Begåvning mindre viktigt för toppresultat

Att vara medfött begåvad är inte så viktigt som många tror. Istället är det den egna motivationen kombinerat med höga förväntningar och stöd från skolan, som är avgörande för att lyckas i skolan.

Sveriges högpresterande elever har halkat efter i internationella kunskapsmätningar. Därför har Skolverket har tittat närmare på aktuell forskning och jämfört medelpresterande och högpresterande elevers svar i TIMSS, PIRLS och PISA med syftet att reda ut vad som är de viktigaste faktorerna bakom höga skolresultat.

Resultatet pekar på att högpresterande elever är mer motiverade, uthålligare och har en positivare syn på att studera och på sin förmåga att klara av skolan. De har även en positivare inställning till läraren och lärarens stöd.

Medfödd begåvning är däremot en överskattad faktor. En fruktbarare föreställning om begåvning är istället att framför allt se det som till inlärda, utvecklingsbara förmågor som går att påverka med hjälp av undervisning.

– Det finns en risk att elever inte anstränger sig om särskilda förmågor ses som medfödda – elever som tror sig sakna förmågor tycker inte att det är lönt att anstränga sig och elever som sägs ha förmågor tror inte de behöver anstränga sig, säger Karolina Fredriksson, undervisningsråd på Skolverket i en pressrelease.

En större andel av de högpresterande eleverna har föräldrar med hög utbildningsnivå och deras föräldrar engagerar sig mer i barnens lärande redan innan de börjar skolan.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm