaning för 2017 stämmer och att 2018 blir ett år då denna utveckling mot en ökad tilltro till lärares förmåga att utföra sitt uppdrag på bästa sätt fortsätter. Det är en lång väg –  men den måste vandras – och jag hoppas vi tar några rejäla kliv 2018. Jag hoppas vidare att det faktum att det är valår inte ska förleda politiker att kräva än mer styrning av skolan; det kan tyckas som rätt väg när man ser betygsinflation och andra orättvisor, men vi har också tydligt sett att en generellt ökad styrning inte leder framåt. Det är bara i tilliten till lärares förmåga att utforma undervisningen på bästa sätt som vi kan lägga den grund på vilken framtidens skola måste byggas.

 

Lina Hultqvist, ordförande Sveriges Elevkårer

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– För Sveriges Elevkårer och våra 330 elevkårer är det av värde att likvärdighet utifrån kunskapsresultat varit på agendan för att säkerställa alla elevers rätt till en god utbildning oavsett bakgrund eller framtidsdrömmar. Vi har särskilt arbetet med den bristande psykosociala arbetsmiljön i skolan och därför är vi glada över de två utredningar om elevhälsa som tillsatts och att flera viktiga aktörer ser värdet att arbeta systematiskt med frågan. Vi har också sett en upptrappning av trakasserier och diskriminering och därför var uppropet Me Too extra viktigt för oss. Det befäste vad elevkårerna problematiserat och länge velat förbättra. 


2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Vi önskar oss att det tas fram möjligheter för elever att ges mer tid med sina lärare då vi vet att undervisningstid med lärare är av särskild vikt för goda resultat och möjlighet till kontinuerlig uppföljning. Det är också viktigt att Me Too inte tar slut med berättelserna, utan att skolan med skolledare i spetsen tar fram handlingsplaner tillsammans med elever för att säkerställa en skola utan trakasserier. Men framför allt vill vi att skolledare och lärare slutar inskränka förenings- och yttrandefriheten genom att försvåra elevernas självständiga organisering och tillsammans fokusera på att skapa en mer givande skoltid för Sveriges elever. 

 

Anki Sandberg, förbundsordförande Riksförbundet Attention

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Beslutet att blivande speciallärare och specialpedagoger ska lära sig mer om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), där regeringen fastställt nya examensmål för dessa utbildningar. De som studerar på dessa utbildningar ska i framtiden ha kunskap om NPF och de ska kunna tillämpa kunskaperna i olika lärmiljöer. Studenterna ska också kunna granska olika vetenskapliga perspektiv på neuropsykiatriska svårigheter. Särskilt glädjande för oss är att ansvarig minister ser detta som ett första steg och att alla lärarutbildningar framöver bör innehålla kunskap om NPF. Det har vi arbetat för väldigt länge.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Att fler och fler ska inse att kunskap är nyckeln till att skapa en fungerande skolgång för våra elever. Det gäller inte bara lärare utan också skolledarna. Våra medlemmar har svårt att förstå varför den samlade kunskap om NPF som nu finns inte når ut till skolorna. SPSM studiepaket som nu har något år på nacken är bra och dessutom gratis. Vi vill se en skola där alla elever får det stöd som de behöver. En skola där det är ok att vara olika, som tar hänsyn till individuella behov och där man har en levande dialog med föräldrarna. Då får vi en skola dit eleverna vill gå och kanske till och med längtar till.

 

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund

1.Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Viktigaste händelsen under 2017 var att Skolkommissionen kom med sitt förslag för vad som behövs för att stärka svensk skola. Det var ju en i stort sett enig kommission som verkligen tog ett helhetsgrepp kring skolan. Man visade att det inte går att lösa skolans problem med en åtgärd utan att det behövs flera olika sammanlänkade insatser och förändringar.

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Jag önskar att vi får en skola där lärare och studie- och yrkesvägledare får möjlighet att göra ett bra jobb med god kvalitet, och samtidigt må bra själva. Då kan vi få en likvärdig skola där alla elever får möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar. Kan vi genomföra Skolkommissionens förslag i bred politiskt enighet så tror jag vi skapar goda förutsättningar för det.

 

Sara Bruun, lärare och ämnesspanare på Lärarnas Riksförbund

1. Vad var det viktigaste som hände i skolans värld under 2017?
– Jag tycker att det var väldigt viktigt inriktningsbeslut att NP ska väga tyngre vid betygsättning. Tyvärr tycker många att detta med bedömning och betygsättning är svårt, vilket det såklart också är, men det finns trots allt riktlinjer att följa. Alldeles för ofta ser jag att dessa inte följs. Det är enklare idag att sätta ett E istället för ett F. Sätter du E blir eleven glad, föräldrarna blir glada och rektor blir glad. Här krävs det kunskap och råg i ryggen hos läraren för att stå upp för sin yrkesheder och inte godkänna elever som faktiskt inte klarar av kunskapskraven. Jag menar att NP kan ge läraren det stöd och det råg i ryggen som krävs vid betygsättningen. 

2. Vad önskar du dig mest av allt för skolan 2018?
– Det jag önskar mest av allt är att bedömningsanvisningarna till NP i engelska ska göras om. Idag är det så dumt att man blir galen varje gång man ska bedöma. Idag kan eleven tex få F på ett delmoment på NP och ändå få ett totalt sammanvägt betyg på E. Dessutom ska vi bedöma eleverna enligt E-, E+, D-, D+, C-, C+ etc trots att vi + och - inte finns när vi ska betygsätta. Dumheter. Jag tycker att det är bra att NP finns och ger tyngd vid betygsättningen, men då måste de för tusan följa riktlinjerna för hur betyg ska sättas. Proven i sig är bra och kan absolut användas i bedömningen om man själv fattar att man inte kan använda sammanräkningen till någonting.. !
Jag önskar också att politikerna ska ta i med hårdhandskarna för att minska lärarbristen. Vi lärare går på knäna för att hjälpa obehöriga kollegor. Att satsa på vår arbetsmiljö, att ha färre antal elever per klass och minskad administrativ börda blir viktigt. Här måste kommunerna leta flexibla lösningar. 

Nu är det din tur att tycka till. Hur ser du som läsare av Skolvärlden på Skolsverige 2017/2018? Klicka här för att delta i enkäten.

Här kan du läsa del 1del 2del 3del 5 och del 6 av årsenkäten.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Lärare och elever får ta smällen av inkluderingen”

Debatt

Inkluderingstanken tar inte hänsyn till klassens övriga elever, menar Therese Vänerljung: ”Tanken med inkludering är god men att till varje pris hålla fast vid idéen gör att många elever mår mycket dåligt.”

Kommentera
Annons
Annons

Nya siffror: Färre lärarjobb att söka

Lärarbrist

Det fanns närmare 4 000 färre lediga lärarjobb att söka under årets första sju månader, jämfört med samma period förra året. Det visar nya siffror från Arbetsförmedlingen.

Annons

Studenterna: Sluta smutskasta läraryrket

Lärarstudent

Hur ska läraryrket återfå sin forna status och vad är lösningen till en bättre lärarutbildning?
Skolvärlden träffade tre lärarstudenter för att få veta hur de ser på utbildningen och framtiden som yrkesverksamma pedagoger. 

”Vi kan aldrig ge blivande lärare all kunskap”

Lärarutbildning

Lärarutbildningen väcker debatt och kritikerna pekar på brister som undermålig kvalitet och att metodik saknas.  
– Vi kan aldrig skapa en lärarutbildning som ger en blivande lärare all kunskap och alla färdigheter som behövs under ett helt yrkesliv, säger Esbjörn Larsson vid Uppsala universitet.

Annons
Annons
Valet 2018
Annons

Webb-tv: ”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Valet 2018

* Vad vill Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt göra åt lärarnas arbetssituation?
* Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet.
* Varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Se när gymnasieläraren Ragnar Sjölander möter partiledaren för att få svar på sina frågor – av lärare för lärare.

Valkollen av lärare för lärare – vet du vad partierna vill med skolan?

Valet 2018

Lärarveteranen Ragnar Sjölander träffade ledarna för riksdagspartierna i Skolvärldens intervjuserie ”På rast med…” för att belysa skolpolitiken inför valet. 
– Jag tror intervjuerna ger en hygglig uppfattning om vad partierna står för, säger han.

L: Anställ 18 000 lärarassistenter

Skolpolitik

Liberalerna vill satsa 3,1 miljarder om året på att anställa 18 000 assistenter som ska avlasta lärarna i grund- och gymnasieskolan.

2 miljarder för att stoppa lärarbristen: Plugga och få lön

Lärarbrist

Miljöpartiet vill möta den alarmerande lärarbristen med att locka fler till att kunna studera till lärare och samtidigt jobba deltid i skolan, och få full lön.

Nu ska fler kunna bli lärare

Lärarbristen

Regeringen vill öppna fler vägar till läraryrket. Därför ska nu fler kunna få befintliga kunskaper validerade eller vidareutbildas för att bli behöriga lärare.

Nya lagar inför terminsstarten: Detta gäller

Nya lagar

Obligatorisk prao, obligatorisk förskoleklass och färre håltimmar i grundskolan. Inför höstterminen träder flera lagändringar i kraft som påverkar vardagen i skolan.

NPF

Lärare hinner inte med likvärdig undervisning

Stöd och anpassningar

Lagen som skulle underlätta för lärarna och elever med behov av särskilt stöd blev det motsatta. Det visar en ny undersökning av Skolvärlden.

”Ge läraren makten att avgöra när särskilt stöd ska sättas in”

Kommentar

Lärarnas Riksförbund föreslår att lärarens makt att avgöra när elever behöver särskilt stöd utanför klassrummet ska stärkas.
– Det är en väldigt problematisk situation i dag, allt kan inte lösas i ett klassrum av en lärare, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

Så blev deras skola NPF-säkrad

NPF

Hur kommer det sig att Källbrinksskolan i Huddinge, söder om Stockholm, verkar lyckas med det som alla säger att de vill göra, men inte riktigt klarar av – att ge alla elever med en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF) det stöd och den undervisning de behöver för att lyckas i skolan?

Skolans bristande NPF-kunskaper: ”Lämna inte lärarna ensamma”

NPF

Elever med NPFhalkar efter på grund av stora brister i skolans kunskaper på området. Lösningen ligger i mer resurser och att lärarutbildningen ska ge baskunskaperi ämnet. Det menar SPSM:s Fredrik Malmberg och Jiang Millington, grundare av ”Barn i behov”, som vill se krafttag för att höja likvärdigheten. 

Hur kan vi som nation tillåta detta att pågå?!?

Lärarbristen

Situationen med outbildade lärare blir värre och värre. ”Hur kan det komma sig att vi år ut och år in stannar kvar i ett uppenbart dysfunktionellt decentraliserat system både för lärarförsörjning och lönemodeller med mera?”, skriver Per Kornhall.

Nytt arbetssätt ökar lärarnas professionalitet

Undervisning

I Bjuv har satsningen på språkorienterad undervisning höjt skolresultaten och förbättrat arbetsmiljön för lärarna.

Skolan måste lära ut barns rättigheter

Debatt

”När skolans arbete genomsyras av barnkonventionen, stärks elevernas kunskaper om sina rättigheter. Barns rätt till inflytande är en viktig princip”, skriver Christina Heilborn, UNICEF Sverige.

Kommentera

Lärare positiva till – och rädda för – sex- och samlevnad

Pride 2018

Den bristande likvärdigheten i sex- och samlevnadsundervisning i landet, och hur det kan bli bättre. Det var fokus för ett seminarium under Europride i Stockholm.

Regeringen utreder SFI

SFI

En ny statlig utredning av SFI ska få fler asylsökande att etablera sig snabbare.
– Vi har väldigt många asylsökande i landet och ser samtidigt en brist på utbildat folk på arbetsmarknaden. Där är SFI väldigt viktigt, säger Anna Ekström (S) till Skolvärlden.

Författaren: ”Man missar att stötta lärarna”

Lärarprofessionen

Om inte lärarna tar tillbaka makten över sin vardag kommer lärarbristen aldrig kunna hejdas. Och det gäller att skapa trygghet i yrket.
– Man missar att stötta lärarna och låta dem utveckla sin praktik, säger författaren Alex Quigley.

Etikforskaren: Värdegrunden en ”IKEA-moral” för eleverna

Kritik

En värdegrund för skolan som dikterar vad som är rätt och fel duger inte. Istället behöver eleverna få testa sina värderingar i öppna samtal – inte minst elever med ”problematiska” värderingar. Det menar David Kronlid, lektor vid Uppsala Universitet.

Regeringen utreder statligt finansierad skola

Nytt uppdrag

En statlig utredning ska följa upp Skolkommissionens förslag på ökad statlig finansiering av grundskolan, meddelar regeringen på torsdagen.
– Ett första och viktigt steg mot en statligt finansierad skola, säger Svante Tideman, 1:e vice ordförande för LR.

Tävla och vinn!

Tävling

Hur ser din sommar som lärare ut? Skriv och berätta vad du gör för att ha något att minnas när höstterminen går in i mörka november. Som belöning lottar vi ut fem exemplar av Danny Wattins succéroman ”Historiegeneratorn”.

6 tips: Din röst påverkar eleverna

Läraryrket är ett röstyrke. Men lärarens kanske viktigaste verktyg får sällan den kärlek den behöver. 
– Det förvånar mig att lärarens röst får så lite uppmärksamhet, säger Viveka Lyberg Åhlander, docent i logopedi.

Magister Nordström: Så höjer du undervisningen med Instagram

Digitalt

Läraren Rickard Nordström har Sveriges största lärarkonto på Instagram och är en stor inspiratör för många lärare.

”Dags för oss vägledare att sluta acceptera små tjänster”

SYV

”Bristen på satsningar visar tyvärr på att man trots allt inte tycker att studie- och yrkesvägledningen är så viktig”, skriver studie- och yrkesvägledaren David Spak.

Otydliga krav på syv i kommunerna

SYV

Många kommuner saknar strategier och mål för arbetet med studie- och yrkesvägledningen.
Det visar en rapport från Västsvenska handelskammaren.

Almedalen 2018

”Lärare kan för lite om dyslexi”

Dyslexi

Lärare kan inte tillräckligt mycket om dyslexi, menar Christina Hellman, ordförande för Svenska Dyslexiföreningen.
– Man måste återinföra klassisk läs- och skrivinlärning på lärarutbildningen.

Jenny Madestam: Så var skolpolitiken i partiledartalen

Almedalen 2018

Statsvetaren Jenny Madestam kommenterar exklusivt för Skolvärlden skolpolitiken i partiledartalen från årets politikervecka.

Förstatligande hett debattämne i Almedalen

Val 2018

Riksdagspartierna gick i clinch under Almedalens stora skoldebatt. Mycket handlade om det delade ansvaret för skolan mellan stat och kommun.
– Den kommunala budgeten står över skollagen i princip i varje kommun. Det måste vi råda bot på, säger LR:s Åsa Fahlén.

Partiernas kandidater: ”Om jag fick bli utbildningsminister…”

Val 2018

Under den stora skoldebatten i Almedalen fick alla riksdagspartiernas utbildningspolitiska talespersoner svara på frågan ”Vad gör du om du blir utbildningsminister efter valet?” Här är svaren.

Väljarna om skolpolitiken

Liberalernas skolpolitik ”stjäl” väljare från andra partier

Valet 2018

Skolan är en av valets viktigaste frågor, så viktig att väljarna kan tänka sig att byta parti. Störst stöd bland andra väljare än sina egna har Liberalerna.

Bara 2 av 10 KD-väljare nöjda med partiets skolpolitik

Val 2018

Kristdemokraterna är det riksdagsparti som får lägst stöd för sin skolpolitik av de egna väljarna.
– Deras väljare verkar inte veta vad partiet tycker, säger Åsa Fahlén, ordförande LR.

Skolfrågan oviktig för SD:s väljare

Val 2018

Sverigedemokraterna har svagt stöd för sin skolpolitik bland de egna väljarna. Samtidigt kan få av dem tänka sig att rösta på ett annat parti på grund av det.

Hälften av M:s väljare mot vinster i skolan

Val 2018

Moderata väljare håller det fria skolvalet högst av alla väljargrupper, men hälften av dem är negativa till vinstuttag ur friskolor.
– Det är tydligt att moderata väljare inte ser valfrihet och vinstuttag som förutsättningar för varandra, säger LR:s ordförande Åsa Fahlén.

S-väljare vill se förstatligande av skolan

Val 2018

Socialdemokraternas väljare är de som är allra mest positiva till ett statligt övertagande av ansvaret för skolan från kommunerna, men partiet driver inte frågan.
– Skulle Stefan Löfven lyssna på sina väljare borde han driva den frågan, säger Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbunds ordförande.

Varannan C-väljare redo att byta parti för skolans skull

Val 2018

En majoritet av Centerpartiets tillfrågade väljare anser att staten bör ta över ansvaret för skolan från kommunerna, men partiet driver en annan linje. Det kan kosta dem väljare, enligt en färsk undersökning.

MP:s väljare säger ja till statlig skola – men partiet säger nej

Val 2018

Skolan är viktig för Miljöpartiets väljare, men bara 36 procent av dem tycker att MP har den bästa skolpolitiken, enligt en ny väljarundersökning.
– Det är nog hög tid för Miljöpartiet att lyssna på sina väljare, säger LR:s orförande Åsa Fahlén.

V-väljarna: Inga vinstuttag för friskolor

Val 2018

Fler än åtta av tio Vänsterpartistiska väljare menar att friskolor inte borde kunna ta ut vinst. Lika många vill att staten tar över ansvaret för skolan från kommunerna.

Tre lärare: Ta bort betyget ”icke godkänt”

Debatt

Ta bort kunskapskraven – betyg bör sättas utifrån en medelprestation som normeras genom lärares erfarenhet och nationella prov – och ta bort betyget “icke godkänt”.
Det anser lärarna Nicklas Mörk, Håkan Sjöberg och Mårten Sahlin apropå den senaste tidens kunskapskravsdebatt.

Kommentera
Valet 2018

”Lärarna får ta den stora smällen i dag”

Text + webb-tv

I mötet med Jonas Sjöstedt (V) vill läraren Ragnar Sjölander veta: 
Hur ser han på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Vänsterpartiet?

Anna Ekström: Marknadsstyrningen av skolan leder fel

Valet 2018

Hur ser Socialdemokraternas minister Anna Ekström på lärarnas arbetssituation? Vad vill hon göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Socialdemokraterna?

Jimmie Åkesson: Vi måste gå mot mer statlig styrning

Valet 2018

Hur ser Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson på lärarnas arbetssituation? Vad vill han göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Sverigedemokraterna?

Annie Lööf: ”Skolan ska vara kvar på kommunal nivå”

Text + webb-tv

Hur ser Centerpartiets partiledare Annie Lööf på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Centerpartiet?
– Det har varit alldeles för stora förändringar inom skolans område på ganska kort tid, säger Annie Lööf.

Ulf Kristersson: ”Fler behöver bli förstelärare”

Valet 2018

Hur ser Moderaternas partiledare Ulf Kristersson på lärarnas arbetssituation och vad lovar han att göra för svensk skola efter valet om han blir Sveriges statsminister?

Fridolin: ”Elevpengen förstör relationen”

Text + webb-tv

Hur ser Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin på lärarnas arbetssituation? Vad lovar han att göra för svensk skola efter valet och varför ska lärare rösta på just Miljöpartiet?
– Elevpengen förstör relationen mellan rektor, lärare, elever och förälder, säger Gustav Fridolin.

Björklund: ”Det är många amatörer som styr skolan”

Valet 2018

Hur ser Liberalernas partiledare Jan Björklund på lärarnas arbetssituation och vad lovar han att göra för svensk skola efter valet om han blir utbildningsminister? 

EBT: Skolan lider av administrationssjukan

Valet 2018

Hur ser Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor på lärarnas arbetssituation? Vad lovar hon att göra för svensk skola efter valet om hon får makten och varför ska lärare rösta på just Kristdemokraterna? 

”Jag vill lyfta de estetiska ämnena”

Bild

Med åttaåriga Petra som guide får lågstadieelever upptäcka konsten och lära sig mer om bilders betydelse.
Torhild Elisabet Sandberg har skrivit en bokserie för barn om konsthistorien.  

LR och M: Fem förslag för ökad studiero

Ordning och reda

Anmälningarna till Arbetsmiljöverket om hot och våld i skolan har nästan dubblerats sedan 2014. Nu presenterar LR:s Åsa Fahlén och moderaternas Erik Bengtzboe fem förslag som ska bryta trenden.

”Elever i särskolan får inte hamna utanför i ett jämlikt skolsystem”

Debatt

Elever i grund- och gymnasiesärskolan är osynliga i debatten. Nu uppmanar vi samtliga partier att ta sitt ansvar och säkerställa att även elever i grund- och gymnasiesärskolan får rätt till en likvärdig utbildning. Det skriver Harald Strand, Förbundsordförande för FUB och Zarah Melander, Ombudsman FUB.

Kommentera

Läraren: Så blir programmering roligt

Digitalisering

Programmera egna mobilappar är inte lika svårt som det låter. Det menar matteläraren Per Bodelius, som låtit sina elever göra just det.
– Även de som först var motsträviga mot programmering tyckte att det var skoj, säger han.

”Svängdörren mellan Academedia och Skolverket hotar rättssäkerheten”

Debatt

Jurister som byter arbetsplats mellan friskolekoncerner och de myndigheter som ska reglera dem är bara ett av problemen med att låta bolag göra vinst på skattefinansierade skolor, något som Sverige är ensamma om i världen. Det skriver lärarna Göran Drougge och Magnus Ekblom.

Kommentera

"Kritiken mot Academedia felaktig"

Replik

Lärarna Göran Drougge och Magnus Ekblom lyfte i en debattartikel ett antal problem som de ser med att låta bolag göra vinst på skattefinansierade skolor.
Nu svarar Academedias kommunikationsdirektör Paula Hammerskog på kritiken.

Kommentera

Avtalet: Turordningsreglerna under lupp

Läraravtalet

Nu har lärarfacken och SKL fått i läxa över sommaren att titta närmare på konsekvenserna av turordningsreglerna.
Efter sommaren fortsätter medlingen.

S: Stopp för nya vinstdrivande skolor

Val 2018

Behovsbaserad skolpeng, gemensam antagning till fristående och kommunala skolor samt ett stopp för nya vinstdrivande skolor. Det är några av förslagen S presenterar inför valet.
– Vi vill att valet ska handla om det här, säger gymnasieminister Anna Ekström.

”Hög tid att ta tag i skolans digitalisering”

Debatt

Arbetet med att aktivt rusta alla Sveriges skolor för digitalisering måste börja omgående. Det skriver debattörerna Åke Grönlund, professor i informatik, och Matilda Wiklund, lektor i pedagogik.

Kommentera

Skolverkets förslag: Ta bort möjligheten att läsa extra svenska och engelska

Språkval

Fler elever ska läsa moderna språk, tycker Skolverket. Därför föreslår man att möjligheten att läsa extra engelska och svenska som språkval, ska ta bort.
– Bra, tycker läraren Annika Sjödahl.

"Brist på läromedel påverkar kunskapsresultaten"

Debatt

Många lärare och elever saknar idag läromedel. Det påverkar kunskapsresultaten, mest för de elever som inte kan få stöd i hemmet. Det skriver Svenska Läromedels vd, Rickard Vinde.

Kommentera

Den blomstertid nu kommer – eller...?

Debatt

”Till alla barn där ute som har svårt att bli förstådda i skolan: Vi saknar er varje dag och ni tillför så mycket!”, skriver Lo Håkansdotter, årskurs 7.

Kommentera

Så ska fler lockas att läsa tyska

Moderna språk

Allt färre elever läser tyska. För att öka intresset satsar Tysk-svenska handelskammaren 1,5 miljoner kronor i förhoppning om att fler elever ska lockas till språket.
– Fantastiskt! Alla satsningar på tyska språket är bra, säger tyskläraren Mia Smith.

SPSM: Viktigt att komma närmare huvudmännen

Samverkan

Utbildningsminister Gustav Fridolin vill att skolmyndigheterna ska samarbeta mer regionalt.
Generaldirektören på SPSM, Fredrik Malmberg, har redan påbörjat arbetet.

LR efter kritiken: Vi vill träffa aktiva medlemmar

Replik

Pensionerade lärare i Luleå är kritiska till att seniormedlemmar i LR Luleå bara får vara med på var tredje aktivitet som kommunföreningen anordnar.
Nu svarar kommunombuden i Luleå på kritiken.

Kommentera

”LR diskriminerar sina seniormedlemmar”

Debatt

”Har Lärarnas Riksförbund som policy att diskriminera sina seniormedlemmar?” Det undrar lärare i Luleå efter att förbundet lokalt tagit beslut om att seniormedlemmar endast får vara med på var tredje aktivitet.

Kommentera

Så ska Sverige bli topp 10 i Pisa

Skolpolitik

Tioårig grundskola, ordningsbetyg och privata aktörer inom lärarutbildningen. Det är några av Alliansens förslag inför valet.
– Regeringen gör inte fel saker. De gör ingenting, säger Liberalernas partiledare Jan Björklund till Skolvärlden.
– I huvudsak gör vi det Alliansen föreslår, kontrar Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning.

Ny dom: Förtroendearbetstid grund för a-kassa

Fackligt

Kan lärares förtroendearbetstid ligga till grund för a-kassa?
Ja, anser kammarrätten i Stockholm.
– Beslutet kommer få konsekvenser för våra medlemmar, säger LR:s chefsjurist Kristina Rollbäck. 

Fridolin: Vill inte slå ihop skolmyndigheter

Skolutredning

En ny utredning föreslår att Skolverket, Skolinspektionen och Specialpedagogiska Skolmyndigheten slås ihop, till två nya myndigheter.
Men utbildningsminister Gustav Fridolin kommer inte göra verklighet av förslaget.
– Vi är inte beredda att förespråka en sammanslagning.

Undersökning: ”Lärare på friskolor mer nöjda”

Lärare på fristående skolor är mer nöjda med sina arbetsvillkor än lärare i kommunala skolor. Det visar Jobbhälsoindex 2018.
– På mindre enheter är det lättare att ha en dialog med chefen och snabbare beslutsvägar, vilket medarbetare ofta upplever som positivt, kommenterar LR-ordförande Åsa Fahlén.

Ministern: Skolsegregationen är tätt kopplad till vinsterna

Skolmarknad

Gymnasieminister Anna Ekström (S) har inte gett upp hoppet om att begränsa vinstuttaget för friskolorna trots nederlaget i torsdagens riksdagsomröstning.
– Jag ser hela tiden vad vinstjakten ställer till med i skolan, säger hon till Skolvärlden.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Nyanlända

Samlat

Här har vi samlat artiklar som handlar om nyanlända elever.

Läsarfrågan

Samlat

Här hittar du svar på läsarfrågor om knepiga lärarsituationer, undertecknade Margareta Normell, lärare, psykoterapeut och författare.

Annons