Annons
Jens S West är rektor i Västerås.

Rektorn: Är Skolverkets nya allmänna råd förenliga med skollagen?

Publicerad 11 december 2018

Relaterat

Debatt ”Separera inte lärarens ämneskompetens och hens rättighet till bedömning om allmänna råden ska vara gångbara fullt ut”, skriver rektorn Jens S West.

Vi fick en ny läroplan på grundskolan 2011, Lgr-11 rede ut begreppen och man ville tydligt peka på vad som krävs och förväntas av eleverna. Ett centralt innehåll som vävs samman med förmågor och bildar kunskapskrav. Många hyllade tydligheten men kroknade sedan ganska snabbt när ett nytt raster, läs betyg, lades ovanpå en kort tid därefter det. 

2012 släpptes en av de största skolstudierna genom tiderna. Hattie (2012) fann många slutsatser kring lärande och undervisning och skolvärlden lyssnade, debatterade och tyckte till. Alla ville peka på exempel och praktisk metodik och didaktik som var samstämmigt med Hatties beskrivningar av framgångsrik undervisning och lärande, inte minst de OECD-länder som samma år visade sig ligga bra till i Pisa-mätningarna.

Rapporterna presenterades 2013 och många imponerades av till exempel Finlands resultat – Åland blev rena turistorten för förvaltningarpolitiker och inte minst lärare.

Jag deltog själv i ett benchlearningprojekt arrangerat av Skolverket och finska utbildningsstyrelsen i samklang med rektorsutbildningen där vi fick besöka skolor i så väl Helsingfors som Stockholm för att jämföra.

I Sverige däremot slickade vi såren efter att ha fortsatt dyka nedåt i resultaten. Men nu hade vi en politik som landat en ny läroplan med tydligare mål och betygskala. Man noterade så klart att länder som lyckats väl i Pisa (2013) relaterades till Hatties resultat av sin undersökning och begrepp som formativ bedömning, innovativa läromiljöer och inte minst lärandemål tuggades friskt från olika håll.

Här tror jag det tog skruv, så att säga – i Sverige började vi likställa Hatties lärandemål med vår läroplans kunskapskrav. Flera föreläsare och organisationer proklamerade med all önskvärd tydlighet att baklängesplanering, att utgå från vad som ska bedömas för att planera undervisningens innehåll (väldigt enkelt förklarat) var receptet för framgång och dessutom en tydlighet för elever och vårdnadshavare att följa. Matriser blev och är ett verktyg för avcheckning, inte minst som formativ bedömning i sammanhanget.

Jag tror att det finns ett problem i detta. Om man misstolkar Hatties lärandemål och jämställer dem med kunskapskraven i svenska läroplanen så kommer den formativa bedömningen snarare att handla om betyg, uppgifter och bockar i matriser än elevens lärande i att göra uppgiften – och inte minst syftet med den.

Detta är en vändning som jag vill hylla.

Nu, sju år efter att vi har implementerat den nya läroplanen, blivit nedslagna av resultatet i Pisa 2013, tagit influenser av Hattie, politikens och föreläsares tolkningar av vad som är lärandemål och föremål för formativ bedömning, vidare lyfts upp av resultatet i PISA 2016 – så har skolverket dragit i handbromsen. Vi har fått nya allmänna råd i betyg och bedömning, lärarens arbete har blivit för statiskt och man ser ett problem i att lärarna i väldigt hög grad utgår i från kunskapskraven i sin planering av undervisning.

Lärarna ska nu i större utsträckning använda det centrala innehållet och syftet i deras planering av undervisningen och min tolkning av detta är att man inte längre likställer lärandemålen med kunskapskraven. Detta är en vändning som jag vill hylla. Lärandemålen blir nu vad jag hör lärare i min omgivning prata om varje dag, just målen för undervisningen – lärandet i sig. Hurra!!!

Men jag tycker mig se en problematik i införandet av dessa nya allmänna råd, trots att jag verkligen välkomnar dem. Vi har infört en legitimation i Sverige och i lagen finns ganska tydliga riktlinjer om vad legitimationen innebär för läraren. Problemet som jag ser är att man där särskiljer vad en legitimerad lärare är och vad behörighet att undervisa i ämnet är. En ny beskrivning av hur läroplanen ska tolkas, allmänna råden, ändrar inte det faktum att lagstiftaren fortsatt tillstår detta.

Den legitimerade läraren har alltså professionen att sätta betyg, myndighetsutövning, och detta mot bakgrund i kunskapskravens utformning, hen kan göra det helt oberoende av kunskap om huru vida en obehörig lärare har utgått ifrån det centrala innehållet eller tittat på syftet som utgångspunkt i undervisningen.

Jag tänker att allmänna råden borde följas av en lagändring som medger att den legitimerade läraren som sätter betyg, eller hjälper en obehörig att sätta betyg, ska ha kunskaper om ämnets centrala innehåll och syftet i kursplanen, med andra ord vara behörig i ämnet. 

Det kanske är gammaldags av mig när jag tänker att detta arbete är väldigt beroende av ämnets beskaffenhet, att ämnets natur och elevens lärande, inte minst systematiskt i klassrummet i en läromiljö med formativ bedömning, är nog så betydande för att göra en adekvat bedömning av elevens prestation. 

Separera inte lärarens ämneskompetens och hens rättighet till bedömning om allmänna råden ska vara gångbara fullt ut – om syftet och det centrala innehållet ska vara underlag för undervisningens utformning och om matriser och kunskapskraven är lärarens verktyg för betygsättning. Om de tillsammans ska ge en helhet så är det inte en generell profession att bedöma och betygsätta, det är bundet till ämnet, och inte minst undervisningens utformning.

Så här tänker jag och det är klart att det också är en tolkning, men jag ser fram emot en undervisning som ger läraren lite friare spelrum i utformning, att kunskapskraven inte  behöver beskrivas i tid och otid och att bedömningen åter är lite mer lärarens redskap för lärande snarare än något att hänga upp i en kravbild.

Jens S West, rektor i Västerås

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Arbetsmiljö

Kraven sänks – nu minskar dokumentationen för lärare

Arbetsmiljö

Lärarna i Lund får till hösten sänkta krav på dokumentation. Kommunen och lärarfack har nått en överenskommelse som innebär att det blir mycket färre saker som grundskolelärare måste fylla i kring sina elever.

 

Annons
Annons

Skarapolitiker vill satsa på professionell frihet – skolchef avgår

Professionell frihet

En satsning på lärares professionella frihet eller detaljstyrning av rektorer? I Skaras nya budget skriver politikerna att skolorna inte ska behandla reglerad arbetstid som arbetsplatsförlagd tid. Det fick skolchefen att säga upp sig.

Annons

Så hittade Fredrik tillbaka till läraryrket: ”Jag var nära att krascha”

Läraryrket

Fredrik Andersson lämnade läraryrket för tillverkningsindustrin – en paus som gav nytändning att jobba i skolan.

Statsbidrag

Fler huvudmän kan bli återbetalningsskyldiga

Granskning

Skolhuvudmän som tar emot statsbidrag med ena handen och skär i personalkostnader med den andra kan tvingas betala tillbaka pengarna. Nästa vecka faller de första domarna.

Annons
Annons
TALIS

Ekström om Talis: Vi måste fortsätta stärka läraryrket

Talis

Utbildningsminister Anna Ekström är nöjd med resultaten i Talis-undersökningen, men ser trenden där lärare och rektorer byter arbetsplats som oroande.

Så ser svenska lärare på sitt arbete

Talis

Hur är det att vara lärare i Sverige idag? Under onsdagen presenteras resultaten från världens största internationella lärarenkät – Talis.

Annons

”Jag orkar inte vara lärare längre”

Debatt

"Nedskärningar, dokumentation, kundtänk och täckande för kollegor har dragit all lust ur mig, det går inte längre. Efter fem år har jag nu firat min sista skolavslutning" skriver före detta läraren Douglas Rinaldo.

Kommentera

Forskning: Så mycket påverkar konflikter lärarna

Forskning

Hur mycket påverkar konflikter med elever och kollegor i skolan en lärare? Henrik Lindqvist vid Linköpings universitet har undersökt vad lärarstudenter och nyblivna lärare upplever som känslomässigt svåra situationer och hur de manövrerar i dem.

Nya lagar och regler för skolan träder i kraft i sommar

Lagar

Ett antal nya lagar och regler för skolan träder i kraft den 1 juli, inte minst den länge debatterade läsa-skriva-räkna-garantin.

"Med skolans styrning är det omöjligt att leva upp till lagen"

Debatt

Helt rätt av LR-skyddsombuden att anmäla flera kommuner till Arbetsmiljöverket och Skolinspektionen. Det skriver representanter för Tankesmedjan Balans, Skolledarupproret och Elevens rätt i en debattartikel.

Kommentera
NPF

Expertens råd: Så blir din skola bättre på att möta elever med NPF

NPF

Vad bör en skola göra för att bli bättre på att möta elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar? Linda Petersson, rådgivare på SPSM och specialiserad på NPF, ger sina bästa råd. 

Nedskärningar i skolan

Lärare protesterar mot nedskärningar – klär sig i rött

Nedskärningar

Genom att klä sig i rött vill lärarna i Hässleholm protestera mot nedskärningarna i skolan.
– Känslan av att komma in i ett lärarrum där alla är rödklädda är ganska mäktig, säger läraren Henrik Hedman som är en av initiativtagarna.

Skyddsombud anmäler kommuner – har fått nog av besparingar

Nedskärningar

Tre skyddsombud har fått nog av besparingarna på skolan i Karlshamn, Trelleborg och Sjöbo. Nu anmäler ombuden kommunerna.

Studie- och yrkesvägledning

Skolinspektionen: Elever får inte tillräcklig studievägledning

Syv

Elever på yrkesprogram får inte tillräckligt med studie- och yrkesvägledning, det slår Skolinspektionen fast i en ny rapport. 

Lärarnas kritik mot HÖK 18 växer: ”Vi kan inte vänta”

Avtal

Efter aviserade besparingar på skolan i en majoritet av landets kommuner växer kritiken mot det avtal som slöts mellan lärarfacken och SKL i höstas.
Vissa lärare kräver att avtalet sägs upp, andra menar att strejk är enda utvägen.

LR-ordföranden i upprop: ”Kommunerna vanvårdar skolan”

Nedskärningar

Skolan vanvårdas av kommunerna. Det menar samtliga distriktsordföranden i Lärarnas Riksförbund som nu vill se krafttag för ett förstatligande av skolan.

Kommunen vill ta bort lärartjänst på skola: ”Strider mot skollagen”

Arbetsmiljö

Ljusdal vill ta bort speciallärare på en skola på grund av kommunens budgetunderskott. Facket anser att man bryter mot skollagen.

”Jag är lärare för att jag vill – inte för att jag måste”

Debatt

”Jag har lovat mig själv att inte bli en ständigt trött, sur och stressad lärare för då skulle jag antagligen göra ett klart sämre arbete samt riskera att gå hårt in i väggen. Vem gynnas av det?”, skriver läraren Jonas Nilsson efter sitt 18:e avverkade läsår.

Kommentera
Betyg

Forskaren: Rättvisa betyg är en skadlig utopi

Betyg

Försök att administrera fram rättssäkra betyg är meningslösa och skapar problem för lärarna, menar forskaren Lars Melin.
– Betyg kommer aldrig vara rättvisa och det får vi leva med.

”SFI behöver fackliga stödinsatser”

Debatt

Uppror och protestlistor i all ära men de äger ingen förhandlingsrätt. SFI-lärare behöver ett levande fack som identifierar motståndet, verkar för aktivt medlemsskap och går till förhandlingsbordet, skriver SFI-läraren Kristina Sjöberg.

Kommentera

Jesper: Därför är jag lärare

Läraryrket

Läraryrket är fantastiskt på många sätt, med utmaningar och glädjeämnen. Här berättar Jesper Inegård i Åre varför han är lärare – och vad han skulle vilja förändra.

Skolavslutning: Du vet att du är lärare när...

Lista

Snart är sommaren här, och 2018/19 förpassas till historien. Skolvärlden har samlat 11 situationer vi tror att flera av er upplevt under läsåret. Känner du igen dig?

TIMPLAN

Stadieindelad timplan blev nådastöt för moderna språk

Timplan

Moderna språk håller på att förblöda. Orsaken: Den stadieindelade timplanen tillsammans med skriande lärarbrist och kortsiktiga politiska beslut.

Kommunerna prioriterar olika för språkundervisning

Moderna språk

Olika kommuner prioriterar språkundervisningen olika högt.

Forskning

Forskaren: Så gör du undervisningen meningsfull

Undervisning

Ibland kan elever uppleva skolgången som meningslös. Så hur gör man som lärare för att höja elevernas känsla av meningsfullhet? 

Nytt avtal: LR ska stötta obehöriga lärare

Fackligt

Genom ett samarbetsavtal med Akademikerförbundet SSR ska Lärarnas Riksförbund bland annat företräda obehöriga akademiker i förhandlingar.

OECD-chefen: ”Det kommer att bli svårare att vara lärare”

OECD

Vad gör en lärare i framtiden? Och hur ser en vanlig skoldag ut? 
– Det kommer bli svårare att vara lärare, men också mycket mer intressant, säger Andreas Schleicher, högste chef för organisationens utbildningskontor, till Skolvärlden.

Så reste sig skolorna – mot alla odds

Reportage

Båda skolorna ligger i socioekonomiskt utsatta områden, båda har haft Skolinspektionen efter sig – och båda har vänt utvecklingen. Skolvärlden besökte dem för att ta reda på hur det gick till.  

Uppdraget: Så ska de rädda problemskolan

Reportage

Går det att vända en problemskola på åtta månader? Skolvärlden besökte Storvretskolan, där Skolinspektionen för första gången använt sitt yttersta maktmedel och låtit staten gå in och bestämma.

Skolverkets nya satsning sågas: ”Sanktionerar obehöriga i skolan”

Legitimation

Skolverket lanserar ett nytt stödverktyg för obehöriga lärare som är tänkt att avlasta legitimerade lärare. Men satsningen möts av kritik bland behöriga lärare.

Granskning: Lärarassistenter

Satsningen på lärarassistenter räcker bara till en kvart per dag

Granskning

En kvart om dagen per klass – eller sex minuter per lärare. Det är vad regeringens satsning på lärarassistenter räcker till om alla lärare och elever i grundskolan ska få del av den.
– Det är en droppe i havet, säger Margit Koppari, SO-lärare på Sjöparksskolan i Gällivare.

Forskaren om lärarassistenter: ”Arbetsbelastningen är lika stor”

Lärarassistenter

Den stora satsningen på skolan i vårändringsbudgeten stavas lärarassistenter. Men vad innebär den för lärarna? Per Lindqvist genomför just nu en av de första svenska studierna på området.

Läraren: ”Vårt behov av kopieringshjälp är begränsat”

Lärarassistenter

Inför höstterminen planerar Östersunds kommun att anställa 15 lärarassistenter.
– Det vore mycket bättre om man satsade på de yrkesgrupper som redan finns i skolan, säger läraren Claes Hoglert.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons