Albin Norring puff
Jag är lärarstudent
Albin Norring: Därför pluggar jag till lärare
Albin Norring, lärarstudent på Högskolan i Gävle, berättar om varför han pluggar till lärare – och vad han skulle vilja förändra.
Sofie Delltorp
Lärarutbildning
Nyblivna läraren: Hamna inte i VFU-fällorna
Här är Sofie Delltorps bästa tips för att inte hamna i VFU-fällan när du som lärarstudent är ute på skolorna.
Karin Råhlin 2
Ny som lärare
Tänk på det här – 8 råd till nya lärare
Här är läraren Karin Råhlins åtta råd som hon själv hade velat få när hon började som lärare för snart 20 år sedan.
Karin Råhlin
Ny som lärare
Så vill Karin vägleda nya lärare: ”Inga pekpinnar”
Läraren Karin Råhlin har sammanställt vad hon själv hade velat veta när hon började som lärare: ”Inte lätt att omsätta det du har lärt dig i praktiken”.
Learning lab Örebro
Lärarutbildning
Här skapas framtidens klassrum för lärarstudenter
Lärmiljön anpassas efter undervisningen – inte tvärtom: ”All teknik som används ska vara välmotiverad”.
Emma Frans klassrum
Ny som lärare
Tips till nyexade lärare: Tänk som en forskare
Emma Frans: Tekniken kan användas av en nyexaminerad lärare som vill få gehör för sina kunskaper bland kollegor – och elever.
Emma Frans
Ny som lärare
Formeln för nya lärare: Misstag + lärdom = framgång
Forskaren Emma Frans: Så lär du dig att se misstag som något naturligt och utvecklas av dem.
Lundahl Hirsh
Forskning
Forskarna vill lyfta lärarstudenter i betygssättning
”Det läggs för lite tid på att fördjupa kunskaperna om bedömning”, säger forskaren Christian Lundahl.
Bako Löfgren
Lärarutbildning
Undvik praxischocken – med rätt förberedelser
Författaren Emma Leifer och nyblivna läraren Bako Löfgren delar med sig av sina tips och råd.
stor virtuell vfu
Lärarutbildning
Forskning: Praktik med låtsaselever stärkte lärarstudenter
”Studenternas upplevelse och erfarenhet blev högre genom tre timmars träning i simuleringen än tre veckors VFU.

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm