debatt_alexander_pernilla_fredrik

Debattörerna Fredrik Lundin (t v), specialpedagog, Alexander Skytte, lärare och Pernilla Wallgren, lärare. Foto: Privat/Alexander Skytte

Debatt

Debatt: Nu får det räcka med utbrända lärare

Debatt ”Vi måste ta extra bra hand om våra nyexaminerade lärare. En lärarkarriär ska inte starta i en uppförsbacke till Kebnekaise och sluta med fjällräddning efter att ha gått in i bergväggen”, skriver debattörerna. 

På lärarmarschen stod det en ung lärare med en skylt mitt i folkhavet: ”nyexad och utbränd”.  Det blir väldigt talande för det första mötet med klassrummet från lärarsidan. Du får ingen nedsättning i undervisningstid, trots att du inte har någon gammal skåpmat i form av beprövade lektioner att dra fram. Känslan av att behöva skapa allting från grunden känner nog många lärare igen sig i, nya som rutinerade. Man ska göra sina hundår. Problemet är att arbetsmiljön är så krävande att även de rutinerade lärarna smäller in i väggen av stressen. Är detta en bra start på ett långt yrkesliv för en nyexaminerad lärare?

När du kommer ut som nyexaminerad lärare och precis läst om olika pedagogiska ideologier och travar med styrdokument, sprängfylld av lust och iver att äntligen få träffa din första klass, blir det en ren käftsmäll att möta verkligheten. Du vill vara den där engagerade, inspirerande och närvarande läraren, men har ingen tid över till att landa i rollen utan försöker att göra allt samtidigt. Din första dag som lärare får du nycklar till klassrummet, ett schema med lektioner och en rektor som pekar var du ska gå in. Resten får du lösa själv.

När vi är “nyexade” är vi i regel som mest upptagna. Vi skaffar familj och gör karriär samtidigt. Även om du är som nyförälskad i yrket kommer din tid inte alltid vara lika billig. Behov av rekreation och tid till familj och fritid är mer dyrköpt. Ungefär som en hårt korsettsnörd kvinnokropp ska vi prestera som mest när det är som minst tid. Det är inte konstigt att man får andnöd!

En typisk anekdot är då en biträdande rektor, några månader efter manifestationen som syns på bilden ovanför, hasplade ur sig att en ny lärare ska ”räkna med att göra 60 timmar i veckan”. Jo tjena… 60 timmar i veckan innebär alltså i snitt 12 timmar per dag om vi bortser ifrån helgerna. Kom först, lämna sist. Hur hälsosamt är det?

När du tagit din lärarexamen får du vid din första anställning, om du har tur, ett år med en ”mentor”. Detta brukar ha formen av en timme i veckan där du ska få handledning i allt från vilka insatser någon elev kan behöva, hur man hanterar besvärliga föräldrar, till hur man lagar kopiatorn. Det är långt ifrån tillräckligt.

Mentorskap är en god idé, men formen behöver förändras. I ett läsår efter examen behöver den nyexaminerade möjlighet att arbeta i ett tvålärarskap tillsammans med en mer erfaren lärare. Att bli en bra lärare tar tid. Det är ett hantverk. Du behöver lära dig att se vad som komma skall innan det sker, kunna sätta rimliga gränser, ha en gedigen bank av lektioner ”i bakfickan” att kunna ta fram i oförutsedda händelser.

Det räcker inte med några praktikperioder ute på skola under studietiden, det krävs ett utvecklat mentorskap för att bli en funktionell lärare. Att klara livet som lärare handlar om vilka förutsättningar du får. Nyexaminerade lärare behöver tid, inte bara för för- och efterarbete – men också mer avsatt tid för handledning, reflektion och stöd.

Kunna hantera föräldramöten, utvecklingssamtal, material och att bemöta elever och vårdnadshavare är en konst i sig, och tar tid att bli duktig på. Innan erfarenheten sitter tar allt detta enorm energi och möda. I det relationsskapande arbetet är det verkligen lätt att något går snett. Hur mycket tid och energi du ska lägga på detta kräver handledning och kan inte följa givna manualer.

Vi måste ta extra bra hand om våra nyexaminerade lärare. Ge dem nedsatt undervisningstid för att kunna planera och efterarbeta ordentligt. En lärarkarriär ska inte starta i en uppförsbacke till Kebnekaise och sluta med fjällräddning efter att ha gått in i bergväggen. Vi vill inte behöva se fler sådana här plakat. Vi har dessutom inte råd att förlora en enda ny lärare till statistiken över utbrända. Lärarbristen måste bemötas med smarta lösningar, såsom bättre handledning för nya lärare och en bättre arbetsmiljö för alla lärare.

Pernilla Wallgren, lärare
Alexander Skytte, lärare
Fredrik Lundin, specialpedagog

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Skolvärlden.
Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm