Annons
I skolan
Ny i yrket
Play
Bloggar
Debatt
Ledare
Debatt: Så gör du
Kontakt
Om Skolvärlden
Tipsa oss
Prenumerera
Annonsera
I skolan
Ny i yrket
Play
Bloggar
Debatt
Ledare
Debatt: Så gör du
Kontakt
Om Skolvärlden
Tipsa oss
Prenumerera
Annonsera
I skolan
Play
Bloggar
Debatt
Kontakt
Debatt
”Effektiviseringar inom skolan funkar inte”
Nedskärningar banar väg för det vi kan se i skolan idag: Ökad arbetsbelastning, utbrändhet och sänkt kvalitet, skriver debattören.
Debatt
”Europa lyssnar när Andersson talar tyska – men lyssnar någon på språklärarna?”
Unga som tar sig an ett nytt språk skall nå en god nivå oavsett vilket språk det rör sig om., skriver företrädare för Språklärarnas riksförbund.
Debatt
”Den digitala världen övar eleverna på att vara distraherade”
”Den digitala världens stormar av information formar ett beteende där det snabba och ytliga premieras”, skriver läraren Joakim Sveland.
Debatt
”Skolattackerna är sociala fenomen”
”Det som förenar i valet av måltavla är skolan”, skriver läraren Svante Holmberg.
Debatt
”Det betyder kunskapsskola – enligt mig”
Vad innebär det att ”montera ned flumskolan och återinföra en kunskapsskola”? frågar sig ämnesläraren André Apt.
Debatt: Så gör du
Information för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.
Debattinfo
Debatt
”AI har dödat den skrivna hemuppgiften”
Debatt
”Lärare behöver en gräns till det privata”
Krav på tillgänglighet och personligt engagemang gör det svårt för lärare att bibehålla en privat sfär, men den är viktig, skriver psykoterapeuten Margareta Normell.
Debatt
”Hemuppgifter i skolan har aldrig varit rättssäkra”
”Jag har haft elever som erkänt att det i själva verket varit deras föräldrar som gjort uppgifter åt dem”, skriver debattören.
Debatt
”Snällebetyg är lika juridiskt korrekt som något annat betyg”
”Att försöka göra om praktiker till teoretiker omöjliggör skolans skyldighet att alltid ha barnets bästa som utgångspunkt”, skriver debattören.
Folkhögskolor
Debatt
”Folkhögskolan ska inte vara ett reservkomvux”
”Förskjut inte det ordinarie utbildningsväsendets ansvar till folkhögskolan”, skriver Bo Broman och Patrick Reslow (SD).
Replik
Anna Ekström: ”Folkhögskolan är avgörande för Sveriges framtid”
”Obegripligt att Sverigedemokraterna vill minska anslagen. Vi behöver mer vuxenutbildning i alla dess former – inte mindre”, skriver utbildningsminister Anna Ekström.
Replik
”SD:s beskrivning av folkhögskolan stämmer inte”
”Diskussionen om hur utbildningsformen folkhögskola kan stärkas och utvecklas måste baseras på fakta och därmed korrekta beskrivningar”, skriver Olle Westberg.
Debatt
”Älskade lärare – glöm inte att du är bäst!”
Debatt
”Att införa studentexamen ligger i friskolornas intresse”
”Det borde ligga i kritikernas intresse att ta bort ett system där skolor kan mygla okontrollerat med sina elevers betyg”, skriver debattören.
Specialpedagogik
”Nej – lärare ska inte skriva remisser”
”Ta tillvara på specialpedagogers och speciallärares unika kompetens i det främjande och förebyggande arbetet med fokus på skolutveckling, skriver debattörerna.
Slutreplik
”Dagens regler kring särskilt stöd har skapat ett monster”
”Vi driver på för att rätta till bristerna i systemet för stödundervisningen”, skriver Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund, i en replik.
Arbetstid
”Släpp lärarna fria – det är 2022”
Friskolor
Debatt
Friskolornas vd: Alltför många felaktigheter i skoldebatten
Debatt: Ulla Hamilton, vd för Friskolornas riksförbund, listar vad hon anser vara felaktiga uppgifter som florerar i skoldebatten.
Replik
”Ulla Hamiltons argument är falska”
”Den här texten visar varför Ulla Hamiltons argumentationskedja är falsk”, skriver Tommie Petersson i en replik till Friskolornas riksförbunds vd Ulla Hamilton.
Replik
”Jag måste rätta Ulla Hamilton om felen i skoldebatten”
”Majoriteten av de fel jag hört och sett i skoldebatten kommer från företrädare för enskilda huvudmäns intresseorganisationer”, skriver Linnea Lindquist.
Språkbruk
”Är det av lathet vi ska skriva dom istället för de och dem?”
Debatt
”Även underhållningsprogram bör faktagranskas”
”Varken Jesper Rönndahl eller programmakarna tycks förstå att de blivit språkrör för den ena sidan i den polariserade skoldebatten”, skriver debattörerna.
Debatt
”Historieämnet – snart historia?”
”Historielärare hör till dem som har allra mest att frukta när förändringens vind drar genom skolorna” skriver debattörerna.
Debatt
Gymnasieläraren: Fyra tips för att bli långvarig i läraryrket
”Här kommer, utan inbördes ordning, fyra tips för att trivas med (och bli långvarig inom) ett läraryrke fullt av märkligheter”, skriver debattören.
Debatt
”SVT missade LR i första avsnittet om skolan”
Friskolor
Debatt
”Friskolekoncernerna är inte problemet”
Den ideologiska tron att fristående skolaktiebolag skapar problemen som svensk skola lider av idag är felaktig, skriver debattören.
Debatt
Academedia-cheferna: ”Vi bidrar till pedagogisk mångfald”
Att valfriheten urholkas när fler skolor ingår i samma koncern är en bild som behöver nyanseras, skriver åtta utbildningsdirektörer från Acadedemedia.
Debatt
”Straffa inte sverigefinska skolor i jakten på vinstuttaget”
”Skolor som Sverigefinska skolan måste få förutsättningar att fortsätta vara en självklar del av den svenska skolvärlden”, skriver debattörerna.
Bli medlem i Lärarnas Riksförbund
Vi har läraryrket i blodet. Vi vet att ditt medlemskap kan göra skillnad. Både idag och i morgon. Låt oss visa vägen till din och skolans framtid.
Bli medlem
Vuxenutbildning
”Jag slog larm om fusket på komvux för flera år sedan”
Debatt
Öppet brev till Anna Ekström: Arkivera utredning om SFI-peng
Låt oss tala klarspråk: Ytterligare marknadslösningar gagnar inte svensk vuxenutbildning”, skriver debattörerna i ett öppet brev till utbildningsministern.
Debatt
”Både friskolor och kommunala skolor lyckas med rätt ledarskap”
Debatten om att stoppa vinster i välfärden leder fel, skriver moderata politikern Willy Viitala.
Debatt
”Politiker är skolans antivaxxrörelse”
Politiker pratar om barn i skolan som vore de mjölkkor i en högteknologisk lagård, skriver debattören.
Idrott och hälsa
”Därför bör det läggas mer fokus på det praktiska lärandet”
Betygssystemet
”Att slopa betyget F är inte rätt väg att gå”
”En återgång till relativa betyg skulle innebära att lärarna ’slipper’ arbetsuppgiften att tolka och bedöma vilka betyg som elevernas kunskaper motsvarar”, skriver läraren Anna Insulander.
Läsning
”Varför måste vi lärare rättfärdiga läsningen?”
”Det är en gåta för mig att skönlitterär läsning ibland anses som slöseri på tid och kraft”, skriver svenskläraren Elisabet Övermo.
Debatt
”Med pysparagrafen kan lärare bortse från kunskapskraven”
”Landets lärare har fått ett omöjligt uppdrag”, skriver specialpedagogen Sara Bundzik.
Debatt
”Vem är egentligen ’skolan’ i folks ögon”
Språkstörning
”Gör matematiken språk-lätt”
”Genom att satsa på matematik som är språk- och symbollätt kan elever med språkstörning nå kraven för godkänt”, skriver debattörerna.
Replik
”Stödmaterialet var aldrig avsett att användas i undervisning med elever”
Skolverket bemöter kritiken efter situationen om stödmaterialet ”Undervisa om kontroversiella frågor”.
Debatt
”Skrota förstelärarreformen – ersätt med professionsprogram”
Låt läraren vara den som bestämmer över undervisningen i klassrummet istället för att stärka rektorer och huvudmän i deras styrning, skriver ämnesläraren Simon Wernersson.
Debatt
”Varför är det så fel att tacka en lärare?”
Debatt
”Gyllene tillfälle att förbättra svenskämnena”
En översyn görs nu av svenskämnena. Ett av Skolverkets arbetsförslag är en sammanslagning av svenska som andra språk och svenska, men det går på tvärs med många forskares åsikter.
Debatt
”CPS-modellen skulle kunna förebygga många av skolans bränder”
”Att lösa den här typen av identifierade problem är mycket enklare än att gång efter gång tillrättavisa eller utvisa elever från klassrummet”, skriver Annika Laestadius.
Replik
”Varför prata om hur ungdomar mår när man inte ens vill lyssna eller förstå oss?”
Tolv elever på Skapaskolan i Huddinge reagerade starkt på Per Måhls debattartikel om psykisk ohälsa.
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få de senaste nyheterna från Skolvärlden.se i mejlkorgen varannan vecka, helt gratis!
Skicka
Debatt
”Ska vi ha läromedel i framtidens skola?”
Debatt
”Friskolornas riksförbund blandar ihop ansvar”
”Sofia Larsen är inte ensam att använda mindre huvudmän som alibi för att skydda skolkoncernernas ekonomiska intressen”.
Replik
”Jag hoppas vi kan enas om att dagens system är för snårigt”
Friskolornas riksförbunds ordförande svarar på kritiken om att blanda ihop ansvar.
Debatt
Därför har det blivit svårare att få ett godkänt betyg i skolan
Det är svårare att få godkända betyg nu än i föregående betygssystem och här är en förklaring till varför, skriver en gymnasielärare.
digitalisering
”Det finns ingen motsättning mellan digitalt och analogt i skolan”
Debatt
Per Kornhall: ”Så kan fler barn och unga få läromedel i alla ämnen”
”Finansieringen av läromedel måste bli tydligare”, skriver Per Kornhall i sin roll som ordförande i Läromedelsförfattarna.
Debatt
Lärares karriärmöjligheter är inte lika för alla
Rekryteringsprocessen behöver ändras om alla lärare ska ha möjlighet till en karriär, menar debattören.
Debatt
Läraren: Avmeritera meritpoängen
Att höga meritpoäng ger förtur i urvalet ska visa att flit lönar sig. Men det är ju inte sant, skriver debattören.
Läraryrket
/ Lön och arbetsmiljö
Debatt
Debatt: Nu får det räcka med utbrända lärare
”Nyexad och utbränd – vi vill inte se fler sådana här plakat” skriver tre lärare.
Debatt
Vi måste prata om elevers lärande
"Många tycks okritiskt använda digitala hjälpmedel"
Debatt
Lärarnas moment 22 leder till utbrändhet
Läraren som klagar till chefen riskerar att straffas medan den tysta läraren istället riskerar sin hälsa, menar debattörerna.
Debatt
Dokumentationshets: ”För vem är det jag klickar?”
”Lita på att vi lärare vet vad som är ändamålsenlig dokumentation”, skriver Tilde Jansson.
Debatt
Jag fostrar morgondagens rockstjärnor – på 50 minuter
Språkläraren Malin Nyberg skriver om att anpassa undervisningen efter varje individ.
Debatt
”Demokrati innebär inte rätten att säga vad som helst”
”Det är inte fritt fram att vädra sina åsikter på vilket sätt som helst i vilket sammanhang som helst,” skriver specialpedagogen Jessika Linde.
Debatt
”Att hantera elever som utmanar, stökar och beter sig otrevligt”
Debatt
”Automaträttade prov är en förolämpning mot lärarna”
”Förslaget och Skolverkets idé om ett nytt relativt betygssystem underminerar lärarnas befogenheter”, skriver Anna Insulander.
Debatt
”Systemfel möjliggör att vinst går före elevens rätt”
När Nytidas resursskola anmäldes för allvarliga brister till Skolinspektionen blev resultatet bara några förelägganden. Så vem ska se till att utbildning går före vinstuttag, undrar debattörerna.
Debatt
”Samverkan för bästa skola – en klubb för inbördes beundran?”
”Vi vill uppmana till att inte bara gapa och svälja Skolverkets koncept Samverkan för bästa skola”, skriver debattörerna som har valt att vara anonyma.
IES
/ Internationella Engelska Skolan
Replik
IES svarar på kritiken: Våra ägare är inte hemliga
Gunilla Svantorp är inne på ett mycket farligt och sluttande plan, skriver Carola Lemne.
Debatt
S-politikern: Därför måste vi identifiera ägaren av IES
”Nu krävs en rad åtgärder för att begränsa marknadsavarterna i svensk skola.”
Debatt
”Allt är inte guld som glimmar, Barbara Bergström”
”Handling väger tyngre än ord”, skriver Tommie Petersson, universitets- och gymnasielärare, om Internationella engelska skolans grundare.
Skolverket
/ Bedömning och ämnesplaner
Debatt
Skolverket: Dags att diskutera alternativ till dagens betygssystem
Dagens betyg är multiverktyg som är ganska bra på mycket men inte optimala till något, skriver två chefer på Skolverket.
Debatt
Filosofilärarnas brev till Skolverket: ”Det finns ingen ursäkt”
Kraven i filosofi på gymnasiet är orealistisk högt ställda, hotar likvärdigheten och rättssäkerheten och bör revideras omgående, skriver två filosofilärare i ett öppet brev till skolvket.
Replik
Per Måhl: ”Betygsreglerna kan leda till katastrof”
”Myndigheter ser inte till att reglerna följs”, menar experten.
”
Helvetesgapet mellan specialpedagog och lärare måste överbryggas
Sara Bruun
Friskolor
Debatt
”Vi jobbar i friskola och är stolta över det”
”Vi känner inte igen oss när friskolor debatteras”, skriver debattörerna.
Replik
”Håll er till ämnet i debatten om friskolor”
Debatt
Replik: ”Åsa Plesner förenklar frågan om friskolor”