Annons

30 år efter genombrottet i mellon: ”Satsade hellre på att bli lärare”

Publicerad 9 mars 2018

Fakta

6 snabba mellofrågor:

Bästa mellolåten någonsin?

– Gud vad svårt, men jag säger Kikki Danielssons ”Bra vibrationer”. Den vinner på att den hade otroligt bra dansare i numret. Bäst i Europa är ”Ding-A-Dong” med bandet Teach In. De har ett bättre intro.

Har du några mellotraditioner?

– Inga direkta, förutom att aldrig missa ett enda avsnitt av tävlingen.

Vad var det bästa med att ha varit med i Melodifestivalen?

– Att få uppleva det på riktigt.

Kommer vi att få se dig i mellon om några år igen?

– Jag skickade faktiskt in en låt även 1989, som var mycket bättre. Men den kom inte med. Nu är jag för gammal, vem vill se mig? Jag är ju nästan lika gammal som Kikki Danielsson.

Vem är drömartisten att skriva en låt till då?

– Jag tar vem som helst. Jag har faktiskt haft en låt som gått på MTV.

Vilken låt vinner i finalen?

– Jag vet inte riktigt vilken som kommer att vinna. Men ”Last Breath” med LIAMOO tycker jag är bäst. Kanske Jessica Andersson har en chans, det är ett snyggt nummer. 

För 30 år sedan deltog läraren Karin Ljung i Melodifestivalen med låten ”Säg är det sant?”.
Men hon valde bort artistkarriären för att satsa på läraryrket.
– Det är fortfarande jättekul efter 30 år, säger Karin Ljung till Skolvärlden.

Final i Melodifestivalen 2018 på Friends arena i Stockholm och schlageryran är på väg att nå maxpunkten. Men spolar vi bandet 30 år bakåt i mellohistorien till 1988 så ägde tävlingen rum på Malmö Stadsteater.

Här möttes veteraner och nykomlingar när Tommy Körberg gjorde comeback och vann med Py Bäckmans låt "Stad i ljus". Det var ett blandat startfält som bestod av riktiga oldtimers som Siw Malmkvist och Sten Nilsson – och yngre förmågor som Lena Philipsson och Lotta Engberg.

Bland de i dag riktigt stora folkkära artisterna fanns även musikläraren Karin Ljung som tillsammans med sin duettpartner Michael Nannini deltog i tävlingen med startnummer ett.

– Jag minns att jag var väldigt nervös när vi skulle uppträda, vi startade igång hela tävlingen. Det var otroligt roligt men det var ju svårt att vinna när man ställde upp samtidigt som Tommy Körberg och Lena Philipsson, säger Karin Ljung.

Det blev till slut en delad sjundeplats för mellodebutanten Karin Ljung. Efter tävlingen blev hon erbjuden att spela in fler nya låtar och satsa helhjärtat på musikkarriären – men den nyblivna musikläraren valde att gå tillbaka till vardagen i klassrummet.

– Jag älskar att vara musiklärare, det är fortfarande jättekul efter 30 år. Klart att det var kul att stå på scen och sjunga mello inför det svenska folket också. Men i ett klassrum försöker man få eleverna att förstå hur fantastiskt det är att spela och musicera tillsammans. Man blir kreativ. Så jag satsade hellre på läraryrket i stället.  

Sedan 19 år tillbaka undervisar Karin Ljung på högstadiet på Blomensbergsskolan i Stockholm. Det är en skola med en kulturell profil där man har satsat på tre musiklärare som arbetar tillsammans med eleverna i halvklasser.

– När jag blev musiklärare 1983 var det halvklasser under musiklektionerna, och det hade alla elever i hela Sverige. Det var något nytt som kom med läroplanen 1980. Sedan togs det bort på nästan alla skolor. Jag har kämpat för att fortsätta att ha det så och det tycker jag är jättebra. Jag tror att jag är en av få som har det så i Sverige, säger hon.

Karin Ljung tror att om alla musiklärare i landet fick undervisa i halvklass skulle det fungera betydligt bättre i klassrummet.

– Det underlättar enormt mycket. Jag hinner få mer tid för varje elev med det systemet. Att skapa musik är lite som att spela i ett fotbollslag – alla positioner behövs på olika sätt. Det är så fantastik att göra föreställningar med eleverna och alla är med. Någon får nya vänner genom musiken, en annan hittar ett självförtroende man inte visste fanns, säger hon och fortsätter:

– Man får inte underskatta musiken i skolan. Vi måste ha de här kreativa ämnena för att kunna överleva i samhället. Forskningen säger att robotar kommer ta över allas jobb i framtiden och det enda man kommer behöva då är kreativa människor. Jag tror att om man börjar stryka i estetämnena då stryker man Sveriges framtid.

Musikämnet är populärt på skolan. Hon imponeras över hur eleverna ibland stoppar henne i korridoren, tar fram sina mobiltelefoner och visar låtar på Youtube som de vill spela under den kommande lektionen.

– Många elever har förstått att det är ganska enkelt att spela ett instrument och lära sig sin nya favoritlåt, där är Youtube otroligt viktigt och har hjälp eleverna och även mig själv supermycket i skolan.

Har ni spelat ”Säg är det sant?” någon gång på lektionen?

– Eleverna har frågat mig många gånger om vi kunde spela låten på lektionen. Men jag har sagt att den är för gammal, haha!

Du nämnde hur eleverna visar låtar på Youtube som de vill köra. Hur får du in digitaliseringen annars i undervisningen?

– Vi spelar in i Garageband och använder Youtube för att öva sång. Ska vi sjunga och träna på låtar med till exempel Imagine Dragons är det bara för eleverna att ta upp mobilerna och se på klipp när de framför låten. Det är så bra för mig som lärare att man kan höra allt på Youtube och Spotify, säger Karin Ljung.

Hur ser du på det här med mobiler i undervisningen?

– Vi skulle inte klara oss om man valde att förbjuda mobilerna nationellt i undervisningen. De kan ju sitta och öva för sig själv under lektionen, och kanske öva på någon annan låt medan de väntar in sina klasskamrater. 

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

Nya skollagar att hålla koll på 2019

Lagar

Under 2019 träder att antal lagändringar i kraft som påverkar den som arbetar i skolan. Bland annat blir det krav på mer undervisningstid i matematik och idrott och hälsa.

Annons
Annons

Här tas tekniken på allvar

NO och teknik

På de flesta skolor för teknikämnet en undanskymd tillvaro och elevernas intresse dalar i takt med att de blir äldre. I Mörrum utanför Karlshamn har man vänt trenden – med hjälp av 3D och en förändrad lärarroll. 

Annons

Läraren Pekka, 80: ”Jag kan ju inte bara sitta still”

Intervju

Sin egen stigande ålder och lärarprofessionens sjunkande status till trots vill 80-åriga ämnes-läraren Pekka Persson inte släppa yrket helt. 
– Jag kan ju inte bara sitta still, det är roligare att undervisa, säger han.

Trots att fler tar examen: ”Problem kvarstår”

Gymnasiet

Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år på de nationella programmen, visar Skolverket statistik. Men trots ökningen varnar LR:s Åsa Fahlén:
– Skolsystemet som helhet lyckas inte ge alla elever möjlighet att skaffa sig en god skolgång.

Annons
Annons

Så kan du hantera relationen med eleverna

Relationer

De flesta lärare upplever dagligen hur relationen med eleverna är viktig för att nå goda resultat. Men forskningen visar att de inte alltid är lika bra på att navigera den relationen i praktiken. 

Annons
Arbetsuppgifter

Lärarna: ”Vår tid går till annat än undervisning”

En stor del av låg- och mellanstadielärarnas arbetstid går åt till uppgifter som inte har med läraruppdraget att göra. Över 80 procent av lärarna använder
delar av sin arbetsdag till att bland annat rastvakta, kopiera, fixa i klassrummet och bjuda in till olika aktiviteter, visar en ny undersökning.

Så svarar lärarna om arbetsuppgifter som stjäl tid

Undersökning

Rastvakta, vattna blommor, fixa gardiner, kopiera... Så säger lärarna om de arbetsuppgifter som ligger utanför den egna undervisningen.

Rektorn: Är Skolverkets nya allmänna råd förenliga med skollagen?

Debatt

”Separera inte lärarens ämneskompetens och hens rättighet till bedömning om allmänna råden ska vara gångbara fullt ut”, skriver rektorn Jens S West.

Kommentera

En julsaga

Debatt

”Det lackar mot jul i Fabriken på Ågatan”. Bana 4 i Kungsbacka önskar alla montörer en god jul.

Kommentera

”Så ökar vi kunskaperna i främmande språk”

Debatt

Hur vänder vi den nedåtgående trenden för kunskaper i främmande språk och bristen på behöriga språklärare? ”Prata med barnen om exportens betydelse för Sverige och vilka dörrar språkkunskaper kan öppna för dem! Och satsa mer på språklärare!”, skriver Aino Weber på Tysk- svenska handelskammaren.

Kommentera

Längtan efter digital kompetens i utsatta områden

Digital kompetens

En rosa buss ska få fler mellanstadieelever i utsatta områden att intressera sig för programmering.
– Vi vill bidra till en jämlik utbildning, säger Maria Olsson.

Skolresultaten pekar uppåt i ny rapport

Positiv trend

Fler är behöriga till gymnasieskolan och det genomsnittliga meritvärdet ökar, men bristen på jämlikhet kvarstår. Det visar en ny rapport om grundskolan från SKL.

Sociala medier – därför måste även yngre barn få kunskaper i bild

Debatt

Vi lever med en visuell kommunikation i en omfattning som vi aldrig tidigare har upplevt. Därför måste skolan ta bildämnet på allvar och ge även yngre barn bildkunskaper”, skriver författaren Torhild Elisabet Sandberg.

Kommentera

Rapport: Högpresterande elever saknar utmaningar i skolan

Rapport

Det saknas anpassade utmaningar för högpresterande elever i flera av landets skolor, visar en granskning från Skolinspektionen. 
– Sverige ligger sist i hela världen när det kommer till frågor som rör särskilt begåvade och högpresterande elever, säger pedagogen Mona Liljedahl.

Så förhindrade de hundratals gymnasieavhopp

Avhopp

Satsningen ”Plugga klart” tog sikte på 800 elever i riskzonen för att hoppa av gymnasiet. Resultatet: 720 av dem är kvar i skolan. – Det handlar mycket om att skapa relationer och vara lyhörd, säger Sebastian Wass, en av lärarna som deltar i satsningen.

LR Studs ordförande tar över Saco studentråd

LR Stud

Lärarnas Riksförbunds studerandeförenings ordförande Mimmi Rönnqvist är vald till ordförande i Saco studentråd under verksamhetsperioden 19/20.

Elvira, 18: ”Det är dags att vi börjar tänka på lärarna”

Debatt

”Lärare undervisar Sveriges framtid och det är dags att vi börjar tänka på dem. Lärarutbildningen måste ställa högre krav”, skriver 18-åriga Elvira Löwenadler.

Kommentera

Miljonsatsning på tioårig grundskola i M:s budget

Budget

Inför en timme mer i undervisningstid, utöka satsningen på lovskolan och lansera en tioårig grundskola. Det är några av delarna på skolområdet som återfinns i Moderaternas budgetmotion.

Så fick Västeråsskolan stopp på stöket

Arbetsmiljö

Dagliga konflikter bland eleverna och stök i klassrummet. Lärare och rektorer som slutade på löpande band. Och ett hot om vite på nära en miljon kronor från Skolinspektionen. Det såg inte ljust ut för Vetterstorpsskolan i Västerås – men på ett halvår vände trenden.

Högsäsong för betygsfrågor – det vill lärarna veta

Betygsättning

Det drar ihop sig till betygsättning på landets skolor. På Skolverket märks det genom att fler lärare hör av sig med frågor – och i år har de en lite annan karaktär än tidigare.

De prisas för sitt arbete med nyanlända elever

Språkintroduktion

Tätt samarbete, noga planering och välutbildad personal. Arbetslaget från Blackebergs gymnasium tilldelas priset "Årets lärarlag" för sitt arbete med nyanlända elever.
– Jag hoppas att vi kan inspirera andra, säger studie- och yrkesvägledaren Kristina Salenstedt Linder. 

Efter kritiken: SPSM drar tillbaka adhd-rapporten

NPF

Specialpedagogiska skolmyndighetens rapport om insatser för elever med adhd har fått kraftig kritik. Nu drar myndigheten tillbaka rapporten.

Så slår jobbstressen mot skolan

Arbetsmiljö

Fyra av tio grundskollärare, fritidspedagoger och förskollärare säger att de haft arbetsrelaterade besvär till följd av arbetet, visar en undersökning gjord av Arbetsmiljöverket.

SKL: Inför samordnad individuell plan för elever med behov

SIP

Sveriges Kommuner och Landsting vill införa en bestämmelse om samordnad individuell plan (SIP) i skollagen.

För mycket vardag och för lite matte

Matematik

Hur ska man lära ut matte på bästa sätt i klassrummet? Den frågan har länge varit föremål för en intensiv debatt inom skolforskning. Nu ger en svensk studie svar.

Rösten en bortglömd arbetsmiljöfråga

Arbetsmiljö

Rösten är ett av lärarnas viktigaste verktyg, och problem med den leder ofta till stress och sjukskrivningar. Men skolledarna är förvånansvärt ovetande om sitt ansvar, enligt logopeden och forskaren Annika Szabo Portela.

Läraren: ”Vi får inte ta demokratin för givet”

Projekt

På Jämtlands gymnasium uppmuntras eleverna att starta föreningar och samtidigt värna om demokratin. Arbetet är en del av ett demokratiprojket som skolan startat.
– Det är viktigt att vi inte tar demokratin för givet, säger Camilla Göransson, lärare på skolan. 

Metoo

#ickegodkänt ett år senare: ”Förväntar oss mer”

Metoo

Ett år har gått sedan läraruppropet Ickegodkänt. Läraren och initiativtagaren, Elinor Holmström, berättar om vad som har hänt sedan uppropet och vad nästa steg är för en mer jämställd skola.

Fem tips: Så arbetar du med #Metoo i undervisningen

Metoo

Lärarna uppmanas prata om Metoo och sexuella trakasserier i klassrummet. Men många är obekväma med att lyfta ämnet i undervisningen.
Läraren Annika Sjödahl delar med sig av konkreta tips och lektionsuppgifter till andra pedagoger som vill lyfta det normkritiska arbetet i klassrummet.

Här har eleverna prao i fem årskurser

Prao

På Malmaskolan värdesätts praon högt. Redan från årskurs 5 får eleverna börja bekanta sig med arbetslivet.
– Jag tror att vi har mest prao i Sverige, säger Henrik Zarins, studie- och yrkesvägledare på skolan.

Skolverket föreslår mer fjärrundervisning

Fjärrundervisning

Skolverket vill att regeringen ska överväga att tillåta fjärrundervisning i fler ämnen och i lägre årskurser.
– I den här lärarbristsituationen måste vi hitta lösningar på kort och lång sikt, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén. 

De blir först i Sverige med tre terminer

Treterminssystem

Tre terminer, kortare sommarlov, och längre höst- och sportlov. Det är planen när Amerikanska gymnasiet drar igång sin verksamhet.
– Vi tror att det här kommer att underlätta för lärarna, säger skolans rektor Peter Heddelin.

Marie sa upp sig på grund av arbetet med praon

Prao

Den obligatoriska praon i högstadiet innebär tung arbetsbörda för studie- och yrkesvägledare. Syvaren Marie valde att byta jobb när det stod klart att beslutet skulle gå igenom.
– I slutändan hamnar hela organiseringen på oss, säger Marie. 

Replik: ”Problemet ligger i kunskapskravens formuleringar”

Replik

”Barn kan givetvis i viss utsträckning analysera även när de är väldigt små. Problemet ligger i just kunskapskravens formuleringar”, skriver Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén i en replik.

Kommentera

”Abstrakta fakta är bra i alla åldrar”

Debatt

”Om vi undanhåller möjligheten att analysera och hantera abstrakta fakta för barnen, vilket vi anser sker i styrdokumenten, berövar vi dem ju möjligheten att på ett tidigt stadium utveckla ett abstrakt och analytiskt tänkande”, skriver debattörerna.

Kommentera

Klart: Nya regler ska stoppa påstridiga föräldrar i skolan

Arbetsmiljö

Önskar du att det fanns regler för hur föräldrar ska bete sig i kontakten med sitt barns lärare och skola? Snart blir det verklighet i Stockholm.

Lund blandar satsning och sparande på skolan

Budget 2019

När Lunds kommun presenterar sitt budgetförslag för 2019 finns flera stora satsningar på skolan – men också fortsatta effektiviseringskrav. Detta trots att ingen av kommunens högstadieskolor ser ut att klara av att hålla sin budget i år.

”Skolan behöver en handlingskraftig regering”

Budget 2019

Övergångsregeringens avskalade budgetproposition för 2019 behåller höjningen av likvärdighetsbidraget till skolan. Men LR:s ordförande Åsa Fahlén är frustrerad av det politiska stilleståndet.
– Det här blir att trycka på paus när vi egentligen borde gasa, säger hon.

LR: Vi är öppna för en utvärdering av lärarlegsreformen

Lärarlegitimation

Medier rapporterar om att lärare som fått legitimationen indragen fortsätter att jobba i skolan, och frågor väcks om vad som krävs för att mista sitt leg.
– Är man inte lämplig ska man inte jobba i skolan, punkt. Men vi lägger oss inte i ansvarsnämndens arbete, säger LR:s Sara Svanlund.

”Vi måste få rimliga förutsättningar att genomföra NP”

Debatt

”Om det är likvärdighet vi jagar så måste vi skapa likvärdiga förutsättningar för genomförandet av nationella proven. Vi lärare måste sluta att täcka upp för bristande ledarskap”, skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera
Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons