broderi
Slöjdbiennalen

Broderar med led-lampor

Slöjdläraren Eva Söderberg är inte främmande för att ta in otraditionella material i sin slöjdsal. Under ett seminarium vid Slöjdbiennalen berättade hon om ett självlysande broderiprojekt.

Eva Söderberg

Eva Söderberg är lärare i svenska och slöjd. Undervisar i slöjd vid Vallhamra skola i Partille.

På bloggen “Hjärna med händer” skriver Eva Söderberg om sin syn på slöjdämnet och om hur hon arbetar med sina elever.

Just nu samlar Slöjdbiennalen slöjdlärare från hela landet för två dagars föreläsningar och seminarier vid Linköpings universitet. En av deltagarna är Eva Söderberg, till vardags slöjdlärare på Vallhamra skola i Partille. Hon framhåller hur värdefullt det är med mötesplatser där lärare kan träffa ämneskollegor. Kanske framförallt för lärare i skolans estetiska ämnen som inte sällan saknar ämneskollegor på den egna arbetsplatsen.

– Det är inte så ofta vi får till det här fysiska mötet. Vi har jättebra digitala forum där vi kan utbyta idéer men det är ju något helt annat att ses live. Det är viktigt för att kunna utbyta idéer, lära av varandra och få till bra diskussioner, säger Eva Söderberg och tillägger:

– Under biennalen har vi också fått ta del av forskningsläget inom slöjdämnet, även det är viktigt. Det har varit en stor bredd på innehållet. Det är bara synd att man inte kan gå på allt.

Själv höll Eva Söderberg i ett seminarium om makerkultur och om att våga testa att skapa i nya material, digitala såväl som analoga.

– Jag ville lyfta ett projekt jag gjort med eleverna i årskurs 7 där eleverna fick brodera in led-lampor i sina yllebroderier. Det är ett projekt som gett mig som lärare många insikter. Att arbeta med lampor – ström, kretsar, sensorer, etcetera – var ju nytt för mig också. Det var jättenyttigt för mig som lärare att få känna på hur det är att vara en total novis, mina elever står ju i den situationen nästan varje lektion.

Eleverna uppskattade projektet, berättar hon. Framförallt gillade de bekräftelsen: ”yes, vi gjorde rätt – lamporna lyser”. Eva Söderberg berättar också att det finns en stor nyfikenhet från andra slöjdlärare vad gäller att jobba som hon gör. Det märker hon bland annat genom de inbjudningar hon får om att hålla föreläsningar.

– Men jag vill betona att vi hela tiden utgår från traditionellt slöjdarbete och att eleverna själva väljer om de vill jobba med traditionella material eller testa nytt. Två tredjedelar valde led-lampor i det här projektet. Och när det kommer till betyg gör jag ingen värdering vad gäller materialval. Eleverna måste få välja själva.

Vad skulle du säga är slöjdämnets stora utmaningar?

– Dels kan man ibland hamna i att behöva försvara ämnets legitimitet. Men den största utmaningen skulle jag säga är skolans organisation. För mig handlar slöjdämnet till stor del om innovation och hur ska man kunna vara kreativ och skapa på en given tid, fredag 8:00-9:20? Eleverna upplever ofta att de ska sluta precis när de kommit igång.

Kommentera