studenter

”Bra att valfriheten ses över”

För låg kvalitet på utbildningen. För dåliga kunskaper bland dem som kommer in.
De blivande lärarna hamnar ofta i skottgluggen.
Nu ska utbildningen göras om igen. Vad säger lärarstudenterna?

Anna Engberg, ordförande för Umepedagogerna. Studerar till gymnasielärare i svenska och ryska vid Umeå universitet:
– Jag vill ha en lärarutbildning som håller mer än tio år så att man hinner komma över barnsjukdomarna. Det har varit väldigt tätt med reformerna.
– Jag kan personligen tycka att det finns en poäng i att man själv får välja sina ämnen utifrån vad man är intresserad av. Lärare som brinner för sina ämnen är bättre, tror jag. Men ett motiv som har förts fram är att vi skulle bli mer anställningsbara med fasta ämneskombinationer.

Sebastian Rundberg, vice ordförande för SLUG (utbildningsvetenskapliga studentkåren vid Göteborgs universitet). Nyutexaminerad lärare i matte och naturvetenskap för tidigare åldrar:
– Med den nya utbildningen riskerar 7-9-lärarna att bli ganska låsta i och med att de bara har tre ämnen. Samma gäller för gymnasielärarna som har två ämnen. Det kan bli svårt för dem att gå ner och undervisa i andra stadier.
– I dagens utbildning kanske det är valfrihet in i absurdum, med kombinationer som inte efterfrågas på arbetsmarknaden. Det är bra att man sett över valfriheten men jag hoppas att man inte blir för låst. Då kanske det inte finns lika stora möjligheter till tvärvetenskapliga utbildningar som det gör i dag.
– Det finns en oro hos de befintliga lärarstudenterna om deras anställningsbarhet. Hur kommer deras konkurrenssituation se ut när de med nya examina kommer ut?

Cajsa Johansson, ordförande för LR:s studerandeförening, skriver i sin blogg:
– Överlag, utan att ha läst alla detaljer måste jag säga att förslaget ser lovande ut. En tydligare uppdelning i examina och uppstramning av inriktningarna är viktigt för att ge studenterna en tydlig yrkesidentitet. En student ska veta VAD för typ av lärare man blir genom sin utbildning. En lärarstudent ska bli expert inom sitt särskilda område.

– Jag välkomnar också examenrättsprövningen som kommer att ske av samtliga lärosäten som vill bedriva lärarutbildning enligt den nya modellen. Att denna prövning inte gjordes när den nuvarande lärarutbildningen sjösattes 2001 är för mig ett mysterium och har bidragit till att vi har ett flertal lärosäten som saknar tillräcklig forskningsanknytning etc.

– Jag har dock några brasklappar att lägga fram. För det första ställer jag mig frågande till de fasta, och mycket stelbenta, ämneskombinationerna som föreslås. Även om de inte är helt utskisserade ännu känns språk + SO-, matte + NO-kombinationer otroligt traditionellt och bakåtsträvande.

Kommentera

LÄRARNAS RIKSFÖRBUND

Box 3529
103 69 Stockholm
Sveavägen 50

SKOLVÄRLDEN

Box 3265
103 65 Stockholm