Annons
Foto: Kalle Assbring

De gömda barnen

Publicerad 5 juni 2013

 Från den 1 juli får papperslösa barn rätt till skolgång. En som redan har erfarenhet av att undervisa barn som lever gömda är läraren Anna Kaya.
– Vi har fått övertyga föräldrar om att vi inte kommer att ringa polisen, men flera gånger har barnen ändå tagits ur skolan.
Ofta har de försvunnit från en dag till en annan, säger hon.

Vi har inte hunnit äta mellis och nu sitter det jättemånga fröknar i matsalen och har möte!

– Jag hittar inte mina skooor!

Lektionerna är slut för dagen och eleverna på Norrbackaskolan i Märsta, en F–6-skola norr om Stockholm, jobbar med läxor. Men då och då springer de nyfiket ut och kikar på oss. De är busiga, pratsamma och rör sig med självklarhet i korridorerna. Det här är deras plats. Deras skola.

Den tryggheten är inte alla elever förunnat, vet Anna Kaya.

– Barn måste få vara fredade i skolan. Det är viktigt att skapa en stabil vardag och låta skolan stå för det trygga i en turbulent värld, säger hon.

Anna Kaya delar sin tid mellan Norrbackaskolan, där hon främst undervisar nyanlända i svenska som andraspråk, och Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet.

Hon har tidigare arbetat på skolor i Rinkeby och Kista i Stockholm. Under den tiden hade hon flera elever som vistades i landet utan tillstånd.

– Vi pratade inte om papperslösa, utan kallade dem för gömda barn.En del hade fått avslag på asylansökningar, men det fanns också de som aldrig hade sökt uppehållstillstånd.

Anna Kaya välkomnar att papperslösa barn från och med i sommar får rätt till undervisning på samma villkor som andra barn. Men hon tror inte att lagändringen kommer leda till att alla föräldrar vågar släppa iväg sina barn till skolan. Hos de gömda familjerna hon mött, finns en stor rädsla för att bli upptäckta av polisen, inte minst på vägen till och från skolan.

Det finns inget som formellt hindrar polisen från att på en skola leta efter barn som ska avvisas eller utvisas, men barnens bästa ska beaktas enligt barnkonventionen. Även rådande praxis begränsar polisens möjligheter att hämta barn i skolor. Anna Kaya påpekar att hon aldrig har varit med om att det inträffat.

– Men de föräldrar jag har träffat har varit rädda och jag har flera gånger fått övertyga dem om att vi inte kommer att ringa polisen.

Det har inte alltid hjälpt.

– Det har hänt att de har tagit barnen ur skolan och försvunnit från en dag till en annan. Har vi haft en känd adress har vi åkt ut och knackat på, eller ringt en kontaktperson om det har funnits en sådan. Men det är inte alltid vi har fått reda på hur det gått. Det gör ondast att tänka på, barnen som bara försvann.

Anna Kaya och hennes kollega Eritrea Berhe, som inte har någon erfarenhet av att undervisa papperslösa barn, konstaterar att en sådan situation väcker många frågor. När ska socialtjänsten kontaktas? Hur ska en enskild lärare agera om polisen kopplas in?

– Ska jag bara hänvisa till rektorn? undrar Eritrea Berhe och fortsätter:

– Vi behöver ha tydliga riktlinjer när något uppstår. Gärna från huvudmännen – de vet ju om lagändringen.

Eritrea Berhe funderar också på hur hon som lärare ska hantera de svåra erfarenheter de papperslösa barnen kan ha med sig, från hemlandet, tiden på flykt och den press som det innebär att leva under jorden.

Anna Kaya blev tvungen att hitta ett eget förhållningssätt.

– Annars hade jag inte orkat. Det kan vara väldigt psykiskt påfrestande i klassrummet med många prövningar. De här barnen kan vara väldigt utåt-
agerande – de trotsar där de är som tryggast – det gäller att vara stabil
som en klippa. Men det är inte enk-elt. Ditt uppdrag är att undervisa och vara lärare, men det är inte lätt för eleverna att koncentrera sig när världen snurrar. Att veta att eleverna mår dåligt är jobbigt.

Mer för dig som lärare

• Boken ”Till en pedagog från en psykolog” av Guhn Godani innehåller konkreta råd för pedagoger som undervisar barn som är traumatiserade, bland annat på grund av skador från krig och politiskt förföljelse.

• Röda Korset erbjuder fortbildning för lärare, bland annat om människor på flykt. Mer information finns på organisationens lärrarum på nätet: www.redcross.se/skolsajt/lararrum/.

• Använd dig av sociala medier för att nätverka med lärare
som har erfarenhet av att undervisa gömda barn, uppmanar Anna Kaya.

• En bra Facebook-grupp är: www.facebook.com/groups/svenskasomandrasprak.

• Nationellt centrum för andraspråk vid Stockholms universitet återfinns på: www.andrasprak.su.se

• SKL har en specialsajt för att förbättra mottagandet av ensamkommande barn och ungdomar. Där finns mängder av information, som även kan vara värdefull vad gäller papperslösa barn: www.ensamkommandebarn.skl.se .

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE
Arbetsuppgifter

Lärarna: ”Vår tid går till annat än undervisning”

En stor del av låg- och mellanstadielärarnas arbetstid går åt till uppgifter som inte har med läraruppdraget att göra. Över 80 procent av lärarna använder
delar av sin arbetsdag till att bland annat rastvakta, kopiera, fixa i klassrummet och bjuda in till olika aktiviteter, visar en ny undersökning.

Så svarar lärarna om arbetsuppgifter som stjäl tid

Undersökning

Rastvakta, vattna blommor, fixa gardiner, kopiera... Så säger lärarna om de arbetsuppgifter som ligger utanför den egna undervisningen.

Annons
Annons
Annons

Rektorn: Är Skolverkets nya allmänna råd förenliga med skollagen?

Debatt

”Separera inte lärarens ämneskompetens och hens rättighet till bedömning om allmänna råden ska vara gångbara fullt ut”, skriver rektorn Jens S West.

Kommentera

”Så ökar vi kunskaperna i främmande språk”

Debatt

Hur vänder vi den nedåtgående trenden för kunskaper i främmande språk och bristen på behöriga språklärare? ”Prata med barnen om exportens betydelse för Sverige och vilka dörrar språkkunskaper kan öppna för dem! Och satsa mer på språklärare!”, skriver Aino Weber på Tysk- svenska handelskammaren.

Kommentera
Annons
Annons

Längtan efter digital kompetens i utsatta områden

Digital kompetens

En rosa buss ska få fler mellanstadieelever i utsatta områden att intressera sig för programmering.
– Vi vill bidra till en jämlik utbildning, säger Maria Olsson.

Annons

Skolresultaten pekar uppåt i ny rapport

Positiv trend

Fler är behöriga till gymnasieskolan och det genomsnittliga meritvärdet ökar, men bristen på jämlikhet kvarstår. Det visar en ny rapport om grundskolan från SKL.

Sociala medier – därför måste även yngre barn få kunskaper i bild

Debatt

Vi lever med en visuell kommunikation i en omfattning som vi aldrig tidigare har upplevt. Därför måste skolan ta bildämnet på allvar och ge även yngre barn bildkunskaper”, skriver författaren Torhild Elisabet Sandberg.

Kommentera

Rapport: Högpresterande elever saknar utmaningar i skolan

Rapport

Det saknas anpassade utmaningar för högpresterande elever i flera av landets skolor, visar en granskning från Skolinspektionen. 
– Sverige ligger sist i hela världen när det kommer till frågor som rör särskilt begåvade och högpresterande elever, säger pedagogen Mona Liljedahl.

Så förhindrade de hundratals gymnasieavhopp

Avhopp

Satsningen ”Plugga klart” tog sikte på 800 elever i riskzonen för att hoppa av gymnasiet. Resultatet: 720 av dem är kvar i skolan. – Det handlar mycket om att skapa relationer och vara lyhörd, säger Sebastian Wass, en av lärarna som deltar i satsningen.

LR Studs ordförande tar över Saco studentråd

LR Stud

Lärarnas Riksförbunds studerandeförenings ordförande Mimmi Rönnqvist är vald till ordförande i Saco studentråd under verksamhetsperioden 19/20.

Elvira, 18: ”Det är dags att vi börjar tänka på lärarna”

Debatt

”Lärare undervisar Sveriges framtid och det är dags att vi börjar tänka på dem. Lärarutbildningen måste ställa högre krav”, skriver 18-åriga Elvira Löwenadler.

Kommentera

Miljonsatsning på tioårig grundskola i M:s budget

Budget

Inför en timme mer i undervisningstid, utöka satsningen på lovskolan och lansera en tioårig grundskola. Det är några av delarna på skolområdet som återfinns i Moderaternas budgetmotion.

Så fick Västeråsskolan stopp på stöket

Arbetsmiljö

Dagliga konflikter bland eleverna och stök i klassrummet. Lärare och rektorer som slutade på löpande band. Och ett hot om vite på nära en miljon kronor från Skolinspektionen. Det såg inte ljust ut för Vetterstorpsskolan i Västerås – men på ett halvår vände trenden.

Högsäsong för betygsfrågor – det vill lärarna veta

Betygsättning

Det drar ihop sig till betygsättning på landets skolor. På Skolverket märks det genom att fler lärare hör av sig med frågor – och i år har de en lite annan karaktär än tidigare.

De prisas för sitt arbete med nyanlända elever

Språkintroduktion

Tätt samarbete, noga planering och välutbildad personal. Arbetslaget från Blackebergs gymnasium tilldelas priset "Årets lärarlag" för sitt arbete med nyanlända elever.
– Jag hoppas att vi kan inspirera andra, säger studie- och yrkesvägledaren Kristina Salenstedt Linder. 

Efter kritiken: SPSM drar tillbaka adhd-rapporten

NPF

Specialpedagogiska skolmyndighetens rapport om insatser för elever med adhd har fått kraftig kritik. Nu drar myndigheten tillbaka rapporten.

Så slår jobbstressen mot skolan

Arbetsmiljö

Fyra av tio grundskollärare, fritidspedagoger och förskollärare säger att de haft arbetsrelaterade besvär till följd av arbetet, visar en undersökning gjord av Arbetsmiljöverket.

SKL: Inför samordnad individuell plan för elever med behov

SIP

Sveriges Kommuner och Landsting vill införa en bestämmelse om samordnad individuell plan (SIP) i skollagen.

För mycket vardag och för lite matte

Matematik

Hur ska man lära ut matte på bästa sätt i klassrummet? Den frågan har länge varit föremål för en intensiv debatt inom skolforskning. Nu ger en svensk studie svar.

Rösten en bortglömd arbetsmiljöfråga

Arbetsmiljö

Rösten är ett av lärarnas viktigaste verktyg, och problem med den leder ofta till stress och sjukskrivningar. Men skolledarna är förvånansvärt ovetande om sitt ansvar, enligt logopeden och forskaren Annika Szabo Portela.

Läraren: ”Vi får inte ta demokratin för givet”

Projekt

På Jämtlands gymnasium uppmuntras eleverna att starta föreningar och samtidigt värna om demokratin. Arbetet är en del av ett demokratiprojket som skolan startat.
– Det är viktigt att vi inte tar demokratin för givet, säger Camilla Göransson, lärare på skolan. 

Metoo

#ickegodkänt ett år senare: ”Förväntar oss mer”

Metoo

Ett år har gått sedan läraruppropet Ickegodkänt. Läraren och initiativtagaren, Elinor Holmström, berättar om vad som har hänt sedan uppropet och vad nästa steg är för en mer jämställd skola.

Fem tips: Så arbetar du med #Metoo i undervisningen

Metoo

Lärarna uppmanas prata om Metoo och sexuella trakasserier i klassrummet. Men många är obekväma med att lyfta ämnet i undervisningen.
Läraren Annika Sjödahl delar med sig av konkreta tips och lektionsuppgifter till andra pedagoger som vill lyfta det normkritiska arbetet i klassrummet.

Här har eleverna prao i fem årskurser

Prao

På Malmaskolan värdesätts praon högt. Redan från årskurs 5 får eleverna börja bekanta sig med arbetslivet.
– Jag tror att vi har mest prao i Sverige, säger Henrik Zarins, studie- och yrkesvägledare på skolan.

Skolverket föreslår mer fjärrundervisning

Fjärrundervisning

Skolverket vill att regeringen ska överväga att tillåta fjärrundervisning i fler ämnen och i lägre årskurser.
– I den här lärarbristsituationen måste vi hitta lösningar på kort och lång sikt, säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén. 

De blir först i Sverige med tre terminer

Treterminssystem

Tre terminer, kortare sommarlov, och längre höst- och sportlov. Det är planen när Amerikanska gymnasiet drar igång sin verksamhet.
– Vi tror att det här kommer att underlätta för lärarna, säger skolans rektor Peter Heddelin.

Marie sa upp sig på grund av arbetet med praon

Prao

Den obligatoriska praon i högstadiet innebär tung arbetsbörda för studie- och yrkesvägledare. Syvaren Marie valde att byta jobb när det stod klart att beslutet skulle gå igenom.
– I slutändan hamnar hela organiseringen på oss, säger Marie. 

Replik: ”Problemet ligger i kunskapskravens formuleringar”

Replik

”Barn kan givetvis i viss utsträckning analysera även när de är väldigt små. Problemet ligger i just kunskapskravens formuleringar”, skriver Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén i en replik.

Kommentera

”Abstrakta fakta är bra i alla åldrar”

Debatt

”Om vi undanhåller möjligheten att analysera och hantera abstrakta fakta för barnen, vilket vi anser sker i styrdokumenten, berövar vi dem ju möjligheten att på ett tidigt stadium utveckla ett abstrakt och analytiskt tänkande”, skriver debattörerna.

Kommentera

Klart: Nya regler ska stoppa påstridiga föräldrar i skolan

Arbetsmiljö

Önskar du att det fanns regler för hur föräldrar ska bete sig i kontakten med sitt barns lärare och skola? Snart blir det verklighet i Stockholm.

Lund blandar satsning och sparande på skolan

Budget 2019

När Lunds kommun presenterar sitt budgetförslag för 2019 finns flera stora satsningar på skolan – men också fortsatta effektiviseringskrav. Detta trots att ingen av kommunens högstadieskolor ser ut att klara av att hålla sin budget i år.

”Skolan behöver en handlingskraftig regering”

Budget 2019

Övergångsregeringens avskalade budgetproposition för 2019 behåller höjningen av likvärdighetsbidraget till skolan. Men LR:s ordförande Åsa Fahlén är frustrerad av det politiska stilleståndet.
– Det här blir att trycka på paus när vi egentligen borde gasa, säger hon.

LR: Vi är öppna för en utvärdering av lärarlegsreformen

Lärarlegitimation

Medier rapporterar om att lärare som fått legitimationen indragen fortsätter att jobba i skolan, och frågor väcks om vad som krävs för att mista sitt leg.
– Är man inte lämplig ska man inte jobba i skolan, punkt. Men vi lägger oss inte i ansvarsnämndens arbete, säger LR:s Sara Svanlund.

”Vi måste få rimliga förutsättningar att genomföra NP”

Debatt

”Om det är likvärdighet vi jagar så måste vi skapa likvärdiga förutsättningar för genomförandet av nationella proven. Vi lärare måste sluta att täcka upp för bristande ledarskap”, skriver läraren Karin Herlitz.

Kommentera
Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons
Annons