Louise Kärrhage 2
Läsning
Lågstadieläraren: Lästräning bör ske i begränsad mängd
Så arbetar Louise Kärrhage med läsning för att alla elever ska få en lagom utmaning
anonym lärare
Segregation
Läraren Anna: ”Plötsligt kan det sitta nya elever i klassrummet”
Vill vara anonym men larmar om segregationen: ”Behoven är så stora och resurserna alldeles för små.”
arbetsbelastning
Arbetsmiljö
Granskning: 3 av 4 lärare är för hårt belastade
Tre av fyra lärare anser att deras arbetsbelastning är för hög och åtta av tio att jobbet är psykiskt påfrestande, enligt en ny undersökning.
HP Tran
Skolsegregation
Läraren ”HP” Tran: ”Det går inte längre att hjälpa alla elever”
Lärarna larmar om hur segregationen slår mot svenska skolan: ”Behoven är så oerhört stora på en del skolor samtidigt som resurserna minskar”.
Matay Barsom webb
Likvärdighet
”Vidareutbilda modersmålslärare så de kan vara i klassrummen”
Högstadielärarna i Västerås och Norrköping vittnar om stora kunskapsskillnader mellan elever i samma klass.
tvålärarskap Örebro
Arbetsmiljö
De fick ett lyft av att jobba med två­lärar­skap: ”Pulsen går ner”
Att vara två lärare i stället för en har fått minst sagt positiva effekter på Mellringeskolan i Örebro.
Hornavaskolan Arjeplog
Landsbygds­skolor
Lärarna lever med hotet om nedläggning
Lärarna på Hornavanskolan i Arjeplog har små klasser, landets vackraste lärarrum – och en oviss framtid eftersom skolan hotas av nedläggning.
sandra pilemalm teaserbild
Debatt
”Stora krav på lärare när demokratins värden krockar”
Sandra Pilemalm om lärares komplexa arbete med anledning av politikern som anklagas för att försöka påverka undervisningen.
Kulram, elev, matematik, grundskola, lågstadiet
Matematik
Läraren om sjunkande betyg: ”Mötet med matematiken ska väcka lust”
Elevers syn på matematik och hur den synen skapas kan vara en förklaring till sjunkande betyg i ämnet, menar ämnesläraren Per Berggren.
Anton Klinteberg källkritik
Källkritik
Avlidna Elins familj: Därför vill vi dela lektionsupplägget om källkritik
Storebror Anton: ”Önskar att så många elever som möjligt får lära sig att granska källor”