Education,,High,School,,Learning,,Technology,And,People,Concept,-,Student
I skolan
”Studiero-lagen”: Fokusera mer på förebyggande arbete
”Det är för mycket fokus på konsekvenserna av en ohållbar situation. Man tittar inte på orsakerna”, säger LR-ordföranden Åsa Fahlén.
stipendier_att_soka
Fortbildning
Från 1 000 upp till 919 000 kr – här är stipendier att söka
Skolvärlden har listan på stipendier som kan ge dig allt från 1 000 upp till 919 000 kronor.
karriartrappa_lina
Kompetensutveckling
Regeringens nya förslag: Karriärtrappa för lärare
Regeringen föreslår ett nationellt professionsprogram med en karriärtrappa för lärare. Skolministern ser det som ”en röst in i politiken”.
Sara Malmsten teaserbild
Jag är lärare
Sara: Därför är jag lärare
Sara Malmsten, lärare på Polhemsskolan i Lund, berättar om varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.
Maria Sjöndin teaserbild
Jag är lärare
Maria: Därför är jag lärare
Maria Sjöndin, lärare på Forsa folkhögskola, berättar om varför hon är lärare – och vad hon skulle vilja förändra.
appar toppbild
Digitalt
Fem lärare tipsar: Appar och sajter i undervisningen
Skolvärlden har listat de senaste tipsen: fem appar och sajter som lärarna menar gör undervisningen bättre.
Tvålärarskap ekkälleskolan
Tvålärarskap
Lärarna hyllar tvålärarskapet – trots mer undervisningstid
På Ekkälleskolan i Linköping arbetar man två och på mellanstadiet. Här berättar lärarna Olivia Edinius och Henrik Laag om fördelarna.
lagbok-liggande
Lagar
Nya lagar och regler för skolan inför hösten 2022
Betygssättning, kursplaner och skolstängningar är exempel på sådant som ändras till hösten.
Anna Uhlin
Idrottslärare
De ensamma idrottslärarna – ”Det är mycket jobb”
Antalet idrottslärare som jobbar ensamma på sin skola har fördubblats sedan 2013. Skolvärlden träffar tre idrottslärare – så här ser de på sina jobb.
minne
Hjärngympa
Lärarens 5 trick – så minns du som en mästare
Psykologiläraren Martin Nilssons fem knep för att träna minnet för att få tiden att räcka till – som han även lär ut till sina elever.