Annons

Det spanades in i lärarnas framtid

Publicerad 2 juli 2013

Att lyckas i skolan har nästintill blivit ett lotteri. Det menar LR Stud som lät en panel av makthavare få känna på hur kön, ort och bakgrund spelar roll för möjligheterna att lyckas i skolan – i spelet om gymnasieskolan.

Bertil Östberg, statssekreterare på Utbildningsdepartementet, Anna Ekström, generaldirektör på Skolverket, Mattias Hallberg, ordförande i Sveriges elevkårer och Cecilia Dalman Eek, riksdagsledamot (S) fick inleda LR Studs seminarie ”På spaning efter framtidens lärarprofession” med att spela spel.

Freddy Grip, ordförande i LR Stud, gav var och en olika förutsättningar – om du är flicka eller pojke, var i landet du bor och vilken studiebakgrund dina föräldrar har påverkar till dina förutsättningar att lyckas i gymnasiet. Cecilia Dalman Eek fick de tuffaste förutsättningarna och var också den som inte lyckades ta sig inom gymnasiet.

– Spelet satte väldigt tydligt fokus på hur skolan har blivit. Är man en pojke från Älvkarleby med föräldrar med en svag studiebakgrund har man dåliga förutsättningar. Det känns hemskt, sa hon.

Skolverkets släppte i våras en undersökning om likvärdigheten i svensk skola. Att sambandet mellan bakgrund och resultat är starkt är inget nytt. Det som däremot oroade i rapporten var att variationen mellan skolor har ökat kraftigt.

– För 20 år sedan hade Sverige mycket liten variation mellan olika skolor, i dag har variationen fördubblats. Det måste vi ta på mycket stort allvar. Lagar och politik i Sverige bygger på att skolan ska ge elever lika möjligheter att lyckas, sa Anna Ekström.

Svenska lärare är också mer missnöjda än snittet i OECD. Enligt en annan undersökning från Skolverket har varannan lärare allvarligt övervägt att byta yrke under det senaste året.

– De som söker sig till läraryrket gör det för att de gillar att undervisa. När de sen kommer ut i skolan så får de göra massor av andra saker. Det plus den låga lönen gör det svårt att locka och behålla lärare, sa Freddy Grip.

Freddy Grip pressades också att säga vilken lön han själv skulle tycka var okej tre år in i läraryrket – 33 000 kronor i månaden var svaret.

– Jag tror också att lönefrågan är viktig, sa Bertil Östberg. Vi måste öka attraktionskraften för yrket och här har regeringen gjort flera saker – som lärarlegitimationsreformen, karriärtjänsterna med mera. Men kommunerna och friskolorna måste ta sitt ansvar också. Staten kan inte betala lönerna. Men vi vill gärna se fler lärare med en lön på 35 000–40 000 kronor. Det ska vara en tydlig signal att man ska kunna tjäna bra som duktig lärare.

Cecilia Dalman Eek lovade mer eller mindre att socialdemokraterna kommer att behålla karriärtjänsterna om de vinner valet nästa år. Och gav ett halvt löfte om att även inkludera förskollärare.

– Men karriärtjänsterna är bara en liten del för att höja lönerna. Många kommuner har en tyngre börda just nu och står inför tuffa prioriteringar. Men lärarlönerna tror jag är en fråga för framtiden.

Frågan om kommunerna kommer att låta förstelärarna vara kvar i klassrummet diskuterades länge. Bertil Östberg menar att regeringen har satt upp tydliga ramar för hur pengarna får användas och att kommuner som inte följer dessa helt enkelt inte kommer att få några pengar.

Cecilia Dalman Eek menade snarare att ramarna är ett tight staket som utesluter vissa duktiga lärare och studie- och yrkesvägledare.

– Men som systemet ser ut i dag så ligger ansvaret faktiskt på huvudmannen, det är de som ska sova sämst när det går dåligt för skolan, kontrade Anna Ekström. Det finns inget som hindrar en kommun från att anställa den lärare som de tycker är duktig och ge den en riktigt bra lön.

Även lärarutbildningen diskuterades och alla i panelen var överens om att det behövs många vägar in till läraryrket. Där kan projektet Teach Sweden, där KTH studenter läser in en lärarutbildning samtidigt som de undervisar i problemskolor, vara en väg. Och de kompletterande utbildningarna som redan erbjuds på alla lärarutbildningar är en annan.

– Men för att framtidens lärarproffession ska bli en profession igen måste lärarna få vara de som ställer diagnos, utvärderar och tar en aktiv del i utvecklingen av skolan. Lärarna måste få bli kunskapsproducenter igen, avslutade Freddy Grip.

Facebook-kommentarer

MER PÅ SKOLVÄRLDEN.SE

”Världens bästa lärare”: Eleverna behöver höga förväntningar

Estetiska ämnen

Global Teacher Prize öppnade många dörrar men Andria Zafirakou jobbar kvar på skolan i problemutsatta Brent. 

Annons
Annons
Kritik mot AcadeMedia

”Annonsen speglar inte Academedias kultur”

Replik

Friskolekoncernen Academedias presschef Anders Porelius svarar på den hårda kritiken.

Kommentera
Annons

Per Kornhall: ”Vad är det för cyniskt monster vi har skapat?”

Skolsystem

Per Kornhall skriver om Academedias anställningsannons.

Anna Ekström om friskolejättens jobbannons: ”Olidligt”

Får kritik

En annons från AcadeMedia har fått många i skolans värld att rasa.

Annons
Annons
Debatt

”Dags att regeringen agerar kraftfullt mot mobbning”

Agenda 2030

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt SCB:s uppföljning. ”Detta är ett oacceptabelt svek”, skriver Friends.

Kommentera

”Skolmyndigheterna måste sluta peka ut lärarna som inkompetenta”

Debatt

Enligt Isak Skogstad är det systemet det är fel på – inte lärarna.

Kommentera
Annons
Skolmiljö

NPF i fokus när lärarna fick delta i skolans ombyggnad

Fysisk lärmiljö

När bygget av nya Stigtomta skola inleddes var personalens vision glasklar: skolan skulle vara NPF-anpassad in i minsta detalj.

SPSM:s 5 tips: Så förbättrar du tillgängligheten i skolan

Skolmiljö

Viljan att göra skolmiljön tillgänglig för alla elever är god bland svenska skolor – men det kan fortfarande bli bättre, menar Pia Persson vid SPSM.

Lärarutbildning

UHR efter kritiken: Vi har hållit oss till sanningen

Lärarutbildning

”Intresset för lärarutbildningar ökar” skrev Universitets- och högskolerådet i ett pressmeddelande. "Fel och missvisande" svarade Liberalerna.

Centern: ”Det är dags för fristående lärarutbildningar”

Debatt

”Vi vill att fristående lärarutbildningar ska etableras med målsättning att vara ledande för såväl lärarutbildning som skolforskning, för att driva på utvecklingen ytterligare, skriver två av Centerpartiets riksdagsledamöter i utbildningsutskottet.

Kommentera

Så ska lärarutbildningen göras om: Vill underlätta för fler att bli lärare

Lärarutbildning

Fler ska välja läraryrket och fler ska ta examen. Nu ser regeringen över lärarutbildningen.

Estetlärare

Hon kämpar för estetlärarnas villkor: ”Frustrerande”

Estetiska ämnen

Inga ämneskollegor att rådgöra med, ont om tid mellan lektionerna och otillräckliga salar – det är verkligheten för många estetlärare.

”Vi vill visa vilka rättigheter man har”

Arbetsvillkor

Mycket behöver göras för att förbättra förutsättningarna för estetlärare, visar en ny rapport från LR.

”Hur skapar vi förutsättningar för psykisk hälsa bland barn och unga?”

Debatt

”I en inkluderad skola kan fokus aldrig vara på individen utan ska vara på organisationen”, skriver specialpedagogen Anna Hagberg Nilsson.

Kommentera

Så spetsar du undervisningen: Ställ rätt frågor

Undervisning

Vad är nyckeln till en framgångsrik undervisning som lyfter eleverna? Enligt lärarna Malin Larsson och Tommy Lucassi är svaret enkelt: Ställ rätt frågor. 

Nedskärningar i skolan

Sju av tio kommuner sparar på skolan 2020

Granskning

En majoritet av Sveriges kommuner lever inte upp till skollagens krav, visar Skolvärldens undersökning bland fackligt aktiva lärare.

Här protesterar hundratals mot nedskärningarna

Skolmarschen

”Hör oss vråla, sluta snåla!” 
Så lät det när hundratals personer samlades på Sergels torg för att protestera mot nedskärningarna i skolan. 

Skolmarschen: ”Enough is enough”

Skolmarschen

Under helgen samlades lärare, syvare och föräldrar i hela landet för att protestera mot nedskärningar i skolan.

Lärarna demonstrerar i Norrköping: ”Har knutit handen i fickan”

Skolmarschen

Lärare i Östergötland har tröttnat på kommunernas sparande. 

Piteå marscherar mot nedskärningar: ”Nu får det vara nog”

Skolmarschen

På söndag samlas demonstranter i Piteå för att protestera mot nedskärningar i skolan. 

Lärare i ny protest: ”Antingen kämpar vi eller så dör vi”

Skolmarschen

I helgen väntas landets gator fyllas av tusentals människor som protesterar mot nedskärningarna på skolan.

Lärarna som är elevernas sista chans

Reportage

Eleverna är trasiga och har ofta rört sig bland droger och kriminalitet. Skolan har de i bästa fall besökt sporadiskt.
Möt lärarna som har Sveriges tuffaste lärarjobb.

”Skolan behöver spela en ännu större roll i samhället”

Debatt

”En tydlig vision om vilken större roll skolan bör ha i samhället är första steget för att skolan ska prioriteras i kommande regerings- och kommunalbudgetar”, skriver Pontus Edenberg.

Kommentera

Hjälp! Robotarna kommer – vad skola vi göra?

Blogg

”Jag tror verkligen att långsiktig glädje i arbetet som lärare förutsätter att vi inte bara lär ut, utan också själva lär nytt”, skriver David Haas.

Forskning

Hon tar skolforskningen närmare lärarnas egna frågor

Forskning

Helena Sagar genomför ett forskningsprojekt som utgår från lärarnas egna frågor. 

”Var finns visionen för svensk skola?”

Debatt

”Skolverkets inbjudan till lärare att medverka i en ”revidering” av läroplanen är ett sofistikerat sätt att ytterligare inkludera lärarna i ett system som knappast bidrar till att höja kvaliteten på skolarbetet”, skriver Rolf Ekelund.

Kommentera

Specialpedagogens 5 tips: Så minskar du behovet av extra anpassningar

Extra anpassningar

Genom att arbeta strukturerat utifrån en gemensam grund, når man många elever och behovet av extra anpassningar minskar. Det menar specialpedagogen Diana Storvik.

Nationella prov

Svensklärare ryter till om nationella proven: ”Blir makabert”

Nationella proven

De långa bedömningsanvisningar får svensklärare att tvivla på sin egen kompetens, menar Filippa Mannerheim.

Ny undersökning: Därför är lärare positiva till nationella prov

Nationella prov

En majoritet av lärarna i grundskolan uppskattar de nationella proven. Det visar nya siffror från Skolverket.

Debatt

”8 uppgifter vi lärare vill ha assistenter till”

Debatt

”Lärarassistenter måste ha en enhetlig befattningsbeskrivning, baserad på vad lärarna själva anser sig behöva. Det här är våra förslag”, skriver lärarna Helena Forsman Lund och Anna Musikka.

Kommentera

”Vi lärare behöver verktyg för att reglera vår arbetstid”

Debatt

”Ett sådant verktyg tror jag är nyckeln till att slippa att vi i november har tagit på oss så mycket att vi inte orkar längre”, skriver läraren Emelie Johansson.

Kommentera

Nu ska glädjebetygen stoppas

Betyg

Betygsutredningen får i uppdrag att utreda hur betygsinflation kan motverkas.

Anders Hansen: ”Digitala verktyg gynnar de duktiga eleverna”

Skärmdebatten

Digitala verktyg har sin plats i klassrummet men mobilen ska inte med, om hypade psykiatern Anders Hansen får bestämma.

Forskarna: Ge lärarna makten att definiera elevernas utveckling

Bedömning

Ju mer vi fokuserar på skolans resultat desto sämre går det, menar didaktikprofessorn Magnus Hultén.

Tidskriftspriset

Skolvärlden nominerad till Tidskriftspriset – igen

Nominering

För andra året i rad är Skolvärlden nominerad till det prestigefyllda Tidskriftspriset.

Debattera på Skolvärlden

Debatt: Så gör du

Här finns all info för dig som vill skriva en debattartikel i Skolvärlden.

Annons
Skolvärlden: Ny i yrket

Nyexaminerad

Här hittar du läsning särskilt utvald för lärare och studie- och yrkesvägledare som är nya ute i arbetslivet, eller som fortfarande studerar.

Annons
Betyg & bedömning

Samlat

Här hittar du artiklar som berör betyg och bedömning.

Annons